Volgorde van een Winti prey in Song | Winti Singi
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Volgorde van een Winti prey

  • 18 reactie(s)
  • 25646 x bekeken
  • 18 reactie(s) 25646 x bekeken
Gast

hartje87

bewerk
Volgorde van een Winti prey
« Gepost op: 21 juli 2008, 21:44 »
Ik zou graag willen weten wat de volgorde is van een winti prey.

Ik weet dat na Mama Aisa men voor de Loko speelt enz .
Maar wat de rest precies is dat zou ik graag willen weten.
En hoe je bv een ingi pokoe begint en eindigt.
wie kan me hier bij helpen.


« Laatst bewerkt op: 03 september 2008, 00:46 door Luangu Masra »


*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Volgorde van de Winti tijdens een prey
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2008, 05:22 »
Odi odi
Wel allereerst begint men met de Prisi doti.
Daarbij worden de Kondre Konfo, de konfo van de omgeving waar de prey wordt gehoude, gevraagd om toestemming en tegelijkerd tijd krijgen ze ook een 'teri'.

Prisi doti
Aisa - dus de Aisa, gron-ma van de omgeving, Dit hangt af van waar de prey gehouden wordt, want als het in Para is zal
         men met de Luangu moeten beginnen,want Para seti tapu Luangu,Para is de geestesfeer van de Luangu.
Loko- de man van Aisa volgt na haar. Want als Aisa op dat moment niet aanwezig is, zal hij dan de toestemming/teri moeten   
         geven/nemen.
Leba - In bepaalde dorpen/plaatsen speelt men soms ook eerst voor de Leba, omdat de Leba de toegangwegen vrij moet   
           van negatieve sferen. Dus tijdens de Prisi doti wordt de Leba gevraagd om de toegans wegen/de poorten vande andere
          winti die later zullen komen vrij te maken.
Leba-Fodu - Dit is een kruising tussen de Leba en de Papa Winti.
Fodu - Dit is ook een gron-winti dus ook die krijgt een teri
Gron-Ingi - Bepaalde van de Gron-Ingi vervullen ook de functie van de Leba soms om de plaats vrij te houden van negativiteit.
Luangu- Dit is ook een gron-winti dus moet ook een teri krijgen.
Kabra- Dit hoort feitelijk niet bij de pris doti, maar de Gran-wan krijgen ook een teri, want zij waren degene die de Winti vroeger    hadden.

De Ala Kondre Prey

Volgorde:
Aarde
- Aisa
- Loko
- Leba
- Luangu
- Fodu
-Wenu (Watra-Fodu)

Water (feitelijk begint bij met de Wenu al bij de Watra-Kondre
-Watra Ingi
- Marwina-, Cottica- nanga Kawna- liba  Ingi (Indiaanse watergeesten die wonen in en rondom de Marowijne, Cottica en Commewijne rivier)
-Sranan nanga Para- liba Ingi (Indiaanse watergeesten die wonen in een rondom de Suriname en Para rivier.
-Sramacca liba Ingi -(Indiaanse watergeesten die wonn in en rondom de Saramacca, Coppenamem, Wayambo en Nickerie rivier.

Bos
- Busi Ingi
- Ampuku : Lala Ampuku, Apuku obia/gado/ Baka busi ampuku/ Nengre Kondre Ampuku obia.
- Kantasi
- Obia: kromanti obia; Gebry

De Konfo van het Lucht hebben een aparte tijd waar ze dansen. Zij dansen overdag.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2008, 05:37 door Luangu Masra »
Di wi kwa Sranan a bun.
Ma Luangu Kondre, a ben moro bun.

Gast

Krafodai

bewerk
Re: Volgorde van de Winti tijdens een prey
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus 2008, 14:07 »
Odi odi
Wel allereerst begint men met de Prisi doti.
Daarbij worden de Kondre Konfo, de konfo van de omgeving waar de prey wordt gehoude, gevraagd om toestemming en tegelijkerd tijd krijgen ze ook een 'teri'.

