Christendom kun je niet losmaken van winti in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Christendom kun je niet losmaken van winti

  • 85 reactie(s)
  • 30102 x bekeken
  • 85 reactie(s) 30102 x bekeken
*

Offline getyours

  • ******
  • 2212
    • Bekijk profiel
    • Tamare Sma Sani
bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #75 Gepost op: 14 maart 2014, 04:38 »
Odi,

Ik ken het christelijk geloof niet goed genoeg om er volledig over uit te laten, maar goed een ieder zijn ding dus ook de christenen. Ik ben er ook niet op tegen dan men het christelijk geloof aanhangt. Echter iets ouds vormt iets nieuws en niet andersom.  Het huidige christelijk systeem is allang niet meer wat het was en ik denk dat als men zou weten waarop het werkelijke christelijke systeem gestoeld is, men adhoc weer een ander geloof zou gaan aanhangen omdat sommigen simpel weg niet willen inzien dat er meer is tussen hemel en aarde.

De verhalen over Jezus zijn oma en opa staan op schrift, de verhalen over Jezus zijn vader en moeder staan op schrift. De mystieke verhalen over fa Jezus tiki sreka en pe Jesus tiki sreka, pe Jezus go tiki skoro staan op schrift, maar vraag de doorsnee christen of hij/zij jou meer over deze zaken kan vertellen en hij begint stotteren. Maria was uitverkoren om Jezus te baren en in haar peuter jaren heeft men bepaalde handelingen gedaan om te kijken of zij degene was. Degene die bepaalde rituelen herkend en dit leest zegt aha.....daarom zeg ik nieuw kan geen oud vormen. Wat er al was kan andere vormen aannemen omdat men er andere vormen aan geeft, of omdat men willens en wetens de boel manipuleert.

Zie het als een moeder die meerdere kinderen baard en deze allemaal hetzelfde opvoed. Echter als haar kinderen volwassen zijn en deze vervolgens hun kinderen opvoeden zullen ze allemaal een andere opvoeding er op na houden ondanks ze dezelfde opvoeding hebben gehad van hun moeder.

Hoewel een ieder het beste voor zijn of haar kinderen wilt, zullen we altijd zeggen dat wat je zelf overbrengt het beste is voor je eigen kinderen.

De leer van je moeder is puur zonder vermenging van allerlei andere idealen, als de kinderen besluiten om deze leer onaangetast te laten dan blijft het puur, maar zodra ook maar een iemand vindt dan zijn of haar idealen in de leer van de moeder vermengt moeten worden dan a leri dati e basra. Daar hoeft opzicht niks mis mee te zijn omdat groei alleen tot stand kan komen door vermenging van de juiste componenten. Dit houdt automatisch in dat zodra de samenstelling niet meer klopt ontstaat er chaos.

Een ieder die nu een eerlijk blik werpt op de huidige wereld ziet dat er sprake is van chaos.

Mama bari uno wani jere Papa bari unu wani jere


mvg
Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.


bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #76 Gepost op: 14 maart 2014, 06:50 »
Lespeki odi,

Even voor de duidelijkheid en de goede orde, ik blijf graag bij de les. De discussie is, "Christendom kun je niet losmaken van winti". Ik zeg er bestaat geen binding tussen het Christendom en de Wintirelegie. Wie het tegendeel beweert moet dan met argumenten die binding aangeven. Al het andere kan wel waar zijn maar is niet relevant voor deze discussie. Ik heb met meerdere argumenten en voorbeelden aangegeven dat er geen binding kan bestaan.

- Dat de bonuman in geval van een Kabra, delen uit de bijbel aanhaalt of zaken gebruikt die ook in het Christendom gebruikt worden is echt geen "nieuwe ontwikkeling" binnen de winti relegie. Het is deel van het fundament van winti. Denk pa aan mijn mamjo zakdoek.

