Aisa eet geen rijst in Winti | Aisa
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Aisa eet geen rijst

  • 14 reactie(s)
  • 19540 x bekeken
  • 14 reactie(s) 19540 x bekeken
*

Offline Geen kenner

  • *****
  • 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
bewerk
Aisa eet geen rijst
« Gepost op: 07 november 2010, 23:25 »
Beste CC-ers,

Graag had ik ook jullie mening in deze gekend.

Je hoort dat er vaak gezegd wordt dat een Aisa/mama Aisa geen rijst eet, dus dan ben je als asie gewezen op andere voedsel, zoals grong njang of goer goer(lijkt op rijst maar is het pertinent niet).
In deze wil ik weten is het zo dat elke Aisa geen rijst eet of is het dat alleen per asie dat het geval is.

Want je hoort dat er mensen zijn die zware rijst allergie, dus zware trefu hebben qua rijst eten. Terwijl je bij een andere Aisa en zijn asie geen probleem optreedt.
Dus mijn vraag is, wie kan met mij mee denken en uitleg geven waarom de ene wel en de andere geen trefu heeft qua dat rijst eten.

Hoor graag van jullie en alvast bedankt.

G.k.




*

Offline love-ly

  • so so lobi
  • ******
  • 8296
  • Just me
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Aisa eet geen rijst
« Reactie #1 Gepost op: 08 november 2010, 11:41 »
Odi Geen kenner,

Ik eet ook Bulgur... ebn een paar jaar geleden achtergekomen dat ik geen rijst mag eten en daarvoor had ik nergens last van totdat ik het hoorde en werd mijn buik ineenkeer groot.

Ik denk als je het niet weet dat er dan niets aan de hand is, want je weet het immer niet, maar zodra je het doorkrijgt in dromen of bij een luku en je doet het toch dan kan je problemen krijgen.

met rijst werd de grong betaald denk dat het daarmee te maken heeft ik weet het niet zeker.

Love-ly
It's a Love-ly thing

*

Offline soulsister11

  • ******
  • 4203
  • The purpose of life is a life of purpose.
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Aisa eet geen rijst
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2011, 05:29 »
Odi odi Geen Kenner,

Toen mijn dochter geboren werd, hoorde ik meteen heel luid en duidelijk “ No gi en owru alesi”! Ik schrok en vroeg in mezelf, omdat anderen erbij waren, nog een keer wat er gezegd was. Ik hoorde het weer.

Maar ik had het niet zo breed, dus als ik weleens eten over had, aten wij het de volgende dag weer.
Op een dag komt me kind naar me toe en vraagt me. “Mama, als m’n teen weg gaat, dan groeit er toch weer een andere?” Ik corrigeer haar en zeg, “Je bedoelt je teennagel?” “Nee”, zegt ze, “mijn teen, mama.” “Kom en laat me zien wat je dan bedoelt hoor!” Dat kind kan dan d’r grote teen voor me optillen en van achter zie je gewoon en grote holte. D’r teen was leterlijk weg gevreten. “ Yu kot mi yu no feni brudu”! Zo erg was ik geschrokken.

Dus ik ben gelijk gestopt om mijn dochter oude rijst te geven. Mijn broer gaf me een tip en vertelde dat ik haar liever Par boiled rijst kon geven. Daar hou ik mij echt braaf aan.

Nou wist ik van een zus, dat zij geen rijst mocht eten en het toch deed. Ook zij had vreselijk last van kapotte, droge sneden bij haar voeten.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit bij stil stond, met welke winti dit te maken had. Terwijl ik wel weet dat Mama Aisa één van haar winti’s is!

Alweer wat geleerd, bedankt!


Soulsister11
I’ve learned that our background and circumstances may have influenced who we are, but we are responsible for who we become.
Gast

Pikien Moesje

bewerk
Re: Aisa eet geen rijst
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2011, 22:06 »
Odi odi,

Elk mens is uniek.
En het hangt er vanaf hoe zwaar die winti op je zit. En of jij een wrokoman/uma bent.

En als je last hebt van iets, ga je het echt niet meer doen.
Als je weet dat je als je varken eet, je hele gezicht altijd onder de vieze puisten zit, ga je het dan nog eten? Of eet je het niet meer omdat je er goed uit wilt zien?

