Informatie over ampuku in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Informatie over ampuku

  • 8 reactie(s)
  • 7632 x bekeken
  • 8 reactie(s) 7632 x bekeken
Gast

ALMA69

bewerk
Informatie over ampuku
« Gepost op: 17 mei 2011, 10:51 »
Goede morgen ;
ik ben radeloos ik heb een droom gehad dat ik mijn ampuku watra moet maken .
ik heb het gedaan ben drie dagen gebaad,heb de derde dag geprobeert die ampuku winti op te roepen (door mijn man die veel van culturu weet) maar ging niet.wie kan mijn vertellen hoe dat kom .heb ik mischien iets verkeerd gedaan?


« Laatst bewerkt op: 05 juni 2018, 14:06 door Moderator »


Gast

no kan

bewerk
Re: Informatie over ampuku
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2011, 12:06 »
waarom die apuku winti proberen op te roepen?wat niet is kan niet komen
zo denk ik er over.

Gast

gnet-neko

bewerk
Re: Informatie over ampuku
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2011, 13:37 »
Odi odi,

jy heb gedroomd om te baden, n heb je ook gedaan.
ik denk dat je dan ook op de droom moet wachten hoe je de ampuku moet oproepen.

odi
Gast

sneki

bewerk
Re: Informatie over ampuku
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2011, 14:51 »
Je hebt gedroomd om een ampuku bad te baden. Dit heb je gedaan, compliment.

Echter is het zo dat je niet altijd je zin kan krijgen op winti gebied, hiermee bedoel ik te zeggen dat als je een winti roept en het komt niet dat wil niet zeggen dat er iets aan de hand is.

Je hebt een ampuku (anders had je niet gedroomd), maar vraag jezelf af, heeft die apuku wel zin om te komen.
Dit is erg belangrijk, want niet alle winti's willen komen als je roept.

Je hebt winti's die graag achter de schermen hun ding doen, en je hebt winti's de als je roept direct willen komen.

Zo kan ik en jij allebei een ampuku hebben, maar toch verschillen de karakters van beide ampuku's.

Maak je niet al te veel zorgen, als je hebt gedroomd ga er dan vanuit dat je zeker een ampuku heb.
Dat de ampuku vraagt om een wassie betekend niet persee dat hij aangeeft dat hij op je komt. Het kan ook zijn dat er een bepaald werk verricht moet worden waar de ampuku kracht (energie voor nodig heeft) en je daarom vraagt om hem te regelen.

winti watra baden betekend niet winti komt persee. Winti watra betekend winti is moe en moet opgeladen worden.

Tip:
Probeer eens als je gaat slapen een kalabas met oud bruin (leeg schenken) erin op je nachtkasje te leggen (beetje malasie erbij gemixt kan ook nog). Voordat je gaat slapen bid je eerst (tot god) en na het bidden groet en bedank je winti's voor alle hulp en steun en vraag je je ampuku (respectvol en nederig) om een booschap of dat hij iets van zich laat horen om je te helpen. Dit alles doe je alleen waar niemand bij is zodat je je niet opgelaten voelt en kan zeggen wat je wilt zeggen.

Voor de ampuku werkt dit vaak uitnodigend en met een beetje gelukt komt er een mooie boodschap van zijn kant af.
*

Offline Geen kenner

  • *****
  • 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Informatie over ampuku
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2011, 16:04 »
Je hebt gedroomd om een ampuku bad te baden. Dit heb je gedaan, compliment.

Echter is het zo dat je niet altijd je zin kan krijgen op winti gebied, hiermee bedoel ik te zeggen dat als je een winti roept en het komt niet dat wil niet zeggen dat er iets aan de hand is.

Je hebt een ampuku (anders had je niet gedroomd), maar vraag jezelf af, heeft die apuku wel zin om te komen.
Dit is erg belangrijk, want niet alle winti's willen komen als je roept.

Je hebt winti's die graag achter de schermen hun ding doen, en je hebt winti's de als je roept direct willen komen.

Zo kan ik en jij allebei een ampuku hebben, maar toch verschillen de karakters van beide ampuku's.

Maak je niet al te veel zorgen, als je hebt gedroomd ga er dan vanuit dat je zeker een ampuku heb.
Dat de ampuku vraagt om een wassie betekend niet persee dat hij aangeeft dat hij op je komt. Het kan ook zijn dat er een bepaald werk verricht moet worden waar de ampuku kracht (energie voor nodig heeft) en je daarom vraagt om hem te regelen.
winti watra baden betekend niet winti komt persee. Winti watra betekend winti is moe en moet opgeladen worden.