De bonu man die in naam van Jezus een (plengoffer)begi begint is in mijn ogen een grapjas. Ook ik zou wegrennen als een bonuman spreuken uit de Bijbel zou gebruiken bij een ampuku, papa wenti of kumanti, omdat er zich niks voordoet die het gebruik van de spreuken op dat moment rechtvaardigt.
- het aantonen dat de bonuman kan werken met zaken die ook in het Christendom voorkomen geeft  niet aan dat er een binding bestaat tussen beide relegïen.
Het niet gebruiken van die zaken in geval van de kabra, zal het werk ook niet schaden hoor, het vergemakkelijkt wel het proces bij de kabra.
- nieuwe ontwikkelingen binnen een relegie betekend ook niet dat jan alleman een potje van maakt.

Wij weten dat ook binnen de Wintirelegie veranderingen zijn opgetreden. Men zegt niet voor niks; komki kong, yaw no e njang a krabasi moro. Dat is gelukkig geen vrijbrief aan de winti blootvoeters om een zootje van te maken.

De basis van elke relegie blijft ondanks veranderingen door de tijd, onveranderlijk, zo ook de basis van de Wintirelegie. Als er toen geen binding bestond vanwaar komt die binding nu?. 
Ten overvloede, ik ben het dus niet met u eens dat er een binding kan zijn.

Ik heb steeds 'gesproken'...in geval van de kabra omdat de wintirelegie op dat stuk niet verdraaid kan worden door kwakzalvers die het wiel opnieuw denken uit te kunnen vinden.
Leliambo na sabiambo
Anato fu kandiyaifo

*

Offline getyours

  • ******
  • 2212
    • Bekijk profiel
    • Tamare Sma Sani
bewerk
Re: Re: Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #77 Gepost op: 14 maart 2014, 09:11 »
Lespeki odi,

Even voor de duidelijkheid en de goede orde, ik blijf graag bij de les. De discussie is, "Christendom kun je niet losmaken van winti". Ik zeg er bestaat geen binding tussen het Christendom en de Wintirelegie. Wie het tegendeel beweert moet dan met argumenten die binding aangeven. Al het andere kan wel waar zijn maar is niet relevant voor deze discussie. Ik heb met meerdere argumenten en voorbeelden aangegeven dat er geen binding kan bestaan.


Odi,

Ik zie een binding waarom zoals ik al aangaf oud maakt nieuw mogelijk. Het een is ontstaan door het ander.

Het christelijk geloof is mede voort gekomen met de komst van de persoon Jezus en de boeken van Paulus maar pin me niet op vast want bijbel studie is zeer langgeleden.

M.a.w op basis van de overdracht van die Jezus christus zijn er geloofsovertuigingen ontstaan echter de stichter of degene waaruit de geloofsovertuiging onstaan is, Jezus heeft verschillende soorten geloofsovertuigingen en mystieke scholen doorlopen.

Het christelijke geloof is dus een mengsel van verschillende religiën.
En misschien moet men het anders benaderen, in het christelijke geloof worden dingen toegepast uit  religiën die o.a voorlopers zijn van het huidige Winti geloof.

Als je zegt kan ik zonder de dingen die men christelijk noemt mij winti religie belijden zeg ik ja dus in dat opzich geeft je gelijk.

Mvg
bewerk
Re: Re: Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #78 Gepost op: 14 maart 2014, 14:19 »
Odi,

Ik zie een binding waarom zoals ik al aangaf oud maakt nieuw mogelijk. Het een is ontstaan door het ander.

Het christelijk geloof is mede voort gekomen met de komst van de persoon Jezus en de boeken van Paulus maar pin me niet op vast want bijbel studie is zeer langgeleden.

M.a.w op basis van de overdracht van die Jezus christus zijn er geloofsovertuigingen ontstaan echter de stichter of degene waaruit de geloofsovertuiging onstaan is, Jezus heeft verschillende soorten geloofsovertuigingen en mystieke scholen doorlopen.

Het christelijke geloof is dus een mengsel van verschillende religiën.
En misschien moet men het anders benaderen, in het christelijke geloof worden dingen toegepast uit  religiën die o.a voorlopers zijn van het huidige Winti geloof.

Als je zegt kan ik zonder de dingen die men christelijk noemt mij winti religie belijden zeg ik ja dus in dat opzich geeft je gelijk.

