APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt

  • 16 reactie(s)
  • 14543 x bekeken
  • 16 reactie(s) 14543 x bekeken
bewerk
APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt
« Gepost op: 14 augustus 2013, 00:48 »
De apuku gadu zijn bijzonder talrijk ze leven aan de oorsprong van rivieren en kreken, op eilandjes in het water, in zwampen, op rotspartijen op heuvels glooiingen van het landschap, in zoveel soorten bomen die men vaak nodig heeft om boten te maken, planken te zagen
De meest majestueuze woonplaats voor de apuku gadu, is evenwel de boom met prachtige naam: Kankantii (katoenboom ) een van de meest uitgesproken woudreuzen.
Wordt deze kankantii bovendien omgord met bepaalde lianen, die daarboven- door te doen van de wind tegen elkaar schuren en bijhorend lawaai maken, dan kan men er zeker van zijn dat deze boom de residentie is van een aantal apuku gadu.

De apuku  gadu leven in een georganiseerd verband. Er zijn drie apuku die beschouwd worden als de centraliserende instanties van de apuku-wereld de BAJUNGU , de MALUNGU en de MAVUNGU. Deze laatste is gelieerd met de dombi nenge lo der saramacaners gaan obia met dezelfde naam.
Wanner men een apuku kunu heeft verworven, zal de obia basi zich tot een van deze drie apuku wenden om te vragen de slachtofferde apuku tot kalmte aan te manen.
De YO 'KA of ogi akaa van negers die, ten tijde van de marronage, in het bos zijn gestorven zonder dat ze begraven werden met de gepaste voorzorg maatregelen.
De nenge u matu (let op de negers van het bos ) zijn ook apuku gadu.
Deze nenge u matu zijn negers die, ten tijde van de marronage het bos zijn ingevlucht en er nog steeds leven zonder dat ze gestorven zijn ( in tegenstelling tot de baka busi nenge let op deze negers die in het bos achter de plantages leefden of nakomelingen van marrons die nooit in georganiseerd verband hebben samengewoond en waarvan men aanneemt dat ze nog steeds in het bos leven, Deze zijn geen apuku.
Andere Apuku leefden in Suriname voor de tijd van de marronnage en manifesteerden hun bestaan via kunu-creaties.
Soms kan men een apuku zien : met loopt in het bos en men ziet plotseling een menselijk wezen dat even plotseling verdwijnt. het was een apuku of men vindt, diep in het bos, een kampeerplaats waarvan het vuur nog nabrand terwijl men er zeker van is de enige mens te zijn in de omgeving Apuku hebben er gelogeerd. Of men hoort gedrukte stemmen in het bos men gaat kijken , maar ziet niemand apuku waren in de buurt voorzichtigheid is geboden.

Op welke wijze  creeerd ment een apuku kunu
Stel dat er in het gebied  waar je een kostgrondje wil maken een granietrots ligt. ondanks het feit dat de kans groot is dat deze rots de verblijfplaats is van een apuku gadu, bn je daar touch onwetend over en ga je over tot de tjuma goon ( het afbranden van het grondje.) Een apuku kunu is gecreëerd de apuku is immers verbrand geworden . lelijk gewond geraakt door jouw toedoen, heb je de apuku gadu verplicht overhaast te verhuizen.

Onmiddellijk gevolg: de hitte die jij de apuku doen voelen hebt, zal nu ook jouw of iemand van de jouwen treffen: de geviseerde krijgt koorts en wordt ernstige ziek. De hitte of koorts is de onmiddellijk wraak van de apuku kunu

Stel dat er in het gebied  waar je een kostgrondje wil maken een granietrots ligt. ondanks het feit dat de kans groot is dat deze rots de verblijfplaats is van een apuku gadu, bn je daar touch onwetend over en ga je over tot de tjuma goon ( het afbranden van het grondje.) Een apuku kunu is gecreëerde apuku is immers verbrand geworden . lelijk gewond geraakt door jouw toedoen, heb je de apuku gadu verplicht overhaast te verhuizen.

Onmiddellijk gevolg: de hitte die jij de apuku doen voelen hebt, zal nu ook jouw of iemand van de jouwen treffen: de geviseerde krijgt koorts en wordt ernstige ziek. De hitte of koorts is de onmiddellijk wraak van de apuku kunu: hij doet de dader of iemand van zijn of zijn vrouw’s bee  (bere ) dezelfde hitte en pijn voelen die hijzelf moest  doorstaan. Deze ziekte is dus  het signaal dat er  iets mis is gegaan en dat een obia basi zal moeten worden ingeschakeld. Maar er is meer : de persoon, die getroffen wordt door de actie van de verjaagde apuku, kan nu zo ziek worden dat hij gaat schreeuwen en in trance komt: de apuku is op dienst hoofd gekomen.
De obia basi zal nu de apuku moeten ondervragen over redenen van zijn actie. De apuku zal  hierop alles vertellen: de wijze waarop hij werd lastige gevallen, de dag en het uur waarop zulks gebeurde, wie de dader was voor wie de dader het kostgrondje voorbereidde etc.
Let op stel dat de man een kostgrondje voorbereidde voor zijn vrouw, is het iemand van haar bee ( bere)  die de apuku kunu verwerft, niet de bee (bere ) van de man. Deze brave man was immers maar de uitvoerder van de wil van zijn vrouw en haar bee  ( bere).
En de apuku weet dit ; in het algemeen kan dan ook gesteld worden dat de groep die geviseerd  wordt door de apuku kunu, deze is waartoe de verantwoordelijke personen, en niet de uitleners van diensten, behoren tenzij de man uit kwade trouw zou handelen en door het branden van de granietrots de bedoeling had een kunu te maken voor zijn vrouw en haar bee ( bere). Ook dit zou de apuku weten.