Tip:
Probeer eens als je gaat slapen een kalabas met oud bruin (leeg schenken) erin op je nachtkasje te leggen (beetje malasie erbij gemixt kan ook nog). Voordat je gaat slapen bid je eerst (tot god) en na het bidden groet en bedank je winti's voor alle hulp en steun en vraag je je ampuku (respectvol en nederig) om een booschap of dat hij iets van zich laat horen om je te helpen. Dit alles doe je alleen waar niemand bij is zodat je je niet opgelaten voelt en kan zeggen wat je wilt zeggen.

Voor de ampuku werkt dit vaak uitnodigend en met een beetje gelukt komt er een mooie boodschap van zijn kant af.
Odie odie Snekie,

Ik vind het een zeer mooie uitleg en ben het helemaal met je eens. Alleen zou ik een kanttekening bij plaatsen.
Wat vetgedrukt is door mij, klopt niet.
Wij mensen zijn geneigd om voor een wintie of obia te denken en 'te' gaan denken.

Je schrijft dat(kopieer ik dat stukje uit je verhaal) "waar de ampuku kracht (energie voor nodig heeft) en je daarom vraagt om hem te regelen'. .
Een kracht dat van Anana afkomst heeft 'geen' enkele kracht van de mens nodig, integendeel dat de mens de kracht moet krijgen van de winties en obias.
In dit stuk bedoel je te schrijven dat de A(m)puku jouw als mens vraag je te reinigen zodat die jou kan komen beschermen. Dat jij moet gaan leven naar de standaard van hun zodat er een harmonie kan ontstaan. Want als jij een manier leeft dat de winties of obia's verstoord zal je geen bescherming geboden (kunnen)krijgen.
Verlies niet uit het oog dat een wintie of obia jou als mens 'alleen' beschermd.

Is geen aanval of wat dan ook, zie het als een aanvulling.

Tang boen alla brada nanga sisa,

G.k.
Gast

sneki

bewerk
Re: Informatie over ampuku
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2011, 18:10 »
Odie odie Snekie,

Ik vind het een zeer mooie uitleg en ben het helemaal met je eens. Alleen zou ik een kanttekening bij plaatsen.
Wat vetgedrukt is door mij, klopt niet.
Wij mensen zijn geneigd om voor een wintie of obia te denken en 'te' gaan denken.

Je schrijft dat(kopieer ik dat stukje uit je verhaal) "waar de ampuku kracht (energie voor nodig heeft) en je daarom vraagt om hem te regelen'. .
Een kracht dat van Anana afkomst heeft 'geen' enkele kracht van de mens nodig, integendeel dat de mens de kracht moet krijgen van de winties en obias.
In dit stuk bedoel je te schrijven dat de A(m)puku jouw als mens vraag je te reinigen zodat die jou kan komen beschermen. Dat jij moet gaan leven naar de standaard van hun zodat er een harmonie kan ontstaan. Want als jij een manier leeft dat de winties of obia's verstoord zal je geen bescherming geboden (kunnen)krijgen.
Verlies niet uit het oog dat een wintie of obia jou als mens 'alleen' beschermd.

Is geen aanval of wat dan ook, zie het als een aanvulling.

Tang boen alla brada nanga sisa,

G.k.

Odie odie Snekie,

Ik vind het een zeer mooie uitleg en ben het helemaal met je eens. Alleen zou ik een kanttekening bij plaatsen.
Wat vetgedrukt is door mij, klopt niet.
Wij mensen zijn geneigd om voor een wintie of obia te denken en 'te' gaan denken.

Je schrijft dat(kopieer ik dat stukje uit je verhaal) "waar de ampuku kracht (energie voor nodig heeft) en je daarom vraagt om hem te regelen'. .

Een kracht dat van Anana afkomst heeft 'geen' enkele kracht van de mens nodig, integendeel dat de mens de kracht moet krijgen van de winties en obias.
In dit stuk bedoel je te schrijven dat de A(m)puku jouw als mens vraag je te reinigen zodat die jou kan komen beschermen. Dat jij moet gaan leven naar de standaard van hun zodat er een harmonie kan ontstaan. Want als jij een manier leeft dat de winties of obia's verstoord zal je geen bescherming geboden (kunnen)krijgen.
Verlies niet uit het oog dat een wintie of obia jou als mens 'alleen' beschermd.

Is geen aanval of wat dan ook, zie het als een aanvulling.

Tang boen alla brada nanga sisa,

G.k.

