Berichten | Topics | Bijlagen
Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.
De apuku gadu zijn bijzonder talrijk ze leven aan de oorsprong van rivieren en kreken, op eilandjes in het water, in zwampen, op rotspartijen op heuvels glooiingen van het landschap, in zoveel soorten bomen die men vaak nodig heeft om boten te maken, planken te zagenDe meest majestueuze woonplaats voor de apuku gadu, is evenwel de boom met prachtige naam: Kankantii (katoenboom ) een van de meest uitgesproken woudreuzen.Wordt deze kankantii bovendien omgord met bepaalde lianen, die daarboven- door te doen van de wind tegen elkaar schuren en bijhorend lawaai maken, dan kan men er zeker van zijn dat deze boom de residentie is van een aantal apuku gadu.De apuku gadu leven in een georganiseerd verband. Er zijn drie apuku die beschouwd worden als de centraliserende instanties van de apuku-wereld de BAJUNGU , de MALUNGU en de MAVUNGU. Deze laatste is gelieerd met de dombi nenge lo der saramacaners gaan obia met dezelfde naam. Wanner men een apuku kunu heeft verworven, zal de obia basi zich tot een van deze drie apuku wenden om te vragen de slachtofferde apuku tot kalmte aan te manen.De YO 'KA of ogi akaa van negers die, ten tijde van de marronage, in het bos zijn gestorven zonder dat ze begraven werden met de gepaste voorzorg maatregelen.De nenge u matu (let op de negers van het bos ) zijn ook apuku gadu. Deze nenge u matu zijn negers die, ten tijde van de marronage het bos zijn ingevlucht en er nog steeds leven zonder dat ze gestorven zijn ( in tegenstelling tot de baka busi nenge let op deze negers die in het bos achter de plantages leefden of nakomelingen van marrons die nooit in georganiseerd verband hebben samengewoond en waarvan men aanneemt dat ze nog steeds in het bos leven, Deze zijn geen apuku.Andere Apuku leefden in Suriname voor de tijd van de marronnage en manifesteerden hun bestaan via kunu-creaties.Soms kan men een apuku zien : met loopt in het bos en men ziet plotseling een menselijk wezen dat even plotseling verdwijnt. het was een apuku of men vindt, diep in het bos, een kampeerplaats waarvan het vuur nog nabrand terwijl men er zeker van is de enige mens te zijn in de omgeving Apuku hebben er gelogeerd. Of men hoort gedrukte stemmen in het bos men gaat kijken , maar ziet niemand apuku waren in de buurt voorzichtigheid is geboden.Op welke wijze creeerd ment een apuku kunuStel dat er in het gebied waar je een kostgrondje wil maken een granietrots ligt. ondanks het feit dat de kans groot is dat deze rots de verblijfplaats is van een apuku gadu, bn je daar touch onwetend over en ga je over tot de tjuma goon ( het afbranden van het grondje.) Een apuku kunu is gecreëerd de apuku is immers verbrand geworden . lelijk gewond geraakt door jouw toedoen, heb je de apuku gadu verplicht overhaast te verhuizen.Onmiddellijk gevolg: de hitte die jij de apuku doen voelen hebt, zal nu ook jouw of iemand van de jouwen treffen: de geviseerde krijgt koorts en wordt ernstige ziek. De hitte of koorts is de onmiddellijk wraak van de apuku kunuStel dat er in het gebied waar je een kostgrondje wil maken een granietrots ligt. ondanks het feit dat de kans groot is dat deze rots de verblijfplaats is van een apuku gadu, bn je daar touch onwetend over en ga je over tot de tjuma goon ( het afbranden van het grondje.) Een apuku kunu is gecreëerde apuku is immers verbrand geworden . lelijk gewond geraakt door jouw toedoen, heb je de apuku gadu verplicht overhaast te verhuizen.Onmiddellijk gevolg: de hitte die jij de apuku doen voelen hebt, zal nu ook jouw of iemand van de jouwen treffen: de geviseerde krijgt koorts en wordt ernstige ziek. De hitte of koorts is de onmiddellijk wraak van de apuku kunu: hij doet de dader of iemand van zijn of zijn vrouw’s bee (bere ) dezelfde hitte en pijn voelen die hijzelf moest doorstaan. Deze ziekte is dus het signaal dat er iets mis is gegaan en dat een obia basi zal moeten worden ingeschakeld. Maar er is meer : de persoon, die getroffen wordt door de actie van de verjaagde apuku, kan nu zo ziek worden dat hij gaat schreeuwen en in trance komt: de apuku is op dienst hoofd gekomen.De obia basi zal nu de apuku moeten ondervragen over redenen van zijn actie. De apuku zal hierop alles vertellen: de wijze waarop hij werd lastige gevallen, de dag en het uur waarop zulks gebeurde, wie de dader was voor wie de dader het kostgrondje voorbereidde etc.Let op stel dat de man een kostgrondje voorbereidde voor zijn vrouw, is het iemand van haar bee ( bere) die de apuku kunu verwerft, niet de bee (bere ) van de man. Deze brave man was immers maar de uitvoerder van de wil van zijn vrouw en haar bee ( bere).En de apuku weet dit ; in het algemeen kan dan ook gesteld worden dat de groep