Het proces is dan als volgt.
Vooreerst is de dader net zoals de individuele dader bij de koto sembe kunu onwetend gecreëerd hij dus de kunu onbewust  ongewild. Hij doet zulks door de apuku op een brutale manier van zijn woonplaats  te verjagen.
Onmiddellijk gevolg: ziekte van de dader of iemand van de daders bee (bere). Deze ziekte verwerft hierbij onmiddellijk het meduimschap voor de apuku kunu. In de aanwezigheid van de obia basi die nu ook kunu basi is identificeert de kunu zichzelf.
 Het eerste wat de kunu zu zal eisen, is dat men voor hem een kunu wosu ( of een kunu huis) bouwt. Zo de betreffende bee (bere ) reeds een kunu wosu had gebouwd voor eerdere gecreëerd kunu, dan is het voldoende dat men een kunu bagni  (kunu bankje ) vervaardigt, dewelke men in de kunu wosu bijzet. Deze kunu bagni dient dan voor het medium in trance .
Wil je meer weten stuur maar mij mail dan legt ik uit de gevolgen van de apuku kunu die gecreëerd is bij deze.
Ik had al eerder aangeven dat apuku niet uit afrika komt maar gewoon iets van zuid amerika bos.
Voor mensen die nooit van Bajungu apuku en malungu apuku of mavungu apuku hebben gehoord ga jullie maar onderzoek.





bewerk
Re: APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2013, 09:28 »
prachtig om te weten dat de apuku niet uit afrika komt maar gewoon een surinaamse
geestelijke kracht is. :great:



Ik had al eerder aangeven dat apuku niet uit afrika komt maar gewoon iets van zuid amerika bos.
Voor mensen die nooit van Bajungu apuku en malungu apuku of mavungu apuku hebben gehoord ga jullie maar onderzoek.

Gast

Jan Klaassen

bewerk
Re: APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2013, 09:37 »
Odi,

Mooi en duidelijk je visie weergegeven hoor. Wel een vraag wat betreft het niet afkomstig zijn uit Afrika. Graag wat tekst en uitleg.

Alvast bedankt!
bewerk
Re: APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2013, 15:53 »

Gevolgen van de Apuku-Kunu creaties Zijn:

Vooreerst heeft de dader-bee ( bere) een exclusieve kunu-kwetsbaarheid verworven.
Dit impliceert twee dinges: Wanneer iemand van deze bee ( bere ) ziek wordt door toedoen van de kunu, zal men de nodige uitgaven moeten doen om de getroffene te helpen genezen.
de Bee ( bere ) zal ook preventief moeten optreden door op gezette tijdens de obia-basi die obia kent om die apuku tot kalmte te mannen in te schakelen.
Merk hierbij op dat deze obia-basi steeds iemand van buiten de daders-bee ( bere ) moet zijn, ook al heeft de bee (bere ) in kwestie zelf een obia basi in eigen rangen die de geschikte obia kent.  Dit is zo, omdat de apkuku-kunu eist dat de dader-bee (bere) verlies leidt, net zoals hijzelf zijn woonplaats heeft verloren. De obia die de dader-bee ( bere ) dan moet moet kopen helpt de hitte van de apuku af te koelen. En juist omdat die verbrandingshitte permanent is wil de apuku-kunu dan ook de regelmatige tijdstippen dat de obia wordt gekocht.