Hoi geenkenner,

Ik zie regelmatig berichten op de site van je verschijnen en deze zijn altijd met respect geplaatst dus ik zie je bericht zeker niet als aanval maar als koni.

Wat ik hieronder schrijf is puur mijn gedachte gang over hetgeen waarom ik het gedeelte wat je vet gedrukt hebt geschreven zo hebt geplaatst (zo heb ik het geleerd met de volgende gedachte gang erachter).

*******
Zoals ik heb geleerd (hou mij ten goede) is dat reinigen andere rituelen zijn dan regelen/onderhouden.
Reinigen (schoonmaken) valt meer onder categorie hebi watra / krin sking (je lichaam schoonmaken van al het vuil en negatieve). Als je meerdere winti watra baden ineens gaat baden vraagt de winti vaak eerst om een krin skin (soms hebi watra) om te reinigen (je lichaam schoon te maken zodat de winti watra's een sterker effect hebben).

Winti watra (zoals apuku wassie, aisa wassie) valt onder categorie onderhouden/regelen.
Als winti watra zou dienen als lichaam reinigen dan zou de aisa dezelfde bad moeten hebben als een ampuku (etc). Want als je ampuku watra zou baden en hierdoor je lichaam is gereinigd dan zou deze natuurlijk ook direct goed zijn voor de aisa en alle andere winti's (dan zouderen er geen verschillende soorten winti watra baden zijn).

Citaat
Een kracht dat van Anana afkomst heeft 'geen' enkele kracht van de mens nodig, integendeel dat de mens de kracht moet krijgen van de winties en obias.

Naast de winti's zijn ook wij zijn ook het directe product van god.. geloof me.. hoe perfect,machtig god ook is.. ik zelf heb als mens best behoorlijk wat gebreken, nukken en ben alles dan perfect (elke mens is niet perfect).

Dat god (anana) de machtigste is dat is een ding wat zeker is. En god kan een heleboel ook boze geesten weghalen bij iedereen etc. Maar god is ook de slimste en draag behoorlijk veel wijsheid.

Mijn gedachte hierover is (hou mij ten goede), god is ook wijs en laat het werk verdelen door zijn disipelen (engelen, winti's en andere op geestelijk niveau met een taak om ons te beschermen). Waarom zou hij alles alleen doen en dragen als het ook anders kan. Ook wel herarchie genoemd.

Tenslotte doen alle dieren en mensen hetzelfde (rangen). het begint al bij een baan, je hebt werknemers, een assistens chef een chef een directeur etc etc.. in het grote plaatje per lang heb je burgers, soldaten, parlement (de meeste landen dan) en minister / president. En elk land probeert met elkaar samen te werken zodat de aarde draait.

Wij hebben wel een minister die "voor de burgers moet zorgen" zodat de burgers (mensen) kunnen leven. Maar als wij de minister niet helpen "geen belasting betalen, niet moorden etc etc" dan kan hij ook niet normaal zijn werk doen waardoor het land met problemen kampt.

Ook dieren zoals mieren werken in een Hiërarchie.

We kunnen misschien daarom zeggen dat wij deze koni "Hiërarchie" van god hebben geleerd, wellicht past god deze zelf ook toe (in de bijbel staan hier ook vaak vele verhalen een voorbeelden van).

Maar als een gedeelte niet meewerkt dan valt de hele hierarchie in elkaar.

Kort gezegd: als wij geen medewerking verlenen aan gods wil en iedereen moord en dood erop lost. God word boos, aarde wordt vernietigd (plagen overstoming etc)... missie failt. Ofwel onze medewerking wordt ook wel verwacht.

Ondanks dat winti's machtig zijn is het niet vreemd om onze medewerking te geven in de vorm van (in dit geval) baden.

Daar er zoveel negatieve energieen zijn is een mens niet opgewassen zonder geestelijke bescherming (winti's).

Ik zie het inderdaad ook zo dat winti's beschermen zodat wij al mens kunnen leven zonder last te hebben van negatieve aanvallen/ enthiteiten op geestelijk niveau. Misschien om een bepaald doel te bereiken.

Laten we het zo zeggen:
Vaak zeggen mensen, hoe kan het dat ik een bakru op me heb gekregen? Ik heb toch winti's die sterk genoeg zijn?

