Orishas vs Winties in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Orishas vs Winties

  • 3 reactie(s)
  • 2201 x bekeken
  • 3 reactie(s) 2201 x bekeken
bewerk
Orishas vs Winties
« Gepost op: 15 september 2018, 16:33 »
Ik woon in miami, ben geboren in Suriname en opgegroeid in Nederland. Zijn er mensen op deze forum die bekend zijn met santería en de Orishas. Mijn vraag is
welke Orisha is hetzelfde als welke winti.
in santería moet je worden gekroond om met de Orishas te kunnen werken, is dit ook zo met de winties, of gaat dat automatisch?




Gast

Een vriend

bewerk
Re: Orishas vs Winties
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2018, 18:47 »
Ik woon in miami, ben geboren in Suriname en opgegroeid in Nederland. Zijn er mensen op deze forum die bekend zijn met santería en de Orishas. Mijn vraag is
welke Orisha is hetzelfde als welke winti.
in santería moet je worden gekroond om met de Orishas te kunnen werken, is dit ook zo met de winties, of gaat dat automatisch?
winti ben je mee geboren. je raakt in trance en ben zeer krachtig. de winti laat zich via dromen zien. komt uit Afrika.. en zo zijn er over de hele wereld veel winti s elders. dus ook wat er in Cuba of Brazilië winti beoefend wordt maar dan zoals hun het geleerd hebben.

Santería is een syncretische religie die op Cuba en Puerto Rico wordt gepraktiseerd. Vrij vertaald uit het Spaans betekent Santería heiligenverering. De religie is een samensmelting van hoofdzakelijk rooms-katholicisme en de Yorùbáreligie, de traditionele verering van de orisha's door de Yorùbá.

Gast

C.

bewerk
Re: Orishas vs Winties
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2018, 01:02 »
Volgens mij hebben Orishas meer gemeen met de Loas binnen voodoo religie. Zelf zie ik bijvoorbeeld wel weer overeenkomsten tussen wintie v suriname en die v marrons v jamaica.
*

Offline Misi Jah

  • A people without the knowledge of their past history, origin and culture is like a tree without roots
  • *
  • 2
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Orishas vs Winties
« Reactie #3 Gepost op: 07 december 2018, 11:06 »
Ik woon in miami, ben geboren in Suriname en opgegroeid in Nederland. Zijn er mensen op deze forum die bekend zijn met santería en de Orishas. Mijn vraag is
welke Orisha is hetzelfde als welke winti.
in santería moet je worden gekroond om met de Orishas te kunnen werken, is dit ook zo met de winties, of gaat dat automatisch?

Hoooi,

Misschien geeft dit boek (Winti & Kemet) jou een indicatie: http://jmpr.nl/onewebmedia/WINTI%26KEMET.pdf
De auteur koppelt hier de winti's, orisha's aan de oud eyptische goden.

Gerelateerde onderwerpen