vervolgens telt de dader-bee ( bere )  het medium in eigen rangen.
Dit medium zal nu frequent bezocht worden door de apuku telkens hij wil dat de dader-bee op kosten gejaagd wordt. Deze bezoeken hoeven niet alleen plaats te krijgen wanneer  iemand ziek is geworden. integendeel zijn de bezoeken van de apuku frequent en willekeurig. Telkens de apuku-kunu komt op het hoofd van zijn medium, zal hij eisen dat er een apuku-kunu pee ( prey) gehouden wordt een apuku spel of een apuku ritueel gehouden wordt.
Op deze apuku-pee (pre)  wordt het gebeuren dat de creaties van de kunu heeft geleid her speelt. Dit is een gevaarlijk ritueel, omdat de vroeger vereniging tussen daders en apuku moet hernomen worden, gevolgd door de scheiding via obia en een vernieuwde  betalingen van de daders aan de apuku. Deze apuku pee ( prey)  heeft plaats voor een kunu-wosu ( kunu huis) aanwezig zijn de obia-basi of kunu-basi die het medium moet begeleiden  tijde de bezetenheid, die de scheidende obia klaarmaakt en die voor zijn diensten goed betaald dient te worden. Het medium dat telkens het in trance komt een pagni (stuk stof) moet krijgen om de naaktheid van de verbrande huid te bedekken.  De bespelers van de trommen behoren tot een ander dan de daders-bee ( bere) en die ook moeten betaald worden.
De dansers en zangers willekeurige buitenstanders die voor hun diensten moeten ook betaald worden. De lede van de dader-bee (bere) moeten meezingen en dansen.
Alle partijen zijn dus aanwezig de apuku zelf via diens medium de obia-basi of de neutrale derde instantie die , door een daad (obia therapie) de scheiding tussen mensen en apuku zal bewerkstelligen de dader-bee (bere) een groep buitenstanders die als groep  zowel de niet equivalentie tussen mensen en apuku symboliseren, als verdediging tegen de bedreigde krachten der gadu-kunu. De trommelaars representeer hierbij de komische dynamiek het universele ritme verbindt, en zal ook met hulp van de kunu-basi scheiden. De pakaa of betalingen aan het medium ( dus aan de apuku) representeert de bedongen scheiding: de apuku is voorlopige tevreden en zal zich een tijdje rustige houden.
Het medium deelt de pakaa uit aan de betrokkenen bij de apuku-pee ( prey ) hiermee de verplichte menselijk interdependentie onderstrepend.
We zien hier dus de creaties religieuze praktijk aan het werk het kosmische ritme van vereniging en scheiding wordt heropgevoerd en menselijk harmonie herbevestigt of weer geïntroduceerd.
De pee ( prey ) zelf helpen hierbij de goede verstandhouding tussen de mensen de groepen te versterken en in stand te houden wie maakt immers ruzie op feesten en bovendien betaalde feesten?
Uiteindelijk zal de apuku-kunu ook welbepaalde Kina meegeven aan de dader-bee ( bere ) de plaats waar hij woonde is verboden terrein geworden bepaalde vruchten die in de buurt van de granietrots groeiden (en die het voedsel der apuku zijn ) mogen niet meer worden gegeten kostgrondje mogen slecht worden aangelegd mist voorafgaandelijk toestemming van de apuku-kunu. Enz.

bewerk
Re: APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2013, 16:51 »
odi Jan Klaassen,

Alleen de komanti Gadu zo ver ik het weet je mag een paar noemen.

Hierbij kan ik je wel uit leggen waarom ze niet van afrika zijn.

Hierbij zijn de de gaan gadu die ik ken.

Bunu gadu ( goede winti )
Bij Soi Gadu horen deze bij : Benewata Gadu, Gaan Tata Gadu, Mama Gadu en Alowegan
Bij Komanti Gadu horen deze bij : Djafonsu, Yaw Batoto, Ania, Busiki Tando en Opete
Winti Gadu horen deze bij nenge konde winti  en Weti winti
Tone Gadu
Tumii Gadu en Dosu Gadu


Ogi Gadu (Slecht winti )
Apuku  Gadu
Vodu Gadu  Gaan Sembe U Matu
Akantaasi Gadu hebt je de Baaka Akantaasi (zwarte Akantaasi ) en je hebt ook de Be Akantaasi ( witte Akantaasi
Boongo Gadu
Watawenu Gadu
Watamama Gadu

hihihihihihihihiihiihihhiihihihihihihihihiihi
bewerk
Re: APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt
« Reactie #5 Gepost op: 06 november 2013, 22:51 »
De apuku gadu zijn bijzonder talrijk ze leven aan de oorsprong van rivieren en kreken, op eilandjes in het water, in zwampen, op rotspartijen op heuvels glooiingen van het landschap, in zoveel soorten bomen die men vaak nodig heeft om boten te maken, planken te zagen
De meest majestueuze woonplaats voor de apuku gadu, is evenwel de boom met prachtige naam: Kankantii (katoenboom ) een van de meest uitgesproken woudreuzen.
Wordt deze kankantii bovendien omgord met bepaalde lianen, die daarboven- door te doen van de wind tegen elkaar schuren en bijhorend lawaai maken, dan kan men er zeker van zijn dat deze boom de residentie is van een aantal apuku gadu.