Trefu is er voor jezelf en de winti. Maar jij leeft met de gevolgen. die winti kan minder goed "werken".

Lees de eerdere topics over trefu.
Pikien Moesje
*

Offline lovely

  • Michella Rulezzz..
  • *****
  • 725
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Aisa eet geen rijst
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2014, 09:57 »
Odi odi,

Elk mens is uniek.
En het hangt er vanaf hoe zwaar die winti op je zit. En of jij een wrokoman/uma bent.

En als je last hebt van iets, ga je het echt niet meer doen.
Als je weet dat je als je varken eet, je hele gezicht altijd onder de vieze puisten zit, ga je het dan nog eten? Of eet je het niet meer omdat je er goed uit wilt zien?

Trefu is er voor jezelf en de winti. Maar jij leeft met de gevolgen. die winti kan minder goed "werken".

Lees de eerdere topics over trefu.
Pikien Moesje

odi,

soms negeren mensen hun trefu.
iemand die niet in winti geloofd heeft geen last denken sommigen.

maar het komt niet alleen bij winti mensen voor.

blanken mogen vaak ook veel niet eten anders worden ze er ziek van.
een Surinamer zou gelijk aan trefu denken en winti.
het hoeft niet altijd trefu te zijn, soms gewoon medisch.

zijn er mensen die van andere dingen al ziek worden o.a van melk kaas eieren enz.
Blijf vrolijk met me, dan ben ik vrolijk met jou
Gast

Pa kwasi

bewerk
Re: Aisa eet geen rijst
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2014, 06:58 »
Odi Odi Odi


Beste CC-ers,

Graag had ik ook jullie mening in deze gekend.

Je hoort dat er vaak gezegd wordt dat een Aisa/mama Aisa geen rijst eet, dus dan ben je als asie gewezen op andere voedsel, zoals grong njang of goer goer(lijkt op rijst maar is het pertinent niet).
In deze wil ik weten is het zo dat elke Aisa geen rijst eet of is het dat alleen per asie dat het geval is.

Want je hoort dat er mensen zijn die zware rijst allergie, dus zware trefu hebben qua rijst eten. Terwijl je bij een andere Aisa en zijn asie geen probleem optreedt.
Dus mijn vraag is, wie kan met mij mee denken en uitleg geven waarom de ene wel en de andere geen trefu heeft qua dat rijst eten.

Hoor graag van jullie en alvast bedankt.

G.k.

Odi

er zijn verschillende aisa soorten.
de baka grong aisa vooral eet geen rijst. odi
*

Offline Geen kenner

  • *****
  • 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Aisa eet geen rijst
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2014, 11:58 »
Odie alla brada nanga sisa,

Ai ik heb op 7 november 2010 een vraag gesteld en vandaag pas lees ik dit terug.
Dus ruim 4 jaar na dato.

Ik wil een ieder alsnog bedanken voor de reacties. Echt toevallig zat ik iets te lezen en zag dat ik de vraag had gesteld.

@ Pikien Moesje, ik word niet echt ziek, maar als ik melk tot me neem krijg ik een ontzettende dikke slijm in mijn keel dat ik bijna niet goed kan slikken. De hele tijd moet ik mijn keel dan lopen schrapen. Dit houd dagen aan en gaat weer weg.
In het ziekenhuis zeggen ze dat het een melk allergie is en dat in mijn keel een melkbacterie zit die geactiveerd raakt.

@Pa Kwasi, Maar is het alleen bij de baka grong Aisa wintie zo of ook bij de andere Aisa wintie?

@ Soulsister11, Hoe is het nu met je dochter qua het rijst eten. Heeft ze nogsteeds last van als ze rijst eet of is dat opgehouden?

Tangie anga wang lispekie odie.
 
G.k.


*

Offline soulsister11

  • ******
  • 4203
  • The purpose of life is a life of purpose.
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Aisa eet geen rijst
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2014, 19:30 »
Odie alla brada nanga sisa,

Ai ik heb op 7 november 2010 een vraag gesteld en vandaag pas lees ik dit terug.
Dus ruim 4 jaar na dato.

Ik wil een ieder alsnog bedanken voor de reacties. Echt toevallig zat ik iets te lezen en zag dat ik de vraag had gesteld.

