Hoe komt de kromanti winti aan zijn naam in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Hoe komt de kromanti winti aan zijn naam

  • 3 reactie(s)
  • 2365 x bekeken
  • 3 reactie(s) 2365 x bekeken
bewerk
Hoe komt de kromanti winti aan zijn naam
« Gepost op: 05 juni 2011, 11:41 »
graag zou ik willen weten hoe men de kromanti winti's de naam kromanti hebben gegeven.
deel graag uw kennis met de mensen.




Gast

koloku

bewerk
Re: Hoe komt de kromanti winti aan zijn naam
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2011, 23:06 »
Odi odi waswasgodo,

misschien is het helemaal fout, maar ik heb een artikel in "The historical encyclopedia of world slavery" gevonden over de stad Kormantin in Ghana.
hier een link naar google-books (sorry, echt lang):
http://books.google.at/books?id=ATq5_6h2AT0C&pg=PA195&lpg=PA195&dq=kormantin&source=bl&ots=5MK9v1ROy3&sig=iXJ3izkn55WmznxUiuZ3nf08Dbw&hl=de&ei=myP1TZCYG8Ga-gb44NTWBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CCAQ6AEwAQ#v=onepage&q=kormantin&f=false

Vanuit Fort Kormantin (sinds 1665 Fort Amsterdam) zijn taalloze tot slaaf gemaakte mensen eerst van de britse en dan van de nederlandse slavencriminelen naar de Caribische eilanden en de zuidamerikaanse kust weggesleept worden.
In een ander boek (helaas in duits geschreven) van Werner Zips staat te lezen, dat de bocht van Kormantin voor al die mensen het laatste beeld was wat zij van Afrika konden meenemen. Dus was het voor vele verschillende afrikaanse gemeenschapen een soort symbool voor hun gedeelde ervaring van deportatie en een verloren geboorteland.

Dat zou misschien een aanknopingspunt kunnen zijn? Maar ik weet het niet zeker...

Beste groet,
koloku

*

Offline broos

  • *****
  • 348
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Hoe komt de kromanti winti aan zijn naam
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2011, 23:51 »
Odi-Odi-    allemaal  soms heb ik het gevoel dat bijna een ieder een kromanti obia zou willen , ik zeg obia want dat is ie .


maar het is nog steeds de obiia in dit geval die bepaald waar en bij wie hij of zij zicht verankerd ongeacht.



en als jij het eenmaal hebt moet je het kunnen dragen .en dat is net het punt waar door die obia zijn  of haar eigen asi kiest.                                                           

                                                                          Broos
Gast

atiwi

bewerk
Re: Hoe komt de kromanti winti aan zijn naam
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2011, 23:54 »
Odi brada Broos,

Mooi taki, kring taki!!!


 :love:


Gr.Atiwi

Gerelateerde onderwerpen