Mijn antwoord (gedachte):
Die bakru (en misschien meerdere negatieve zaken) probeer(en) misschien al 3 a 4 jaren op je te komen en die winti probeert al 3 a 4 jaar je te beschermen maar een dag houd die winti de druk niet meer (uitgeput) en lukt het die bakru om op je te komen. Als de deur open is volgt er meestal meer (die winti die van god komt heeft zijn best gedaan maar hij houd niet meer). Is god dan gefailt? Nee.. wij moeten er voor zorgen dat die winti kan blijven functioneren (ons input wordt ook verwacht).

Daarom lukt het soms wel iemand om ogrie te sturen en het raakt de persoon.
En daarom lukt het soms niet dat iemand ogrie stuur maar het raakt je niet, die winti laat je dan vaak zien dat het is geprobeerd maar niet is gelukt.

Door winti watra te baden zorg je ervoor dat de winti op kracht blijft. Naast dat wij als mens leven moeten wij ook de winti helpen om in balans te blijven (eigen verantwoordelijkheid).

nog iets dieper graven:
In de bijbel vindt je in het eerste testament een gedeelte van mozes die met het volk door de woestijn trekt. Elke keer tent opzetten en afbreken en kreeg de opdracht van god een altaar/offerte tafel te maken. De tafel moest rein zijn en moest precies precies zijn zoals de heer het vertelde. Hierin vermeld hij ook dat deze tafel diende zodat hij tussen de mensen en volk kan zijn (en ook zo contact kon maken met mozes).

voor alle duidelijk, ik geloof en ben niet helemaal een bijbel kenner hoor.. ik laat alleen zien dat op de een of andere manier aardse zaken soms verbonden zijn met de geestelijk kant (waarom dit zo is weet ik niet), maar het is niet vreemd, het stamt al zelf uit de bijbel.

Wat ik hiermee wil zeggen is het bekend is dat vanuit de geestelijke kant ook (vanuit de bijbel) vaak beroep wordt gedaan op aardse zaken.

Een boze geest kan verdreven worden door een hebi watra (bepaalde wiries en ingedrienten), het lijk mij niet vreemd dat winti's uit bepaalde zaken (zoals winti watra) energie kunnen putten.

ik ben het mee eens dat winti's ons beschermen. Maar mijn gedachte is dat naast god, en naast de winti's jezelf ook een verantwoordelijkheid hebt (en de mensheid ook met elkaar in het geheel).

Dit is wat door mijn gedachte gang gaat, maar ja... wie ben ik.. ben ook maar een van de kindjes van god..
*

Offline Geen kenner

  • *****
  • 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Informatie over ampuku
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2011, 20:02 »
Hoi geenkenner,

Ik zie regelmatig berichten op de site van je verschijnen en deze zijn altijd met respect geplaatst dus ik zie je bericht zeker niet als aanval maar als koni.

Wat ik hieronder schrijf is puur mijn gedachte gang over hetgeen waarom ik het gedeelte wat je vet gedrukt hebt geschreven zo hebt geplaatst (zo heb ik het geleerd met de volgende gedachte gang erachter).

*******
Zoals ik heb geleerd (hou mij ten goede) is dat reinigen andere rituelen zijn dan regelen/onderhouden.
Reinigen (schoonmaken) valt meer onder categorie hebi watra / krin sking (je lichaam schoonmaken van al het vuil en negatieve). Als je meerdere winti watra baden ineens gaat baden vraagt de winti vaak eerst om een krin skin (soms hebi watra) om te reinigen (je lichaam schoon te maken zodat de winti watra's een sterker effect hebben).

Winti watra (zoals apuku wassie, aisa wassie) valt onder categorie onderhouden/regelen.
Als winti watra zou dienen als lichaam reinigen dan zou de aisa dezelfde bad moeten hebben als een ampuku (etc). Want als je ampuku watra zou baden en hierdoor je lichaam is gereinigd dan zou deze natuurlijk ook direct goed zijn voor de aisa en alle andere winti's (dan zouderen er geen verschillende soorten winti watra baden zijn).

Naast de winti's zijn ook wij zijn ook het directe product van god.. geloof me.. hoe perfect,machtig god ook is.. ik zelf heb als mens best behoorlijk wat gebreken, nukken en ben alles dan perfect (elke mens is niet perfect).

Dat god (anana) de machtigste is dat is een ding wat zeker is. En god kan een heleboel ook boze geesten weghalen bij iedereen etc. Maar god is ook de slimste en draag behoorlijk veel wijsheid.

Mijn gedachte hierover is (hou mij ten goede), god is ook wijs en laat het werk verdelen door zijn disipelen (engelen, winti's en andere op geestelijk niveau met een taak om ons te beschermen). Waarom zou hij alles alleen doen en dragen als het ook anders kan. Ook wel herarchie genoemd.

