Vast je mee ? in Luchtig | Phone Talk
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Vast je mee ?

  • 8 reactie(s)
  • 3472 x bekeken
  • 8 reactie(s) 3472 x bekeken
Gast

Boya

bewerk
Vast je mee ?
« Gepost op: 25 november 2010, 00:44 »
Odi Odi,


het nieuwe jaar breekt bijna aan, een jaar vol goede hoop , vol gezondheid en voorspoed.
Maar niet alles gaat vanzelf....soms moet men een offer maken om hen skien en ede ( binnen en buiten ) te schonen.
Een vastenperiode is geschikt hiervoor  :great:
Vasten moet naast dat gene wat ons opgelegd / aangeleerd is, ook uit ons zelve komen.

Wat zeg je er van ? lijkt het je wat ?

Dit zijn de regels:
1. geen daroe / rum / jenever , kortom geen alcohol ( enkel als het je gevraagd wordt door - je weet wel -
2. geen sex, dus niet pijpen / beffen, masturberen, kussen , ook no fas sma met die (rauwe sex- )gedachtens
3. Geen drugs!, geen sos, bruin, marihuana, gab of andere troep---> dat is al verboden !
4. geen vlees, soso (geschubde) vis ! ( ook geen garnalen dat na worong  :lol: )
5. geen eten buitenshuis halen, schoon voedsel maak je met liefde thuis, of je vrouwtje staat in de keuken
6. begi gran gaddo ala dei... heb je geen tijd ? dan maak je tijd --> al is het maar 5 minuten.

Laten we een mooie dag hiervoor uitkiezen..... a.s. zondag 28 oktober t/m 1 januari .


Doe je mee ? ga je de beproeving aan ? gaan we elkaar stimuleren om het vol te houden ?
Ik doe wel mee !


Svasti,


Boya
















P.s. hier mag je niet te lang over nadenken ( want dedebri denkt ook met je mee  :666: ) ....of je doet het...of je doet het niet


« Laatst bewerkt op: 25 november 2010, 00:49 door Boya »


Gast

lumarith

bewerk
Re: Vast je mee ?
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2010, 13:27 »
Odi Boya,
Ik zou wel mee willen doen maar het gaat mij zeker niet lukken van 28 november tot en met 1 januari.
Wij zijn feestbeesten: kerst en oud op nieuw vieren wij zeker.(traditie)
Succes met de andere leden.
Groet Lumarith.

Gast

Boya

bewerk
Re: Vast je mee ?
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2010, 13:30 »
 :great:


Odi Lumarith,


Het is geen verplichting  :great: ... als je er een keer wat voor voelt, moet je zelf een periode inplannen  :great:
Gast

lumarith

bewerk
Re: Vast je mee ?
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2010, 13:42 »
Odi Boya,
Doe ik zeker maar pas na de feestdagen. :party:
Nu zit ik al in een feeststemming,wan switi dee tide brada.
Groet Lumarith.
*

Offline meljo

  • ******
  • 2062
  • Be the change you want to see in the world
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Vast je mee ?
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2010, 18:09 »


odi Boya,

Ik denk dat je weinig animo zal krijgen, faisie sranangmang lobi njang (de feestdagen)
Ik begin in februari met vasten, samen met een collega.

reoet,

Meljo
Gast

atiwi

bewerk
Re: Vast je mee ?
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2010, 18:26 »
Odi Meljo,

Ai je kent je sranangmang goed.
Boya als jij een echte Surinamer ben, dan weet je dat we niet vasten  rond de feestdagen.
Integendeel is het de omgekeerde van vasten.

