De Kromanti winti in Winti | AKumanti
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

De Kromanti winti

  • 48 reactie(s)
  • 93574 x bekeken
  • 48 reactie(s) 93574 x bekeken
Gast

Lakshmi

bewerk
Re: De Kromanti winti
« Reactie #30 Gepost op: 24 februari 2009, 16:57 »
odi,een ring  zilver/goud met een witte steen draagt de opete en jaw wel,heb zelf een gouden ring met melk witte steen voor de jaw,maar de opete houdt ook van deze ring.

sosolobi

 odi odi ,dank je wel fajalobi.


bewerk
Re: De Kromanti winti
« Reactie #31 Gepost op: 24 februari 2009, 19:51 »
Graag gedaan lakshmi,zo proberen en doen wij met z'n allen ons best  op cc elkander waar nodig te helpen .

gr,faya
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2009, 20:03 door luangupikinte »

Gast

willy1968

bewerk
Re: De Kromanti winti
« Reactie #32 Gepost op: 10 november 2009, 19:48 »
Ik heb best vaak gedroomd dat ik tranformeer vanuit mijn nek.
Ik krijg er een kop op, ik was altijd bang dat het een slang zou worden en heb dit heel lang tegen gehouden, omdat ik dus bang was.
Na verloop van jaren en ik had die beleving, droom, zag ik mezelf veranderen in een vogel.
Ik kon ook vliegen, ik zag de aarde onder mij.
Dit is altijd wel een hele fijne droom en ik geniet er van om in de lucht te zijn.
ik voel me bevrijd als ik zo een droom gehad heb.
Ik kan alle soorten bewegingen in de lucht maken en naar het licht vliegen, ik zie het dan als dageraad.
Kan iemand mij verder helpen wat dit zou kunnen beteken...
Willy
Gast

Boya

bewerk
Re: De Kromanti winti
« Reactie #33 Gepost op: 29 augustus 2010, 16:21 »
De kromanti winti
De kromanti winti is van oorsprong een winti van het element lucht, en is net als de Ampuku winti een Afrikaanse winti. De kromanti winti is een zeer moedige winti en een goede genezer. Degene die leeft volgens een bepaald patroon welke goed en bevorderlijk is voor zijn of haar kromanti winti, kan hier heel veel nut van ondervinden. Dit geldt trouwens voor iedere winti.
 
De kromanti winti heeft zeven broers.  Hij maakt ook gebruik van de kennis en kracht van de andere broers als dat nodig is, en dit maakt hem tot een machtige winti. Alle kromanti's kunnen vliegen. Echter alleen de oudste broer, 'Tata Opété Jaw' maakt nog  gebruik van zijn vliegkunst en staat erom bekend. Dit doet hij omdat hij van alle andere winti het dichtst bij ANANA (God) staat. Sommige mensen menen dat Tata Opété Jaw de stand van zaken voor ANANA (God) waarneemt. Hij brengt als het ware verslag uit, en houdt de andere winti's op aarde op de hoogte.
 
Een kromanti  winti is kundig, bekwaam en intelligent. Een kromanti staat ook voor uitzonderlijke kracht en moedigheid. Als hij aanwezig is zal hij bijna altijd zijn kundigheid openbaren. De kromanti winti komt voor in alle rangen waarin winti's zijn verdeeld.
Er bestaan dus verschillende soorten kromanti winti:
Boesie kromantie (= bos kromanti)
Watra kromanti (= water kromanti)
Gorong kromanti (= aarde of grond kromanti)
Nengrékondré kromanti (= negervolk kromanti).
 
De kromantie bezit de kunst om in vuur te dansen en loopt op gebroken glas zonder zich te verwonden. Bij tijd en wijlen eet hij die ook op als hij dat nodig vindt. Meestal doet hij dat als men hem uitdaagt. Dan toont hij zijn kunnen en laat hij de mensen versteld staan van zijn onkwetsbaarheid. Als een kromantie bezit van iemand neemt en de betreffende persoon alle rituele formaliteiten verricht die verricht  moeten worden, kan er zelfs met een geweer op hem/haar geschoten worden, zonder dat de afgevuurde kogel hem/haar raakt of verwondt!
 
