De luangu in Winti | Luangu
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

De luangu

  • 23 reactie(s)
  • 29139 x bekeken
  • 23 reactie(s) 29139 x bekeken
*

Offline Mistiek

  • Kindness
  • ****
  • 149
  • Leven en laten leven
    • Bekijk profiel
bewerk
De luangu
« Gepost op: 25 mei 2008, 00:09 »
Deze winti's behoren tot de hogere orde van winti's.

Hun element is aarde, en ze worden daarom ook wel Grong (grong = aarde of grond) winti's of Nengrekondre winti's (nengrekondre = land van Afrikanen) genoemd. De luangu winti komt uit Afrika, en is zowel mannelijk als vrouwelijk. Er zijn dus zowel mannelijke luangu winti's als vrouwelijke. In de winti taal worden door de wintigelovigen, de vrouwelijke luangu winti  Luangu Missie genoemd, en de mannelijke luangu winti, Luanga Masra.
 
De luangu winti is hoofdzakelijk een goedaardige winti. Deze winti's verlenen graag hulp, luisteren graag, beschermen tegen kwaadaardige (vertoornde) winti's, en houden van plezier in groepsverband. Luangu's zijn gevoelige winti's die in hun gedrag overeenkomen met de Aisa wintis.
 
In gevallen van bezweringen ( = obia) werken de luangu wintis samen met de Ampuku en de Kumanti wintis.
In deze combinatie heten ze Luangu-Ampuku-Obia en Luangu-Kumanti-Obia.
In gezelschap van de Ampuku winti hebben zij de leiding, en met de Kumanti winti werken zij samen in harmonie, omdat zij met deze laatste zeer goed overweg kunnen.


Kindness in words creates confidence,
kindness in thinking creates profoundess,
kindness in giving creates love....


*

Offline luangupikinte

  • *****
  • 820
  • tide mi du den bun tamara den wani kiri mi
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De luangu
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2008, 16:40 »
is er geen meer informatie over deze yawe?(luangu) mischien iemand met eigen ervaringn?

*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De luangu
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2008, 07:27 »
De Luangu is de ede-winti voor de baka-busi. De Baka-busi nengre zijn b.v. de mensen van plantage Rorac (Landveld, Babel enz)
De mensen die de baka-busi dansen,worden door deze winti geestelijk omarmd.

De Luangu winti werd in de prisi betrokken, omdat het geestelijk leven voor wat betreft de winti, vanaf de slaven periode tot ver in de jaren zestig, nog via de baka-busi voltrok.
De mensen trokken de busi in om de prey ter ere van de winti die hen beschermde,te houden.
Daar in de busi werd de relatie voortgezet. De luangu was in zo een busiprey, de ede-winti van dat moment. De aisa die zich meer via de kringron(de gecultiveerde grond)profileerde,liet zich door de Mama Luangu vertegenwoordigen.
De Luangu winti werd als eerste in de prisi bedacht en vervolgens de Leba en daarna de Aisa.

Vandaag de dag hoeft men niet meer de bakabusi op te zoeken om een prey af te handelen; de overheid had in de jaren zeventig zijn verbiedende houding afgezworen;het verbod dat in de koloniale tijd bij wet was vastgesteld werd door de toenmalige minister van justitie en politie opgeheven en de beleving in de winti was niet meer strafbaar om deze redenen wordt in de prisi eerst de Aisa winti bezongen.


Bron: Gily en Lise; J.Zaalman, pag 485
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2010, 02:39 door Luangu Masra »
Di wi kwa Sranan a bun.
Ma Luangu Kondre, a ben moro bun.
*

Offline Alinga

  • *****
  • 741
  • Tang du bung yu sa kiesi litie wan dey
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De luangu
« Reactie #3 Gepost op: 09 juli 2008, 12:07 »
Odi Odi brada nanga sisa,
Ik heb een vraagje, komt de Luangu winti alleen voor in het district Para . Waarom?????
Groetjes Alinga
*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De luangu
« Reactie #4 Gepost op: 09 juli 2008, 13:16 »
Odi Odi brada nanga sisa,
Ik heb een vraagje, komt de Luangu winti alleen voor in het district Para . Waarom?????
Groetjes Alinga

De negers van de Loango/Luanga stam uit het Congo-Angola gebied werden geplaats in het districkt Para.
De winti's kregen dus de naam van de stam die ze mee bracht.
Dus de Luangu stam; hun winti werd dan Luangu winti genoemd.
De Papa stam hun goden werden de Papa winti genoemd
De Kromanti stam hun goden werden dus de Kromanti winti genoemd enz enz

En aangezien de Luangu-negers in het districkt Para werden geplaats en ook hun goden naar daar brachten werd dat hun Kondre Winti. Men zegt daarom Para seti tapu Luangu. Para is georganiseerd volgens de Luangu systeem.

Maar dat wilt niet zeggen dat ze alleen in het distrikt Para voorkomen. Nader hand verhuisden bepaalde van de mensen ook naar de andere districkten dus namen ze hun winti's ook mee.
*

Offline Alinga

  • *****
  • 741
  • Tang du bung yu sa kiesi litie wan dey
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De luangu
« Reactie #5 Gepost op: 09 juli 2008, 13:19 »
Odi Luanga Masra
Dank je wel :great:
Gast

saneke

bewerk
Re: De luangu
« Reactie #6 Gepost op: 09 juli 2008, 19:08 »
Hoi masra L.M.