De apuku  gadu leven in een georganiseerd verband. Er zijn drie apuku die beschouwd worden als de centraliserende instanties van de apuku-wereld de BAJUNGU , de MALUNGU en de MAVUNGU. Deze laatste is gelieerd met de dombi nenge lo der saramacaners gaan obia met dezelfde naam.
Wanner men een apuku kunu heeft verworven, zal de obia basi zich tot een van deze drie apuku wenden om te vragen de slachtofferde apuku tot kalmte aan te manen.
De YO 'KA of ogi akaa van negers die, ten tijde van de marronage, in het bos zijn gestorven zonder dat ze begraven werden met de gepaste voorzorg maatregelen.
De nenge u matu (let op de negers van het bos ) zijn ook apuku gadu.
Deze nenge u matu zijn negers die, ten tijde van de marronage het bos zijn ingevlucht en er nog steeds leven zonder dat ze gestorven zijn ( in tegenstelling tot de baka busi nenge let op deze negers die in het bos achter de plantages leefden of nakomelingen van marrons die nooit in georganiseerd verband hebben samengewoond en waarvan men aanneemt dat ze nog steeds in het bos leven, Deze zijn geen apuku.
Andere Apuku leefden in Suriname voor de tijd van de marronnage en manifesteerden hun bestaan via kunu-creaties.
Soms kan men een apuku zien : met loopt in het bos en men ziet plotseling een menselijk wezen dat even plotseling verdwijnt. het was een apuku of men vindt, diep in het bos, een kampeerplaats waarvan het vuur nog nabrand terwijl men er zeker van is de enige mens te zijn in de omgeving Apuku hebben er gelogeerd. Of men hoort gedrukte stemmen in het bos men gaat kijken , maar ziet niemand apuku waren in de buurt voorzichtigheid is geboden.

Op welke wijze  creeerd ment een apuku kunu
Stel dat er in het gebied  waar je een kostgrondje wil maken een granietrots ligt. ondanks het feit dat de kans groot is dat deze rots de verblijfplaats is van een apuku gadu, bn je daar touch onwetend over en ga je over tot de tjuma goon ( het afbranden van het grondje.) Een apuku kunu is gecreëerd de apuku is immers verbrand geworden . lelijk gewond geraakt door jouw toedoen, heb je de apuku gadu verplicht overhaast te verhuizen.

Onmiddellijk gevolg: de hitte die jij de apuku doen voelen hebt, zal nu ook jouw of iemand van de jouwen treffen: de geviseerde krijgt koorts en wordt ernstige ziek. De hitte of koorts is de onmiddellijk wraak van de apuku kunu

Stel dat er in het gebied  waar je een kostgrondje wil maken een granietrots ligt. ondanks het feit dat de kans groot is dat deze rots de verblijfplaats is van een apuku gadu, bn je daar touch onwetend over en ga je over tot de tjuma goon ( het afbranden van het grondje.) Een apuku kunu is gecreëerde apuku is immers verbrand geworden . lelijk gewond geraakt door jouw toedoen, heb je de apuku gadu verplicht overhaast te verhuizen.

Onmiddellijk gevolg: de hitte die jij de apuku doen voelen hebt, zal nu ook jouw of iemand van de jouwen treffen: de geviseerde krijgt koorts en wordt ernstige ziek. De hitte of koorts is de onmiddellijk wraak van de apuku kunu: hij doet de dader of iemand van zijn of zijn vrouw’s bee  (bere ) dezelfde hitte en pijn voelen die hijzelf moest  doorstaan. Deze ziekte is dus  het signaal dat er  iets mis is gegaan en dat een obia basi zal moeten worden ingeschakeld. Maar er is meer : de persoon, die getroffen wordt door de actie van de verjaagde apuku, kan nu zo ziek worden dat hij gaat schreeuwen en in trance komt: de apuku is op dienst hoofd gekomen.
De obia basi zal nu de apuku moeten ondervragen over redenen van zijn actie. De apuku zal  hierop alles vertellen: de wijze waarop hij werd lastige gevallen, de dag en het uur waarop zulks gebeurde, wie de dader was voor wie de dader het kostgrondje voorbereidde etc.
Let op stel dat de man een kostgrondje voorbereidde voor zijn vrouw, is het iemand van haar bee ( bere)  die de apuku kunu verwerft, niet de bee (bere ) van de man. Deze brave man was immers maar de uitvoerder van de wil van zijn vrouw en haar bee  ( bere).
En de apuku weet dit ; in het algemeen kan dan ook gesteld worden dat de groep die geviseerd  wordt door de apuku kunu, deze is waartoe de verantwoordelijke personen, en niet de uitleners van diensten, behoren tenzij de man uit kwade trouw zou handelen en door het branden van de granietrots de bedoeling had een kunu te maken voor zijn vrouw en haar bee ( bere). Ook dit zou de apuku weten.

Het proces is dan als volgt.
Vooreerst is de dader net zoals de individuele dader bij de koto sembe kunu onwetend gecreëerd hij dus de kunu onbewust  ongewild. Hij doet zulks door de apuku op een brutale manier van zijn woonplaats  te verjagen.
Onmiddellijk gevolg: ziekte van de dader of iemand van de daders bee (bere). Deze ziekte verwerft hierbij onmiddellijk het meduimschap voor de apuku kunu. In de aanwezigheid van de obia basi die nu ook kunu basi is identificeert de kunu zichzelf.
 Het eerste wat de kunu zu zal eisen, is dat men voor hem een kunu wosu ( of een kunu huis) bouwt. Zo de betreffende bee (bere ) reeds een kunu wosu had gebouwd voor eerdere gecreëerd kunu, dan is het voldoende dat men een kunu bagni  (kunu bankje ) vervaardigt, dewelke men in de kunu wosu bijzet. Deze kunu bagni dient dan voor het medium in trance .
Wil je meer weten stuur maar mij mail dan legt ik uit de gevolgen van de apuku kunu die gecreëerd is bij deze.
Ik had al eerder aangeven dat apuku niet uit afrika komt maar gewoon iets van zuid amerika bos.
Voor mensen die nooit van Bajungu apuku en malungu apuku of mavungu apuku hebben gehoord ga jullie maar onderzoek.