Prisi doti
Aisa - dus de Aisa, gron-ma van de omgeving, Dit hangt af van waar de prey gehouden wordt, want als het in Para is zal
         men met de Luangu moeten beginnen,want Para seti tapu Luangu,Para is de geestesfeer van de Luangu.
Loko- de man van Aisa volgt na haar. Want als Aisa op dat moment niet aanwezig is, zal hij dan de toestemming/teri moeten   
         geven/nemen.
Leba - In bepaalde dorpen/plaatsen speelt men soms ook eerst voor de Leba, omdat de Leba de toegangwegen vrij moet   
           van negatieve sferen. Dus tijdens de Prisi doti wordt de Leba gevraagd om de toegans wegen/de poorten vande andere
          winti die later zullen komen vrij te maken.
Leba-Fodu - Dit is een kruising tussen de Leba en de Papa Winti.
Fodu - Dit is ook een gron-winti dus ook die krijgt een teri
Gron-Ingi - Bepaalde van de Gron-Ingi vervullen ook de functie van de Leba soms om de plaats vrij te houden van negativiteit.
Luangu- Dit is ook een gron-winti dus moet ook een teri krijgen.
Kabra- Dit hoort feitelijk niet bij de pris doti, maar de Gran-wan krijgen ook een teri, want zij waren degene die de Winti vroeger    hadden.

De Ala Kondre Prey

Volgorde:
Aarde
- Aisa
- Loko
- Leba
- Luangu
- Fodu
-Wenu (Watra-Fodu)

Water (feitelijk begint bij met de Wenu al bij de Watra-Kondre
-Watra Ingi
- Marwina-, Cottica- nanga Kawna- liba  Ingi (Indiaanse watergeesten die wonen in en rondom de Marowijne, Cottica en Commewijne rivier)
-Sranan nanga Para- liba Ingi (Indiaanse watergeesten die awonen in een rondom de Suriname en Para rivier.
-Sramacca liba Ingi -(Indiaanse watergeesten die wonn in en rondom de Saramacca, Coppenamem, Wayambo en Nickerie rivier.

Bos
- Busi Ingi
- Ampuku : Lala Ampuku, Apuku obia/gado/ Baka busi ampuku/ Nengre Kondre Ampuku obia.
- Kantasi
- Obia: kromanti obia; Gebry

De Konfo van het Lucht hebben een aparte tijd waar ze dansen. Zij dansen overdag.

Het is afhankelijk van waar je roots liggen. Alle pranasies spelen op hun eigen manier volgens hun eigen liederen. Bijv; Para Overtoom is Luangu (Tata Bumba) daar beginnen zij mee. Anderen beginnen met Ingi (Pinasikondre).
Overigens kun je nooit tussen door Kabra spelen omdat die de sleutel zijn tot de winti's. Je speelt volledig apart voor de Kabra's op de Kabraneti. Kerkisingi, N'sokopsalm, Kriorodrong, Kanga, Fayasiton (wordt bijna niet meer gespeeld, Banya, Susa, Laku
*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Volgorde van de Winti tijdens een prey
« Reactie #3 Gepost op: 01 september 2008, 04:12 »
Als ik de liederen goed volgt kan ik eruit halen dat:

1. er liederen zijn die waarschijnlijk zelfs gezongen zijn door een Konfo die op iemand was/in trance. Die Konfo komt dan zingend met een boodschap of stelt zich zingend voor of ze vertellen vanwaar ze komen.

v.b1 Tenten mi na Tobiana 2x
        Goron Mama seni mi fu kon iti wan ai iya
        Tenten mi na Tobiana
(De Goron-Ingi verteld dat hij door Ma Aisa is gestuurd om een oog in het zeil te houden)

Yaw: Den kar mi boi, mi Yaw na Yaw
       Den kar mi boi, Ananka Yaw na Yaw.
( De Yaw Kromanti verteld aan de aanwezigen dat hij Ananka Yaw is, geboren op de donderdag)

Yaw: Yaw kmot'a Nengre Kondre
        Yaw kmot'a farawe
(De Yaw verteld dat hij helemaal uit Afrika komt.

