Fosten Kumanti: Gisri Kumanti in Winti | AKumanti
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Fosten Kumanti: Gisri Kumanti

  • 27 reactie(s)
  • 26550 x bekeken
  • 27 reactie(s) 26550 x bekeken
Gast

willy1968

bewerk
Re: Fosten Kumanti: Gisri Kumanti
« Reactie #15 Gepost op: 04 augustus 2010, 20:38 »
hoi Mel,
Ik ben nog wel benieuwd,
Al is het maar om naast elkaar te zetten.
getyours kan je de link plaatsen?
Willy


*

Offline getyours

  • ******
  • 2212
    • Bekijk profiel
    • Tamare Sma Sani
bewerk
Re: Fosten Kumanti: Gisri Kumanti
« Reactie #16 Gepost op: 04 augustus 2010, 22:01 »
Odi Willy Meljo mede forumleden en gasten,

De info die  ik heb is een verzameling aan boodschappen en om die boodschappen te kunnen begrijpen,
heb ik vragen gesteld aan "derden" en tevens het boek van Z..lman heeft me op weg geholpen.

Nu ben ik bezig om in contact te komen met mensen die me meer kunnen vertellen want zo als jullie weten
informatie is schaars als je er naar opzoek bent.

mvg
Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.

Gast

willy1968

bewerk
Re: Fosten Kumanti: Gisri Kumanti
« Reactie #17 Gepost op: 11 augustus 2010, 19:56 »
Ja klopt, vooral van sofia
wie kan nog meer vertellen?
Willy
Gast

willy1968

bewerk
Re: Fosten Kumanti: Gisri Kumanti
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2010, 11:49 »
Hoi Meljo,
Ik heb ondertussen de info gevonden, maar dan toch gaat het niet echt dieper.
Ik zal proberen de link hier te plaatsen,
Willy
kumanti:
de kromanti gily en lise

de kromanti-winti is een zeer belangerijke winti in winti kondre.in het wintibestel bestaat er een onzichtbare scheiding tussen de winti die met de goron-winti te maken hebben en de winti die met de tapu geassocieerd worden.de winti die zich met de goron-winti associeren,onderscheiden zich in de geestelijke leefwereld,voor wat betreft de strekking,op een ruimer vlak dan de tapu-winti. het gaat in deze om de fasi tap a doti, hoe dat geregeld is.dat heeft met alles te maken.daarom is de goron-winti de belangerijkste winti van de kondredoti. bij de tapu-winti is de strekking anders en minder divers van aard,maar het geestelijk gewicht is niet minder belangerijk.

kumanti:
wintigeloof gily en lise
sommige gelovigen willen de konfrenti-periode koppelen aan de christelijke feestdagen,maar deze optie raakt geen enkele grond in de beredenering.het wintigeloof erkent een paar zaken in een mens die in de akara terug te vinden zijn.het hedendaagse in de mens of de kabra wordt gerespecteerd,maar dat is geen directe grondslag binnen het geloofsdenken.dus iemand die in winti gelooft,hoeft zich niet aan christelijke hoogtijdagen te houdenindien de persoon die niet zelf wenst.winti is geen ondergeschikt geloofspatroon,het heeft zijn eigen richting en eigen geloofsbakens van waar hij zijn koers uitzet.het geloof in winti is niet aan een vaste vorm gebonden,maar heeft vaste stelregels,waarden en normen die aan het geloofsdenken een bepaalde richting geven.in winti is de mens gewoon datgene wat hij is,maar hij mag zijn respect,zijn eigen waarde niet te grabbel gooien,zodat anderen die zondermeer kunnen oprapen of vertrappen

Orgeade:
Beste Kumanti,

met plezier volg ik de postings ook al log ik niet in. Kun je misschien aqangeven wat er bedoeld wordt met (bun) akara want dat heb ik nog niet zo goed kunnen afleiden.

Thanksss.

kumanti:
met bun-akara wordt bedoeld je ziel je eigen ik met veel respect kumanti