Odi,

ben benieuwd naar hun die onderzoek hebben gedaan over het rood gemaakte hierboven.

Odi
*

Offline blacksugard

  • *****
  • 487
  • Zijn licht niet onder de korenmaat zetten
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt
« Reactie #6 Gepost op: 07 november 2013, 12:27 »
Odi odi Tata Mavoengo,

Grantangi foe a uitleg disie. Ik heb wel twee vragen naar analeiding van wat hier staat want mie fening interessant
topic.Weet niet zoveel over boeskondre sani maar als ik dit zo lees dan denk ik dat dit bij de marrons of boeskondre sma is (zijn) forgive me als ik het verkeerd heb of zie want ik moet nog veel leren.

In  uw tekst :Het medium deelt de pakaa uit aan de betrokkenen bij de apuku-pee ( prey ) hiermee de verplichte menselijk interdependentie onderstrepend. Wordt hiermee bedoeld, geld of betreft het bijv, drank,kleding(pangi) en voedsel......just curious omdat ik dan aan fosting (bifo) denk en dan is geld voor mij ondergeschikt lijkt mij....maar ik kan het mis hebben.

Ik heb nog geen onderzoek gedaan baja zoals u stelt  want ik had nog nooit van die vormen Apuku gehoord. Mafungu hoorde ik in een droom een paar maanden geleden , zie mijn droom met Bouta op het forum anders nooit mi bing sabi taki je hebt Mafungu. Iemand zei me dat het misschien Mang Foe oenoe kan zijn omdat uma sma no e kisie Mafungu obia.......baja onderzoek onderzoek want mi no sabi of het op mij betrekking heeft of wang torie mie dring.....Persoonlijk Onderzoek mi wani doe tapu sranang doti (baka busi,skieng firie ) en ano ien Holland met respect. De meningen zijn verdeeld hierover.Mi hopoe masra gimie a okassi dati.

Ik hoop dat u mijn vraag kan verduidelijken vooral inzake de pakaa.

Lespeki odi en alvast grantangi.

BSD

Doe wel en zie niet om bika tangi fu bung na kodja

pasensi na wan bita bon, ma en froktu switi fu nyan


bewerk
Re: APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2013, 23:52 »
 :love:

Pakaa wordt bedoelt geld, kleding, drank enz
Mafungu is een van de krachtige Apuku onder de Saramaccaners.
Zo zijn er tien tallen van Obia Gadu's bijna elke Lo hebben er 1 ook onder de bere's vallen een paar van die Obia Gadu's.
zo zijn er ook dorp met hun Obia Gadu 's

Mensen van de stad hebben een link naar de marrons.
Wat mensen van de stad weten en doen is maar kleine helft van de kennis van de echte marrons.

Een paar van die Gadu 's dat ik eerder hebt genoemd hebben velen nooit van gehoord.
Hier een voorbeeld :

De eerste slaven die in het bos vluchten waren de Saramaccaners was ergens in 16 zoveel ik praat toen was dutch Gayana onder de engelse.
Het was ook de Saramaccaners die als eerst vrede sloot met de blanken omdat de blanken konden niet tegen vechten ze waren gewoon slimme strijders.javascript:void(0);

Onder Saramacaanse stam waren deze Lo  die als eerst gevluchte op volg orde
1: Matjjauw Lo naam komt van Marshall  denk was een Engelse slaven meester.
2. nassy Lo  komt van nassau denk joodse slaven meester.
3. langu Lo  is een taal diep in het kromatie.
4. Dominenge (Misidjan)  ook van een engelse slaven meester.
 enz er is nog een paar van die Lo maar dat ga ik niet op noemen
javascript:void(0);
Het is een lange geschiedenis veel ellende.

 take care and peace out



*

Offline blacksugard

  • *****
  • 487
  • Zijn licht niet onder de korenmaat zetten
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2013, 17:03 »
Odi odi Tata Mavoengu,

Grantangi voor het beantwoorden van mijn vraag. Ik kwam in de waar met Mafungu .In mijn geval was het Amafu maar
heb bij deze weer wat geleerd.

Blessie dey,

BSD
*

Offline Beata

  • ******
  • 3724
  • Je kan de rivier niet duwen
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2013, 17:23 »
Odi Tata Mavoengu,

Mooie topic en bedankt voor het willen delen.
Ik ben blij met de uitleg over de Ampuku kunu en dat je hier ook duidelijk aangeeft dat een kunu wel een drager kan hebben.