De kromanti spreekt zijn eigen taal, de 'Kromanti tóngó' (tóngó = is taal of tong). Deze taal wordt ook wel door bepaalde Afrikaanse stammen gesproken. Vandaar men aanneemt dat de kromanti winti in Afrika zijn oorsprong vond. Dat is niet verbazingwekkend als men ervan uitgaat, dat op het Afrikaanse continent het menselijke leven heeft aangevangen.
 
Als een kromanti winti bezit van iemand neemt,  kan die persoon van het één op het andere moment vloeiend ' kromanti tóngó' spreken. Alles wat de kromanti winti uit, onthoudt de persoon in kwestie en kan dit ook napraten. Wanneer de persoon niet meer in trance is, en men de 'kromanti tóngó' met hem of haar spreekt, antwoordt de persoon gewoon in de taal van de kromanti!  Dit is in zekere zin logisch, omdat men in feite met de kromanti winti van de persoon spreekt, en het de kromanti is die antwoordt. De persoon spreekt buiten zijn eigen wil, verstaat de taal. Op deze manier leert men op den duur de kromanti tóngó vanzelf spreken. Het is een heel mooie taal, statig om te horen, deftig om te spreken. Op dat moment voelt men zich zeer verheven om hieraan deel te mogen hebben. Omstanders zien de persoon die deze taal spreekt, dan ook als een ingewijde persoon, een kenner. Het aanzien van de persoon neemt dan aanzienlijk toe onder de winti kenners en beleiders.
 
Een persoon die een Kromanti winti heeft behoort ook de favoriete kleding en sieraden van deze winti aan te schaffen. Deze zijn:
Zijn geliefde kleuren in kleding:  blauw - wit ,  helemaal in het wit,  of gestreepte kleuren rood - blauw - groen - geel - oranje .
Kromanti sieraden zijn:  een Allá kóndre zilveren ketting met een zilveren dollarhanger, Allá kondre gouden ketting met een gouden dollarhanger. Een ring met witte steen, ring met zwarte steen, en een brasselet (armband) met arend.



In de Indiaanse cultuur wordt Tata Yaw , de hoogste van de lucht/dondergoden Koenoemeroejoe genoemd.
Tata Yaw en zijn broers zijn niet vanuit Afrika naar suriname gereisd. Ze waren er voor de mensheid daar al. Enkel werden ze anders genoemd.
Kledingdracht van koenoemerojoe is dan ook meer ingi-fassi. Elk cultuur heeft zo zijn eigen drachten.

Met alle respect, maar een engel of gaddo ( dondro gaddo ) kan je niet aan 1 plaats / continent binden. Ze zijn er al/ ze waren voor ons.
Je gaat men ook niet wijs maken dat a Gran Gaddo op 1 plaats zich kenbaar heeft gemaakt.. en vanuit daar naar andere plaatsen met zijn volgelingen meegereisd is ?

Den bin de bifo unoe.


MIjn visie jere, mijn mening jere.


Odi

Boya

Gast

Boya

bewerk
Re: De Kromanti winti
« Reactie #34 Gepost op: 29 augustus 2010, 16:23 »
Meer info volgt...

Ik leer ook met de dag meer ... net als jullie  :lol:



Odi


Boya
Gast

willy1968

bewerk
Re: De Kromanti winti
« Reactie #35 Gepost op: 29 augustus 2010, 20:42 »
Hoi Boya,
uiterserst interresant, maar Ik zou graag willen weten wat jij geleerd hebt dan?
Willy
Gast

Boya

bewerk
Re: De Kromanti winti
« Reactie #36 Gepost op: 30 augustus 2010, 00:58 »
Odi Willy,

Ik probeer men eerst aan het denken te zetten.
Niet dat ik het beeld dat men NU heeft wankel wilt zetten...dat is niet mijn bedoeling nee.

