Bakru in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Bakru

  • 15 reactie(s)
  • 7458 x bekeken
  • 15 reactie(s) 7458 x bekeken
Gast

ikra

bewerk
Bakru
« Gepost op: 25 april 2012, 02:07 »
Hoi, mijn beste vriend z'n moeder had een bakru . Hij vertelde mij dat ze het weg hebben gehaald door die moeder in te peperen. Ik vroeg hem waarom met peper dan? Hij wist het ook niet. Ik ben eigenlijk heel erg nieuwsgierig , kan iemand mij dit uitleggen. Ik ben lerende...neem mij niet kwalijk.




*

Offline love-ly

  • so so lobi
  • ******
  • 8296
  • Just me
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Bakru
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2012, 08:14 »
Odi Ikra,

Als je ook goed op die moeder bent, zou ik het haar persoonlijk vragen als ik jou was...
Elke wroko is anders, dus denk niet dat je daar zomaar antwoord op zal krijgen.

Dit is mijn mening, maar misschien dat andere leden je willen/kunnen helpen met je vraag.

Love-ly

It's a Love-ly thing

*

Offline Geen kenner

  • *****
  • 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Bakru
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2012, 22:12 »
Hoi, mijn beste vriend z'n moeder had een bakru . Hij vertelde mij dat ze het weg hebben gehaald door die moeder in te peperen. Ik vroeg hem waarom met peper dan? Hij wist het ook niet. Ik ben eigenlijk heel erg nieuwsgierig , kan iemand mij dit uitleggen. Ik ben lerende...neem mij niet kwalijk.
Odie Ikra,

Dat ze die bakru peperen heeft mee te maken dat de duman/duoema, achter wilt komen wie die bakru heeft gestuurd.
Een bakru kan niet tegen als die gepeperd word.
Ik heb dit persoonlijk meegemaakt, dat een bonu mij ging wassen, maar niet mans genoeg was om te zien dat het niet om een bakru ging maar om een Adumankama. Dus meneer ging bakru peperen om te weten wie die bakru voor mij had gestuurd. Hij nam een madam jenette peper en begon mijn ogen daarmee te bewerken. Ik moet zeggen vanaf het moment van peperen tot en met de dag van vandaag NOOIT last gehad van die peper.
Ik wist helemaal niets van konfo's, dus onderging ik die wasie en die peper. Maar jaren na dien kwam ik achter dat er niets en dan ook niets met bakru op mij was, maar een negre kondre obia sang de karie want Adumankama.

Dus dat peperen is puur om te weten wie de persoon is die het heeft gestuurd. Want dan gaat zo een bakru of soms ook een jorka praten.
Wat ik ook weet is dat in het geval van een jorka dat men ook een kikker gebruikt.

Tang boeng.

G.k.
Gast

ikra

bewerk
Re: Bakru
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2012, 01:35 »
@love-ly , zo goed ken ik die moeder ook weer niet. Haar zoon vertelde het in een gesprek met mij en anderen. Ik heb het hem ook gevraagd , hij snapte de ballen er niet van. We hadden het over de surinaamse winti cultuur dat bepaalde dingen zo onduidelijk zijn.


@kenner, wow zo ik moet nog veel leren zeg!Ik schrik een beetje want het lijkt een beetje op het verhaal van mijn beste vriend. We lezen nu een aantal boeken om de winticultuur een beetje te begrijpen, maar weinig uitleg.  Adumankama een mooi en krachtige naam vind ik het. Dus als ik het goed begrijp heeft het niet veel goeds gedaan, was meer een test ofzo.
Gast

Djevania

bewerk
Re: Bakru
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2012, 13:36 »
Odi Odi

Heel interessant dit onderwerp. Ik heb het een keer meegemaakt. Ik zal uitleggen wat ik gezien heb.