Ik had in mijn beginperiode hier op het forum een vraag gesteld over de "kunudrager", maar aan de reacties zag ik dat velen geen (duidelijke) informatie hebben over het hoe of wat van een kunu en heb de topic maar dood laten lopen. Ik houd niet van dat gehaal en getrek als ik weet waar ik over praat.

Heb je ook informatie over de Kumantie als kunu in een bere? Hoe die ontstaat?
Van de Ampuku had ik me altijd afgevraagd hoe men zo een kunu veroorzaakt. Zulke vragen kun je niet aan een ieder stellen. Men zal al gauw geneigd zijn te denken dat je zelf drager bent, met alle jaloerse gevolgen van dien.

Hoop je heel gauw weer te lezen.

Beata :love:





P.s. als de Ampuku, de neger(uit Afrika) die het bos in is gevlucht ,die niet is gestorven en daardoor matu nengee( Ampuku) is geworden, waarom zou de Ampuku dan niet uit Afrika komen?

Deze negers hebben zichzelf toch met koni's(obia's) meegenomen uit Afrika zodanig geprepareerd (kon lepi)dat ze Ampuku zijn geworden?

Of wordt er alleen rekening gehouden met de omgeving/land/kontinent waar deze negers Ampuku zijn geworden en daar als hun plek van afkomst(van de Ampuku) beschouwt?

Ik weet niet hoe het zit hoor. Ik stel alleen maar vragen.
*

Offline Beata

  • ******
  • 3724
  • Je kan de rivier niet duwen
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2013, 17:39 »
Nogmaals odi Tata Mavoengu,

Ik heb nog een vraag:

In de aanwezigheid van de obia basi die nu ook kunu basi is identificeert de kunu zichzelf.

In het rood gedrukte heb ik begrepen dat de obia basi ook de kunu basi is.
Of is de obiaman hier de kunu basi omdat hij de verantwoordelijkheid van de sreka(van die kunu) op zich neemt?
Ik ben Okanisi dus is het best mogelijk dat het verschilt per stam en dat bij de Saamaka de obia basi ook de kunu basi is.

Misschien ben ik ook verkeerd ingelicht, maar mij werd verteld dat de kunudrager, de kunubasi is.

Wie is nou precies de kunu basi, de drager of de obiaman?

Mocht ik je verkeerd begrepen hebben, mijn excuses daarvoor.

Beata :love:
bewerk
Re: APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt
« Reactie #11 Gepost op: 09 december 2013, 01:12 »
Lespeki odi,

Mi begi goontapu 3 toong piimisi, mi begi den gaandi gaangwang piimisi, mi begi libi sama piimisi, fu sani fi mi o taki.

Tata mavoengu a foondoo, a da tyali!. Mijn formulering in deze is weloverwogen en bewust anders dan normaal, omdat ik denk dat je onbewust heelveel zaken met elkaar verwaart.
Het ontstaan van de ampuku kunu bij de bee van de vrouw is verkeerd of onvoldoende uitgelegd.

Er is heel veel geschreven maar In jouw geschrijf zit er volgens de winti(standaard)naar mijn mening veel tegenstrijdigheid en verkeerde uitleg ook in de vertalingen.
1- binnen de winti kent geen enkele kunu een basi, terwijl je praat over "kunu basi".
2- de yooka is iets anders dan hogii akaa
3- nenge u matu(negers van het bos) heeft niks te doen met de slaven die gevlucht waren in tegen deel.
4- de specificatie of benoeming van bepaalde winti's onder een bep groep is volgens de wintistandaard niet correct
5- de vertaling ogii gadu(slechte winti)is niet correct
6- Benewata Gadu, Gaan Tata Gadu, Mama Gadu en Alowegan zijn geen apparte gadu's zoals je het benoemt
7- De saamaka kent watamama wel, maar niet als wataamamagadu.
8- het proces van kunubankje is ook verkeerd uitgelegd.
9- het benoemen van mavungu dn malungu als verschillende soorten ampuku's is niet juist.
10- jouw gedachte dat de nassy lo van een Joodse slavenmeester afkomstig is, is verkeerd.

Het is volgens de wintileer wel zo dat er al ampuku's en andere zwarten in het oerwoud waren voordat de slaven het oerwoud in vluchtten.

De winti(standaard) is in Paramaribo het zelfde als op dangogo of Langu.

Mi da matukondeh mii nooh mi sa' andi 'm ta taki.

Odi
Leliambo na sabiambo
Anato fu kandiyaifo
bewerk
Re: APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt
« Reactie #12 Gepost op: 02 mei 2014, 16:00 »
De apuku gadu zijn bijzonder talrijk ze leven aan de oorsprong van rivieren en kreken, op eilandjes in het water, in zwampen, op rotspartijen op heuvels glooiingen van het landschap, in zoveel soorten bomen die men vaak nodig heeft om boten te maken, planken te zagen
De meest majestueuze woonplaats voor de apuku gadu, is evenwel de boom met prachtige naam: Kankantii (katoenboom ) een van de meest uitgesproken woudreuzen.
Wordt deze kankantii bovendien omgord met bepaalde lianen, die daarboven- door te doen van de wind tegen elkaar schuren en bijhorend lawaai maken, dan kan men er zeker van zijn dat deze boom de residentie is van een aantal apuku gadu.