die geviseerd wordt door de apuku kunu, deze is waartoe de verantwoordelijke personen, en niet de uitleners van diensten, behoren tenzij de man uit kwade trouw zou handelen en door het branden van de granietrots de bedoeling had een kunu te maken voor zijn vrouw en haar bee ( bere). Ook dit zou de apuku weten.Het proces is dan als volgt.Vooreerst is de dader net zoals de individuele dader bij de koto sembe kunu onwetend gecreëerd hij dus de kunu onbewust ongewild. Hij doet zulks door de apuku op een brutale manier van zijn woonplaats te verjagen.Onmiddellijk gevolg: ziekte van de dader of iemand van de daders bee (bere). Deze ziekte verwerft hierbij onmiddellijk het meduimschap voor de apuku kunu. In de aanwezigheid van de obia basi die nu ook kunu basi is identificeert de kunu zichzelf. Het eerste wat de kunu zu zal eisen, is dat men voor hem een kunu wosu ( of een kunu huis) bouwt. Zo de betreffende bee (bere ) reeds een kunu wosu had gebouwd voor eerdere gecreëerd kunu, dan is het voldoende dat men een kunu bagni (kunu bankje ) vervaardigt, dewelke men in de kunu wosu bijzet. Deze kunu bagni dient dan voor het medium in trance .Wil je meer weten stuur maar mij mail dan legt ik uit de gevolgen van de apuku kunu die gecreëerd is bij deze.Ik had al eerder aangeven dat apuku niet uit afrika komt maar gewoon iets van zuid amerika bos.Voor mensen die nooit van Bajungu apuku en malungu apuku of mavungu apuku hebben gehoord ga jullie maar onderzoek.
Het volgende verhaal kwam ik tegen ....veel plezier.Twee dikke vrienden, de één woonde in de Gongrijpstraat en de andere in de Wagenwegstraat, hebben ooit de stoute schoenen aangetrokken om omstreeks middernacht appels te gaan plukken in een appelboom die in de begraafplaats Oranjetuin stond en wel dicht tegen de schutting aan die de grens vormde tussen het erf van Theater Thalia en de begraafplaats Oranjetuin. Ze zouden de appels zelf niet eten, omdat ze afkomstig waren van een boom op een begraafplaats. Ze zouden de appels verkopen, zo niet uitdelen.Vooraf is toen afgesproken dat één van die twee de appels zou plukken en de ander de geplukte appels op een hoop zou leggen.Terwijl de één heel gedreven de appels plukte, kwamen buiten zijn schuld om twee appels op het terrein van Thalia terecht.Afgesproken was dat ze ALLE appels eerlijk zouden verdelen en om dat zo snel mogelijk te laten geschieden koos de verdeler voor de volgende formule: TWEE VOOR JOU EN TWEE VOOR MIJ.De verdeler was tevens de appelplukker. Hij wist dat er twee appels over de schutting op het terrein van Thalia waren terecht gekomen.Een vreemde wending van dit verhaalTerwijl hij de hoop appels middels 'TWEE-VOOR-JOU-EN-TWEE-VOOR-MIJ' in de begraafplaats ORANJE-TUIN aan het vedelen was, hoorde de wachter die na de voorstelling in Thalia zijn ronde deed ECHT 'twee-voor-jou-en-twee-voor-mij uit de begraafplaats Oranjetuin geroepen worden. Hij, de wachter, bedacht zich niet en stormde de Wagenwegstraat in en gelukkigerwijs voor hem liep hij een politieagent tegen het lijf. Buiten adem maakte hij de politieagent het volgende kenbaar: BEAMBTE KON, KON NANGA MI; NOWNOW DE GADO NANGA DIDIBRI E PRATI LIBISMA IN A BERPE (beambte, ga met mij mee, want GOD en de duivel zijn bezig mensen in de begraafplaats te verdelen). De agent probeerde zijn gebaar met een grapje af te wimpelen, maar de wachter was niet te vermurwen. Om hem tevreden te stellen liep de agent met hem mee, mee naar de plaats des onheils. Enigszins dichtbij genaderd hoorde ook de agent 'twee-voor-jou-en-twee-voor-mij' en om zich daarvan te overtuigen, plaatste hij zijn oor tegen de zinken schutting aan. En juist op dat moment was de verdeler van de appels, volgens de bewaker GOD, klaar met de verdeling van de hoop appels. Maar omdat hij wist dat er nog twee appels, die op het terrrein van Thalia waren terechtgekomen, te verdelen was, waren zijn LAATSTE woorden: EN DE TWEE (appels) DIE DAAR ACHTER DE SCHUTTING ZIJN, NANGA DENG TOE DIE DE BAKA NA SKOTOE..... één voor jou en één voor mij. Toen de bewaker en de agent dat hoorden, zetten zij het gelijk op een lopen. Omdat de bewaker niet zo snel was, vroeg hij, buiten adem zijnde, aan de agent: "Waarom ren je zo snel?". Ik ren zo snel, antwoordde de agent, omdat de duivel eerst zal kiezen en dan ben jij de pineut.De moraal van dit verhaal: het betreft hier een optelsom. Om te beginnen waren de twee vrienden bang om in de begraafplaats appels te plukken. Vervolgens hoort de bewaker tegen middernacht stemmen in de begraafplaats. Hij brengt de stemmen in verband met God en de duivel. De agent hoort de stemmen en gelooft dat het werkelijk over God en de duivel gaat. En op dat moment is een spookverhaal ontstaan en is dat verhaal een EIGEN leven gaan leiden.
