Toon bijdragen - gnet - neko
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Toon bijdragen

Berichten | * Topics | Bijlagen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Topics - gnet - neko

Pagina's: [1] 2 3 4
1
lespeki odi,


Waar gaat de winti als de asi overleden is ?

2
Winti | Algemene vragen / De dood uitstellen met kennis over winti
« Gepost op: 26 maart 2015, 05:13 »
Lespeki odi,

In 2015 zal ik proberen het kaf van de koren te scheiden.

Het zal voor velen vreemd en mischien zelfs als sprookje klinken, maar het is op meerdere manieren mogelijk om doormiddel van winti rituelen de dood uit te stellen tot een ander moment. Dat ander moment kan dagen of zelfs tientallen jaren duren. Iemand die door ouderdom of door plotselinge ziekte stervende is kan dmv kruiden en rituelen, tijdelijk uit de greep van de dood worden gered. Hoe kan dat?. Bij de stervende mens verlaat de kra het lichaam voordat de ademhaling en hartslag stoppen. In het Aucaans spreken wij van " a sama akaa gwe". Er bestaat kennis om de vertrekkende akaa op te sporen te achtervolgen te vangen en vervolgens terug te plaatsen in het lichaam van de stervende mens. Een andere manier is om de akaa voor korte tijd(dagen)te verhinderen om het lichaam van de stervende mens te verlaten. De dood word dus uitgesteld.
De derde bij mij bekende methode is het verwijderen van een object dat door de stervende was geprepareerd te verwijderen of te verplaatsen. Dit object wordt meestal aan of bij een boom geplaatst. De laatste manier die ik ken is het prepareren en inslikken van een object dat de stervende, jaren voor zijn/haar sterfdag had ingeslikt en kort voor de dood heeft uitgespuugd.  Zolang het object niet door een andere is ingeslikt of zodanig is geprepareerd zal de persoon niet kunnen sterven. In de twee laatste gevallen praten wij van "a sama be tey eng seefi". In die gevallen is het meestal maar één vertrouweling van de stervende die de juiste handelingen volledig in chronologie weet uit te voeren. Dit komt dan ook voor bij mensen met een zeer hoge mate van loyaliteit naar elkaar. Meestal de koemanti basi en zijn beste leerling aan wie hij alle kennis achterlaat.

Schrijvers, bronvermelding verplicht


3
Winti | Algemene vragen / Diyeniya kofoala
« Gepost op: 04 januari 2015, 11:26 »
Lespeki odi,

A odi na gi alla libisma die lési den wortoe di mi skrifi.

Basi Okenntengg kable...Diyeniya kofoala !.


Trokimang troki, damamang dama.

4
Winti | Algemene vragen / Leliambo na sabiambo ! (Leren is weten)
« Gepost op: 01 december 2014, 08:29 »
Lespeki odi,

Deze is "PEPER"
Wij weten dat elke wintiprey een volgorde/chronologie van verschillende wintisoorten kent.

1- is het toegestaan om terug te keren naar een reeds gepasseerde wintisoort(muziek)?.
Zo ja,
2- Waarom en wanneer is het toegestaan/geoorloofd om ondanks deze chronologie, terug te komen op een reeds gepasseerde wintisoort(muziek).
Indien de vraagstelling onduidelijk is kunt u om verduidelijking vragen.
Zo nee,
2- Waarom niet?.

5
Winti | Algemene vragen / De vrede van 1760, verraad of niet?
« Gepost op: 27 april 2014, 08:31 »
 
Odi,

Tata Mavoengoe en Gnet, ik heb jullie berichten zitten lezen en jullie hebben mij bijna een identieke vraag gesteld. Zonder de topic te frustreren wil ik jullie vraag beantwoorden waarom ik het vredesakkoord van 1760 als een daad van pure verraad zie.

Het zit heb in het feit dat allen die slaaf waren het zelfde zijn ondergaan en dat zij allen dezelfde vijand hadden. Eenmaal vrij is het natuurlijk een rare zaak dat je "vergeet" dat er anderen daar zijn achtergebleven. Het vredesakkoord was puur eigenbelang.
Het is natuurlijk verwerpelijk dat je jezelf vrijvecht en dat je eenmaal vrij (met behulp van andere slaven) besluit om een akkoord te onderteken waarin duidelijk verplicht wordt gesteld dat je andere weggelopen slaven keurig weer terug brengt naar hun witte meesters. Terwijl je weet wat dat zou betekenen! Dat is pure verraad! Niet meer en niet minder!