Mvg

Maar u weet wel dat het christendom niet door Jezus is gesticht toch? Ook heeft hij geen fysiek nalatenschap. Plato heeft voor Jezus geleefd en die filosoof Plato heeft heel veel voor ons achtergelaten (van teksten tot ik weet niet wat). Niet eens een portret van Jezus of een schets op een rots kun je vinden. Raar he? Ma ja, ik kom niet aan mensen hun geloof. De mens heeft daarom 2 dingen die hij ALLEEN kan doen: “geloven en sterven”. Niemand kan deze voor je doen.

Het onderwerp is: “christendom kun je niet losmaken van winti”
  • Er is geen binding opzicht tussen winti en het christendom

  • De mens creëert voor zichzelf een binding, omdat de rode draad (religie) vooral bij de bepaalde stadscreolen zoek is. Ze kennen geen andere manier om tot die absolute God te komen (a nengre fasi den no sabi of ze willen gewoon niet). Vandaar dat je bij een Kra ritueel heel wat christelijke elementen zult zien(bijbel teksten e.d.). Als aanwezige bij zo’n Kra ritueel moet ik druven om Ke Aduampon te loven en prijzen (alla sma o luku mi tak’:  a man disi wang no sab tak nanga Gado sani ung de bezig). Dit is wat er leeft! Echter is het niet nodig het ritueel met christelijke elementen uit te voeren, omdat die binding er niet is. Er is dus geen enkel christelijk element van het christendom te ontkoppelen van Winti.


Het probleem licht bij de mensen zelf, omdat:
•  ze waarschijnlijk een verkeerde perceptie hebben meegekregen tijdens de opvoeding (mede beïnvloed door de kolonisator en de kerk). Vroeger had bijna een ieder een belang (het halen van voordelen) bij de kerk. Als je niet verbonden was aan de kerk, kon je de kinderen niet naar school sturen (de kinderen waren verplicht te dopen). Geen doop, geen school. So fasi den las’ den nengre oso fasi fu doro gran Gado. Ze proberen daarom alles vanuit het christendom te benaderen.

•  ze geen kennis hebben van zaken

•  ze niet willen leren, maar gewoon willen doen (lezen uit boeken/ van een website is niet voldoende)
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2014, 14:21 door Ba-Do senior »
bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #79 Gepost op: 15 maart 2014, 04:15 »
Lespeki odi,

Hopelijk begrijpen we met zijn allen dat, als er een verband bestaat tussen twee zaken dat verband nog geen binding hoeft te zijn.
- Het christendom is een monotheïstische godsdienst: christenen belijden het geloof in één God.
- De wintirelegie is een polytheïstische godsdienst:
Wintigelovigen belijden het geloof in meerdere goden.
Alleen op grond van deze fundamentele zaken kan er nooit een binding bestaan.

"Oud maakt nieuw mogelijk" is in deze niet het geval.
De redenering dat de wintirelegie is ontstaan uit het christendom is niet juist. 'Ontstaan uit..' en 'delen bevatten van' is niet het zelfde. In dit geval zijn delen gehaald uit het "oude", het christendom en gebruikt binnen het "nieuwe", de wintirelegie.

De binding die u ziet is geen binding omdat niet elk verband tussen zaken per definitie een binding betekend.

*

Offline Tanta

  • *****
  • 400
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #80 Gepost op: 15 maart 2014, 10:09 »
Lespeki odi,

Hopelijk begrijpen we met zijn allen dat, als er een verband bestaat tussen twee zaken dat verband nog geen binding hoeft te zijn.
- Het christendom is een monotheïstische godsdienst: christenen belijden het geloof in één God.
- De wintirelegie is een polytheïstische godsdienst:
Wintigelovigen belijden het geloof in meerdere goden.
Alleen op grond van deze fundamentele zaken kan er nooit een binding bestaan.

"Oud maakt nieuw mogelijk" is in deze niet het geval.
De redenering dat de wintirelegie is ontstaan uit het christendom is niet juist. 'Ontstaan uit..' en 'delen bevatten van' is niet het zelfde. In dit geval zijn delen gehaald uit het "oude", het christendom en gebruikt binnen het "nieuwe", de wintirelegie.

De binding die u ziet is geen binding omdat niet elk verband tussen zaken per definitie een binding betekend.