De apuku  gadu leven in een georganiseerd verband. Er zijn drie apuku die beschouwd worden als de centraliserende instanties van de apuku-wereld de BAJUNGU , de MALUNGU en de MAVUNGU. Deze laatste is gelieerd met de dombi nenge lo der saramacaners gaan obia met dezelfde naam.
Wanner men een apuku kunu heeft verworven, zal de obia basi zich tot een van deze drie apuku wenden om te vragen de slachtofferde apuku tot kalmte aan te manen.
De YO 'KA of ogi akaa van negers die, ten tijde van de marronage, in het bos zijn gestorven zonder dat ze begraven werden met de gepaste voorzorg maatregelen.
De nenge u matu (let op de negers van het bos ) zijn ook apuku gadu.
Deze nenge u matu zijn negers die, ten tijde van de marronage het bos zijn ingevlucht en er nog steeds leven zonder dat ze gestorven zijn ( in tegenstelling tot de baka busi nenge let op deze negers die in het bos achter de plantages leefden of nakomelingen van marrons die nooit in georganiseerd verband hebben samengewoond en waarvan men aanneemt dat ze nog steeds in het bos leven, Deze zijn geen apuku.
Andere Apuku leefden in Suriname voor de tijd van de marronnage en manifesteerden hun bestaan via kunu-creaties.
Soms kan men een apuku zien : met loopt in het bos en men ziet plotseling een menselijk wezen dat even plotseling verdwijnt. het was een apuku of men vindt, diep in het bos, een kampeerplaats waarvan het vuur nog nabrand terwijl men er zeker van is de enige mens te zijn in de omgeving Apuku hebben er gelogeerd. Of men hoort gedrukte stemmen in het bos men gaat kijken , maar ziet niemand apuku waren in de buurt voorzichtigheid is geboden.

Op welke wijze  creeerd ment een apuku kunu
Stel dat er in het gebied  waar je een kostgrondje wil maken een granietrots ligt. ondanks het feit dat de kans groot is dat deze rots de verblijfplaats is van een apuku gadu, bn je daar touch onwetend over en ga je over tot de tjuma goon ( het afbranden van het grondje.) Een apuku kunu is gecreëerd de apuku is immers verbrand geworden . lelijk gewond geraakt door jouw toedoen, heb je de apuku gadu verplicht overhaast te verhuizen.


Onmiddellijk gevolg: de hitte die jij de apuku doen voelen hebt, zal nu ook jouw of iemand van de jouwen treffen: de geviseerde krijgt koorts en wordt ernstige ziek. De hitte of koorts is de onmiddellijk wraak van de apuku kunuStel dat er in het gebied  waar je een kostgrondje wil maken een granietrots ligt. ondanks het feit dat de kans groot is dat deze rots de verblijfplaats is van een apuku gadu, bn je daar touch onwetend over en ga je over tot de tjuma goon ( het afbranden van het grondje.) Een apuku kunu is gecreëerde apuku is immers verbrand geworden . lelijk gewond geraakt door jouw toedoen, heb je de apuku gadu verplicht overhaast te verhuizen.

Onmiddellijk gevolg: de hitte die jij de apuku doen voelen hebt, zal nu ook jouw of iemand van de jouwen treffen: de geviseerde krijgt koorts en wordt ernstige ziek. De hitte of koorts is de onmiddellijk wraak van de apuku kunu: hij doet de dader of iemand van zijn of zijn vrouw’s bee  (bere ) dezelfde hitte en pijn voelen die hijzelf moest  doorstaan. Deze ziekte is dus  het signaal dat er  iets mis is gegaan en dat een obia basi zal moeten worden ingeschakeld. Maar er is meer : de persoon, die getroffen wordt door de actie van de verjaagde apuku, kan nu zo ziek worden dat hij gaat schreeuwen en in trance komt: de apuku is op dienst hoofd gekomen.
De obia basi zal nu de apuku moeten ondervragen over redenen van zijn actie. De apuku zal  hierop alles vertellen: de wijze waarop hij werd lastige gevallen, de dag en het uur waarop zulks gebeurde, wie de dader was voor wie de dader het kostgrondje voorbereidde etc.
Let op stel dat de man een kostgrondje voorbereidde voor zijn vrouw, is het iemand van haar bee ( bere)  die de apuku kunu verwerft, niet de bee (bere ) van de man. Deze brave man was immers maar de uitvoerder van de wil van zijn vrouw en haar bee  ( bere).
En de apuku weet dit ; in het algemeen kan dan ook gesteld worden dat de groep die geviseerd  wordt door de apuku kunu, deze is waartoe de verantwoordelijke personen, en niet de uitleners van diensten, behoren tenzij de man uit kwade trouw zou handelen en door het branden van de granietrots de bedoeling had een kunu te maken voor zijn vrouw en haar bee ( bere). Ook dit zou de apuku weten.

