Kromanti (AWESE) in Winti | AKumanti
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Kromanti (AWESE)

  • 7 reactie(s)
  • 13079 x bekeken
  • 7 reactie(s) 13079 x bekeken
Gast

Walanowan

bewerk
Kromanti (AWESE)
« Gepost op: 24 juli 2008, 16:38 »
Beste Obiaman,

Kunt u misschien informatie verschaffen over de kromanti genaamd Awese?


Ik zou daar graag het een en ander over willen weten, want in het verleden heeft
iemand mij ooit verteld dat ik zo een winti heb.

Mocht er nog andere zijn die hierover ook iets weet lees ik het ook graag.

Bijvoorbaat dank ik u.

Met vriendelijke groet,
Walanowan




*

Offline luangupikinte

  • *****
  • 820
  • tide mi du den bun tamara den wani kiri mi
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Kromanti (AWESE)
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2008, 18:04 »
Odi Odi

dat zou ik graag ook willen weten

er wordt gezegd dat dit een hele oude kumanti is
wat mij wel verwart is het volgende op para wanneer er een luangu prey wordt gegeven ze luangu spelen
maar zodra je in de stad ben kennen ze de naam luangu niet luangu wordt dan in feite awese hoop dat u mij begrijpt

*

Offline Obiaman

  • ******
  • 1140
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Kromanti (AWESE)
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2008, 11:24 »
Odi Walanowan,

De Awese is inderdaad een Kromantie,
Deze Kromantie kan zich laten zien als een vogel, een soort reiger.( ken je die grote witte reiger)

Naast de sofibada, heeft ook de Awese wat met donder en bliksem. Als het echt donder en bliksem kan de awese op zijn asi zijn.
Dan voelt de persoon zich heel anders.

Is ook een machtige en krachtige kumanti die snel resultaten wilt zien. geen gemaar, hij gaat op z,n doel af.

Ook wit is een kleur dat deze graag ziet bij de asi en netheid is iets wat bovenaan staat.
Hij kan veel voor een persoon gedaan krijgen. Inderdaad  kan hij zorgen dat je een treef niet lust en zorgen dat je het niet meer eet.

Odi nanga brasa,Obiaman
Gast

Walanowan

bewerk
Re: Kromanti (AWESE)
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2008, 12:07 »
Gegroet Obiaman,

Bedankt voor uw uitleg.

Ik heb ook Sofia bada 1 keer gehad in suriname.

Ik heb inderdaad wat met storm, bliksem en donder, maar wist niet dat het met winti te maken had.

Ik dacht het had waarschijnlijk ligt het weer aan mijn vorige leven wat u mij vertelde toch dat ik misschien
een heks was en ja ik droomde veel dat ik controle had over het weer en meestal wervelwinden, storm, bliksem
en donder opriep(creerde).
Dus Sofiabada en Awese zijn degene die daarmee verband hebben.

Ik heb nog een vraag wat draagt de Awese dan voor kleding alleen wit?

Bij de kromantie prey heb ik niet meegemaakt dat ze Awese liederen songen misschien zou L.M. of iemand anders
een topic daarover kunnen plaatsen onder het kopje winti liederen.

Hoe danst een Awese dan eigenlijk? Heeft u dat ooit gezien?

Nou is me ooit verteld door een paragnost bij een paranormale beurs dat een wezen uit het kosmos altijd me iets
snel wil leren en geen geduld heeft. En inderdaad geen gemaar duld. Dus zou dat dan de Awese zijn die zij bedoeld???
of de Sofiabada, want ze zei het ziet er een beetje draakachtig uit maar het is geen draak. Zij kon zijn uiterlijk niet
echt omschrijven. En dat wezen duwt me echt steeds tegen mijn zij aan zodra ik iets anders doe dan dat het mij verteld
en dus bij mij als ingeving doorkomt. Maar omdat ik dus aura kan voelen is het zo overdreven dat men zou kunnen denken
dat ik gestoord ben omdat het zo schokkend overkomt. Het lijkt echt net alsof ik een shock krijg.

Met vriendelijke groet,
Walanowan

*

Offline NaSaDe

  • ****
  • 122
  • Te joe kar' mi na mi neng; dam' de!
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Kromanti (AWESE)
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2008, 14:38 »
Obiaman,

Kan het zo zijn dat de Opete ook iets heeft met donder en bliksem? Als kind sliep ik op zolder en als het onweerde ging ik altijd voor het raam staan om naar die flitsen te kijken. Ik kreeg er een heerlijk gevoel van.
En nog steeds heb ik het. Soms vind ik het zelfs erg als onweer niet doorzet. :ouch:

Bless,

NaSaDe
Wie goed doet, goed ontmoet.
*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Kromanti (AWESE)
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2008, 15:41 »
Mnr Julien Zaalman, heeft in zijn boek Gile en Lyse heeeeel veeeeel geschreven overr de Awese.
Het is een aanrader.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2008, 15:44 door Luangu Masra »
Di wi kwa Sranan a bun.
Ma Luangu Kondre, a ben moro bun.
*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Kromanti (AWESE)
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2008, 16:27 »
Bij de kromantie prey heb ik niet meegemaakt dat ze Awese liederen songen misschien zou L.M. of iemand anders
een topic daarover kunnen plaatsen onder het kopje winti liederen.

Hoe danst een Awese dan eigenlijk? Heeft u dat ooit gezien?

Nou is me ooit verteld door een paragnost bij een paranormale beurs dat een wezen uit het kosmos altijd me iets
snel wil leren en geen geduld heeft. En inderdaad geen gemaar duld. Dus zou dat dan de Awese zijn die zij bedoeld???
of de Sofiabada, want ze zei het ziet er een beetje draakachtig uit maar het is geen draak. Zij kon zijn uiterlijk niet
echt omschrijven. En dat wezen duwt me echt steeds tegen mijn zij aan zodra ik iets anders doe dan dat het mij verteld
en dus bij mij als ingeving doorkomt. Maar omdat ik dus aura kan voelen is het zo overdreven dat men zou kunnen denken
dat ik gestoord ben omdat het zo schokkend overkomt. Het lijkt echt net alsof ik een shock krijg.

Met vriendelijke groet,
Walanowan

Ik zal direct met die topic over die liederen beginnen.

Een Awese heb ik al eens zien dansen. Ze dansen ook met 2 opgrolde angisa in hun hand, netals bij banja.
En weet je hoe die Adyaini danst als hij is opgestaan?
Precies zo, maar alleen heeft hij die angisa zijn beide zijn/haar handen.


Gast

miss curiousity

bewerk
Re: Kromanti (AWESE)
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2010, 20:04 »
Odi Odi

dat zou ik graag ook willen weten

er wordt gezegd dat dit een hele oude kumanti is
wat mij wel verwart is het volgende op para wanneer er een luangu prey wordt gegeven ze luangu spelen
maar zodra je in de stad ben kennen ze de naam luangu niet luangu wordt dan in feite awese hoop dat u mij begrijpt


Goede avond Luangupikinte,

Heeft u het antwoord op deze vraag al gekregen?  Of is de luangu niet vergelijkbaar met awese...dus grond vs. lucht en dus heel verschillend.

Ik ben benieuwd!
Groeten,
Miss C.


Gerelateerde onderwerpen