Is het waar dat Rorac een trefu heeft. Ik hoorde van iemand, dat je de naam Rorac helemaal niet mag noemen als je daar bent. Als je het toch zou doen, kan er iets gebeuren. Die boot kan zinken, of als je zwemmende bent kan je verdrinken, vooral als je geen verband hebt met de plaats. Weet jij er toevallig iets van.

En men vertelde ook dat, als je er eenmaal bent om een pai te leggen, dan voel of zie je duidelijk de indiaan van de plaats.

Gr. Saneke.


*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De luangu
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2008, 05:20 »
Hoi masra L.M.

Is het waar dat Rorac een trefu heeft. Ik hoorde van iemand, dat je de naam Rorac helemaal niet mag noemen als je daar bent. Als je het toch zou doen, kan er iets gebeuren. Die boot kan zinken, of als je zwemmende bent kan je verdrinken, vooral als je geen verband hebt met de plaats. Weet jij er toevallig iets van.

En men vertelde ook dat, als je er eenmaal bent om een pai te leggen, dan voel of zie je duidelijk de indiaan van de plaats.

Gr. Saneke.

Odi odi
eerlijk gezegd zou ik dat  niet percies weten, maar ik zal het zeker voor u informeren omdat ik dat dan zelfs ook wil weten.
Maar het zal wel zo zijn dat Rorac een kondre trefu heeft.
Want je hebt ook bij bepaalde rivieren dat als je bij een bepaalde hoogte bent, dat niemand mag praten, als dat toch gebeurt kan de boot omgekanteld worden.

Rorac is echt een, je kan bijna zeggen spirituele plaats, vooral voor de nabestaanden van de vroegere inwoners.

Gast

saneke

bewerk
Re: De luangu
« Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2008, 13:55 »
Hoi Masra L.M.,

Dus dat betekent dat ik in afwachting ben.

Alvast bedankt dat je erachter aan wilt gaan.
Hoop dat je mooie verhalen weet te achterhalen over Rorac.

P.s. Er is toch ook een verhaal over krokodillen.
Die lieten de donkere mensen  (slaven als ze op de vlucht waren ) over hun rug naar Rorac gaan, ( hou me het ten goede ) en de blanken vielen in het water. ( die slaven waren de redi moesoe's ).

Dat is volgens mij de reden dat de mensen van Rorac geen kaaiman meti mogen eten. zware treef, Omdat de krokodil de mensen hielp bij het oversteken.  Ik hoop niet dat ik dit verkeerd verteld. L.M. laat je me weten wat je te weten komt.

Gr. Saneke.
*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De luangu
« Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2008, 12:41 »
Odi odi Misi Saneke

Hier heeft u alvast een website over Rorac

Nazaten van Rorac
Gast

saneke

bewerk
Re: De luangu
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2008, 14:35 »
Hoi Luagu masra

Bedankt voor je moeite. Ben gaan kijken, maar kom niet verder. Gebruikers naam klopt nooit.

jammer he, was nieuwsgierig. Zal mijn dochter vragen om te kijken wat ze kan doen. dan hoor je het.

odi odiiiiiiiiii,

Saneke
*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De luangu
« Reactie #11 Gepost op: 10 september 2008, 05:57 »
Rainbow Snakes

The people of Luangu hold, that there are two rainbows, a good and an evil one. But the rainbow snakes, which seem to be distinct from these two, are six, and not one. They correspond to the colours of the rainbow, which are counted as six, not seven-perhaps no distinction is drawn between indigo and blue. (But this writer's statements about numbers must be received with caution, because one never knows how much he read into what he was told by the people themselves.)

In Mayombe, to the east of Luangu, the rainbow is called Mbumba Luangu. It is, says Père Bittremieux,[1] an enormous nkisi-snake, which comes out of water and wriggles up the nearest high tree when it wants to stop the rain. It is worshipped (if that is the correct word to use in this connexion) by the secret society of the Bakimba. There is a saying that you should not stand still in the place where the rainbow appears to shoot up from the earth, nor stare at the mist whence it rises. If you do so your eyes will become dim and misty.


 
Gast

sofia_bada

bewerk
Re: De luangu
« Reactie #12 Gepost op: 09 oktober 2008, 04:40 »
ik heb een vraag wie kan mij wat meer vertellen over die watra_ luangu ik heb gehoord dat die geen grappen maakt.luangu_masra obiaman alle info is welkom .groetjes
bewerk
Re: De luangu
« Reactie #13 Gepost op: 02 november 2008, 13:48 »
Odi allemaal

ik heb gemerkt dat er niet veel informatie bekend is over de luangu
Wat ik toch graag zou willen weten is;wat de trefu's zijn van deze wintie en wat zijn/haar gudu's zijn
En alle verdere info wat betrft de luangu.....heel graag

Liefs Shellebelle en bovenal een fijne gezegende zondag
bewerk
Re: De luangu
« Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2009, 21:39 »


Ik las net deze topic over de luangu en toevallig ben ik nazaat van Rorac.
10 jaar geleden ben ik naar die plantage geweest en toen ik daar was heb ik gedroomd. Deze droom is me tot op de dag van vandaag bijgebleven.  Ik droomde namelijk dat ik op ’n erf was met iemand en er was daar een leguaan. Er zat een zilveren muntstuk op zijn rug en ik zag ‘m rennen, maar dat muntstuk mocht niet van zijn rug afvallen.
Zou iemand me kunnen vertellen wat dit zou kunnen betekenen?

Gerelateerde onderwerpen