Kawna Ingi: Madan madan mofo
                  Madan madan mi de na Kawna liba

2. Verder heb je liederen die de mensen hebben gemaakt of hebben geleerd om de winti's gunstig te stemmen of vergiffenis te vragen.

Aisa: Pikin no bun no kir'en gi mi ye
        Pikin no bun no kir'en gi mi Wanaisa.

Apuku: Kiri en ba, yu no mu kiri en ba 2x
           A wansi sot ogri a du, yu no mu kir en ba

3. Je hebt de wat ik zal noemen 'kari kon singi', de liederen waarmee je de Winti oproept om te komen dansen/baden/te praten.

Fodu: Fodu kon lolo suku yu uma
       Dagwe kon loko suku yu uma

Yaw Kromanti: We suk'a Yaw te, we kar a Yaw te
                      Ma Tata Yaw pey de, kon sor' Anana.

Aisa: Wanaisa pey de, Wanaisa pey tan
         Boto lai kaba pey de, boto lai kaba pey tan.

4. Je hebt liederen die gezongen worden als de winti als ik gekomen, dan ye prisiri nanga den/ dan vereer je ze.

Fodu :Fa moi te, peni moi ba
      Fa moi te, a Fodu peni moi ba

Aisa :Aisa yu weri fra, so kwede kwede
       Goron-Mama yu prodo moi so

Yaw: Yaw e kot  a dontyi moi'o he 3x
      Kreyawe yawe.

5. Dan heb je tenslotte de liederen waarmee je ze weer wegstuurd.

Aisa: Gowe Mama gowe.
        Gowe gowe Mama gowe
        U ne yagi Wanaisa
        U ne yagi Ta Loko
        Mama gowe gowe

Fodu: Agida hebi gi wi, kon gwe 2x
        Agida hebi gi wi, kon gwa olo

Watra Ingi: Tan moro mi no man tan moro 2x
Fisi de na maswa mi no man tan moro
Krabu de na mangron, mi no man tan moro.

Yaw: Kisi'a kama; tobi
        Wo ber'a Yaw; tobi
Gast

hartje87

bewerk
Re: Volgorde van een Winti prey
« Reactie #4 Gepost op: 08 oktober 2008, 21:33 »
Odi
Dit is alle maal leerzaam.
Bedankt!!!!!!!!!!!!! :glasses:
*

Offline Loverboy

  • ******
  • 6541
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Volgorde van een Winti prey
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2009, 23:22 »
Beste Luangu Masra,

Bedankt voor al jou duidelijke taal, ik leer ontzettend veel hier.

Ik heb een vraag, iets wat ik ooit op een pre tegen kwam, en het is me altijd bij gebleven.
Tijdens een pre, kwam dus de obia dansen, maar de poku mannen waren al klaar, zeg maar ze waren geboekt voor 5 uur en ze waren klaar.

Nu wilt de obia niet zakken en eist dat de poku mannen door moeten spelen.
De poku mannen willen misschien ook naar huis want ze hebben de hele nacht al gespeeld.
Maar ze kunnen niet weg wat de obia maakt lawaai dat ze door moeten spelen, want ander gaat hij ze niet betalen.

Wat moet er nu gebeuren? Gaan ze door met zingen? Moet dat. Zijn ze verplicht door te gaan, totdat de obia te vrede is?

Wat zou jij doen?

Alvast bedankt.