En dat de Marrons verzetsstrijders in die tijd hebben verraden is een hard feit.

Hoop jullie in een notendop te hebben beantwoord.

Odi

6
Winti | Algemene vragen / DRAI A OBIA NA MATTA(daai a obia a matta)
« Gepost op: 27 november 2013, 07:46 »
Lespeki odi,

Voorop gesteld, u mag gissen en uw fantasie de vrije loop geven.

Heeft iemand enig idee, of is er iemand die weet wat men bedoeld binnen de wintileer, als men praat over "drai wang obia na matta"?.

Odi

7
Winti | Algemene vragen / Wat is er mis met het woord "Marron(s)"
« Gepost op: 22 oktober 2013, 12:53 »
Deel citaat uit de topic "Waar of niet"
De naam neger is niet gegeven. Met is het verbasterde woord neger (niger, necro, negro) gelijk gaan trekken op basis van de huidskleur. Later is men de vracht van de schepen negers gaan noemen en is het woord synoniem geworden voor slaaf. Neemt niet weg dat het niet de oorsprong is van het woord. En daar stap ook jij heel makkelijk overheen.

Kuli is een woord dat zelfs de kuli gebruikt. Voelt hij zich minder? Een enkeling ja. Maar maken die een drama? Nee.

Ndyuka is ook zo een woord. Voelt de Ndyuka het als een scheldwoord? Het gros niet! Ga maar naar Ndyuka daar noemen zij zichzelf Ndyuka. Maken zij daar een drama van? Nee!

Gisteren was het dag der Marrons. Ik heb niemand gehoord over de naam terwijl dat overtuigend Cimarron betekenend ofwel weg gelopen vee...........ik hoor je niet
St. Laurent du Marroni= St.Laurent van het weg gelopen vee
Is gewoon geaccepteerd waarom? Omdat het chique klinkt? Ik ben een Ndyuka of ik ben een Marron. Ik voel hem wel maar sluit mijn ogen niet voor harde feiten. De inhoud daar gaat het toch om?

Accept and move on!

Groetjes


8
Winti | Algemene vragen / Verschillende stromingen binnen de winti
« Gepost op: 23 september 2013, 09:03 »
Lespeki odi,

Zoals de Christelijke geloofsovertuiging verschillende stromingen kent, zo kent ook de Winti geloofsovertuiging verschillende stromingen.
Ongeloofelijk maar waar?...

Leliambo na sabiambo
Anato fu kandiyaifo

9
Winti | Algemene vragen / BASABENSA OBIAMAN...!
« Gepost op: 06 juli 2013, 10:52 »
Lespeki odi,

Wij merken vaker dat mensen klagen over de obiaman(bonuman) die anderen help om kwaad te stichten(wisi).
Dit doet hij/zij vaak omdat er betaald wordt voor de bewezen (kwade)dienst). De obiaman  doet het ook uit eigen overweging, vaak jaloezie of uit afgunst. De uitwerking van de wisi kan verschillen. De wisi kan varïeren vantegenspoed tot de dood.

De basabensa obiaman die dit doet is vaak zo goed dat hij zijn sporen kan wissen(ai kibri). Gelukkig zijn er zaken in de wintileer die ervoor kunnen zorgen dat die sporen kunnen worden aangetoond.

P.s... De basabensa obiaman of obia uman is niks anders dan iemand die zich leent voor kwade praktijken.
Odi

Leliambo na sabiambo
Anato fu kandiayfo

10
hawooh hawooh hawooh, obla ini wang krobi Nana di ben kumani fu asay

...dama jesi andama. 'nafu kantanklang sumani abla,nable... na fu bali yeeh yeeh yeeh.

dundru seebenkuma diye kantanklang....mi bali adyooh meeh meeh, adyooh meeh meeh....'fasi u tingwa, fasi u dyanuwaleh..

leliambona sabiambo
anato fu kandiyaifo

11
Winti | Algemene vragen / "Wasi ponsu"
« Gepost op: 14 februari 2013, 04:04 »
Lespeki odi,

Binnen de wintileer kennen we de wasi ponsu.
Weet u wat dat is ?.

Bij sommigen staat dat bekend als "wasi Gadu".