kumanti:
de sofia-bada de gisri-sofi, ook genoemd de brudu-brada is een op de vrouw gerichte geestelijke kracht.deze kumanti wordt ook wel kumanti-mama genoemd.zij is de kumanti die ervoor zorgt dat de wanordelijkheid in kumantikondre zichzelf goed maakt,zichzelf verschoont.je kan zeggen,dat hij de taak van de leba in kumantikondre heeft.zij is de kumanti die de verschillende invloeden in kumantikondre tot een bindende factor maakt.waar de ene tekortschiet,vult de andere aan en waar de andere teveel aan heeft,wordtdoor de ene afgeroomd.mannen komen,vanwege hun grillige levenswijze haast niet in aanmerking om als asi voor deze winti te fungeren.de vrouw wel, omdat die bedachtzamer leeft, is zorgzamer en legt meer verantwoordelijkheidsgevoel aan de dag. om deze redenen richt de sofia-bada zich dan ook tot de vrouw als draagster.wordt ter ere van de kumanti een pree gehouden,is het belangerijk deze kumanti ook binnen te laten om de orde en de bindende kracht te bevestigen.de sofia-bada brengt alleen maar goedheid, maar dan moet de asi in de reinheid van de winti leven.indien de persoon een leven buiten de orde leidt, zal deze onevenwichtigheid lichamelijk voelbaar zijn.indien het een man betreft,zou dat te merken zijn aan bloed uit de ogen,of bloed in de ontlasting.het zou zelfs de dood kunnen zijn.bij de vrouw zijn de symptomen van deze on evenwichtigheid een conmstant vloeien uit de vagina,kreupelheid(malengri),of de dood.

gelukt, Willy
*

Offline meljo

  • ******
  • 2062
  • Be the change you want to see in the world
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Fosten Kumanti: Gisri Kumanti
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2010, 14:01 »


odi odi Willy,

Ik denk dat je meer info kan krijgen van de schrijver van het boek:
Julien Zaalman.
het boek gily en lise is door hem geschreven.

groet,

Meljo
Gast

willy1968

bewerk
Re: Fosten Kumanti: Gisri Kumanti
« Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2010, 22:17 »
Hoi Meljo,
bedankt voor de info
willy
Gast

Jan Klaassen

bewerk
Re: Fosten Kumanti: Gisri Kumanti
« Reactie #21 Gepost op: 17 augustus 2010, 09:19 »
Odi,

Hoogst interessant stuk over Sofi. Weliswaar ben ik het volledig oneens met de stelling "een op de vrouw gerichte geestelijke kracht". Waarom? Omdat deze komfo bij heel veel mannen voorkomt. Heel veel!!! Dat hij zich niet openbaart ja, dat kan liggen aan de levenswijze van de man tenopzichte van de vrouw. Neemt niet weg dat deze wel aanwezig is.

Jan Klaassen


*

Offline getyours

  • ******
  • 2212
    • Bekijk profiel
    • Tamare Sma Sani
bewerk
Re: Fosten Kumanti: Gisri Kumanti
« Reactie #22 Gepost op: 17 augustus 2010, 20:26 »
Odi,

Hoogst interessant stuk over Sofi. Weliswaar ben ik het volledig oneens met de stelling "een op de vrouw gerichte geestelijke kracht". Waarom? Omdat deze komfo bij heel veel mannen voorkomt. Heel veel!!! Dat hij zich niet openbaart ja, dat kan liggen aan de levenswijze van de man tenopzichte van de vrouw. Neemt niet weg dat deze wel aanwezig is.

Jan Klaassen

Jan,

Kan je begrijpen dat als je wat roept en deze stelling maar voor de helft  toelicht er weer vragen ontstaan.
Als je meer weet mag je best wat loslippiger zijn hoor.

Mede forum leden,

Vroeger toen ik vragen stelde over deze Konfu werd altijd dit gedaan shshshshshsh no kari ing ning.
Ik begreep toen niet waarom was ik nog te jong voor, men zei toen want a Konfu disi a o tjari probleem kong.
Dus ik mocht de naam niet eens zeggen. Heel lang ben ik dus ook in die waan geweest dat het iets slecht was tot dat .......
Het is me bekend dat deze Konfu zowel bij mannen als vrouwen kan manifesteren, daar mannen er vaker op los leven dan vrouwen
zal deze Konfu zich misschien vaker hebben gemanifesteerd bij vrouwen. Vanwege de naam heb ik ook altijd gedacht dat het over iets vrouwelijks gaat, maar is de Sofia Bada niet de naam van een van de Gisri Kumanti's waar ligt de oorsprong Oost of West Afrika.

mvg

*

Offline meljo

  • ******
  • 2062
  • Be the change you want to see in the world
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Fosten Kumanti: Gisri Kumanti
« Reactie #23 Gepost op: 17 augustus 2010, 20:40 »

De taal die bij winti ceremonieën gebruikt wordt is het Sranan. Zij is doorweven van Afrikaanse woorden, begrippen of afleidingen daarvan:

AKANSA

maisbrei
herkomst: Dahomey (acasan) Oost-Nigeria (akasa)

DOSU

kind dat op een tweeling volgt
herkomst: Dahomey: vrouw=dosi, Man= dosu

YEYE

Geest
herkomst: Dahomey (Ye)