Gr.LB
maak me blij, maak me gelukkig  en ik zal je geven wat je wenst.mijn naam is Loverboy
*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Volgorde van een Winti prey
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2009, 13:38 »
Odi odi Lb

Zoals ik eens in een topic had aangegeven, van: " Winti prey van vroeger en nu", waren er vroeger geen Winti formaties. Het waren net 3 of 4 mannen die instrumenten bespeelden werden uitgenodigd. De vrouwen die de liederen kenden kwamen met hun maraka's. Terwijl de mannen speelden hief iemand in het "publiek" aan en iedereen die het lied kent gaf dan antwoord. Na dat heft iemand b.v. in de rij een lied en iedereen gaf weer antwoord. Zo ging  het aan toe.

Tegenwoordig zijn er winti formaties en men vraagt geld, want het wordt gezien als een "bijbaantje".
Je hebt bepaalde bands, zoals u aangeeft, ze moeten spelen van 10 tot 5, en ze spelen werkelijk van 10 - 5 en willen daarna niks meer horen. Je hebt andere bands die al laat komen, laat aanvangen en dan nog willen ze precies 5u of 05:30 stoppen.
Voor hun is het gewoon een moneymaking business, ze denken niet meer aan de nowtu van de persoon.

Wat ik zou doen, als ik de band had: Ik zou gewoon doorspelen, mischien nog een half uur of 3 kwartier. Want aan de ene kant moet je ook rekening houden dat de dronmannen geen robots zijn. En als hij dan nog niet wilt weg gaan, zou ik dat overlaten aan de du-man om met de Obia te praten..

Trouwens dat brengt me ook op iets he, vroeger was dat ook anders.
Stel je voor dat de prey voor de Obia was, dan speelde men na de Pris'doti direkt voor de Obia, en wanneer hij dan genoeg genoten heeft, dan speelt men voor de andere winti, want hij heeft voor de prey gevraag. Maar nu gaat men de volgorde gewoon af en blijft dan ietsje langer voor de Obia spelen. Dus degene die de prey eigenlijk heeft moet zooooo lang wachten voordat hij zijn beurt  en dan als de andere voor hem te lang hebben gedanst, komt de dron groep dan in tijd nood, waardoor ze dan korten voor hem gaan spelen. En was ik het, ik zou dan ook boos worden ja. Want dan verheug ik me om te komen dansen en dan laat men me zo kort dansen. Dus ik kan die Obia wel begrijpen hoor.


*

Offline Venus

  • *****
  • 716
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Volgorde van een Winti prey
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2009, 14:13 »
odi odi LM,

Ik heb van iemand begrepen dat alvorens je bijvoorbeeld ingi prey zou geven,
je die indianen eerst een tafra moet hebben gegeven.

Is dat correct?

Venus

*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Volgorde van een Winti prey
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2009, 14:26 »
Odi odi V.

Dat is niet verplicht.
Laats nog had me partner een Ingi Kawna gegeven. En tijdens het baden, toen de Ingi kwam, heeft hij erom gevraagd. Dat hij graag een uur voor de prey met de familieleden van zijn asi een beetje Pepre watra met anyumara wilt eten.

Dus het gebeurt alleen als de Ingi erom vraagt.

L.M.
*

Offline Venus

  • *****
  • 716
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Volgorde van een Winti prey
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2009, 15:29 »
odi LM,

van harte bedankt voor jouw reactie.

Venus
bewerk
Re: Volgorde van de Winti tijdens een prey
« Reactie #10 Gepost op: 12 maart 2013, 00:02 »
Het is afhankelijk van waar je roots liggen. Alle pranasies spelen op hun eigen manier volgens hun eigen liederen. Bijv; Para Overtoom is Luangu (Tata Bumba) daar beginnen zij mee. Anderen beginnen met Ingi (Pinasikondre).
Overigens kun je nooit tussen door Kabra spelen omdat die de sleutel zijn tot de winti's. Je speelt volledig apart voor de Kabra's op de Kabraneti. Kerkisingi, N'sokopsalm, Kriorodrong, Kanga, Fayasiton (wordt bijna niet meer gespeeld, Banya, Susa, Laku

Odi,

Als winti plaats gebonden is, (kennis)
kan het ook zijn dat een bonu van sramacca anders werkt dan die van Coronie para of kawna?
want als het op plaats a zo aan toe gaat, kan het dus ergens anders heel anders aan toe gaan?