Odi

Anato fu kandiyaifo

12
Winti | Algemene vragen / Kengi ede(kenki ede) rara wat is dat?
« Gepost op: 04 januari 2013, 13:32 »
Lespeki odi,

Nyung yari, nyung firi, nyung taki, nyung sabi, srefi leri(de rode draad).

Er wordt vaker door velen gesproken over "kenki ede",
1- wanneer praten we in de wintileer over "kenki ede"
2- is het wel nodig fu "kenki ede"
3- welke vormen van "kenki ede" kent u?

Geef aan wat u weet, wat u denkt, wat u hebt geleerd.
U mag zelf uw fantasie de vrije loop geven in deze.

Lespeki odi
Anato fu kandiyaifo

13
Winti | Algemene vragen / Tap' yari 2012(obiamangdey)Maripa kondre
« Gepost op: 31 december 2012, 00:40 »
Lespeki odi,

Hopelijk mocht u ook deelgenoot zijn van de activiteiten in maripakondre ivm tap'yari.

De kumantimang zegt niet voor niks:
- na te mi yew mi briba
- obia du fosi
- obia bung, na a koti wi sa si

Maar een zeer zeldzame uitspraak is
Bilongo di ya yew, ya mu kable!!!!

Dat is duidelijk gebleken dat gespierde taal heel mooi klinkt(hoort bij de obiaprey)maar te tru tru doro da ley e lowe.
Gowtu na gowtu, solufu na solufu, ma hinsii na hinsii.

Bigi respeki gi deng mang mang, maar mi bali yeeyeeyeeh gi deng bifo basi fu asa yew gronplasi.
Te we pee obia da we toto fu manengee..a be monti tya yelewa.

Te deng mang kiri faya dan boi e teki neng....hahaaa
Nochmaals ode aan de basi's van asa yew grongplasi
Mi kotokoi sangamuwa boi fu ayelewa grong si taki kondre broko ma lanpresi de ete.

Voor hen die heel hard van achter de pc roepen fa deng e taki anga obia, winti enz.
Na te mi yew mi briba...tru tru doro ley lowe!!!

P.s...wie er was heeft duidelijk gezien wat we bedoelen met: insii e kanga dyoofi.

Lespeki odi leliambo na sabiambo
Anato fu kandiyaifo

14
Winti | Algemene vragen / "Kondre broko ma lanpresi de ete"
« Gepost op: 21 december 2012, 22:14 »
lespeki odi,

ik heb besloten om u met korte filmpjes, deelgenoot te maken van activiteiten die ik heb mogen vastleggen. u kunt mijn eerste filmpje raden


veel kijkplezier

odi

Anato fu kandiyaifo

15
Winti | Algemene vragen / Al is de leugen nog zo snel...
« Gepost op: 05 november 2012, 18:52 »
Lespeki odi,

"Yu sa kibii nay a doong, ma yu a poi kibii peeh a doong"= Je kan wel in stilte een drum vervaardigen, maar je kan het niet in stilte bespelen...

Ik blijf hard roepen: " te deng e ley gi obia mi sabi ma mi a no Gado"
Op termijn zal de leugenaar en de tong van laster zich openbaren.

Op dit forum spelen sommige bakrukwekers mooi weer en hebben ze verhalen over hun contact met de sweri(soso ley)
Vandaag de dag staan ze weer met hun grote zwarte billen bloot...door hun commentaar over de sweri enz.

Dat maskers vallen is ook via de onderstaande link te merken.
Ook al zou de man schuldig zijn morgen, het is vandaag nog niet bewezen.
Let op de moraalridders hun commentaren(aan de vrucht herken je de boom).
De mensen met een dubbele moraal hebben hem nog voordat hij door de rechter is verordeeld, zelf veroordeeld.

Anderen prezen hem zelfs de hemel in hier om geweldig over te komen.
Als de man schuldig wordt bevonden wat veranderd dat gegeven aan de sweri als enthiteit?...niks en dan ook niks
Velen die in de fout zijn gegaan en dicht bij de sweri waren zijn er niet meer en de sweri nog steeds.

De negatieve propaganda tegen de sweri is een teken aan de wand... De grote zwarte billen komen bloot haha.

https://winti.baaswaterval.nl/index.php/topic,10734.0.html

- "Ley mofo sama altijd deng futu de a sitong tapu"
- "a so mi be tang nay fika a boto"

Na mi na anato fu kandiyaifo

Pagina's: [1] 2 3 4