Odi odiWel allereerst begint men met de Prisi doti.Daarbij worden de Kondre Konfo, de konfo van de omgeving waar de prey wordt gehoude, gevraagd om toestemming en tegelijkerd tijd krijgen ze ook een 'teri'.Prisi dotiAisa - dus de Aisa, gron-ma van de omgeving, Dit hangt af van waar de prey gehouden wordt, want als het in Para is zal men met de Luangu moeten beginnen,want Para seti tapu Luangu,Para is de geestesfeer van de Luangu.Loko- de man van Aisa volgt na haar. Want als Aisa op dat moment niet aanwezig is, zal hij dan de toestemming/teri moeten geven/nemen.Leba - In bepaalde dorpen/plaatsen speelt men soms ook eerst voor de Leba, omdat de Leba de toegangwegen vrij moet van negatieve sferen. Dus tijdens de Prisi doti wordt de Leba gevraagd om de toegans wegen/de poorten vande andere winti die later zullen komen vrij te maken.Leba-Fodu - Dit is een kruising tussen de Leba en de Papa Winti.Fodu - Dit is ook een gron-winti dus ook die krijgt een teriGron-Ingi - Bepaalde van de Gron-Ingi vervullen ook de functie van de Leba soms om de plaats vrij te houden van negativiteit.Luangu- Dit is ook een gron-winti dus moet ook een teri krijgen.Kabra- Dit hoort feitelijk niet bij de pris doti, maar de Gran-wan krijgen ook een teri, want zij waren degene die de Winti vroeger hadden.De Ala Kondre PreyVolgorde:Aarde- Aisa- Loko- Leba- Luangu- Fodu-Wenu (Watra-Fodu)Water (feitelijk begint bij met de Wenu al bij de Watra-Kondre-Watra Ingi- Marwina-, Cottica- nanga Kawna- liba Ingi (Indiaanse watergeesten die wonen in en rondom de Marowijne, Cottica en Commewijne rivier)-Sranan nanga Para- liba Ingi (Indiaanse watergeesten die awonen in een rondom de Suriname en Para rivier.-Sramacca liba Ingi -(Indiaanse watergeesten die wonn in en rondom de Saramacca, Coppenamem, Wayambo en Nickerie rivier.Bos- Busi Ingi- Ampuku : Lala Ampuku, Apuku obia/gado/ Baka busi ampuku/ Nengre Kondre Ampuku obia.- Kantasi - Obia: kromanti obia; Gebry De Konfo van het Lucht hebben een aparte tijd waar ze dansen. Zij dansen overdag.
Het is afhankelijk van waar je roots liggen. Alle pranasies spelen op hun eigen manier volgens hun eigen liederen. Bijv; Para Overtoom is Luangu (Tata Bumba) daar beginnen zij mee. Anderen beginnen met Ingi (Pinasikondre). Overigens kun je nooit tussen door Kabra spelen omdat die de sleutel zijn tot de winti's. Je speelt volledig apart voor de Kabra's op de Kabraneti. Kerkisingi, N'sokopsalm, Kriorodrong, Kanga, Fayasiton (wordt bijna niet meer gespeeld, Banya, Susa, Laku
Odi odiWel allereerst begint men met de Prisi doti.Daarbij worden de Kondre Konfo, de konfo van de omgeving waar de prey wordt gehoude, gevraagd om toestemming en tegelijkerd tijd krijgen ze ook een 'teri'.Prisi dotiAisa - dus de Aisa, gron-ma van de omgeving, Dit hangt af van waar de prey gehouden wordt, want als het in Para is zal men met de Luangu moeten beginnen,want Para seti tapu Luangu,Para is de geestesfeer van de Luangu.Loko- de man van Aisa volgt na haar. Want als Aisa op dat moment niet aanwezig is, zal hij dan de toestemming/teri moeten geven/nemen.Leba - In bepaalde dorpen/plaatsen speelt men soms ook eerst voor de Leba, omdat de Leba de toegangwegen vrij moet van negatieve sferen. Dus tijdens de Prisi doti wordt de Leba gevraagd om de toegans wegen/de poorten vande andere winti die later zullen komen vrij te maken.Leba-Fodu - Dit is een kruising tussen de Leba en de Papa Winti.Fodu - Dit is ook een gron-winti dus ook die krijgt een teriGron-Ingi - Bepaalde van de Gron-Ingi vervullen ook de functie van de Leba soms om de plaats vrij te houden van negativiteit.Luangu- Dit is ook een gron-winti dus moet ook een teri krijgen.Kabra- Dit hoort feitelijk niet bij de pris doti, maar de Gran-wan krijgen ook een teri, want zij waren degene die de Winti vroeger hadden.De Ala Kondre PreyVolgorde:Aarde- Aisa- Loko- Leba- Luangu- Fodu-Wenu (Watra-Fodu)Water (feitelijk begint bij met de Wenu al bij de Watra-Kondre-Watra Ingi- Marwina-, Cottica- nanga Kawna- liba Ingi (Indiaanse watergeesten die wonen in en rondom de Marowijne, Cottica en Commewijne rivier)-Sranan nanga Para- liba Ingi (Indiaanse watergeesten die wonen in een rondom de Suriname en Para rivier.-Sramacca liba Ingi -(Indiaanse watergeesten die wonn in en rondom de Saramacca, Coppenamem, Wayambo en Nickerie rivier.Bos- Busi Ingi- Ampuku : Lala Ampuku, Apuku obia/gado/ Baka busi ampuku/ Nengre Kondre Ampuku obia.- Kantasi - Obia: kromanti obia; Gebry De Konfo van het Lucht hebben een aparte tijd waar ze dansen. Zij dansen overdag.