Tenslotte doen alle dieren en mensen hetzelfde (rangen). het begint al bij een baan, je hebt werknemers, een assistens chef een chef een directeur etc etc.. in het grote plaatje per lang heb je burgers, soldaten, parlement (de meeste landen dan) en minister / president. En elk land probeert met elkaar samen te werken zodat de aarde draait.

Wij hebben wel een minister die "voor de burgers moet zorgen" zodat de burgers (mensen) kunnen leven. Maar als wij de minister niet helpen "geen belasting betalen, niet moorden etc etc" dan kan hij ook niet normaal zijn werk doen waardoor het land met problemen kampt.

Ook dieren zoals mieren werken in een Hiërarchie.

We kunnen misschien daarom zeggen dat wij deze koni "Hiërarchie" van god hebben geleerd, wellicht past god deze zelf ook toe (in de bijbel staan hier ook vaak vele verhalen een voorbeelden van).

Maar als een gedeelte niet meewerkt dan valt de hele hierarchie in elkaar.

Kort gezegd: als wij geen medewerking verlenen aan gods wil en iedereen moord en dood erop lost. God word boos, aarde wordt vernietigd (plagen overstoming etc)... missie failt. Ofwel onze medewerking wordt ook wel verwacht.

Ondanks dat winti's machtig zijn is het niet vreemd om onze medewerking te geven in de vorm van (in dit geval) baden.

Daar er zoveel negatieve energieen zijn is een mens niet opgewassen zonder geestelijke bescherming (winti's).

Ik zie het inderdaad ook zo dat winti's beschermen zodat wij al mens kunnen leven zonder last te hebben van negatieve aanvallen/ enthiteiten op geestelijk niveau. Misschien om een bepaald doel te bereiken.

Laten we het zo zeggen:
Vaak zeggen mensen, hoe kan het dat ik een bakru op me heb gekregen? Ik heb toch winti's die sterk genoeg zijn?

Mijn antwoord (gedachte):
Die bakru (en misschien meerdere negatieve zaken) probeer(en) misschien al 3 a 4 jaren op je te komen en die winti probeert al 3 a 4 jaar je te beschermen maar een dag houd die winti de druk niet meer (uitgeput) en lukt het die bakru om op je te komen. Als de deur open is volgt er meestal meer (die winti die van god komt heeft zijn best gedaan maar hij houd niet meer). Is god dan gefailt? Nee.. wij moeten er voor zorgen dat die winti kan blijven functioneren (ons input wordt ook verwacht).

Daarom lukt het soms wel iemand om ogrie te sturen en het raakt de persoon.
En daarom lukt het soms niet dat iemand ogrie stuur maar het raakt je niet, die winti laat je dan vaak zien dat het is geprobeerd maar niet is gelukt.

Door winti watra te baden zorg je ervoor dat de winti op kracht blijft. Naast dat wij als mens leven moeten wij ook de winti helpen om in balans te blijven (eigen verantwoordelijkheid).

nog iets dieper graven:
In de bijbel vindt je in het eerste testament een gedeelte van mozes die met het volk door de woestijn trekt. Elke keer tent opzetten en afbreken en kreeg de opdracht van god een altaar/offerte tafel te maken. De tafel moest rein zijn en moest precies precies zijn zoals de heer het vertelde. Hierin vermeld hij ook dat deze tafel diende zodat hij tussen de mensen en volk kan zijn (en ook zo contact kon maken met mozes).

voor alle duidelijk, ik geloof en ben niet helemaal een bijbel kenner hoor.. ik laat alleen zien dat op de een of andere manier aardse zaken soms verbonden zijn met de geestelijk kant (waarom dit zo is weet ik niet), maar het is niet vreemd, het stamt al zelf uit de bijbel.

Wat ik hiermee wil zeggen is het bekend is dat vanuit de geestelijke kant ook (vanuit de bijbel) vaak beroep wordt gedaan op aardse zaken.

Een boze geest kan verdreven worden door een hebi watra (bepaalde wiries en ingedrienten), het lijk mij niet vreemd dat winti's uit bepaalde zaken (zoals winti watra) energie kunnen putten.

ik ben het mee eens dat winti's ons beschermen. Maar mijn gedachte is dat naast god, en naast de winti's jezelf ook een verantwoordelijkheid hebt (en de mensheid ook met elkaar in het geheel).

