waarom zijn wij creolen bang voor slangen. in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

waarom zijn wij creolen bang voor slangen.

  • 5 reactie(s)
  • 4449 x bekeken
  • 5 reactie(s) 4449 x bekeken
Gast

sofia_bada

bewerk
waarom zijn wij creolen bang voor slangen.
« Gepost op: 23 januari 2009, 03:31 »
dit houd me al jaren bezig ik snap het niet,ik was vroeger ook bang voor slangen je groeit ermee op dat je bang moet zijn.wat ik bedoel is onze culturele slangen, bijv dagwe, vodu,zowel als op het land,bos,water.het zijn onze bigi,sma toch maar zodra 1 van ze zich laten zien rennen we weg.ik zal een voorbeeld geven jaren geleden heb ik dit meegemaakt met me moeder ze heeft een pawintie ze deed bepaalde dingens die ze niet mocht doen.hield wel van haar opgeblazen slangen armband slangenringen ,haar javaanse kimonia jurken,sarongs enz ze had een creton plantje ze hield van haar plantjes elke ochten zag ze witte korreltjes op die bladeren ze haalde het weg volgende dag same old storie het werd erger tv ging uit zich zelf aan s,nacht in begin kreeg ik de schuld op een gegeven moment liet hij zich zien tussen die creton me moeder krijsen en rende op blote voeten zonder jas naar buiten rechtstreeks naar me tante .ik heel relax de woonkamer binnen lopen eerste instantie ik zag niks ik mompelen no wang sekie no dja en ging in die eenzits zitten tegenover het raam ,ik hoorde een stem zeggen in mijn binnenste loekoe mi sdong dja tap a tv ma no frede mi naf a bere ik keek langzaam en zag een kleine slang horizontaal liggen op de tv naar me kijken ik was niet bang terwijl ik als klein meisje wel bang was.ik begon ingedachte met hem te praten en vroeg wat hij hier doet hij zei me moeder weet waarom hij vertelde wat hij met haar zou doen als ze niet doet wat ze moet doen ik vroeg of hij degene was die de tv aanzette hij zei ja en die korrels opdie creton hij zei pa wan mi schijt.wat ik duidelijk wil maken de hindustanen dienen hem en wij dansen voor hem en pronken met hem al die andere volkeren zijn niet bang voor hun geestelijke begeleiders als ze zich manifesteren wij willen het mooie maar niet de lasten.dit wilde ik even kwijt aan allen onder ons die bescherming genieten van een slangen wintie hetzij dagwe,vodu enz.denk erover na ik laat een ieder in zijn,haar waarde ,dit is mijn gedachtegang.groetjes steel a lobie de.




bewerk
Re: waarom zijn wij creolen bang voor slangen.
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2009, 10:20 »
odi odi,wil even hierop reageren.heb zelf ook een vodu met mij lopen,maar kan je eerlijk vertellen,mits ik een slang of grote todo tegen ,mi e kisi gro skin,kan er absoluut niet over.maar denk zelf dat een ieder die een cobra,ratelslang ,indji bangi etc tegen komt zal proberen zo snel mogelijk weg te komen voor deze soort slangen.omdat ze ontzettend giftig zijn.en denk zelf ook wel dat het niet uitmaakt welke bevolkingsgroep dat is.een gifslang denkt heus niet van o,die heeft een vodu winti,dus mi moes gwe snel,integendeel.heb zelf een surinaamse man gekend,die ook een vodu winti had en op een dag toen hij aan het jagen was,wedrt die aangevallen door een indji bangi slang en moest met spoed geholpen worden,anders had hij het niet overleefd.hij dacht dat zijn vodu hem zou helpen,wat niet zo was.sedert  dien is hij ook echt bang geworden voor die giftslangen.

Gast

Lakshmi

bewerk
Re: waarom zijn wij creolen bang voor slangen.
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2009, 00:51 »
Slangen daar krijg ik de kriebels van,als ik ze zie levend op tv of foto, a grisie likie wintie wang barie na mie ede.