heb toevallig een 19 jarige hindustaanse jongen ontmoet in suriname die ergens geweest was om te jagen en met een trigri winti terug kwam thuis.hij raakte in trance en zijn ouders en fam.wisten niet wat ze zagen en dachten dat hun zoon gek aan het worden was.ze hebben de politie gebelt,omdat die jongen echt tekeer ging,toen de politie kwam,zagen ze dat en 1 van die agenten een creool zei gelijk dat die jongen een winti had en zich verder moest laten nakijken bij een spirituele geneesheer.want deze fam.had nog nooit van winti gehoord.heb deze jongeman ontmoet vorig jaar in suriname toen hij bij mijn vriend kwam voor hulp.die vriend van mij zei al tegen mij dat er een hindustaanse jongen zou komen baden die een tigri winti had die hem heeft uitgezocht als zijn asi in de natuur en dat deze erg fel was.ook tijden het baden kwam die winti en stampte zo in het glas dat op een matje was neergezet en nam ook takken met doornen en deed het zo op zijn lichaam.wel goed dat zijn familie hem toestemming gaven om naar een creool toe te gaan om hulp en ze waren er niet bij tijdens de ceremonie.de pandiet kon hem niet helpen.met een blij gezicht vertrok deze jongen weer van javaweg naar mottenshoop op zijn brommertje.zo zie je maar weer.wie heeft iets soortgelijks meegemaakt?
(A)Nana, (wan) broki Yaw e beg'e 2xYaw'asi, Yaw'asi, Yaw'asi boboNana, broki Yaw e beg'eIn dit lied vraagt men aan Anana om een brug te creeren naar de aarde toe, zodat hij kan neerdalen en komen dansen op zijn asi.De betekenis van het woord bobo ken ik wel nog niet.Maar het is werkelijk een prachtig lied die je tot rust bent, en je voelt dat je gewoon eerbiedig erbij moet gaan staan.Want tijdens dit lied komen de Jaw's dan naar buiten vanuit de dofo. Ik kan me niet indenken dat bepaalde mensen toch gewoon zitten man!!
Een vrouw koopt een nieuwe simkaart,stopt dat in haar telefoon en belt vervolgens dr man om hem te verrassen.Hij in de woonkamer,zij in de keuken met een sexy zwoele stem aan de telefoon:Hallo lekkerdingDe man reageert fluisterend:Laat me je later bellen schat,die kaulo bitch is in de keuken. :lol: :lol:
Odi Odi Odi aan een ieder, Het is niet persoonlijk bedoeld, het komt zo over omdat ik namen hebt genoemd. Wij zijn met zijn allen hier om van elkaar te leren. er zijn mensen hier die vragen op vragen stellen. als iemand iets aangeeft waarom een weder vraag, Als iemand zegt, bv, de maagden straat is smal. Waarom moet er gevraagd worden , hoe breed is de hoek aan de zuidkant en wat staat aan de rechter zijde van de oostzijde in de maagden straat. Het is niet nodig. er zijn enkele die een groep vormen en een spel denken te spelen. Sorry dat ik mij niet netjes hebt gedragen.
Mi bar odi. Mi e bar Odi. wat Ramon M, GN, pedreku, kwasibita nomen maar en zij die steeds een ander naam aanmeten is rond uit belachelijk. ze spelen een sabi so. je hebt meer van zijn volgelingen.Bifo na bifo , mafu na mafu. ze zijn mafu mang , die beweren dat ze nu Bifo zijn. Ik luister en lach.onthouden jullie dit als een leider een volgeling word is het niet erg, maar als een volgeling een leider wil zijn dan is Wijsheid zoek.