BONU

Ritueel bezig zijn
herkomst: Ghana: Fo-woord gbo=betoveren

DYODYO

Beschermgeest
herkomst: Dahomey: naam van de beschermgeest van iemand, Ghana: Fo-woord Dyo= beschermvader

AISA

Godin van de aarde
herkomst: Ghana: Fo-woord: Ai= aarde

DAGWE

Slangenwinti
herkomst: Goudkust (Ghana): Ewe-Fonwoord: Dagbe=heilige slang

KINA

Verboden/treef
herkomst: Kongo-gebied:Luanguwoord tsjina

KRA

Levensgeest (ziel van de mens)
herkomst: Ghana: Twi-woord Kra met dezelfde betekenis

OPETE

Luchtgod (Kumanti)
herkomst: Ghana: Twi-woord= Gier. In Togo, Dahomey en Ghana is de Opete de boodschapper die offers naar de luchtgoden brengt.

OBIA

Winti's die genezend werk verrichten (alle pantheons)
herkomst: komt in verschillende West-Afrikaanse talen voor, mogelijk is zij afgeleid van de Biarivier, een mythologische rivier aan de Goudkust of van het Twi-woord Obayifo

PREY

Dansfeest
herkomst: Nigeria. Dansen, ceremonie

SOFIA BADA

Kumanti winti dat verbonden is met een slang
herkomst: Dahomey: jongste en machtigste godheid uit het luchtpantheon.

AZEMA

Surinaamse vampier
herkomst: Nigeria (Yoruba), Aye en in het Edo: aze (heks)

OKRO

Oker (Hibiscus esculentus (Malvaceae)
Herkomst: Ghana: Okra

PAPA

Pap
herkomst: Ghana: Mpapa

MANG

in staat zijn
herkomst: Dahomey, Ewe: mang


Met dank aan Laurens Olijfveld; studie 2001 Amsterdam
 
 
*

Offline getyours

  • ******
  • 2212
    • Bekijk profiel
    • Tamare Sma Sani
bewerk
Re: Fosten Kumanti: Gisri Kumanti
« Reactie #24 Gepost op: 17 augustus 2010, 21:04 »
De taal die bij winti ceremonieën gebruikt wordt is het Sranan. Zij is doorweven van Afrikaanse woorden, begrippen of afleidingen daarvan:


OPETE

Luchtgod (Kumanti)
herkomst: Ghana: Twi-woord= Gier. In Togo, Dahomey en Ghana is de Opete de boodschapper die offers naar de luchtgoden brengt.

SOFIA BADA

Kumanti winti dat verbonden is met een slang
herkomst: Dahomey: jongste en machtigste godheid uit het luchtpantheon.
 


OPETE,    de hoogste godheid uit het luchtpantheon. Hij wordt ook genoemd Adjankro, dat afgeleid is van het Akan-woord Onyanko. Opete en Onyanko betekenen in het Fante-Akan: aasgier. De Creolen in de Para noemen de aasgier opete of adjankro, het voertuig van de Opete Kromanti. Bij de Ashanti is Onyanko of Onyankopon een aspect van de hemelgod Anana.

En zo blijft de verwarring groot
Gast

willy1968

bewerk
Re: Fosten Kumanti: Gisri Kumanti
« Reactie #25 Gepost op: 17 augustus 2010, 23:55 »
zijn we terug bij de kaaiman....rond is de cirkel en de aarde
Willy
Gast

Jan Klaassen

bewerk
Re: Fosten Kumanti: Gisri Kumanti
« Reactie #26 Gepost op: 18 augustus 2010, 09:09 »
OPETE,    de hoogste godheid uit het luchtpantheon. Hij wordt ook genoemd Adjankro, dat afgeleid is van het Akan-woord Onyanko. Opete en Onyanko betekenen in het Fante-Akan: aasgier. De Creolen in de Para noemen de aasgier opete of adjankro, het voertuig van de Opete Kromanti. Bij de Ashanti is Onyanko of Onyankopon een aspect van de hemelgod Anana.

En zo blijft de verwarring groot
Odi,

Verwarring? Hoezo volgens mij is het duidelijk tot zéér duidelijk toch?
Opete=aasgier bij Fante-Akan en bij de Paraan.
Opete Djankro (Mahoni)=komfo bij Ashanti en Paraan cq. Krioro Sranan suma

Onyanko of Onyankopo(o) betekend "De Grote".

Jan Klaassen

 
Gast

willy1968

bewerk
Re: Fosten Kumanti: Gisri Kumanti
« Reactie #27 Gepost op: 18 augustus 2010, 14:48 »
Hoi,
bedankt voor de info hierboven
maar is er ook wat bekend van het huidige kenia?
Willy

Gerelateerde onderwerpen