winties in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

winties

  • 54 reactie(s)
  • 14546 x bekeken
  • 54 reactie(s) 14546 x bekeken
*

Offline getyours

  • ******
  • 2212
    • Bekijk profiel
    • Tamare Sma Sani
bewerk
Re: winties
« Reactie #30 Gepost op: 23 mei 2010, 22:04 »
zo zit het niet in elkaar broeder,het verdiende loon gaat gelijk op aan vrouwtjes lekker eten etc,laat me niet lachen dat er wat aan de kant gezet wordt tot eind van het jaar hoor,dat hij zijn hard verdiende loon gaat uitdelen aan familie etc.je familie die ook hard werkt en b.v voor de klas staat zal jou ook haar verdiende geld geven aan het eind van het jaar??

Odi,

Dan kom je waarschijnlijk uit een andere familie als de mijne.
Want bij ons werkt het op die manier.

mvg
Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.


Gast

aisa adjainie

bewerk
Re: winties
« Reactie #31 Gepost op: 24 mei 2010, 08:50 »
Ik heb het over een duman.Wat denk je dat ik bij hem ga doen?Spelen?



misschien in natura betalen?

Best Rita hoe kan je zo over iemand oordelen.Het is het laagste wat je kan doen en nog beter als jij iets over winti'szou weten,dan zou je zulke uitspraken nooit en te nimmer doen.En Beata heeft gelijk al die bonumannen vragen zoveel geld dat het voor de mens onmogelijk is om het te betalen.Men heeft een begaafdheid van god gekregen en die moeten zij goed benutten en mensen niet belazeren.Mensen die zo reageren hebben geen zuiver geweten.


AISA ADJAINIE

Gast

aisa adjainie

bewerk
Re: winties
« Reactie #32 Gepost op: 24 mei 2010, 08:56 »
houden jullie jezelf niet voor de gek.alles hier op aarde draait om geld heb je dat niet ben je nergens.nergens

Beste Seymour je hebt gelijk alles hier op aarde draait om geld om te kunnen overleven,maar geloof mij je mag nog zoveel geld hebben dat je er alles mee kan kopen,maar vergeet niet als je iets overkomt maakt niet uit dan heb je niets aan dat geld.Dat heb ik zo vaak meegemaakt.Dus het is zoals jij het wilt.

AISA ADJAINIE
Gast

dada

bewerk
Re: winties
« Reactie #33 Gepost op: 24 mei 2010, 10:19 »
En Beata heeft gelijk al die bonumannen vragen zoveel geld dat het voor de mens onmogelijk is om het te betalen.Men heeft een begaafdheid van god gekregen en die moeten zij goed benutten en mensen niet belazeren.


aan alles hangt er een prijskaartje.ook een advocaat heeft zijn prijskaartje,dokter,paragnost etc terwijl ook deze mensen de wijsheid van God hebben gekregen anderen te helpen,maar alles draait om geld geld geld.hoeveel arme mensen huilen iedere dag omdat ze dat beetje geld niet hebben om naar een dokter te gaan of om eten te kopen,dus blijven jullie maar kletsen als het voor je deur staat draai je gelijk 360 graden.
Gast

aisa adjainie

bewerk
Re: winties
« Reactie #34 Gepost op: 24 mei 2010, 10:53 »
En Beata heeft gelijk al die bonumannen vragen zoveel geld dat het voor de mens onmogelijk is om het te betalen.Men heeft een begaafdheid van god gekregen en die moeten zij goed benutten en mensen niet belazeren.


aan alles hangt er een prijskaartje.ook een advocaat heeft zijn prijskaartje,dokter,paragnost etc terwijl ook deze mensen de wijsheid van God hebben gekregen anderen te helpen,maar alles draait om geld geld geld.hoeveel arme mensen huilen iedere dag omdat ze dat beetje geld niet hebben om naar een dokter te gaan of om eten te kopen,dus blijven jullie maar kletsen als het voor je deur staat draai je gelijk 360 graden.