Odi,

Helemaal mee eens.

er bestaat geen binding maar er is toch meer namelijk een verband.    duidelijk.
een bonu man gaat niet elke dag het onze vader opzeggen of naar de kerk.
hij neemt zijn kalebas en bid.

maar er bestaat een verband wat mogelijk maakt kennis te hebben van meer religien ,,en zo breed kan winti zijn.
*

Offline getyours

  • ******
  • 2212
    • Bekijk profiel
    • Tamare Sma Sani
bewerk
Re: Re: Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #81 Gepost op: 15 maart 2014, 20:52 »
Maar u weet wel dat het christendom niet door Jezus is gesticht toch? Ook heeft hij geen fysiek nalatenschap. Plato heeft voor Jezus geleefd en die filosoof Plato heeft heel veel voor ons achtergelaten (van teksten tot ik weet niet wat). Niet eens een portret van Jezus of een schets op een rots kun je vinden. Raar he? Ma ja, ik kom niet aan mensen hun geloof. De mens heeft daarom 2 dingen die hij ALLEEN kan doen: “geloven en sterven”. Niemand kan deze voor je doen.

Het onderwerp is: “christendom kun je niet losmaken van winti”
  • Er is geen binding opzicht tussen winti en het christendom

  • De mens creëert voor zichzelf een binding, omdat de rode draad (religie) vooral bij de bepaalde stadscreolen zoek is. Ze kennen geen andere manier om tot die absolute God te komen (a nengre fasi den no sabi of ze willen gewoon niet). Vandaar dat je bij een Kra ritueel heel wat christelijke elementen zult zien(bijbel teksten e.d.). Als aanwezige bij zo’n Kra ritueel moet ik druven om Ke Aduampon te loven en prijzen (alla sma o luku mi tak’:  a man disi wang no sab tak nanga Gado sani ung de bezig). Dit is wat er leeft! Echter is het niet nodig het ritueel met christelijke elementen uit te voeren, omdat die binding er niet is. Er is dus geen enkel christelijk element van het christendom te ontkoppelen van Winti.


Het probleem licht bij de mensen zelf, omdat:
•  ze waarschijnlijk een verkeerde perceptie hebben meegekregen tijdens de opvoeding (mede beïnvloed door de kolonisator en de kerk). Vroeger had bijna een ieder een belang (het halen van voordelen) bij de kerk. Als je niet verbonden was aan de kerk, kon je de kinderen niet naar school sturen (de kinderen waren verplicht te dopen). Geen doop, geen school. So fasi den las’ den nengre oso fasi fu doro gran Gado. Ze proberen daarom alles vanuit het christendom te benaderen.

•  ze geen kennis hebben van zaken

•  ze niet willen leren, maar gewoon willen doen (lezen uit boeken/ van een website is niet voldoende)


Het gaat mij niet om wie gesticht heeft, maar voor de komst van Jesus christus sprak men niet van een christendom maar zoals ik al aangaf bijbel studie is lang geleden en ik wil me niet teveel wijden aan het christelijk geloof.

Er zit een heel concept achter de komst van Jesus en men moet weten dat er heel veel mensen zowel postief als negatief gebruik hebben gemaakt van dat concept. Let wel het zijn wederom de mensen die zaken misbruiken.
Plato wordt thuis in het rijtje Horus en Ra, Boedha, Christna, Pythagaras, Zama, Zoroaster etc ook Jesus staat in dit rijtje. Grote mystiekers daarom gaf ik al aan als de doorsnee christen eens zou weten.......

En dat is dat hele ding WETEN en wij weten met ze alle veel maar tegelijkertijd ook weer helemaal niks. Daarom praten we over dingen om zo verschillende denkwijzen te horen en om te kijken waar de raakvlakken liggen.

Ik zei oud maak nieuw
In a Winti leri we taki Winti ben de bifo libi sma, sabi ben de bifo libi sma.
Oud maak nieuw en daarmee zeg ik zonder de oorsprong waarop Winti gestoeld is was er geen Christendom.
Dat mensen veel niet willen snappen dat ben ik met je eens, maar ook jij, ik en ieder ander is om dat niveau geweest van "sse na bribi" want als je niet leert of als je geen fouten maakt dan kan je niet groeien.

Lees een Kabala boek, waarom herken je veel van wat in dat boek staat..........?
Lees een Hindoeboek, waarom herken je veel van wat in dat boek staat.......?