Dit is wat door mijn gedachte gang gaat, maar ja... wie ben ik.. ben ook maar een van de kindjes van god..
Odie odie Sneki,

Ik heb je stuk gelezen en moet zeggen je hebt het ZEER goed verwerkt en uitgelegd.
Ik ben een type die van ook een mier of muis wilt leren, ik voel mij niet beroerd om jou te zeggen je hebt het mooi, eerlijk en oprecht hier neergezet.

Ik geef toe, nanga lespekie en sakafasie dat ik het niet zo ver had gezocht. Maar dit heeft weer een stukje in mijn ontwikkeling bijgevoegd.

Het enige dat ik jou en de rest kan toegeven is lespekie.
Ik weet dat God de enige is die alle wijsheid in pacht heeft, dat ik een zeer klein deel van die wijsheid tot me mag heb.
Graag voer ik een goed gesprek met iemand die ik zie/aanvoel dat het serieus is en daaruit iets van kan opsteken.

Van mezelf, als mens, weet ik dat ik nog een zeer lange weg te bewandelen heb.

Maar tangie nanga lespekie djie joe nanga alla trawang.

G.k.



*

Offline Alinga

  • *****
  • 741
  • Tang du bung yu sa kiesi litie wan dey
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Informatie over ampuku
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2011, 22:29 »
Hoi geenkenner,

Ik zie regelmatig berichten op de site van je verschijnen en deze zijn altijd met respect geplaatst dus ik zie je bericht zeker niet als aanval maar als koni.

Wat ik hieronder schrijf is puur mijn gedachte gang over hetgeen waarom ik het gedeelte wat je vet gedrukt hebt geschreven zo hebt geplaatst (zo heb ik het geleerd met de volgende gedachte gang erachter).

*******
Zoals ik heb geleerd (hou mij ten goede) is dat reinigen andere rituelen zijn dan regelen/onderhouden.
Reinigen (schoonmaken) valt meer onder categorie hebi watra / krin sking (je lichaam schoonmaken van al het vuil en negatieve). Als je meerdere winti watra baden ineens gaat baden vraagt de winti vaak eerst om een krin skin (soms hebi watra) om te reinigen (je lichaam schoon te maken zodat de winti watra's een sterker effect hebben).

Winti watra (zoals apuku wassie, aisa wassie) valt onder categorie onderhouden/regelen.
Als winti watra zou dienen als lichaam reinigen dan zou de aisa dezelfde bad moeten hebben als een ampuku (etc). Want als je ampuku watra zou baden en hierdoor je lichaam is gereinigd dan zou deze natuurlijk ook direct goed zijn voor de aisa en alle andere winti's (dan zouderen er geen verschillende soorten winti watra baden zijn).

Naast de winti's zijn ook wij zijn ook het directe product van god.. geloof me.. hoe perfect,machtig god ook is.. ik zelf heb als mens best behoorlijk wat gebreken, nukken en ben alles dan perfect (elke mens is niet perfect).

Dat god (anana) de machtigste is dat is een ding wat zeker is. En god kan een heleboel ook boze geesten weghalen bij iedereen etc. Maar god is ook de slimste en draag behoorlijk veel wijsheid.

Mijn gedachte hierover is (hou mij ten goede), god is ook wijs en laat het werk verdelen door zijn disipelen (engelen, winti's en andere op geestelijk niveau met een taak om ons te beschermen). Waarom zou hij alles alleen doen en dragen als het ook anders kan. Ook wel herarchie genoemd.

Tenslotte doen alle dieren en mensen hetzelfde (rangen). het begint al bij een baan, je hebt werknemers, een assistens chef een chef een directeur etc etc.. in het grote plaatje per lang heb je burgers, soldaten, parlement (de meeste landen dan) en minister / president. En elk land probeert met elkaar samen te werken zodat de aarde draait.

Wij hebben wel een minister die "voor de burgers moet zorgen" zodat de burgers (mensen) kunnen leven. Maar als wij de minister niet helpen "geen belasting betalen, niet moorden etc etc" dan kan hij ook niet normaal zijn werk doen waardoor het land met problemen kampt.

Ook dieren zoals mieren werken in een Hiërarchie.

We kunnen misschien daarom zeggen dat wij deze koni "Hiërarchie" van god hebben geleerd, wellicht past god deze zelf ook toe (in de bijbel staan hier ook vaak vele verhalen een voorbeelden van).

Maar als een gedeelte niet meewerkt dan valt de hele hierarchie in elkaar.

Kort gezegd: als wij geen medewerking verlenen aan gods wil en iedereen moord en dood erop lost. God word boos, aarde wordt vernietigd (plagen overstoming etc)... missie failt. Ofwel onze medewerking wordt ook wel verwacht.