Beste dada aan de ene kant heb je gelijk dat je geld nodig hebt,om te overleven.Maar een bonuman of lukuman heeft niet veel nodig om iemand te helpen,want hij heeft zijn winti's en dat kan je niet vergelijken met advocaten,dokters etc.Voor een bonuman heb je geld nodig als je bijv.een wasi nodig hebt,maar voor de rest is het een ander verhaal.Daarom attendeer ik mensen daarop.Ik weet dat het leven niet makkelijk is,maar je moet het belief hebben dat het goed komt.Ik heb genoeg zulke mensen meegemakt dus weet waar ik het over hebt.


AISA ADJANIE
*

Offline Beata

  • ******
  • 3724
  • Je kan de rivier niet duwen
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: winties
« Reactie #35 Gepost op: 24 mei 2010, 10:58 »
Beste aisa adjaini,

Terwijl ik je reactie las,schoot mij net wat te binnen.Ben je misschien je sieraden niet kwijt geraakt om erger te voorkomen.
Want als je geen geld vraagt voor je wroko's en je haalt ogries weg bij anderen,kan dat best wel gevaarlijk zijn.

Volgens mijn traditie,moet je wel wat vragen bij het weghalen van ogries en de persoon moet het betalen ook.Het hoeft niet in de vorm van geld te zijn.Wij betalen meetal met een houwer,pangies,rum etc.

Als men dan de duman niet betaalt,kan die duman zelf problemen krijgen.Misschien is er ergens iets mis gegaan en ben je de sieraden kwijt geraakt als een soort offer voor hetgeen komen zou.
Het is maar een idee hoor.Het hoeft niet zo te zijn.

Ik vind het jammer dat mijn woorden zo worden verdraaid.Ik heb  het hierboven juist over dat men de duman MOET BETALEN,
en vooral voor het weghalen van ogries.Aub,lees het goed,alvorens met een oordeel klaar te staan en mij beschuldigen van wat ik niet heb gezegd.
Ik begrijp nu waarom vele leden wegblijven.Het is niet prettig dat anderen bewust jouw woorden verdraaien omdat ze sterk zijn in het oordelen over anderen.

Oordeel,maar doe het op een rechtvaardige manier.Ik probeerde deze vrouw alleen te vragen of ze zichzelf beschermt voordat ze ogrie bij anderen weghaalt.

Het voorbeeld van houwer,etc.heb ik aangehaald omdat wij naast het betalen in kontant geld ook bepaalde goederen aan de duman/duvrouw geven waarmee deze verder gaat werken,na het weghalen van ogries.

En daarmee gaat zij /hij nog het een en ander doen om zichzelf en zijn/haar gezin te beschermen.
Wil je ogries bij anderen weghalen zonder jezelf te beschermen?Dat is wat ik haar probeerde duidelijk te maken.

Iedereen telt geld neer op de een of ander manier.Ik ken geen adres waar je gratis je culturu benodigdheden ga halen.Je betaalt ervoor.Mijn duman in SU vraagt voor een waspratie kontant geld en je moet ook in goederen betalen.

Ik heb er een hekel aan als mensen niet goed lezen en lopen te oordelen op een onrechtvaardige manier.

Ik heb haar alleen een voorbeeld gegeven hoe het bij ons gebeurd.
Ieder weldenkend mens weet dat je een duman toch wat moet geven,als hij nou geld vraagt of niet.Houden jullie even op met oordelen.

Ga eerst goed lezen wat een ander neerzet.
Ik heb met geen woord gerept over teveel betalen.Ik heb het juist over betalen,als iemand jou helpt.

We mogen dan winti hebben en anderen helpen,maar we zijn slechts van vlees en bloed.En als duman/duvrouw dien je je op de een of ander manier ook te beschermen tegen de ogries die je bij anderen weghaalt.En daarom moet men jou betalen.Kontant of in goederen.
Gast

aisa adjainie

bewerk
Re: winties
« Reactie #36 Gepost op: 24 mei 2010, 11:13 »
Ik vind het jammer dat mijn woorden zo worden verdraaid.Ik heb  het hierboven juist over dat men de duman MOET BETALEN,
en vooral voor het weghalen van ogries.Aub,lees het goed,alvorens met een oordeel klaar te staan en mij beschuldigen van wat ik niet heb gezegd.
Ik begrijp nu waarom vele leden wegblijven.Het is niet prettig dat anderen bewust jouw woorden verdraaien omdat ze sterk zijn in het oordelen over anderen.

