Winties in de Bere in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Winties in de Bere

  • 18 reactie(s)
  • 6466 x bekeken
  • 18 reactie(s) 6466 x bekeken
*

Offline mi asi

  • ******
  • 1067
  • Te yu abi pasensi, yu sa si mira bere.
    • Bekijk profiel
bewerk
Winties in de Bere
« Gepost op: 29 januari 2012, 16:19 »
is het mogelijk dat er meer dan 1 wintie in een bere zit die bijvoorbeeld zou kunnen werken(bonu wroko) of heb je maar 1 of 2?
is het mogelijk dat er verschillende winties kunnen zijn in 1 en dezelfde bere die werkzaamheden kunnen verrichten
stel zus a heeft een apuku die werkt kan broer b met bijvoorbeeld met een kromantie werkzaamheden dan verrichten em stel zus c heeft een boesingie zou dat mogelijk kunnen zijn dat alle 3 leden met verschillende bere winties zouden kunnen werken??????/

dus bij wijze van spreken kan je meer dumans in 1 bere hebben of zie ik dat verkeerd?




bewerk
Re: Winties in de Bere
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2012, 16:39 »
odi mi asi

in elke bere (fam) heb je 1 bere wintie, een bere wintie werkt nooit. deze hoge wintie wilt hoog blijven dus gaat nooit werken. werken zijn voor de andere wintie's in die bere. en ja er kunnen meer dan 1 persoon in 1 bere werk verrichten. het ligt bij de wintie zelf. als de wintie wilt werken gaat hij/zij werken. als die wintie niet wilt werken gaat hij/zij ook niet werken. wij mensen kunnen die wintie dan ook niet gaan dwingen van ja je tang in mi sking dus mi wan dat je go roko. no a san ne go so. het ligt bij de wintie. zo heb je ook bonu mangs die meer dan 1 wintie hebben die werken. net hoe u al een voor beeld gaf van zus a werkt met dit, zus b met dat, zus c met die wintie. het kan ook zijn dat die verschillende wintie's op 1 persoon gaan huisen. dan kan die persoon met meerdere wintie's werken. dan kan die bonu mang kiezen met welke wintie hij werkt. mischien is de ene wintie beter in ingi dan de andere.

soso lobie
alla matie abie ing egie konie

*

Offline Sunder

  • *****
  • 616
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Winties in de Bere
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2012, 01:22 »
Odi odi Tata Kopsi,

Bedoel je misschien dat er in elke bere, 1 ede-winti is ipv bere-winti? Want een bere kent meerdere bere-winti's.

Groet,
Sunder
Het is niet zo dat we niet durven omdat de dingen moeilijk zijn,
de dingen zijn moeilijk omdat we niet durven. (Seneca)
bewerk
Re: Winties in de Bere
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2012, 17:16 »
odi

ede wintie en bere wintie zijn het zelfde.
als iemand zegt hij heeft een bere wintie heeft dan bedoelt die persoon dat hij een ede wintie heeft van de bere.
en in een bere zijn er verschilende wintie´s. dat klopt dan zeg je dat die wintie in die bere zit. het is een lid van die bere.

soso lobie
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2012, 17:20 door tata kopsi »
Gast

kleintje

bewerk
Re: Winties in de Bere
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2012, 19:20 »
is het mogelijk dat er meer dan 1 wintie in een bere zit die bijvoorbeeld zou kunnen werken(bonu wroko) of heb je maar 1 of 2?
is het mogelijk dat er verschillende winties kunnen zijn in 1 en dezelfde bere die werkzaamheden kunnen verrichten
stel zus a heeft een apuku die werkt kan broer b met bijvoorbeeld met een kromantie werkzaamheden dan verrichten em stel zus c heeft een boesingie zou dat mogelijk kunnen zijn dat alle 3 leden met verschillende bere winties zouden kunnen werken??????/

dus bij wijze van spreken kan je meer dumans in 1 bere hebben of zie ik dat verkeerd?

Ik schrijf alleen wat ik zelf weet. In mijn familie zijn er meerdere doe mangs we werken met onze bere wintie's.  Die werken wel..

Maar dit is mijn mening gr, kleintje
*

Offline Sunder

  • *****
  • 616
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Winties in de Bere
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2012, 20:17 »
Odi odi Tata Kopsi,

Dankjewel voor je reactie.
We hebben een verschillende kijk op dit onderdeel.

Groet,
Sunder
bewerk
Re: Winties in de Bere
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2012, 21:47 »
odi

ede wintie en bere wintie zijn het zelfde.
als iemand zegt hij heeft een bere wintie heeft dan bedoelt die persoon dat hij een ede wintie heeft van de bere.
en in een bere zijn er verschilende wintie´s. dat klopt dan zeg je dat die wintie in die bere zit. het is een lid van die bere.

soso lobie


Lespeki odi,

Bere winti en hede winti is nit het zelfde !!!
Dus effe onderzoeken en niet schrijven wat je denkt.

Een hede winti staat aam het hoofd van de winti's die in iemand wonen. Daarom heet het hede winti.
Een bere winti is een winti die generaties lang binnen een bepaalde bere(familie/geslacht)manifesteert.

Een bere winti kan dus wel een hede winti zijn, maar een hede winti hoeft nog geen bere winti te zijn.

Odi

Leliambo na sabiambo
Leliambo na sabiambo
Anato fu kandiyaifo


*

Offline love-ly

  • so so lobi
  • ******
  • 8296
  • Just me
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Winties in de Bere
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2012, 21:52 »
Lespeki odi,

Bere winti en hede winti is nit het zelfde !!!
Dus effe onderzoeken en niet schrijven wat je denkt.