Hiermee wil ik zeggen dat je engelen en gaddo;s neit aan 1 land/continent kan binden. Ze waren er al ...lang voor ONS.
Ik ben ook een asi van deze president.
Reden waarom ik op onderzoek ben gegaan..is dat mn kledingdracht anders was ( toch wel ergens een vergelijkenis ) dan die van de nengrekondre Yaw-kromantie....dat zette me aan het denken...Dat heeft me net over de drempel geduwd om VERDER te vragen!
Ik erken beide, ik erken de andere vormen van deze Granwan ook !



Odi


Boya


Gast

willy1968

bewerk
Re: De Kromanti winti
« Reactie #37 Gepost op: 30 augustus 2010, 11:59 »
Hoi Boya,
Bedankt dat je dat wilde delen.
Maar hebben ze dan niet de kleding in het nengrekondre laten zien?
En waarom komt hij dan in nengrekondre, maar heeft andere kleding aan?
Heb je misscien ook uitgezocht, waar die nog meer was? ligt er natuurlijk aan hoe vaak die al een engelmens gemaakt heeft.
Wat hij nog moet doen?
zijn maar vraagjes van mij hoor?
Misschien kan je er antwoord op geven
Willy

Gast

Boya

bewerk
Re: De Kromanti winti
« Reactie #38 Gepost op: 30 augustus 2010, 12:18 »
Hoi Boya,
Bedankt dat je dat wilde delen.
Maar hebben ze dan niet de kleding in het nengrekondre laten zien?
En waarom komt hij dan in nengrekondre, maar heeft andere kleding aan?
Heb je misscien ook uitgezocht, waar die nog meer was? ligt er natuurlijk aan hoe vaak die al een engelmens gemaakt heeft.
Wat hij nog moet doen?
zijn maar vraagjes van mij hoor?
Misschien kan je er antwoord op geven
Willy

Odi Willy,

Wil je enkele vragen van je svp duidelijker formuleren ? Kan zijn dat ik het niet goed lees jere  :great:

Wat ik je wel kan zeggen over de kleding:
Overal waar deze zich geopenbaard heeft , of nee
Hij heeft zich in meerdere culturen geopenbaard, elke cultuur heeft zo dan zijn eigen kledingdracht en gewoontes.
Dan is het vanzelfsprekend dat wanneer hij in afrika zich openbaart dat zijn kleding, meer nengre fassi is.
Als hij zich in egypte openbaart heeft hij weer andere look,
Als hij bij de ingi's openbaart heeft zn kleding meer weg van ... meer bewerkt met opete veren.
En ja ook bij de koelies / hindoestanen openbaart hij zich weer anders.

Misschien zullen enkele het er niet eens met me zijn, omdat 'de meesten' zullen blijven volhouden dat de Kromantie van oorsprong een afrikaanse wintie is.
Als men dat volhoudt , dat zeg ik JA  zijn benaming is een afrikaans !
In spaanstalige landen kwam hij voor als een gaddo genaamd Anankna ( komt ons wel  bekend voor he )
EN ik zeg dit voorzichtig , En koelies zullen me afslachten als ik dit zeg:
Maar tata Yawre  wordt vertaald naar het hindoeisme ( natuurgeloof ) als de god/halfgod/engel/ Shiva.
ALs gaddo van het Asmani rijk , de dodenrijk,  Wordt Shiva Bhootnath Genoemd. ( de witte gaddo )
In het indiaans zijn er ook benamingen , maar dat ik NOG niet plaatsen ,..als toestemming daarvoor is zal ik het later plaatsen. Bij de ingi's wordt hij de Witte Engel genoemd! ( Ik hoorde in de ingi dorp de naam Engel Gabriel Vallen --> christelijke naam ).

Dat waarom Tata Yaw in het suriname van nu , meer nengre kondre wordt aanbeden, kan ik nog geen antwoord geven.