Oordeel,maar doe het op een rechtvaardige manier.Ik probeerde deze vrouw alleen te vragen of ze zichzelf beschermt voordat ze ogrie bij anderen weghaalt.

Het voorbeeld van houwer,etc.heb ik aangehaald omdat wij naast het betalen in kontant geld ook bepaalde goederen aan de duman/duvrouw geven waarmee deze verder gaat werken,na het weghalen van ogries.

En daarmee gaat zij /hij nog het een en ander doen om zichzelf en zijn/haar gezin te beschermen.
Wil je ogries bij anderen weghalen zonder jezelf te beschermen?Dat is wat ik haar probeerde duidelijk te maken.

Iedereen telt geld neer op de een of ander manier.Ik ken geen adres waar je gratis je culturu benodigdheden ga halen.Je betaalt ervoor.Mijn duman in SU vraagt voor een waspratie kontant geld en je moet ook in goederen betalen.

Ik heb er een hekel aan als mensen niet goed lezen en lopen te oordelen op een onrechtvaardige manier.

Ik heb haar alleen een voorbeeld gegeven hoe het bij ons gebeurd.
Ieder weldenkend mens weet dat je een duman toch wat moet geven,als hij nou geld vraagt of niet.Houden jullie even op met oordelen.

Ga eerst goed lezen wat een ander neerzet.
Ik heb met geen woord gerept over teveel betalen.Ik heb het juist over betalen,als iemand jou helpt.

We mogen dan winti hebben en anderen helpen,maar we zijn slechts van vlees en bloed.En als duman/duvrouw dien je je op de een of ander manier ook te beschermen tegen de ogries die je bij anderen weghaalt.En daarom moet men jou betalen.Kontant of in goederen.

Beste Beata ik vind dat je gelijk heb.Ik denk dat ik daar fouten hebt gemaakt.Ik heb zoveel moeite gedaan en die mensen hebben mij nooit echt bedankt.Niet eens van dank je wel.Zij zagen het als vanzel sprekend.Ik heb goed over je woorden nagedacht en daar zit een kern van waarheid in.Daarom heb ik een jaar niets meer gedaan en tijd voor mezelf genomen om alles op een rijtje te zetten en je hebt 100% gelijk.Dank je wel hoor.Van mij geen kwaad woord over jouw.Nog een fijne dag

Groetjes


AISA ADJAINIE











Gast

dada

bewerk
Re: winties
« Reactie #37 Gepost op: 24 mei 2010, 13:10 »
Maar een bonuman of lukuman heeft niet veel nodig om iemand te helpen,want hij heeft zijn winti's

je hij heeft zijn winti's ,maar laten we de realiteit eens onder ogen zien,want ook deze persoon werkt veel zonder dat die winti op hem komt om iets te doen,nachtwerk etc ,luister het gaat niet in je koude kleren zitten hoor,om soms dagen langer als 8 uren in de weer te zijn.want ook lichamelijk ga je eraan als mens.

Gast

aisa adjainie

bewerk
Re: winties
« Reactie #38 Gepost op: 24 mei 2010, 13:21 »
Maar een bonuman of lukuman heeft niet veel nodig om iemand te helpen,want hij heeft zijn winti's

je hij heeft zijn winti's ,maar laten we de realiteit eens onder ogen zien,want ook deze persoon werkt veel zonder dat die winti op hem komt om iets te doen,nachtwerk etc ,luister het gaat niet in je koude kleren zitten hoor,om soms dagen langer als 8 uren in de weer te zijn.want ook lichamelijk ga je eraan als mens.

Beste dada ik ben het volkomen met je eens.Ik heb dat ook moeten doen,maar als je ziet dat het voor een goed doel is,dan heb je het ervoor over.Ik weet heel goed waar je het over hebt geloof mij maar.Het was zelfs zo erg dat mijn kinderen er een hekel aan hadden gekregen dat ik altijd moe en veel pijn had.In het begin heb ik er heel veel moeite mee gehad,verstoten door mijn hele familie en noem maar op.Maar God zij dank ben ik daarin gegroeit en gaat het nu heel makkelijk.Het is net als op school je moet presteren om over te gaan.Zo is het bij dit werk dat je moet groeien en steeds een gradatie hoger komt.Hoe hoger de gradatie hoe makkelijker het werk.In het begin moest ik als een gek sigaren roken,terwijl ik nog nooit had gerookt of gedronken,maar heb alles doorgezet en ben wel in gradaties hoger op gekomen.Het is geen makkelijk werk en weg om te bewandelen,maar je komt er wel.