Het proces is dan als volgt.
Vooreerst is de dader net zoals de individuele dader bij de koto sembe kunu onwetend gecreëerd hij dus de kunu onbewust  ongewild. Hij doet zulks door de apuku op een brutale manier van zijn woonplaats  te verjagen.
Onmiddellijk gevolg: ziekte van de dader of iemand van de daders bee (bere). Deze ziekte verwerft hierbij onmiddellijk het meduimschap voor de apuku kunu. In de aanwezigheid van de obia basi die nu ook kunu basi is identificeert de kunu zichzelf.
 Het eerste wat de kunu zu zal eisen, is dat men voor hem een kunu wosu ( of een kunu huis) bouwt. Zo de betreffende bee (bere ) reeds een kunu wosu had gebouwd voor eerdere gecreëerd kunu, dan is het voldoende dat men een kunu bagni  (kunu bankje ) vervaardigt, dewelke men in de kunu wosu bijzet. Deze kunu bagni dient dan voor het medium in trance .
Wil je meer weten stuur maar mij mail dan legt ik uit de gevolgen van de apuku kunu die gecreëerd is bij deze.
Ik had al eerder aangeven dat apuku niet uit afrika komt maar gewoon iets van zuid amerika bos.
Voor mensen die nooit van Bajungu apuku en malungu apuku of mavungu apuku hebben gehoord ga jullie maar onderzoek.


bewerk
Re: APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt
« Reactie #13 Gepost op: 03 mei 2014, 08:09 »
Lespeki odi,

Voor het geval je deze posting hebt gemist

Lespeki odi,

Mi begi goontapu 3 toong piimisi, mi begi den gaandi gaangwang piimisi, mi begi libi sama piimisi, fu sani fi mi o taki.

Tata mavoengu a foondoo, a da tyali!. Mijn formulering in deze is weloverwogen en bewust anders dan normaal, omdat ik denk dat je onbewust heelveel zaken met elkaar verwaart.
Het ontstaan van de ampuku kunu bij de bee van de vrouw is verkeerd of onvoldoende uitgelegd.

Er is heel veel geschreven maar In jouw geschrijf zit er volgens de winti(standaard)naar mijn mening veel tegenstrijdigheid en verkeerde uitleg ook in de vertalingen.
1- binnen de winti kent geen enkele kunu een basi, terwijl je praat over "kunu basi".
2- de yooka is iets anders dan hogii akaa
3- nenge u matu(negers van het bos) heeft niks te doen met de slaven die gevlucht waren in tegen deel.
4- de specificatie of benoeming van bepaalde winti's onder een bep groep is volgens de wintistandaard niet correct
5- de vertaling ogii gadu(slechte winti)is niet correct
6- Benewata Gadu, Gaan Tata Gadu, Mama Gadu en Alowegan zijn geen apparte gadu's zoals je het benoemt
7- De saamaka kent watamama wel, maar niet als wataamamagadu.
8- het proces van kunubankje is ook verkeerd uitgelegd.
9- het benoemen van mavungu dn malungu als verschillende soorten ampuku's is niet juist.
10- jouw gedachte dat de nassy lo van een Joodse slavenmeester afkomstig is, is verkeerd.

Het is volgens de wintileer wel zo dat er al ampuku's en andere zwarten in het oerwoud waren voordat de slaven het oerwoud in vluchtten.

De winti(standaard) is in Paramaribo het zelfde als op dangogo of Langu.

Mi da matukondeh mii nooh mi sa' andi 'm ta taki.

Odi


@ Sharmila...Hier boven heb ik maar tien(10)punten aangegeven die niet kloppen in de informatie. Kan jij aangeven waar en hoe ik het mis heb in de tien(10)gestelde punten?
Laat mij het plat zeggen, de informatie is totale bullsh*t. Dat deel dat correct is heb ik ook
aangegeven. Het zijn dit soort mensen die zich uitgeven voor wat ze niet zijn. "Bilongo di joe a yew, joe a moe kable(zwijg, over dat gene waar je geen kennis over bezit). Geen moeilijke opgave als je het mij vraagt.


« Laatst bewerkt op: 03 mei 2014, 08:15 door gnet - neko »
bewerk
Re: APUKU KUNU ( APUKU GADU uitlegt
« Reactie #14 Gepost op: 03 mei 2014, 08:59 »
Beste mensen,

Ik volg deze topic KUNU en moet eerlijk bekennen dat ik het een geweldig leerrijk stuk vind.
waarom? van kleins af aan heb ik over kunu gehoord en tot het zevende geslacht en wat allemaal.
hier word het heel goed en fijn uitgelegd en soms hard om een punt te maken, wat niet weg neemt dat het erbij hoort .dus wil ik dhr Gnet . Sharmila en anderen bedanken dat ze ons meenemen in een stuk dat zeer zeer leerrijk is wat ons allemaal aangaat en misschien al in vele families vertoefd , KUNU.

een ieder die hier aan deel neemt ,zijn of haar punt wenst te maken wens ik wijsheid toe.

Mooiboi


Gerelateerde onderwerpen