De du mang werkt samen met een andere du mang ze waren met z'n tweeën. De ene du mang smeerde de man in met peper, heel z'n lichaam, hoofd, benen, oksel, armen hij stond in zijn boxershort. De andere du mang zat precies tegenover de man en stak een sigaar op. De man die gepeperd was begon te bewegen toen zei die du mang kijk dies na wan yorka en dies na wang bakroe. Hij wist ongeveer hoeveel er waren en begon weer te roken. Toen ineens stond die du mang op en zei, dat die yorka brutaal was want ie beng sab dat mi bo kong toch ie tang. Toen begon de yorka te praten en te vertellen wie hem gestuurd had. Toen zei die du mang ik heb een snoepje voor je en gaf hem peper om te eten. Toen zei de yorka met hoevelen ze zijn en waar hij vandaan komt en wat zijn taak was op de man. Hij proefde dat het geen snoepje was en begon te vragen aan de du mang wat het was. Hijbegon te trillen en zei dat hij het koud had. Hij vertelde ook z'n naam. De du mang pakte een lemmetje en zei dat hij z'n benen eraf ging halen toen was de man gevallen en begon enge spook geluiden te maken. En zo ging het maar door ze kwamen allemaal hun zegje doen is heel raar om te zien.

De ene sliep staand, de ander was verkaast, de ander was stoer ga zo maar door.
Eentje zei dat hij niet weg wilt want het huis is veelste  leuk en dat hij af en toe brood eet met pindakaas en water drinkt.

Anderen hadden de taak om de man dingen te laten vergeten, ruzie te maken met z'n naasten, hem bang te maken in zijn huis, hem dingen laten horen. De ander was er om zijn dromen te pakken z'n boodschappen die hij kreeg en z'n geld ging heel snel op.

Ik heb mijn ervaring gedeelt ik hoop dat jij er wat aan hebt.

Djevania :smile:
Gast

ikra

bewerk
Re: Bakru
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2012, 17:59 »
@djevania...heftig man! Ik laat mij beste vriend dit ook lezen , want hij vindt dat z'n mamsie  geheimzinnig doet.
Zijn moeder zus , heeft ooit wat verteld, en we ergeren ons dood dat die ouderen altijd zo weinig vertellen.
Z'n moeder is een type vrouw die voor het geval, zich niet bezig hield met de winti cultuur. Ze was drie jaar oud toen ze in Nederland kwam wonen , en is nooit meer naar su geweest.

Maar bij haar was het anders die dumang wilde weten of het echt een Adumakama was of een bakru. En toen zei ik, toen hij mij dit vertelde , 'hoe kan een dumang dat hebben gezegd'. Hij is toch een kenner. Maar je moeder is gewoon gebaad niet wetende of die dumang miss die adumakama probeert te verzwakken ofzo. Zo kwam mij nieuwsgierigheid naar boven.
Gast

Djevania

bewerk
Re: Bakru
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2012, 13:16 »
@djevania...heftig man! Ik laat mij beste vriend dit ook lezen , want hij vindt dat z'n mamsie  geheimzinnig doet.
Zijn moeder zus , heeft ooit wat verteld, en we ergeren ons dood dat die ouderen altijd zo weinig vertellen.
Z'n moeder is een type vrouw die voor het geval, zich niet bezig hield met de winti cultuur. Ze was drie jaar oud toen ze in Nederland kwam wonen , en is nooit meer naar su geweest.

Maar bij haar was het anders die dumang wilde weten of het echt een Adumakama was of een bakru. En toen zei ik, toen hij mij dit vertelde , 'hoe kan een dumang dat hebben gezegd'. Hij is toch een kenner. Maar je moeder is gewoon gebaad niet wetende of die dumang miss die adumakama probeert te verzwakken ofzo. Zo kwam mij nieuwsgierigheid naar boven.


Hey, ikra

Ja het is echt heel heftig. Onze grootouders houden ervan om te zeggen ie naf sabie. Dat heb ik ook met mijn oma maar dat komt waarschijnlijk omdat haar moeder of oma dat ook zei als zij iets vroeg. Ik vind het wel jammer, dat het zo gegaan is vroeger. Maar wij kunnen het anders doen met onze kinderen.

