Hoe is het mogelijk dati wang bonu kan wisi wang tra bonu in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Hoe is het mogelijk dati wang bonu kan wisi wang tra bonu

  • 5 reactie(s)
  • 3087 x bekeken
  • 5 reactie(s) 3087 x bekeken
bewerk
Hoe is het mogelijk dati wang bonu kan wisi wang tra bonu
« Gepost op: 26 januari 2011, 10:27 »
ook mi e prakseri fa a kang dati wang bonu kan wisi wang tra bonu,is degene zwak die het onderspit delft of wat kan de oorzaak zijn.

bika wat ik heb meegemaakt dati wang bonu kon feni dede omdat een andere hem had bewist.

dan hoor ik van mensen dat je baas boven baas hebt.wacht op reakties




Gast

Boya

bewerk
Re: Hoe is het mogelijk dati wang bonu kan wisi wang tra bonu
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2011, 10:33 »
wanneer je als bonu slordig wordt, of naast je schoenen gaat lopen, als je neit oplet dan kan zelf een kleine mannetje je van je voetstuk afslaan !
daarom leef oprecht, en speel nooit kankan , dat zijn je winties niet JIJ .!

bewerk
Re: Hoe is het mogelijk dati wang bonu kan wisi wang tra bonu
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2011, 10:41 »
ai ,zo dacht ik in eerste instantie ook,want velen hangen de gado uit ,wat ze zeggen is en blijft zo :yes:

maar niets is minder waar brada
*

Offline Loverboy

  • ******
  • 6541
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Hoe is het mogelijk dati wang bonu kan wisi wang tra bonu
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2011, 16:00 »
toen ik in Suriname was heb ik enkele du mannen gesproken.
en dit is iets wat ook aan de orde kwam. mensen gaan van du man a naar du man b.
en zo wordt er verteld dat ik bij die was maar nu ben ik hier want die was niet goed en zo begint het al tak tak sani.
en een du man krijgt het weer te horen. in het donker wordt er dan gevochten onder elkaar?

Bonu is er om ons bij te staan die hulp nodig hebben
Wanneer een bonu zich niet aan regels houd zal ook hij de klappen van de zweep voelen als hij naast zijn schoenen begint te lopen.

vaak zijn ze het oneens met elkaar, de 1 vind zoals hij het ziet, het dan ook zo hoort en niet anders.
wat eingelijk jammer is.
wanneer bu man a begint te vertellen dat du man b niet goed werkt en hij beter is, vloekt hij de ander al omdat hij geen God is om over een ander du man te oordelen,of opzettelijk de ander zwart te maken om er zelf beter van te worden.

en deze du mannen die slecht over een ander praten kwakelen zelf met hun gezondheid want ding sking e brung ding.
Nooit de gado uithangen maar nuchter blijven.

en zo heb je du man a die slecht praat over anderen is geen goede voorbeeld.
en zo vallen de du mannen.

Een du man hoort een voorbeeld functie te hebben om goed met anderen te leven maar niet slecht over anderen te spreken en daar begint het al.
want wanneer hij slecht over de ander praat, moet hij de bal terug verwachten,dan is het dat de ander hem heeft bewist,maar nee, hij heeft het zelf naar gemaakt.

du man bewiest door zichzelf vuil te maken om kwaad en slecht over een ander te praten waardoor hij zelf zichzelf straft. bij die du mannen wil je zelf niet een glas water drinken als je ze ziet.
ma na ding doe ding srefie.

die straf weegt zwaarder.

Loverboy
maak me blij, maak me gelukkig  en ik zal je geven wat je wenst.mijn naam is Loverboy
Gast

Blazing Stars

bewerk
Re: Hoe is het mogelijk dati wang bonu kan wisi wang tra bonu
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2011, 08:27 »
Maar ben je dan een bonu- of een wisimang? En wat is het verschil? Want als de een de GADO uithangt en de ander moet hem bewiesen, dan speelt degene die bewiest ook voor GOD toch (door wraak en proberen te straffen)? En ik dacht juist dat GOD de straffen uitdeelde en niet libi soema, maar misschien ben ik gewoon naiëf.

Ik zie uit naar de reacties.
*

Offline aboika

  • *****
  • 488
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Hoe is het mogelijk dati wang bonu kan wisi wang tra bonu
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2011, 08:40 »
Odi,

Door de fouten die je als du man zelf begaat wordt je gestraft.
Als je weet dat je iets niet mag doen zal je gestraft worden.
Een du man zal ook beproefd worden,

Wissi man zijn er zat.
Du man moet weten wanneer hij wel of niet iste mag en zich daar aan houden.
Niet dat een ander wissi hem treft, daar zullen zijn obia voor waken.
Maar door zijn eigen handelen en fouten kan hij zichzelf naar beneden werken.

doe nanga leti na ma foe obia

Gerelateerde onderwerpen