Groetjes

AISA ADJAINIE
Gast

dada

bewerk
Re: winties
« Reactie #39 Gepost op: 24 mei 2010, 13:45 »
ma goed als jouw winti's je persoonlijk hebben gezegt nooit geld te nemen,dan moet je het respecteren,maar ken genoeg dumans waarbij die obia zelf is komen zeggen dat die geld binnen zal brengen voor zijn asi,zodat die ook iets kan kopen die hij mooi vind.
Gast

Memere wan gado

bewerk
Re: winties
« Reactie #40 Gepost op: 24 mei 2010, 15:29 »
Dit is een site om elkaar te helpen.
niet een site om te komen vertellen hoe geweldig jij bent.

niemand is geweldiger dan de ander.
je mag je ervaring met ons delen.
vertel nooit hoe geweldig je bent.

Basi okenting heeft de fout ook eens gemaakt tekomen doen alsof hij alles beter wist.
Ook hij heeft moeten begrijpen dat hij niet alles weet.

we weten veel meer met elkaar.
speel geen alles weter, deel en je zal ook ontvangen
geven en nemen, dat is het.

bondro krachtie, memere dat na wang gado nomo de
Gast

fake is ze.

bewerk
Re: winties
« Reactie #41 Gepost op: 24 mei 2010, 15:31 »
Dit is een site om elkaar te helpen.
niet een site om te komen vertellen hoe geweldig jij bent.

niemand is geweldiger dan de ander.
je mag je ervaring met ons delen.
vertel nooit hoe geweldig je bent.

Basi okenting heeft de fout ook eens gemaakt tekomen doen alsof hij alles beter wist.
Ook hij heeft moeten begrijpen dat hij niet alles weet.

we weten veel meer met elkaar.
speel geen alles weter, deel en je zal ook ontvangen
geven en nemen, dat is het.

bondro krachtie, memere dat na wang gado nomo de

zie je aisa adjania

het doek val aan alle kanten voor jou.
Gast

aisa adjainie

bewerk
Re: winties
« Reactie #42 Gepost op: 24 mei 2010, 15:36 »
zie je aisa adjania

het doek val aan alle kanten voor jou.
Nogmaals ik heb mezelf niet opgehemeld,maar mijn ervaringen verteld.Maar het enige wat ik van sommigen van jullie heb gekregen is commentaar.Ik was op zoek naar een verklaring en ik kreeg gelijk verwijten van alle kanten.En het mooie is ik heb bewijzen,maar het geeft niet.Ik ben klaar hiermee.Ik heb mijn antwoord gevonden.Ik dank jullie allemaal heel hartelijk en laat dit alles aan God en de winti's en alle andere gidsen over.

« Laatst bewerkt op: 24 mei 2010, 22:23 door Sankofa »
Gast

goed zo

bewerk
Re: winties
« Reactie #43 Gepost op: 24 mei 2010, 15:40 »
zie je aisa adjania

het doek val aan alle kanten voor jou.
[/quote
Nogmaals ik heb mezelf niet opgehemeld,maar mijn ervaringen verteld.Maar het enige wat ik van sommigen van jullie heb gekregen is commentaar.Ik was op zoek naar een verklaring en ik kreeg gelijk verwijten van alle kanten.En het mooie is ik heb bewijzen,maar het geeft niet.Ik ben klaar hiermee.Ik heb mijn antwoord gevonden.Ik dank jullie allemaal heel hartelijk en laat dit alles aan God en de winti's en alle andere gidsen over.




goed zo, lekker alles aan god overlaten en zelf geen god gaan lopen spelen, daar houdt hij niet van, dat verklaart misschien al je pech in je leven ondanks je miljoenen wienties die je hebt.
Gast

aisa adjainie

bewerk
Re: winties
« Reactie #44 Gepost op: 24 mei 2010, 15:42 »

goed zo, lekker alles xxx

xxx

Houd het respectvol al ben je het niet met de ander eens
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2010, 00:12 door Sankofa »

Gerelateerde onderwerpen