Opete in Winti | AKumanti
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Opete

  • 21 reactie(s)
  • 22917 x bekeken
  • 21 reactie(s) 22917 x bekeken
Gast

Jonkumang

bewerk
Opete
« Gepost op: 17 november 2009, 13:09 »
Goedemiddag iedereen,(goedemorgen voor de mensen in Suriname)

Ik zou heel graag wat informatie over de opete willen.
Bij de topic winti's em vooroudersoorten staat er wel wat over de opete maar ik zou ook graag willen weten wat zijn/haar favoriete drank is, favoriete kleur etc.
Ook zou ik graag willen weten of de opete net zoals een djebri kumanti ook op vuur kan dansen en op glasscherven en wat zijn/haar gedrag als hij/zij op iemand komt.

Ik wacht op jullie antwoord.

Odi Jonkumang




Gast

dangra

bewerk
Re: Opete
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2009, 13:30 »
opete lust graag ook een lekkere jenever ston batra,houd ook van een witte tenue bij het baden(sreka) en kan zeker ookop glas scherven dansen en ook in vuur,zoals de jaw,die kan door alles heen gaan  en is de machtigste kumanti die er bestaat.

Gast

Jonkumang

bewerk
Re: Opete
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2009, 13:37 »
Bedankt voor je reactie.
Nu heb ik weer wat nieuws geleerd want ik wist nooit dat de jaw de machtigste kumanti is.

odi,

Jonkumang
Gast

nou

bewerk
Re: Opete
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2009, 16:08 »
ik denk dat hij bedoelt dat niet de jaw de machtigste kromantie maar die opete juist want je hebt verschillende opete s
Gast

Jonkumang

bewerk
Re: Opete
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2009, 21:44 »
Heeft niemand meer info over deze winti?

Jan klaassen, gnet- neko, Don Kodjo hebben jullie niet wat meer info voor mij??
Gast

Leendert

bewerk
Re: Opete
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2009, 22:50 »
Heeft niemand meer info over deze winti?

Jan klaassen, gnet- neko, Don Kodjo hebben jullie niet wat meer info voor mij??

Opete kwaso ma ga yu a no wang
yu da loktoe na ye sie ala te yu saka kong na gorong ye yan ala.
dus de opete is in de lucht, maar als hij beneden komt eet hij alles wat niet goed is bij zijn asi
alle wisi vreet hij op.

mooi is het als je een opete hebt. daarom wilt men graag een opete, 1 van de machtigste winti
zwart wit is de kleur. de yaw is wit of blauw wit.
Gast

jan klaassen

bewerk
Re: Opete
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2009, 23:13 »
Heeft niemand meer info over deze winti?

Jan klaassen, gnet- neko, Don Kodjo hebben jullie niet wat meer info voor mij??
Odi,

Jan Klaassen niet ik speel het liever door naar gnet- neko want die "is" Opete!

Odi


Gast

Jonkumang

bewerk
Re: Opete
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2009, 23:25 »
Oooh jammer...

Ik zou wel graag van u leren over de opete want het is me opgevallen dat u best wat weet over onze cultuur.
Ik hoop dat ik u van gedachte kan veranderen en toch wat informatie bij u los kan krijgen.

Odi nanga lespeki,

Jonkumang

*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Opete
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2009, 02:13 »
Opete kwaso ma ga yu a no wang
yu da loktoe na ye sie ala te yu saka kong na gorong ye yan ala.
dus de opete is in de lucht, maar als hij beneden komt eet hij alles wat niet goed is bij zijn asi
alle wisi vreet hij op.

mooi is het als je een opete hebt. daarom wilt men graag een opete, 1 van de machtigste winti
zwart wit is de kleur. de yaw is wit of blauw wit.


ik heb dit lied anders geleerd.

Opete Kwasi'o, mi'anga yu a no wan 2x
Yu de na luktu na ye si'ala
Saka na gron da y'o si'ala

In het eerste gedeelte van het lied prjst men de Opete Kwasi door aan hem te zeggen dat men zich niet met hem kan vergelijken. Hij is Opete een konfo begiftigd met koni en sabi, we kunnen niet naast hem staan.
Maar ondanks dat probeert men hem te "slijmen"(kori-kori) door het te zeggen dat hoe hij daat zo hoog zit of rond vliegt ziet hij alles, maar laat hij eens hier op aarde komen, dan zal hij veel meer zien.

Met het "saka kon na gron"bedoelt men dat de Opete bezit moet komen nemen van zijn asi.

De Kleur van Tata Yaw is uitsluitend wit. De Busi Yaw (Bus'Kromanti) gebruit blauw-wit

Luangu Masra
Di wi kwa Sranan a bun.
Ma Luangu Kondre, a ben moro bun.
Gast

sibisi

bewerk
Re: Opete
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2009, 08:08 »
zijn alleen de drie genoemde namen kenners van onze winti kultuur?denk dat er meerdere mensen zijn met een opete dan alleen gnet- neko.
Gast

jan klaassen

bewerk
Re: Opete
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2009, 08:59 »
zijn alleen de drie genoemde namen kenners van onze winti kultuur?denk dat er meerdere mensen zijn met een opete dan alleen gnet- neko.
Er zijn meerdere mensen die kennis hebben genomen van onze Winti religie. Maar gnet- neko na Opete e tjari a mang! gnet- neko na Osorodong (Opete).

Jan
Gast

sibisi

bewerk
Re: Opete
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2009, 09:03 »
maar zo zijn er meerdere mensen dan gnet- neko alleen die opete hebben en kennis daarvan,hij is niet alleen de uitverkorene van Anana.
Gast

jan klaassen

bewerk
Re: Opete
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2009, 09:09 »
maar zo zijn er meerdere mensen dan gnet- neko alleen die opete hebben en kennis daarvan,hij is niet alleen de uitverkorene van Anana.
Klopt inderdaad, maar die heb ik op deze site nog niet gezien of van mogen lezen. En je kan een Opete hebben maar die leidt jou niet en je hebt niet de kennis en kan het dus ook niet overdragen. (ik heb het niet over jou persoonlijk) gnet- neko na Opete en Opete na gnet- neko. Begrijp je mij?

Jan
Gast

grofu winti

bewerk
Re: Opete
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2009, 10:25 »
ma niet alles wat B.O. zegt hoeft waar te zijn,omdat hij ook beweerde dat yaw na kabra /jorka toe,terwijl dat helemaal niet zo is,want yaw na wang obia
Gast

jan klaassen

bewerk
Re: Opete
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2009, 10:33 »
ma niet alles wat B.O. zegt hoeft waar te zijn,omdat hij ook beweerde dat yaw na kabra /jorka toe,terwijl dat helemaal niet zo is,want yaw na wang obia
Goed lezen hoor!

Jan

Gerelateerde onderwerpen