Odi, Als winti plaats gebonden is, (kennis)kan het ook zijn dat een bonu van sramacca anders werkt dan die van Coronie para of kawna?want als het op plaats a zo aan toe gaat, kan het dus ergens anders heel anders aan toe gaan?Leri e kisi sabi, lesi e kisi sabi?
Als ik de liederen goed volgt kan ik eruit halen dat:1. er liederen zijn die waarschijnlijk zelfs gezongen zijn door een Konfo die op iemand was/in trance. Die Konfo komt dan zingend met een boodschap of stelt zich zingend voor of ze vertellen vanwaar ze komen.v.b1 Tenten mi na Tobiana 2x Goron Mama seni mi fu kon iti wan ai iya Tenten mi na Tobiana(De Goron-Ingi verteld dat hij door Ma Aisa is gestuurd om een oog in het zeil te houden)Yaw: Den kar mi boi, mi Yaw na Yaw Den kar mi boi, Ananka Yaw na Yaw.( De Yaw Kromanti verteld aan de aanwezigen dat hij Ananka Yaw is, geboren op de donderdag)Yaw: Yaw kmot'a Nengre Kondre Yaw kmot'a farawe(De Yaw verteld dat hij helemaal uit Afrika komt.Kawna Ingi: Madan madan mofo Madan madan mi de na Kawna liba2. Verder heb je liederen die de mensen hebben gemaakt of hebben geleerd om de winti's gunstig te stemmen of vergiffenis te vragen.Aisa: Pikin no bun no kir'en gi mi ye Pikin no bun no kir'en gi mi Wanaisa.Apuku: Kiri en ba, yu no mu kiri en ba 2x A wansi sot ogri a du, yu no mu kir en ba3. Je hebt de wat ik zal noemen 'kari kon singi', de liederen waarmee je de Winti oproept om te komen dansen/baden/te praten.Fodu: Fodu kon lolo suku yu uma Dagwe kon loko suku yu umaYaw Kromanti: We suk'a Yaw te, we kar a Yaw te Ma Tata Yaw pey de, kon sor' Anana.Aisa: Wanaisa pey de, Wanaisa pey tan Boto lai kaba pey de, boto lai kaba pey tan.4. Je hebt liederen die gezongen worden als de winti als ik gekomen, dan ye prisiri nanga den/ dan vereer je ze.Fodu :Fa moi te, peni moi ba Fa moi te, a Fodu peni moi baAisa :Aisa yu weri fra, so kwede kwede Goron-Mama yu prodo moi soYaw: Yaw e kot a dontyi moi'o he 3x Kreyawe yawe.5. Dan heb je tenslotte de liederen waarmee je ze weer wegstuurd.Aisa: Gowe Mama gowe. Gowe gowe Mama gowe U ne yagi Wanaisa U ne yagi Ta Loko Mama gowe goweFodu: Agida hebi gi wi, kon gwe 2x Agida hebi gi wi, kon gwa oloWatra Ingi: Tan moro mi no man tan moro 2xFisi de na maswa mi no man tan moroKrabu de na mangron, mi no man tan moro.Yaw: Kisi'a kama; tobi Wo ber'a Yaw; tobi