Wel de plaats waar ik 'open'ben gezet, een ingi dorp, is hij naar voren gekomen als koelie gaddo en daarna als Ingi Gaddo .

Maar a alla de wan , a de a sem gaddo / engel. 


Nog een opmerking voordat een ieder me voor gek zal verklaren op CC  :lol:

Wanneer men zegt dat kromantie vanuit Afrika is meegereisd..oke
Wanneer  een javaan, een javaanse engel op zich krijgt zegt men, hi is vanuit indonesie meegereisd
Als een koelie in trance raakt van een andere engel, zegt men hijis vanuit india meegereisd.

Staat men er neit bij stil, dat a de a sem Gaddo ? A sem santa jeje ?


Odi  nanga Lespiki


We zijn allen lerenden .


Boya
Gast

willy1968

bewerk
Re: De Kromanti winti
« Reactie #39 Gepost op: 30 augustus 2010, 13:17 »
Hoi Boya,
Daar ga je danmaar vanuit denk ik.
Ik heb wel het bewustzijn dat als een gaddo engel komt, hij gewoon van god komt.
Hij kan natuurlijk al bij verschillende mensen gekomen zijn, maar nu is het bij mij of jou enz.
Zal toch met een doel zijn als hij bij jouw is.
Hij komt niet zomaar, neem ik aan
Willy
*

Offline Loverboy

  • ******
  • 6541
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De Kromanti winti
« Reactie #40 Gepost op: 29 december 2010, 12:58 »
Mafu of beter Amafu sègri mafu a da bani ba yaw!
Heeft zich in Suriname geopenbaard bij ene Winsri. Dit gebeurde tijdens het openkappen van een kostgrond en het daarna (verkeerd) in brand steken. Hij werd omcirkeld door het vuur en de Mafu winti nam bezit van hem.
In kumantitori hoor je vaak Bifo of Konton of Okoronton. Dit betekend dat ze er waren voor alles. Ofwel; deng ben dè bifo ben de ben dè, den be dè.
Een mafu heeft kracht en kennis maar is nooit voor lange duur. De Okoronton daarentegen is er voor altijd!
Lied: Troki: Okoronton na bifo
Piki: Okoronton na bifo hé

Mafu lied: Troki: Djini bala fremu 3x
Piki: Basa Dadi (tata mafu) sabi na obia

De taal van de Mafu is anders dan die van Okoronton.
Voorbeeld: Dwangpo(ng) in Mafu betekend hiel in Opinti (de taal van de Okoronton) is de betekenis boot

De lering is dus anders. Compleet anders. Maar als je goed kijkt zie je dat je ook binnen Winti verschillende stromingen hebt. Zoals ook binnen de Islam, Soenies en Suffies, Christendom heeft er vele Protestant en Katholieken ook Joden hebben binnen hun religie verschilende stromingen.
Een goed bonuman is opgeleid en kan ook met zijn verstand bepaalde zaken oplossen. De winti is immers altijd in onzichtbare vorm aanwezig en kan waar nodig ingrijpen om te corrigeren.

Bekende Mafu volgeling is Basja Dadi
Bekende Okoronton is Henny Castelen

Sabakuta!



maak me blij, maak me gelukkig  en ik zal je geven wat je wenst.mijn naam is Loverboy
Gast

Ananka

bewerk
Re: De Kromanti winti
« Reactie #41 Gepost op: 16 januari 2011, 16:51 »
Odi Willy,

Wil je enkele vragen van je svp duidelijker formuleren ? Kan zijn dat ik het niet goed lees jere  :great:

Wat ik je wel kan zeggen over de kleding:
Overal waar deze zich geopenbaard heeft , of nee
Hij heeft zich in meerdere culturen geopenbaard, elke cultuur heeft zo dan zijn eigen kledingdracht en gewoontes.
Dan is het vanzelfsprekend dat wanneer hij in afrika zich openbaart dat zijn kleding, meer nengre fassi is.
Als hij zich in egypte openbaart heeft hij weer andere look,
Als hij bij de ingi's openbaart heeft zn kleding meer weg van ... meer bewerkt met opete veren.
En ja ook bij de koelies / hindoestanen openbaart hij zich weer anders.