Ondanks dat winti's machtig zijn is het niet vreemd om onze medewerking te geven in de vorm van (in dit geval) baden.

Daar er zoveel negatieve energieen zijn is een mens niet opgewassen zonder geestelijke bescherming (winti's).

Ik zie het inderdaad ook zo dat winti's beschermen zodat wij al mens kunnen leven zonder last te hebben van negatieve aanvallen/ enthiteiten op geestelijk niveau. Misschien om een bepaald doel te bereiken.

Laten we het zo zeggen:
Vaak zeggen mensen, hoe kan het dat ik een bakru op me heb gekregen? Ik heb toch winti's die sterk genoeg zijn?

Mijn antwoord (gedachte):
Die bakru (en misschien meerdere negatieve zaken) probeer(en) misschien al 3 a 4 jaren op je te komen en die winti probeert al 3 a 4 jaar je te beschermen maar een dag houd die winti de druk niet meer (uitgeput) en lukt het die bakru om op je te komen. Als de deur open is volgt er meestal meer (die winti die van god komt heeft zijn best gedaan maar hij houd niet meer). Is god dan gefailt? Nee.. wij moeten er voor zorgen dat die winti kan blijven functioneren (ons input wordt ook verwacht).

Daarom lukt het soms wel iemand om ogrie te sturen en het raakt de persoon.
En daarom lukt het soms niet dat iemand ogrie stuur maar het raakt je niet, die winti laat je dan vaak zien dat het is geprobeerd maar niet is gelukt.

Door winti watra te baden zorg je ervoor dat de winti op kracht blijft. Naast dat wij als mens leven moeten wij ook de winti helpen om in balans te blijven (eigen verantwoordelijkheid).

nog iets dieper graven:
In de bijbel vindt je in het eerste testament een gedeelte van mozes die met het volk door de woestijn trekt. Elke keer tent opzetten en afbreken en kreeg de opdracht van god een altaar/offerte tafel te maken. De tafel moest rein zijn en moest precies precies zijn zoals de heer het vertelde. Hierin vermeld hij ook dat deze tafel diende zodat hij tussen de mensen en volk kan zijn (en ook zo contact kon maken met mozes).

voor alle duidelijk, ik geloof en ben niet helemaal een bijbel kenner hoor.. ik laat alleen zien dat op de een of andere manier aardse zaken soms verbonden zijn met de geestelijk kant (waarom dit zo is weet ik niet), maar het is niet vreemd, het stamt al zelf uit de bijbel.

Wat ik hiermee wil zeggen is het bekend is dat vanuit de geestelijke kant ook (vanuit de bijbel) vaak beroep wordt gedaan op aardse zaken.

Een boze geest kan verdreven worden door een hebi watra (bepaalde wiries en ingedrienten), het lijk mij niet vreemd dat winti's uit bepaalde zaken (zoals winti watra) energie kunnen putten.

ik ben het mee eens dat winti's ons beschermen. Maar mijn gedachte is dat naast god, en naast de winti's jezelf ook een verantwoordelijkheid hebt (en de mensheid ook met elkaar in het geheel).

Dit is wat door mijn gedachte gang gaat, maar ja... wie ben ik.. ben ook maar een van de kindjes van god..

Odi Odi
Je hebt het heel goed uitgelegd.
Alla grani en lespiki mi e djie yu
Soso Lobi
Alinga :love:

*

Offline soulsister11

  • ******
  • 4203
  • The purpose of life is a life of purpose.
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Informatie over ampuku
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2011, 05:20 »
Odi odi,

Ik lees wel eens op het forum dat mensen niet begrijpen, hoe het toch kan dat er kwaad op iemand kan komen. Terwijl ze hun winti’s hebben, waarom laten hun het dan zo ver komen.

In mijn geval, hoe ik kwaad op mij gekregen heb, heeft absoluut niet te maken met een verzwakking van mijn winti’s. Ik geloof dat als je je niet aan bepaalde winti regels houdt, regels die jou duidelijk door de winti zelf vertelt zijn, dat er kwade dingen op je pad kunnen komen.
Dingen waarvan je niet begrijpt dat ze jou overkomen. Het kan ook zijn dat de boodschappen die je middels dromen kreeg, niet kon ontcijferen en dat er daarom iets vervelends op je pad kwam.