Xx Djevania


*

Offline Geen kenner

  • *****
  • 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Bakru
« Reactie #7 Gepost op: 28 april 2012, 10:10 »
Hey, ikra

Ja het is echt heel heftig. Onze grootouders houden ervan om te zeggen ie naf sabie. Dat heb ik ook met mijn oma maar dat komt waarschijnlijk omdat haar moeder of oma dat ook zei als zij iets vroeg. Ik vind het wel jammer, dat het zo gegaan is vroeger. Maar wij kunnen het anders doen met onze kinderen.

Xx Djevania
Odie Djevania,

Ik reageer op het stukje van je over onze grootouders houden ervan om te zeggen ie naf sabie........

Vaak hebben we dat mogen horen van de voorouders, afo etc etc. A no oeng/joe zaak foe sabie diesie of sabie datie.

Als je goed ga na denken moet je de grootouders niet altijd kwalijk nemen, om de reden dat je kindskinderen heb die wat zij hebben mogen leren en overgedragen kregen het met de goede bedoelingen gingen gebruiken wat ze geleerd kregen.
Maar hoe velen hebben het verkeerd ingezet/misbruik van gemaakt, waardoor onze goede culturu vandaag de dag een slechte naam hebben gekregen.
Dus dat ons niet werd verteld of overgedragen vind ik niet zo slecht.

Ik ben als man nooit en dan ook nooit thuis of in mijn omgeving omgeven door culturu torie, op een bepaalde leeftijd begon in zelf dinges te voelen en waar te nemen.
Maar nogsteeds heb ik thuis niets van culturu gezien. Bij ons in huis heb ik mijn moeder nooit culturu zien bedrijven, omdat haar oma(mijn Afo) haar altijd heeft geleerd, mie pikieng liebie boeng dan joe no abie foe frede notie en joe no abie foe djie frant woortoe na no wang sma en ooktoe na Anana.
Wat ik heb geleerd in de tijd dat ik in Suriname ben geboren en tot en met mijn 16e jaar gewoond is dat we goed moesten leven, dat we het erf schoon moesten houden en dat soort.

Mijn oma was een slechte vrouw, die ging bakru kopen om rijk te worden, en ze ging op het erf haar rotzooi zetten want dacht dat ze Anana was en dat ze nooit dood zou gaan.
Maar ik heb bepaalde dinges van mijn moeder gehoord. Zodra mijn oma rotzooi op het erf ging zetten, was het mijn moeder die die rotzooi (haar bigiesma die zij van Anana heeft gekregen) weer weg ging halen. Want zij leefde OPRECHT op het erf. Die buurt waar ik vandaan kom is een culturu buurt (De Boerbuiten).
Het is nu dat door die hele hebzucht daar dat alles is veranderd.
 
Een konfo die mij begeleid heeft een avond een gesprek met me gehad. Hij zei tegen me dat hij van mijn Afo komt en verzoekt mij om nooit 1 van ze te misbruiken om slechte dinges mee te gaan doen. Want mijn Afo heeft het nooit in zijn hoofd gehaald om iets met hun te doen in de slechte zin.
Zij zullen mij altijd bijstaan in alles zolang ik maar leef naar de regels.

Dus nogmaals oordeel onze voorouders niet, als konfo voor jou hebben gekozen zullen zij je ook onderwijzen, begeleiden en al het andere dat erbij hoort.
Ik praat voor mezelf, ik zal nooit mijn voorouders kwalijk nemen dat zij mij niets hebben geleerd. Alles dat ik tot nu toe heb mogen weten is puur van de konfo's zelf gekomen en dan bedoel ik met konfo's "Kabra's, winties en obia's.

Ik ben in het begin bang geweest en heel erg bang zelfs, want je weet niet wat er allemaal met je gebeurd als bepaalde dinges aan je lichaam gebeuren. Ook bij een schimp/schaduw was ik bang. Maar je hoort dat bekende stemmetje met je praten en vandaag de dag ben ik 1 met al mijn konfo's.
Zelf als ik bid, roept ik al mijn konfo's uit Afrika dotie, sranang dotie en ding wang tapoe na witmang dotie en dan praat ik tot ze. En dat alles uit de naam van Anana en mie Kra.

Oeng tang boeng alla brada nanga sisa.

G.k.