Na de feestdagen gaan we ons bezinnen en kijken wat we allemaal naar binnen hebben gewerkt.
Nederlanders noemen het, AAN DE LIJN DOEN!!! :no:


Gr.Atiwi
*

Offline lovely

  • Michella Rulezzz..
  • *****
  • 725
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Vast je mee ?
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2010, 21:55 »
Hoi hoi,

Na de feestdagen wil ik wel vasten,
Ik zal het wel nodig hebben...
me moeder maakt van alles en nog wat klaar, het zou zonde zijn om juist die tijd te vasten
na de feestdagen moeten al die pondjes van de feestdagen er weer af.

want met kerst, oud en nieuw eet ik heel veel.
Ik vraag zelf om vergeving want als er garnalen op de tafel komt wat ik niet mag,
met de feestdagen hoop ik dat ze me vergeven.

heel jaar hou ik me netjes, maar de maand december is het niet zo erg. hoop ik maar.
Blijf vrolijk met me, dan ben ik vrolijk met jou


Gast

Boya

bewerk
Re: Vast je mee ?
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2010, 22:10 »
Odi odi,

Ik ga ff lekker afkappen....niet persoonlijk bedoeld jere  :lol:

Odi Meljo,

Ai je kent je sranangmang goed.
Boya als jij een echte Surinamer ben, dan weet je dat we niet vasten  rond de feestdagen.
Integendeel is het de omgekeerde van vasten.

Na de feestdagen gaan we ons bezinnen
en kijken wat we allemaal naar binnen hebben gewerkt.
Nederlanders noemen het, AAN DE LIJN DOEN!!! :no:


Gr.Atiwi

Atiwi,
Ik ben een echte surinamer, ben daar geboren , ben daar opgegroeid jere  :great:
Mij is nooit meegegeven dat we niet MOGEN vasten rond de feestdagen, in elk geval ... zijn het niet mijn feestdagen, maar ik respecteer ze wel...daar niet van
Wij als culturu sma.... bezinnen we ons na een poos pas? .... of doen we dit elke moment van de dag, bij elk gebed, bij elke handeling die we verichten ?  :yes:
Aan de lijn doen ? meiden met vlees is juist een +punt  :great:

Hoi hoi,

Na de feestdagen wil ik wel vasten,
Ik zal het wel nodig hebben...

Ik vraag zelf om vergeving want als er garnalen op de tafel komt wat ik niet mag,
met de feestdagen hoop ik dat ze me vergeven.


heel jaar hou ik me netjes, maar de maand december is het niet zo erg. hoop ik maar.

Een trefu word ons niet zomaar opgelegd .. wij die serieus er mee omgaan zijn VERANTWOORDELIJK voor onze misstappen. Als je weet dat je iets niet mag eten, dan zijn we VERPLICHT dit te laten staan, ook in een feestmaand als september. Zitten we echt de hele jaar aan ons treef te houden, opdat we december lekker los mogen leven ?



odi Boya,

Ik denk dat je weinig animo zal krijgen, faisie sranangmang lobi njang (de feestdagen)
Ik begin in februari met vasten, samen met een collega.

reoet,

Meljo

Mellebel,

Lekker eten en genieten kunnen we ook met fisie en zonder alcohol, zet een glas orgeade of gemberbier klaar

Gast

peac21

bewerk
Re: Vast je mee ?
« Reactie #8 Gepost op: 26 november 2010, 03:28 »
odi ook een punt als jouw eigen begeleiders willen dat je vast ok of jij als persoon dat zelf wilt ok
Maar standaardt vasten hoeft niet kijk als je als duman  in je dofo/tempel gaat of iets voor mensen gaat kijken.
Of mensen baden dan lijkt mij het normaal dat je dan geen bed tori s van te voren hebt gedaan en dan bedoel ik daarmee zou je wel moetten vasten in mijn ogen maar met eten ,vlees ,
Hangt dat gewoon van de begeleiders/winti/obia s af als zij je dat aangeven om dat te doen.
Want standaart geloof ik niet wat voor jouw helpt hoeft niet voor een andere speciaal zo te zijn.

Maar goed is mijn mening Odi ik ga nu slapen

Gerelateerde onderwerpen