De discussie is "Christendom kun je niet losmaken van winti" en ik zie het verband dat anderen daar een anderen mening over hebben alle respect....zonder die andere uit te maken voor rotte vis.

mvg un tan bun


*

Offline getyours

  • ******
  • 2212
    • Bekijk profiel
    • Tamare Sma Sani
bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #82 Gepost op: 15 maart 2014, 21:15 »
Lespeki odi,


"Oud maakt nieuw mogelijk" is in deze niet het geval.
De redenering dat de wintirelegie is ontstaan uit het christendom is niet juist. 'Ontstaan uit..' en 'delen bevatten van' is niet het zelfde. In dit geval zijn delen gehaald uit het "oude", het christendom en gebruikt binnen het "nieuwe", de wintirelegie.

De binding die u ziet is geen binding omdat niet elk verband tussen zaken per definitie een binding betekend.



Odi mi lespeki,

Ik schreef

Citaat
M.a.w op basis van de overdracht van die Jezus christus zijn er geloofsovertuigingen ontstaan echter de stichter of degene waaruit de geloofsovertuiging ontstaan is, Jezus heeft verschillende soorten geloofsovertuigingen en mystieke scholen doorlopen.

Het christelijke geloof is dus een mengsel van verschillende religiën.
En misschien moet men het anders benaderen, in het christelijke geloof worden dingen toegepast uit  religiën die o.a voorlopers zijn van het huidige Winti geloof.

Als je zegt kan ik zonder de dingen die men christelijk noemt mij Winti religie belijden zeg ik ja,  dus in dat opzicht geeft je gelijk.

Dus op het moment dat ik zeg oud maak nieuw ga ik er nog steeds van uit dat de bakermat, de fundering van Winti ligt in de "oorsprong" en het christelijk geloof voortkomt uit dat wat er al was behalve dat zat er een plan achter het concept. Als we alleen maar kijken naar de lijn van de zg Avatars zie dat daar een vaste geboorte periode inzit.
Jesus wordt naar voren geschoven als een avatar maar zijn geboorte is niet in lijn met die van de andere voorgangers.

Men heeft iets gebruikt om een collectief te vormen.

Maar goed ik wijk af

mi bali asa


bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #83 Gepost op: 21 maart 2014, 17:39 »
LEEES EN LEEERRR

Deze woorden van Hermes herinneren ons aan onze dualiteit: aan de ene kant sterfelijk, aan de andere kant gevoed met godenspijs en opgenomen tussen de goden.

Om deze sterfelijkheid en gebondenheid aan de aarde te doorbreken, bezit de mens de mogelijkheid van de ziele-extase, het passeren van de sterfelijke begrenzingen en het zich verenigen met de hemelse trillingen.

Ook Hermes zingt zijn lofzangen, zijn gebeden en zijn vreugde uit tijdens deze samensmelting met de goden, waarbij zijn wezen zich mengt met vuur, aarde, water en lucht, en met de geest die alomtegenwoordig is.

Het zich verliezen in de elementen of het éénworden met het Al die, zoals hij zegt, ook in ons zijn, is als een volmaakte meditatie, het zich wegschenken aan de ziel des levens en éénworden met al het levende, ja, de gedachten des Vaders, die al het geschapene gemaakt heeft, lezen.

Zulke uitspraken kan men ook tegenkomen in andere geschriften, in al de woorden van de wijzen: het schouwen van het verborgene, éénworden met het goddelijke Denkvermogen, zodra wij kans zien onze remmingen af te werpen, remmingen die in ons denken liggen.

Wie zegt dat wij iets niet kunnen?

Wat gij denkt kunt gij!

"Zodra gij in uw gedachten weet dat niets u onmogelijk is, bevordert gij het onsterfelijke en zijt gij in staat alles te begrijpen." 

(Révélation d'Hermes Tresmegiste)

Er is niets nieuws onder de zon.

De woorden uit Egyptische papyri van ver voor onze jaartelling bewijzen, dat de hedendaagse mens nog steeds worstelt met dezelfde problemen als de mens uit de verre oudheid.

Zelfs de methoden zijn niet veranderd, alleen is de moderne mens nog meer geremd, omdat eeuwenlange godsdienstige twisten en dwingelandij hem op een zijspoor hebben gebracht.