Gast

Prodo misie

bewerk
Re: Bakru
« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2012, 19:04 »
OdiOdi Geen kenner,

Ik heb je verhaal gelezen en ben op een punt niet met jou eens. Sommige voorouders hebben willens en wetens dingen achtergehouden, omdat deng go suku sani. In veel families hoort je vaak dat eentje problemen heeft, maar een ieder houdt haar of zijn mond. Zoals ik aangeef is dit mijn verhaal.

IK was al heel jong dat ik dingen ging waarnemen, maar heb nooit wat verteld, we moesten vaak baden, maar vragen stellen dat mocht niet. Ik, als 2e uit een gezin van 10, werd elke keer naar lukumangs gebracht, waarom weet ik niet. Mijn oma( vaderskant) die woonde bij ons op de hoek en ze hield me wel in de gaten. Ikwas geliefd bij een ieder, vooral mijn vadersbroetjes. Ik heb mijn vader voor het eerst gezien toen ik 14 jaar oud was, voor mij was het gewoon een man, ik heb hem tot zijn dood, nooit het gevoel gegeven dat hij me vader was, zelfs hier in Nederland ging mijn vader naar bonumangs en mocht nooit mee naar binnen.. Ik kwam rond mijn 17e naar Nederland en een ieder vocht om mij, niet weten wat de reden was. Ik heb 2 tantes en ze wilden allebei dat ik bij ze ging wonen. Ik heb wel geweten dat mijn oma( vaderskant) winties kreeg, help zelf een keer de kumantie meegemaakt.

Mijn problemen begonnen toen ik september 2009 stopte met het sturen van geld naar families. Ik kreeg steeds met dingen te maken, vechten in mijn slaap, alles ging bergafwaarts, ook op het werk. Iemand bracht mij naar een dumang en die vertelde ook niet veel. Hij zei: ju no abi furu fanodu, maar deng bigisma ati brong na ju, wang deng e luku ju. Ik vroeg waarom? Heb ik iets gedaan wat niet mocht, hij ging er verder niet op in, maar heeft wel met mijn bigisma's gesproken en kreeg 2 maanden later een wassie,2 zelfs. toen werd mijn leven een hel, want de een na het andere openbaarde zich. Ik kreeg steeds met stemmen te maken, mensen spraken met me, zelfs op straat hoorde ik stemmen, ik zag vaak families en toen begon ik vragen aan mijn moeder te stellen, ze klapte gewoon dicht. Ik vroeg meteen: waarom moest ik elke keer naar een kotluku, wat is er met mij aan de hand, waarom vecht ik steeds met bakru's. Ze zei altijd, ah, mi no mang taki, wang mi abi sma na mi. Gelukkig de bigisma's hebben mij s verteld en wie de boosdoender is of zijn, a heri bere( familie) fuckup( sorry voor het taalgebruik)

Dit is mijn verhaal zo een beetje, wat je over de Boerbuiten vertelde klopt, mijn oma( vaderskant) heeft eerst daar gewoond en elke keer als ik op visite ging, zag ik op een erf weer iemand met een prapi buiten baden..

Ik zeg altijd, Masra Gado de en de bigisma's ook. Ik neem mijn familie het ook niet kwalijk, maar ik zeg, sang de go sukus, no mu kong na mi mofo doro. Mi no go bai sani. Ik heb ook een dochter die veel vragen aan me stelt, ik leg het ook uit op een manier dat ze het begrijpt.

 Het is aan ons, deze generatie om een schoon schip te maken. Als je zuiver en een schoon geweten hebt, hoef je niets te verbergen, koni fu deng bigisma's moet je niet naar buiten brengen, maar elkaar helpen waar het nodig is en daar pleit ik voor.

Nanga ala lespeki fasi,
Prodo Misie
Gast

Pikien Moesje

bewerk
Re: Bakru
« Reactie #9 Gepost op: 04 mei 2012, 20:57 »
odi,

citaat van Prodo Misie
Het is aan ons/mij/jij, deze generatie om een schoon schip te maken. Als je zuiver en een schoon geweten hebt, hoef je niets te verbergen, koni fu deng bigisma's moet je niet naar buiten brengen, maar elkaar helpen waar het nodig is en daar pleit ik voor.