Leri e kisi sabi, lesi e kisi sabi?
bewerk
Re: Volgorde van de Winti tijdens een prey
« Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2015, 07:20 »
Odi odi
Wel allereerst begint men met de Prisi doti.
Daarbij worden de Kondre Konfo, de konfo van de omgeving waar de prey wordt gehoude, gevraagd om toestemming en tegelijkerd tijd krijgen ze ook een 'teri'.

Prisi doti
Aisa - dus de Aisa, gron-ma van de omgeving, Dit hangt af van waar de prey gehouden wordt, want als het in Para is zal
         men met de Luangu moeten beginnen,want Para seti tapu Luangu,Para is de geestesfeer van de Luangu.
Loko- de man van Aisa volgt na haar. Want als Aisa op dat moment niet aanwezig is, zal hij dan de toestemming/teri moeten   
         geven/nemen.
Leba - In bepaalde dorpen/plaatsen speelt men soms ook eerst voor de Leba, omdat de Leba de toegangwegen vrij moet   
           van negatieve sferen. Dus tijdens de Prisi doti wordt de Leba gevraagd om de toegans wegen/de poorten vande andere
          winti die later zullen komen vrij te maken.
Leba-Fodu - Dit is een kruising tussen de Leba en de Papa Winti.
Fodu - Dit is ook een gron-winti dus ook die krijgt een teri
Gron-Ingi - Bepaalde van de Gron-Ingi vervullen ook de functie van de Leba soms om de plaats vrij te houden van negativiteit.
Luangu- Dit is ook een gron-winti dus moet ook een teri krijgen.
Kabra- Dit hoort feitelijk niet bij de pris doti, maar de Gran-wan krijgen ook een teri, want zij waren degene die de Winti vroeger    hadden.

De Ala Kondre Prey

Volgorde:
Aarde
- Aisa
- Loko
- Leba
- Luangu
- Fodu
-Wenu (Watra-Fodu)

Water (feitelijk begint bij met de Wenu al bij de Watra-Kondre
-Watra Ingi
- Marwina-, Cottica- nanga Kawna- liba  Ingi (Indiaanse watergeesten die wonen in en rondom de Marowijne, Cottica en Commewijne rivier)
-Sranan nanga Para- liba Ingi (Indiaanse watergeesten die wonen in een rondom de Suriname en Para rivier.
-Sramacca liba Ingi -(Indiaanse watergeesten die wonn in en rondom de Saramacca, Coppenamem, Wayambo en Nickerie rivier.

Bos
- Busi Ingi
- Ampuku : Lala Ampuku, Apuku obia/gado/ Baka busi ampuku/ Nengre Kondre Ampuku obia.
- Kantasi
- Obia: kromanti obia; Gebry

De Konfo van het Lucht hebben een aparte tijd waar ze dansen. Zij dansen overdag.


odi,

de volgorde kan soms afwijken als er ook voor de bakru gespeeld word.
na welk lied word er voor de bakru gespeeld?

Odi
Gast

bally123

bewerk
Re: Volgorde van de Winti tijdens een prey
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2016, 15:02 »
Kunt u ook een paar bekende Saramacca ingi liederen plaatsen
Gast

sjaba

bewerk
Re: Volgorde van de Winti tijdens een prey
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2018, 00:20 »
Odi,

Als winti plaats gebonden is, (kennis)
kan het ook zijn dat een bonu van sramacca anders werkt dan die van Coronie para of kawna?
want als het op plaats a zo aan toe gaat, kan het dus ergens anders heel anders aan toe gaan?