Nou, ik kreeg een droom dat twee vrouwen licht van kleur met dogla haar, de een wat ouder, in een bos waren en stiekem iets aan het begraven waren. Maar ik zag dat ze een ei open maakten , waar alleen bloed uitkwam. Ik was met m’n vriend op de porch toen hij ineens wegkeek, de kant op van het bos en daar naartoe begon te lopen. Ik riep hem terug maar hij luisterde totaal niet meer naar mij. Ik rende achter hem aan maar hij zag me gewoon niet meer staan. In het bos aangekomen blijft hij precies daar staan waar die vrouwen bezig waren geweest. Ik begon met hem te praten want hij leek wel gehypnotiseerd. Ik zei hem dat er kwaad met hem was gedaan en dat hij diep in zichzelf moest zoeken naar z’n echte ik! Ik deed vreselijk mijn best om hem te overtuigen. Vaag zag ik dat hij zijn positieven weer kreeg, maar toch weer wegzakte. Toen duwde hij me weg. Ik trok hem mee uit het bos om hem in het zonlicht te krijgen en bleef met hem praten. Weer kwam er bij hem wat verandering en dan ineens sta ik alleen in mijn koelie buurvrouw d’r tuin en wordt daarna wakker.

Direct vertel ik mijn vriend, dat ik er heilig van overtuigd ben dat twee vrouwen hem kwaad willen doen. Dus dat hij uiterst voorzichtig moet zijn bij wie hij in huis gaat en eet of wat zomaar aanneemt. Niet zomaar te laat op straat moet gaan enzo. Mijn winti’s laten mij bepaalde dingen kopen en handelingen plegen. Zo gaan we verder en ik ben erg argwanend. Soms voel ik hoe ze bezig zijn om wat met mijn vriend te doen en vertel hem dat dan ook. Maar wie?? Ik had een vermoeden, maar ja!

We zijn in Suriname en weer droom ik zo’n soortgelijke droom. Als er per toeval (toeval bestaat niet!) een gaatje komt, zodat wij naar mijn vaders verlaten plantage kunnen gaan, voordat we weer uit Suriname vertrekken. We nemen dit aanbod met beiden handen aan. Daar aangekomen wil ik in het water gaan baden. Dan hoor ik een stem die zegt dat mijn vriend ook moet baden en ik vraag het hem. Hij zegt ja en baadt ook.  Mijn vriend verteld me als we weer thuis zijn, dat hij op de plantage iets heeft achtergelaten wat hem dierbaar was, waarop ik tegen hem zei dat hij iets zou krijgen. Ik dacht aan een baby!

Werkelijk, ik raak in verwachting. Maar zoals je weet ben je open (ie skin opo) als je zwanger bent en als je jezelf niet dicht maak, met b.v. sarposie, dan kunnen er vervelende dingen op je komen. Wat in mijn geval dus gebeurd is.

Als ik last van alles en nog wat krijg tijdens m’n zwangerschap, ga ik na de geboorte van mijn kind weer naar Suriname en verneem per toeval (toeval bestaat niet!) dat ik een bakru op mij heb.

Wat hoor ik! Ik ben juist zwanger geraakt omdat die winti’s mijn vriend wilde redden van de dood. Ze hebben het zo geregeld dat het op mij kwam, wetende dat mijn Ampuku en Kumanti die bakru wel aan konden. Tot dat ik in Suriname de juiste hulp kon vinden om het te verwijderen.

We komen erachter dat mijn vriend, ondanks alle waarschuwingen toch die bakru op zich heeft gekregen door middel van een slang die hij doodde, nadat deze ons kind zowat aanviel. Zijn ex heeft het eerst voor mij gestuurd en het kon niet op me komen, toen heeft ze het voor hem geprepareerd. Ze is dogla half koelie en heeft hulp van d'r moeder gehad.

Ik heb mijn beschermengelen (winti’s, hoe je het ook wilt noemen) van mijn Masra Gado gekregen om mij te beschermen tijdens dit leven. Maar ik weet ook dat als ik me niet aan de winti wetten hou, die bigisma’s me een lesje in ondervinden zullen geven. Zodat ik weer op de goede weg kom te zitten. Ik ben maar een mens en zeer zeker niet perfect, maar tracht een zinvol leven te leiden, waarbij ik de Almachtige steeds in gebed om leiding vraag.

Ik weet dat de Schepper van me houdt, want ik leef na vele kwade aanvallen nog. Dankbaar, ja dankbaar ben ik voor de aardse engelen, die mij bewaken. Tangi en respeki!


Soulsister11
I’ve learned that our background and circumstances may have influenced who we are, but we are responsible for who we become.

Gerelateerde onderwerpen