Dit is hee skoro winti belijden waar ik volledig achter sta.

Fijn weekend.

Pikien Moesje
Gast

JAKLIEN

bewerk
Re: Bakru
« Reactie #10 Gepost op: 05 mei 2012, 16:34 »
Nu ik dit heb gelezen over bakru, wil ik dit plaatsen waarover ik me dood schaam.
Een duman had een luku gedaan voor me en zei dat iemand een bakru voor me had gestuurd, waar ik niet echt in geloofde, maar ik had twijfels in me zelfs, omdat dingens niet lekker gingen met me.
Ik heb een aantal mensen hierover gesproken maar die wisten niet wat ze me moesten zeggen als het waar was of niet. zo bleef ik maar denken en denken en zelfs tot bidden gegaan maar kreeg geen responce op me bidden tot dat ik uit eindelijk tot die duman wende en hij zei dat hij een boodschap kreeg van z,n bigisma dat hij me moet baden op die bakru weg te halen. zo gezegd zo gedaan.

Om echt te weten heb ik een vriendin een bigisma gevraagd om bij te zijn tijdens de wasie.
Wel de dag van de wasie voelde ik me niet vrolijk van binnen, ik voelde me vol en druk in me hoofd gespannen.
Mnr duman was bezig met voorbereiden van de wasie, alles was klaar de duman had twee soort wasie gemaakt een voorwas dus safoe skin om de wintie of jeje te vragen om gi pasie, om de hebie wasie te doen, wel het was niet mooi me wintie gaf geen pasie die negeerde die duman.
die duman was toen verlegen geworden en ging op gegeven moment weg,tot me vriendin bij mijn kwam en begon te bidden voor me en werd ik plotsling boos en zie dang oeng wasie if mi ab wang bakru tap mie.

Toen kwam die duman weer en begon me te baden en te zingen en voelen naar die bakru op gegeven moment barste ik in een lachen uit hij zong bakru en yorka liederen. toen greep hij mijn van achteren en belande op de grond en er kwam schuim uit die duman mond waar ik niets zag en voelde me vriendin vertelde me dit terug. toen vroeg zij aan die duman denken dat die bakru op hem was wie hem heeft gestuurd en wat wilde die doen hij zij alleen dat hij me moest dood maken, maar wie hem heeft gestuurt vertelde hij niet en voordat je denk was die verdwenen.
Ik weet tot nu toe niet wat ik hierin moet geloven.

Een ding ik voel me wel tot rust te zijn gekomen, omdat hij een waspratie met de overleden mensen van me heeft gedaan.
Ik denk eerder dat die probleem was dan een bakru verhaal. Ik heb  een sterk gevoel en blijf geloven dat niemand nooit iets voor me zal sturen, in de fam hebben we sterke konfos die ons beschermen.

Ik heb de moed genomen om dit te plaatsen en kijken wat voor reactie ik hierop zal krijgen en of mensen het zullen voelen of aan de hand van me verhaal eruit zullen trekken dat het geen bakru was, maar toch iets anders.
Tot  mij verbazing spreek ik die duman niet meer hij ontwijk mij steeds, waar ik nu zit te denken wat is er gebeurd en waarom.   

Ik vind het jammer dat dumans snel op bakru en yorka gaan dat men zogenaamd hebben gestuurd en indien ik nog nooit zulke dingens heb mee gemaakt geloof ik niet in.

Ik wil dit nog kwijt, ik ben voor mij 15e altijd ziek geweest, maar toen mij fam bepaalde rituelen voor mij te gedaan hebben ben ik toen nooit meer ziek geweest, maar als je groot ben geworden en een leven hebt, zoals relatie, werk en omgeving en bepaalde dingen niet goed aan voelen of een achteruitgaan in je leven ben je snel geneig om een luku te doen en daaruit maakt men soms misbruik en niet je de ware toedracht verteld, dat vind ik heel erg jammer.

Dit was mij verhaal met schaamte heb ik het toch vertelt.