Misschien zullen enkele het er niet eens met me zijn, omdat 'de meesten' zullen blijven volhouden dat de Kromantie van oorsprong een afrikaanse wintie is.
Als men dat volhoudt , dat zeg ik JA  zijn benaming is een afrikaans !
In spaanstalige landen kwam hij voor als een gaddo genaamd Anankna ( komt ons wel  bekend voor he )
EN ik zeg dit voorzichtig , En koelies zullen me afslachten als ik dit zeg:
Maar tata Yawre  wordt vertaald naar het hindoeisme ( natuurgeloof ) als de god/halfgod/engel/ Shiva.
ALs gaddo van het Asmani rijk , de dodenrijk,  Wordt Shiva Bhootnath Genoemd. ( de witte gaddo )
In het indiaans zijn er ook benamingen , maar dat ik NOG niet plaatsen ,..als toestemming daarvoor is zal ik het later plaatsen. Bij de ingi's wordt hij de Witte Engel genoemd! ( Ik hoorde in de ingi dorp de naam Engel Gabriel Vallen --> christelijke naam ).

Dat waarom Tata Yaw in het suriname van nu , meer nengre kondre wordt aanbeden, kan ik nog geen antwoord geven.

Wel de plaats waar ik 'open'ben gezet, een ingi dorp, is hij naar voren gekomen als koelie gaddo en daarna als Ingi Gaddo .

Maar a alla de wan , a de a sem gaddo / engel. 


Nog een opmerking voordat een ieder me voor gek zal verklaren op CC  :lol:

Wanneer men zegt dat kromantie vanuit Afrika is meegereisd..oke
Wanneer  een javaan, een javaanse engel op zich krijgt zegt men, hi is vanuit indonesie meegereisd
Als een koelie in trance raakt van een andere engel, zegt men hijis vanuit india meegereisd.

Staat men er neit bij stil, dat a de a sem Gaddo ? A sem santa jeje ?


Odi  nanga Lespiki


We zijn allen lerenden .


Boya

heika heika

Boya volgens mij heb ik een sterk vermoeden wie je bent jere. Ben je rond maart vorig jaar in mn dorp, Bigie poika geweest voor een pre ? Zoveel hindustani-sma no ekon en mi jere wan handjevol hindustani sma ben kon toendertijd fu doe sani tap hei fassi. Ik stuur je een pm jere.



A.
bewerk
Re: De Kromanti winti
« Reactie #42 Gepost op: 16 januari 2011, 18:36 »
ai boya, dus wan janpanesi fu java na a srefi leki wang uit sranang kondre,wang koeli uit india na a srefi leki wan fu

sranang kondre,maar a taal e verschil,want a koeli nanga a janpanesi e taki sranang tongo ,ma deng trawang

niet.wang obia fu afriketi o taki mi na nengre kondre apuku,noso mi na nengre kondre adumankama.

wang apuku uit india o taki mi na apuku uit india a no o taki mi na apuku uit negre kondre.a no de so.
Gast

jay-velino

bewerk
Re: De Kromanti winti
« Reactie #43 Gepost op: 18 januari 2011, 20:00 »
Welke kromanti dans op vuur en eet glas?????? :frown:
Gast

Ananka

bewerk
Re: De Kromanti winti
« Reactie #44 Gepost op: 18 januari 2011, 22:10 »
allemaal doen ze dat. ook de pa winti kan dit doen hoor. maar je stelde een vraag over de kumantigaddos.

Op preys zie je dat vaak wanneer de komanti op een blaka man komt dat ze dit soort trucjes doen.
bij ons ingisma komen ze statig deftig zonder peospas naar voren op preys, soso dansi nomo.
pas als het nodig is laten ze hen vaardigheden zien, bij dreiging of uitlokking fija.


A.

Gerelateerde onderwerpen