Leri e kisi sabi, lesi e kisi sabi?
heel goed gezien.. daarom kan een bonu die niet in Coronie geboren is  iet zomaar voor ie m and in Coronie gaan staan werken.  hij moet eerst Coronie groeten en als vriend hulp vragen  en daarna Coroni ingaan en hopen dat alles goed verloopt. want wat voor para geld hoeft niet voor Coronie te gelden.. dus moet je contact maken met de geboorte plaats van de patiënt  alvorens de duman zijn patiënt bezoekt en om hulp vraagt aan de plaats aldaar.  als men naar de duman gaat waar de duman het voor het zeggen heeft hoeft hij niet eerst naar de plaats van patiënt  nee  dan doet hij het zoals hij het ziet. maar gaat de duman ergens i  een ander district  dan moet hij rekening houden met die regels die daar gelden 


Antwoord


Gast

Waldie

bewerk
Re: Volgorde van de Winti tijdens een prey
« Reactie #14 Gepost op: 20 september 2018, 14:21 »
Als ik de liederen goed volgt kan ik eruit halen dat:

1. er liederen zijn die waarschijnlijk zelfs gezongen zijn door een Konfo die op iemand was/in trance. Die Konfo komt dan zingend met een boodschap of stelt zich zingend voor of ze vertellen vanwaar ze komen.

v.b1 Tenten mi na Tobiana 2x
        Goron Mama seni mi fu kon iti wan ai iya
        Tenten mi na Tobiana
(De Goron-Ingi verteld dat hij door Ma Aisa is gestuurd om een oog in het zeil te houden)

Yaw: Den kar mi boi, mi Yaw na Yaw
       Den kar mi boi, Ananka Yaw na Yaw.
( De Yaw Kromanti verteld aan de aanwezigen dat hij Ananka Yaw is, geboren op de donderdag)

Yaw: Yaw kmot'a Nengre Kondre
        Yaw kmot'a farawe
(De Yaw verteld dat hij helemaal uit Afrika komt.

Kawna Ingi: Madan madan mofo
                  Madan madan mi de na Kawna liba

2. Verder heb je liederen die de mensen hebben gemaakt of hebben geleerd om de winti's gunstig te stemmen of vergiffenis te vragen.

Aisa: Pikin no bun no kir'en gi mi ye
        Pikin no bun no kir'en gi mi Wanaisa.

Apuku: Kiri en ba, yu no mu kiri en ba 2x
           A wansi sot ogri a du, yu no mu kir en ba

3. Je hebt de wat ik zal noemen 'kari kon singi', de liederen waarmee je de Winti oproept om te komen dansen/baden/te praten.

Fodu: Fodu kon lolo suku yu uma
       Dagwe kon loko suku yu uma

Yaw Kromanti: We suk'a Yaw te, we kar a Yaw te
                      Ma Tata Yaw pey de, kon sor' Anana.

Aisa: Wanaisa pey de, Wanaisa pey tan
         Boto lai kaba pey de, boto lai kaba pey tan.

4. Je hebt liederen die gezongen worden als de winti als ik gekomen, dan ye prisiri nanga den/ dan vereer je ze.

Fodu :Fa moi te, peni moi ba
      Fa moi te, a Fodu peni moi ba

Aisa :Aisa yu weri fra, so kwede kwede
       Goron-Mama yu prodo moi so

Yaw: Yaw e kot  a dontyi moi'o he 3x
      Kreyawe yawe.

5. Dan heb je tenslotte de liederen waarmee je ze weer wegstuurd.

Aisa: Gowe Mama gowe.
        Gowe gowe Mama gowe
        U ne yagi Wanaisa
        U ne yagi Ta Loko
        Mama gowe gowe

Fodu: Agida hebi gi wi, kon gwe 2x
        Agida hebi gi wi, kon gwa olo

Watra Ingi: Tan moro mi no man tan moro 2x
Fisi de na maswa mi no man tan moro
Krabu de na mangron, mi no man tan moro.

Yaw: Kisi'a kama; tobi
        Wo ber'a Yaw; tobi

ik zong een lied in mijn droom. nu na diep ook komopo ta bonse kondre.. dji mi na tere fu na bonse.  was het een winti die song

Gerelateerde onderwerpen