@ Pikien Moesje, ik word niet echt ziek, maar als ik melk tot me neem krijg ik een ontzettende dikke slijm in mijn keel dat ik bijna niet goed kan slikken. De hele tijd moet ik mijn keel dan lopen schrapen. Dit houd dagen aan en gaat weer weg.
In het ziekenhuis zeggen ze dat het een melk allergie is en dat in mijn keel een melkbacterie zit die geactiveerd raakt.

@Pa Kwasi, Maar is het alleen bij de baka grong Aisa wintie zo of ook bij de andere Aisa wintie?

@ Soulsister11, Hoe is het nu met je dochter qua het rijst eten. Heeft ze nogsteeds last van als ze rijst eet of is dat opgehouden?

Tangie anga wang lispekie odie.
 
G.k.

Odi Geen Kenner,

Met mijn dochter gaat het nog steeds goed, want we raken geen witte rijst meer aan.
Nu we zo goed als gluten vrij eten heb ik bruine rijst van U.Ben's waar we eerst aan moesten wennen.
Maar het vult je zo vreselijk waardoor je minder honger heb.

Ik weet niet als mijn dochter ouder word hoe het zal gaan met het rijst eten.
Mijn zus is er pas achtergekomen dat ze totaal geen rijst meer mag eten.
Dus we zien wel hoe het omtrent dit zal verlopen met mijn dochter.  :neutral:

Ik eet zo goed als het kan geen rijst meer, ik ben meer aan het Paleo dieet.
Want mijn buik was altijd maar zo groot en rijst is één van de boosdoener.

Groetjes en blijf wel,
Soulsister11

*

Offline Geen kenner

  • *****
  • 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Aisa eet geen rijst
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2014, 22:59 »
Odie Sisa Soulsister11,

Dus als ik het goed begrijp is dat in die bere van jouw uitgesloten om rijst te eten.
Is dat geen vervelend gevoel? Weet je ik vraag dit omdat ik het me niet kan voorstellen om geen rijst te mogen eten.

Bij mijn moeder die ten ruste ligt, is bij haar het verschijnsel zich de laatste jaren van haar leven gaan voordoen. Ze kon geen rijst meer eten en gebruikte alleen gur gur. Zij vond het in het begin best moeilijk maar raakte er wel gewend aan.
Bij haar was dat ze een Aisa wintie (Baka grong Aisa) had maar pas rond haar 60+ jaar begon.
Ik heb haar niet echt gevraagd hoe het voelt om geen rijst te mogen eten en wat de verschijnselen waren.

Ik denk dat jullie (jij, je dochter en zus) het wel zullen missen het rijst niet mogen eten.
Hoop dat jullie een goede en betere alternatief hier voor kunnen vinden.

Hoe is het daar op de Antillen of zijn jullie terug naar Suriname, want ik denk nog te heugen dat je op Curacao zat?!
Is ook al een lange tijd geleden dat we elkaar nog hebben gesproken hier op de site.

Uit mijn hart wens en hoop ik dat alles daar goed gaat.
Tang boeng Zus, we praten later.

Groeten uit het koude Nederland

G.k.
*

Offline soulsister11

  • ******
  • 4203
  • The purpose of life is a life of purpose.
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Aisa eet geen rijst
« Reactie #9 Gepost op: 26 november 2014, 02:05 »
Odie Sisa Soulsister11,

Dus als ik het goed begrijp is dat in die bere van jouw uitgesloten om rijst te eten.
Is dat geen vervelend gevoel? Weet je ik vraag dit omdat ik het me niet kan voorstellen om geen rijst te mogen eten.

Bij mijn moeder die ten ruste ligt, is bij haar het verschijnsel zich de laatste jaren van haar leven gaan voordoen. Ze kon geen rijst meer eten en gebruikte alleen gur gur. Zij vond het in het begin best moeilijk maar raakte er wel gewend aan.
Bij haar was dat ze een Aisa wintie (Baka grong Aisa) had maar pas rond haar 60+ jaar begon.
Ik heb haar niet echt gevraagd hoe het voelt om geen rijst te mogen eten en wat de verschijnselen waren.

