Beste Luangu Masra,Bedankt voor al jou duidelijke taal, ik leer ontzettend veel hier.Ik heb een vraag, iets wat ik ooit op een pre tegen kwam, en het is me altijd bij gebleven.Tijdens een pre, kwam dus de obia dansen, maar de poku mannen waren al klaar, zeg maar ze waren geboekt voor 5 uur en ze waren klaar.Nu wilt de obia niet zakken en eist dat de poku mannen door moeten spelen.De poku mannen willen misschien ook naar huis want ze hebben de hele nacht al gespeeld.Maar ze kunnen niet weg wat de obia maakt lawaai dat ze door moeten spelen, want ander gaat hij ze niet betalen.Wat moet er nu gebeuren? Gaan ze door met zingen? Moet dat. Zijn ze verplicht door te gaan, totdat de obia te vrede is?Wat zou jij doen?Alvast bedankt. Gr.LB
misschien jokt die persoon dat hij obia op zich heeft. misschien wilt hij gewoon lekker door dansen en doet alsof het een obia is. pokumannen willen ook gaan slapen
nog erger.wat dan als de persoon zijn obia zegt,jullie band leden,jullie hebben niet goed gespeeld.. ik betaal jullie niet. En wat gaat er dan gebeuren?
Odi odiWel allereerst begint men met de Prisi doti.Daarbij worden de Kondre Konfo, de konfo van de omgeving waar de prey wordt gehoude, gevraagd om toestemming en tegelijkerd tijd krijgen ze ook een 'teri'.Prisi dotiAisa - dus de Aisa, gron-ma van de omgeving, Dit hangt af van waar de prey gehouden wordt, want als het in Para is zal men met de Luangu moeten beginnen,want Para seti tapu Luangu,Para is de geestesfeer van de Luangu.Loko- de man van Aisa volgt na haar. Want als Aisa op dat moment niet aanwezig is, zal hij dan de toestemming/teri moeten geven/nemen.Leba - In bepaalde dorpen/plaatsen speelt men soms ook eerst voor de Leba, omdat de Leba de toegangwegen vrij moet van negatieve sferen. Dus tijdens de Prisi doti wordt de Leba gevraagd om de toegans wegen/de poorten vande andere winti die later zullen komen vrij te maken.Leba-Fodu - Dit is een kruising tussen de Leba en de Papa Winti.Fodu - Dit is ook een gron-winti dus ook die krijgt een teriGron-Ingi - Bepaalde van de Gron-Ingi vervullen ook de functie van de Leba soms om de plaats vrij te houden van negativiteit.Luangu- Dit is ook een gron-winti dus moet ook een teri krijgen.Kabra- Dit hoort feitelijk niet bij de pris doti, maar de Gran-wan krijgen ook een teri, want zij waren degene die de Winti vroeger hadden.De Ala Kondre PreyVolgorde:Aarde- Aisa- Loko- Leba- Luangu- Fodu-Wenu (Watra-Fodu)Water (feitelijk begint bij met de Wenu al bij de Watra-Kondre-Watra Ingi- Marwina-, Cottica- nanga Kawna- liba Ingi (Indiaanse watergeesten die wonen in en rondom de Marowijne, Cottica en Commewijne rivier)-Sranan nanga Para- liba Ingi (Indiaanse watergeesten die wonen in een rondom de Suriname en Para rivier.-Sramacca liba Ingi -(Indiaanse watergeesten die wonn in en rondom de Saramacca, Coppenamem, Wayambo en Nickerie rivier.Bos- Busi Ingi- Ampuku : Lala Ampuku, Apuku obia/gado/ Baka busi ampuku/ Nengre Kondre Ampuku obia.- Kantasi - Obia: kromanti obia; Gebry De Konfo van het Lucht hebben een aparte tijd waar ze dansen. Zij dansen overdag.