Ik zat eens in een restaurant en ze hadden ratelslang en krokodil op het menu,ik had jammer genoeg mijn bestelling al gedaan
toen dat geserveerd werd heb ik gevraagd of ik dat mee mocht nemen ( doggybag ), ze keken me aan alsof ik gek was.
Ik wist niet hoe snel ik daar weg moest komen,thuis aangekomen heb ik mijn bestelling aan mijn hond gegeven en die keek me ook aan alsof ik gek was :lol:

Soso lobi,
Lakshmi
Gast

kostenkoper

bewerk
Re: waarom zijn wij creolen bang voor slangen.
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2009, 00:52 »
 mooi verhaal sofia,je hebt slangen en je hebt slangen,noem mij 1 volk die niet bang is voor een slang.
 er zijn  winti s die een dier tot favorite nemen en zich zo laten zien,wil niet zeggen dat je alle slangen moet gaan vertroetelen,wel als je tegen hun gif bestand ben. is het nog goed gekomen? soso lobie
Gast

sofia_bada

bewerk
Re: waarom zijn wij creolen bang voor slangen.
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari 2009, 03:59 »
odi odi,fajalobi+Gast 10223.ik begrijp uw reactie,s ik bedoel waarom bang zijn voor slangen in de zin als je bezield ben door een slang hetzij een nkese,fodu enz waarom bang voor hem zijn als hij zich manifesteerd in de vorm van een slang,waarom weg rennen is toch jou ding, in principe ren je weg voor je zelf.

kom je een slang tegen dat niet is bezield van een van onze bigi,sma voel je het aan  van dies no boeng na sprint i moes sprint a nof drai drai.creolen zijn bang is een feit of die slang giftig is of niet wiens na ding egie sanie toch ding e long. ik heb jaren geleden met mijn oma naar fodupre geweest van iemand het is niet dat ik wil roddelen daar hou ik niet van ik praat liever over mezelf.efin dit is een voorbeeld wat ik duidelijk wil maken wat ik bedoel.

een fam geeft een fodupre ik was niet daar toen de voorbereidingen werden gedaan om een lang verhaal kort te maken s,avond drong e naki singi e singi bonoemang is inde weer dofo in dofo uit iedereen moest mee zingen zo ging dat vroeger fodu komt niet wat bleek adjida was er niet en liederen klopte niet mijn  oma was een singi uma ze ging naar die dumang zei wat tegen hem adjida werd gebracht+ bespeeld me oma begon te zingen mi grama poer ding ka doro fodu tapu fodu.plotseling weet niet meer of het van links of rechts kwam in die menigte iemand schreeuwde loek wang snekie, ondro kampoe legi iedeeen stond buiten die kamp te kijken met zijn eigen waarheid.

het was een grote papadagwe met javanse print dumang kom uit zijn kamp doet zijn rituelen niks help hij bleef gewoon liggen onder die tent.achteraf bleek er was rijst achterin bij een boom gegooit waar hij woont was ondertussen schoon gemaakt en rituelen handelingen. ik zag mijn oma praten met die fam  ze gaven haar een kalebas ei ,bier,pimba,bankje.ik ging naar me oma en vroeg wat ze doet ze zei,sta naast me en kijk te oeng jong wang ne bribi sani kijk.

ze begon te praten die slang tilde zijn kop op je zag het boven lijf heen en weer gaan af en toe legde hij zijn kop weer op de grond ze strooide pimba een beetjezwartebier weer praten toen zag je het kop op en neer gaan toen brak ze het ei voor hem hij slurpte het ei op toen zei me oma en die dumang oeng djing pasi anga lespiki fasi, dat ze de weg vrij moeten maken hij verdween in het donker. einde van die pre die eigenaresse van het erf is me oma komen bedanken. dit is wat ik bedoel is toch geen giftige slang maar een van onze bigi,sma ik hoop dat jullie nu begrijpen wat ik bedoel.groetjes sofia_bada
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2009, 08:58 door Kromantie »
bewerk
Re: waarom zijn wij creolen bang voor slangen.
« Reactie #5 Gepost op: 04 februari 2009, 08:53 »
odi sofia bada,
 nu is je verhaal duidelijker en kan me indenken,dat mensen in eerste instantie bang worden of wegrennen,dit is vaak menselijk.maar mits ik ook op zo'n vodu pre zou zijn en er plotseling zo een dagoewe  sneki te voor schijn voor komen dan zou ik niet weg lopen,maar wel een beetje afstand van nemen,al is het een bigisma,kan absoluut niet tegen slangen,krijg nu al gro skin,kan er zelf niets aan doen,ben wel blij dat ik ook een vodu hebt als beschermer,maar hoeft deze echt niet te zien.maar mits het  geen winti pre is en ik zo een slang zou tegen komen,dan mi o wini a maraton,want ik ren zo hard mogelijk weg,zelfs voor een dikke vieze todo,mocht ikdeze tegen komen,ga ik ervoor vandoor.kan er niks aan doen,omdat ik dit al van jongsaf aan niet over kan.

odi,bange faya

Gerelateerde onderwerpen