Ik denk dat jullie (jij, je dochter en zus) het wel zullen missen het rijst niet mogen eten.
Hoop dat jullie een goede en betere alternatief hier voor kunnen vinden.

Hoe is het daar op de Antillen of zijn jullie terug naar Suriname, want ik denk nog te heugen dat je op Curacao zat?!
Is ook al een lange tijd geleden dat we elkaar nog hebben gesproken hier op de site.

Uit mijn hart wens en hoop ik dat alles daar goed gaat.
Tang boeng Zus, we praten later.

Groeten uit het koude Nederland

G.k.

Odi Geen Kenner,

Daar lijkt het wel op dat rijst bij ons uiteindelijk uitgesloten zal zijn.

Eerst dacht ik ook dat ik niet zonder rijst zou kunnen, maar toen ik voor het
eerst pom met bulgur at, wist ik dat dat niet meer het geval zou zijn.

Rijst komt niet van ons.. we hebben het overgenomen van de chinezen en hindoestanen.

Nu ik paleo eet, is er geen graan (dus ook geen bulgur meer), bonen, erwten enz in je dieet.
Echt heel soms als ik niks anders in huis heb zal ik het eten, maar dan een super klein beetje.
Ik eet ook geen aardappel meer, maar wel zoete patat, yam, casave, (groene) groente en vis.
Creatief ben ik altijd geweest in de keuken, dus het was even wennen maar het gaat nu geweldig!

Ik heb precies dezelfde aisa als wijlen je moeder en puur voor het feit dat ik mijn winties niet wil
belasten, zal ik respect hebben voor datgene wat ze niet eten.
Als het met hen goed gaat, zal het met mij ook lekker gaan. Wie goed doet, die goed ontmoet.  :yes:

Broeder... we maken het goed hier in de tropen!  :great:

Tangi voor je wens, voor jou hetzelfde.

Tot gauw,
Soulsister11
Gast

Nelly

bewerk
Re: Aisa eet geen rijst
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2019, 23:32 »
Odi Odi Odi


Odi

er zijn verschillende aisa soorten.
de baka grong aisa vooral eet geen rijst. odi
Klopt. soms kan je gewoon eten . koekalesi. groetjes
Gast

Malty

bewerk
Re: Aisa eet geen rijst
« Reactie #11 Gepost op: 18 augustus 2019, 19:58 »
wat is koek alesi
mijn moeder is jong overleden en ik ben bij een pleeggezin groot gebracht maar wil wel meer weten over mijn moeders cultuur.
Gast

Koekoe alesi

bewerk
Re: Aisa eet geen rijst
« Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2019, 22:01 »
wat is koek alesi
mijn moeder is jong overleden en ik ben bij een pleeggezin groot gebracht maar wil wel meer weten over mijn moeders cultuur.

Gestoomde rijst of parboiled rijst.
Gast

Malty

bewerk
Re: Aisa eet geen rijst
« Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2019, 22:05 »
Gestoomde rijst of parboiled rijst.
dank U wel
Gast

@Obiaman

bewerk
Re: Aisa eet geen rijst
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2019, 04:50 »
Heel heel veel mensen met gezondheids klachten stoppen met het eten van rijst. en merken na maanden dat rijst niet voor niets door de winti al jaren als treef word gegeven. en nu zie je ook dat veel artsen aangeven dat we anders moeten gaan eten ..  de winti zegt al jaren... eet geen koe   eet geen varken  en nu zeggen de artsen... minder vlees  want het is niet goed voor je gezondheid...  wat de winti s van grootmoeders en vaders   onze voorouders hadden al gedroomd   stop met agoe meti  .. of rijst... komt nu naar buiten.. iedereen slaat bijna door  als ze ziek zijn... omdat wij mensen teveel willen.. groente word nu de nieuwe rijst..  gesnipperde brokkelij en bloemkool   ... suikerziekte verdwijnt als sneeuw voor de zon als je maar anders gaat eten... gezond eten en gaat sporten..  en wat zullen de wintis nu blij zijn en zeggen..... eindelijk luisteren ze... dus minder minder minder   rijst... of geen.... minder vlees... maar groente.. blijf gezond eten..  succes iedereen..
odi nanga brasa Obiaman

Gerelateerde onderwerpen