Een hede winti staat aam het hoofd van de winti's die in iemand wonen. Daarom heet het hede winti.
Een bere winti is een winti die generaties lang binnen een bepaalde bere(familie/geslacht)manifesteert.

Een bere winti kan dus wel een hede winti zijn, maar een hede winti hoeft nog geen bere winti te zijn.

Odi

Leliambo na sabiambo


True :great:
It's a Love-ly thing

Gast

surned

bewerk
Re: Winties in de Bere
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2012, 22:26 »
odie, dus dat ,maar daarom hoef je niet ombeschoft te doen naar een ander die zoekent vragent is.
gnek genote.

je kan ook zeggen ik heb dat in die boek, of plek in de bos zo geleert,of niet?


surned 2
bewerk
Re: Winties in de Bere
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2012, 04:34 »
odie, dus dat ,maar daarom hoef je niet ombeschoft te doen naar een ander die zoekent vragent is.
gnek genote.

je kan ook zeggen ik heb dat in die boek, of plek in de bos zo geleert,of niet?


surned

Odi,

In het bos heb ik alles behalve manieren geleerd, dus zal het jouw heel veel moeite kosten om me die onbeschoftheid af te leren. Maar die moeite kan je liever gebruiken om kennis te vergaren over wat je mist.

Want mi sji mi bigi sma fos deng dede. Let dus niet op mijn onbeschoftheid pak de info die je mist of negeer mij dat is ook
een mogelijkheid.

P.s...nederlands schrijven heb ik wel uit een boek, maar voor winti heb je meer dan een boek nodig!!!

Odi

Gast

kleintje

bewerk
Re: Winties in de Bere
« Reactie #10 Gepost op: 01 februari 2012, 01:45 »
Wat jammer is als iemand op een forum reageerd met wat hij denkt. We er netjes over kunnen discuseren. Dat maakt de forum gezellig. Maar helaas word er door sommige mensen misselijk gereageerd. Waardoor veel mensen die het antwoord weten of denken te weten niks durven te zeggen. Het zou netter zijn om je kijk of je ervaringen anders te plaatsen.
We willen niemand iets af leren. Het gaat om je eigen meningen discussies en reactie's zelf wat mensen denken. Wat je ermee doet is voor een ieder. Maar mensen respecteren is belangrijk. Daarom zelf ben ik heel voorzichtig met bepaalde antwoorden geven om me mijn ervaringen te delen. Omdat je toch Bulshit antwoorden terug krijgt. Hoop niet dat ik iemand op zijn tenen trap. Nogmaals mijn mening. Hou het leuk en netjes. :great:

Gr, Kleintje
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2012, 01:52 door kleintje »
Gast

taki taki no de

bewerk
Re: Winties in de Bere
« Reactie #11 Gepost op: 01 februari 2012, 20:29 »
Daarom zelf ben ik heel voorzichtig met bepaalde antwoorden geven om me mijn ervaringen te delen. Omdat je toch Bulshit antwoorden terug krijgt. Hoop niet dat ik iemand op zijn tenen trap. Nogmaals mijn mening. Hou het leuk en netjes. :great:

Gr, Kleintje

Ik denk nu ook 10x na om een vraag te stellen hoor. Ik ben niet echt super actief op het forum, maar voor die paar keren dat ik me mening gegeven heb op het forum of een behoorlijke vraag gesteld heb........., nou  :neutral:
We kunnen ook met zijn allen proberen om 2x onze tekst over te lezen, om te kijken of het behoorlijk over komt,
inplaats van een houding aan te nemen, dat overkomt als: Na so mi tang tang de kaba!!!  :whistle: no wer mi ede.

Respeki Odi  :great:
*

Offline Loverboy

  • ******
  • 6541
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Winties in de Bere
« Reactie #12 Gepost op: 01 februari 2012, 20:38 »
Ik denk nu ook 10x na om een vraag te stellen hoor. Ik ben niet echt super actief op het forum, maar voor die paar keren dat ik me mening gegeven heb op het forum of een behoorlijke vraag gesteld heb........., nou  :neutral:
We kunnen ook met zijn allen proberen om 2x onze tekst over te lezen, om te kijken of het behoorlijk over komt,
inplaats van een houding aan te nemen, dat overkomt als: Na so mi tang tang de kaba!!!  :whistle: no wer mi ede.

Respeki Odi  :great:
Odi tAK TAKI NO DE EN KLEINTJE,

Laten wij toch proberen het goede voorbeeld te geven omdat ik van jullie wat wenst te leren.
Op aarde heb je nu eenmaal verhillende mensen, zo zal je een enkeling hebben die niet weet hoe zich te gedragen.

wij rennen niet weg, maar geven onze mening.
ik hoop jullie vaker te lezen,want hoe meer zielen des te meer vreugd en kennis.  TOCH?


maak me blij, maak me gelukkig  en ik zal je geven wat je wenst.mijn naam is Loverboy
bewerk
Re: Winties in de Bere
« Reactie #13 Gepost op: 04 februari 2012, 03:52 »
Odi,
De topic heet "wienties in de bere?
Er staan nog open vragen, wat is uw inbreng met betrekking tot het onderwerp???"wienties in de bere"
Zo kunnen we iets van elkaar leren tenminste.

-Is het mogelijk dat.....werken?
- heb je maar 1 of 2 ?
Vragen waarmee de topic starter zit, en als we bij het onderwerp blijven dan kunnen we wat van elkaar leren.
Schrijven om het schrijven is(g)een kunst.

Odi

Leliambo na sabiambo
*

Offline mi asi

  • ******
  • 1067
  • Te yu abi pasensi, yu sa si mira bere.
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Winties in de Bere
« Reactie #14 Gepost op: 04 februari 2012, 11:33 »
gnet-neko bedankt voor je uitleg.

Mi Asi

Gerelateerde onderwerpen