Odi Odi Pa Winti, Het is een heel moeilijk onderwerp waarmee je nu gestart bent. Moeilijk omdat het lied van deze combinatie Aisa-Ingi op twee verschillende manieren wordt gezongen. Trouwens is het de vraag als het de juiste combinatie is voor de Papa-Ingi. Ik denk dat het een Aisa-Vodu+Ingi is die de combinatie vormt. Aan de andere kant kan ik ook zeggen:Er is lied A Nana nana tron dagwe he 3x Aisa dyompo a liba a tron dagwe noya. Bij dit lied kan je zeggen dat het daadwerkelijk de Aisa winti is in combinatie met de mannelijke Watra-Indyi. Mi mama na wan goron winti Mi papa na wan watra bosu Mi srefi mi na papa indyi Goron seni aksi adyida taki pe man de. Mi mama na wan watra bosu Mi papa na wan goron winti Mi srefi mi na papa indyi Goron seni aksi adyida taki pe man de Odi Odi.
HoiIn pricipe is het gewoon Papa -Ingi. Ik vroeg het zo omdat het zo overgebracht is. OdiPW
Odi Jan Klaassen, Pa Winti heeft een onderwerp aangehaald over de Aisa-Indyi dat die combinatie volgens hem/haar de Papa-Indyi moet voorstellen,daarbij werd gevraagd naar de juiste combinatie. Via een paar liederen probeer ik tot de juiste combinatie te komen.Ik had al gezegd dat het een moeilijk onderwerp betreft. Ik heb ook gezegd wat volgens mij de juiste combinatie is;De Aisa-Vodu en de Watra-Bosu volgens het lied "Mi mama na wan goron-winti,mi papa na wan watra-bosu mi srefi mi na papa-indyi,goron sen' aksi adyida taki pe man de geeft aan dat er een vodu en een watra-bosu in het spel zit.En ook aan de kleding van de papa-indyi kan je die combinatie terug vinden rood van boven en jampanesi van onderen. Je zegd ook dat de Aisa-Indyi jou niet bekend is.Aan de andere kant zeg je dat Aisa fodu is. Waarom zou volgens jou die de combinatie niet kunnen vormen. Odi Odi.
Odi,Nog even terugkomend op je verklaring van dit lied. Ik ken het lied ook zo als je al merkt.Jou aanname is logisch maar wil niet zeggen juist. Jij hoort Adjida en denkt direct aan Fodu.Mi mama na gorong winti, mi papa na watra bosu (hoe kom jij erbij dat mama hier een Aisa-Fodu moet zijn)Mi srefi na papa-indjiGorong sen' aks' adjida taki pe man dè? (dit betekend, grong winti vraagt aan de Adjida (drong, dus dat instrument) waar zijn de mensen (andere papa indji)Grong winti kan elke grong winti zijn!!!Maak niet die veel gemaakte fout. Ja je leest het goed, FOUT!Odi
Odi Jan, Ben je voor mij dit lied aan het vertalen,mischien voor de andere forum leden. Ik weet precies wat ik geschreven heb.De adyida is inderdaad niet alleen voor de Fodu,ik kan je ook vertellen welke winti de adyida-man wordt genoemd. Tot op heden heb jij nog niet verteld welke gron-winti in dat lied wordt bedoeld. En jou vertaling van het laatste stukje van dat lied klopt ook niet. Odi.
Odi,Grongwinti voor alle duidelijkheid naar een ieder van dit forum. Grongwinti is niet alleen Aisa!!!Aisa, Loko, Leba, Luangu, Bosu, Fodu, etc, etc, etc. Allemaal grongwinti!!!Mi mama na Gorong wintiMi papa na Watra Bosu (watra indji)Mi srefi na Papa IndjiGorong seni aksi Adjida taki pe man de!?Hier is het de Papa Indji die zingt voor de Adjida (drong). Zoals we weten is de Papa Indji verdeeld in twee verschillende komfo. Grong komfo en watra komfo (indji) Hier zingt de Grong komfo van de Papa Indji. Je kunt hier niet weten om welke grong winti het gaat. Alleen onderzoek kan duidelijkheid verschaffen.Mi a no deng indji di e weri bamusja/bamoesja/kamisa (pangi=lendedoek)Mi na Papa indji mi e weri korosi (krosi=kleren)En hier is het de Indji komfo van de Papa Indji die zingt.Het uit de "tent" lokken van deze winti doe je vanaf het allereerste lied. Je bent je daar niet van bewust maar daar begint het echt. Elke grong winti die je bezingt kan het ene gedeelte van de Papa Indji zijn. Iemand hoeft bijvoorbeeld geen Loko te hebben als alleenstaande entiteit maar wel als dobru-komfo. De liederen die je zingt voor de Loko zullen hem doen ontwaken wanneer je bij Papa Indji komt. Papa Indji komt nagenoeg altijd! Een goede bonu geeft ook aan wat je dient te zingen. Heel veel mensen denken dat wanneer de komfo niet is gekomen de bonu pruts werk heeft geleverd maar dat is onzin. De komfo kan onderdeel zijn van een dobru-komfo die later wel danst. En dan heeft de bonu zijn werk goed gedaan. Maar als je goed oplet tijdens de pré dan merk je het.En wellicht ten overvloede, het is een dobru-komfo (dubbele-komfo=twee komfo die je als 1 moet zien)Odi