Odi van Jaklien

Gast

ikra

bewerk
Re: Bakru
« Reactie #11 Gepost op: 08 mei 2012, 17:14 »
Oke , we weten iets meer.

Het bleek dus dat z'n moeder libi niet zo goed ging , scheiding , baan verloren , schulden. Waarop haar zusje min of meer dwong om een luku te doen. Zo gezegd zo gedaan, tijdens die luku zei de man dat ie moeder een Adumakama heeft , maar achter die Adumkama is er iets. Want die Adumakama vertoonde tijdens die luku verschillende gedragingen. Dus wilde hij een check up doen. (mijn eerste gedachte was , tja hij ziet het of niet , waarom een check up). Dus vandaar die inpeperen gebeuren.

Maar wat mij verbaasde (verteld door zijn tante), dat die dumang wilde  weten of het echt een bakru of echt een Adumakama was. Volgens de dumang heeft ze ook  echt een Adumakama fu pa bere (hier raak ik in de war), moeder en  zus hebben een andere vader. Want eerst wilde hij weten of het een bakru is of een adumakama, en dan zegt ie weer Adumakama. Dit moest tijdens die wasi naar voren komen.

Ook wilde hij weten wat voor bakru er was ,  een bere bakru of bai bakru . Als het een bai bakru was van de bere dan moest die bakru terug naar die diegene die in de fam hem diende. En als het echte een adumakama was zou hem met rust laten, want hij is immers van de fam. Toen ik dit hoorde dacht ik , ojee dit is volgens gewoon iets opwekken wat je later niet kan handelen. Zo diep.....nooit is die bakru gekomen, was gewoon een adumakama. Een wasi van 800€


Nou snap er de ballen niet van , van wat er werd uitgelegd. Vlgs mij  is die vrouw gewoon opgelicht.


Gast

Prodo misie

bewerk
Re: Bakru
« Reactie #12 Gepost op: 08 mei 2012, 18:21 »
Odi Ikra,

Het is goed dat je het niet snapt, want het klopt niet. Als het een bai bakru iwas, was het aan die dumang om dat te zien. €800 voor een wasie. Hoe is het nu met die moeder dan? Ik vind het jammer dat we vaak worden opgelicht omdat we niet beter weten, maar Gado de.
Zo brengen we onszelf onbewust in grote problemen. Ik hoop dat ze ooit de goede hulp vindt.

@Jaklien
Waarom schaam je je? Het is een veel voorkomende probleem, zo werken bepaalde dumangs, de teki a hogri abra. We zijn niet bij de luku of wasi geweest, of het bakru was of niet, dat laat ik terzijde. Je zegt je geloof nooit dat men zulke dingen kunnen sturen, want je hebt sterke konfo's, Zeg nooit nooit, want ju eigi famirie kan baka ju nanga ju eigi fatu. Als je er niet in geloof, zou ik het dan maar met rust laten en niet meer over praten.

In je laatste zin schrijf je mensen zijn snel geneigd om naar een lukumang te gaan, maar soms geef het lichaam het aan of uit je dromen dat je hulp nodig hebt. De dromen zijn een wegwijzer in ons leven en die moeten we in acht nemen, sommige die negeren ze, dat moet je dan zelf weten. Misbruik maken van een ander of dingen zal je altijd hebben, het is een eigenschap (slechte) van een mens, maar het is nog steeds aan jou om een andere draai aan te geven.

Nanga ala lespeki fasi,
Prodo Misie
Gast

Anand

bewerk
Re: Bakru
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2025, 06:51 »
Ik heb een bakru en wil dat hy geld moet brengen voor me ,wat moet ik hem geven omdat geld te brengrn voor me thuis????
Hy zelf vroeg me als ik kan vragen aan iemand wat moet gebeuren enz...
Gast

Anand

bewerk
Re: Bakru
« Reactie #14 Gepost op: Gisteren om 06:53 »
Ik heb een bakru en wil dat hy geld moet brengen voor me ,wat moet ik hem geven omdat geld te brengrn voor me thuis????
Hy zelf vroeg me als ik kan vragen aan iemand wat moet gebeuren enz...

Gerelateerde onderwerpen