Er zijn slechts twee fundamentele feiten: de mens is tweevoudig: aarde en hemel; door zijn aarde te vergeten kan hij de hemel bereiken en zich voeden met godenspijs, opdat deze hemelen-in-hem gevoed zullen worden en dus levend blijven. Alle andere leerstelligheden zijn onbelangrijk.

Hoe verder de mens afdwaalt van zijn oorsprong: aarde en hemel, des te moeilijker valt het hem de eenvoud van zijn waarlijke "zijn" te doorzien.

Niets is moeilijker dan datgene wat de mens zelf moeilijk maakt. Niemand is zijn vijand dan hijzelf, zodra hij zijn aarde tot vijand van zijn hemel maakt.

Het "zo boven zo beneden" is de sleutel tot het begrijpen van de geest, tot de ziele-extase of de diepe geestelijke ontroering, waarover de ouden, zoals een Henoch en een Hermes, spraken, een bewogenheid die hun hemelen deed schudden.

"Klim hoger dan de hoogste hoogten,

Daal af dieper dan de diepste diepten,

verenig in u de gevoelens van al het geschapene,

water en vuur, droogte en vochtigheid. "

(Révélation d'Hermes Tresmegiste)

De eenheid die de mens met alles en allen verbindt, ligt in het gevoel, het gemoed, zeggen Hermes en Henoch; het gemoed dat zich uitbreidt in een rein hart dat wordt geïnspireerd door de ziel.

In deze realistische reinheid levende, kost het de mens geen moeite om zich over te geven aan de extase, de bezieling of de aanraking der goden.

Hij wordt meegevoerd door de geweldige grootsheid, die achter alle vormen en dingen stuwt en zonder zich te bedenken, zonder zich geremd te gevoelen door aangeleerde lessen, uit hij zich in het intuïtieve gebed of de bezielde lofzang:

O Gij, Kracht van alle machten, U wil ik lofzingen! "

Het is dezelfde extase, de diepe innerlijke bewogenheid, die wij tegenkomen o.a. in de boetezangen van de Pistis Sophia; het is de bewogenheid van door-de-geest-gegrepenen, of deze nu in het verleden leefden dan wel in het heden leven.

In wezen is dit: gnosis; het denken van het schepsel gaat op in het denken dat achter de natuur dringt, hij wordt één met aarde en hemel, ja, hoger dan de hoogste hoogten en dieper dan de diepste diepten beweegt hij zich, en op dat moment begrijpt hij alles.

Het is de éénwording, de grensverbreking, die in onze zo geestarme tijd op allerlei kunstmatige manieren wordt gezocht, maar die niet verdragen wordt door de onvoorbereide mens, omdat zijn aarde, zijn organisme, niet rein, niet harmonisch is.

Hetgeen Hermes in zijn geschriften neerlegt noemt de kerkelijke mens: occultisme. En occultisme is gevaarlijk, verboden en duivels. Maar occultisme is in werkelijkheid: het verborgene. Hermes spreekt steeds over het verborgene, over de ziel van het vuur en de ziel van de lucht; vermeng u met die ziel.

De alchemisten spreken over de zwarte Mercurius, de ziel van het aardse of het natuurlijke existeren. Doorleef deze Mercurius, deze ziel van de aarde, die in wezen een deel van uw ziel is, want gij zijt aarde en hemel! En maak het zwarte zwart, zodat de reinheid van het puur zwarte ontstaat, waaruit het geheimenis, het verborgene, de ziel van de tweede Mercurius, de witte, opstaat.

Als de alchemisten Hermes de vader van de alchemie noemen, hebben zij waarlijk gelijk. Een Vader is een scheppende kracht, de bezieler. Door de universaliteit van de woorden van Hermes zijn zij nog heden actueel, daar er geen onderscheid bestaat tussen de zoekende mens (ziel) uit het verleden en uit het heden.

Allen zoeken de hemelen waaruit zij gekomen zijn. Allen zoeken de ziel van de geest: datgene waarmede zij zich eveneens vermengen willen, de rode Mercurius.

Er is geen ouderwetse of hedendaagse re-ligio: er is maar één re-ligio, die in beginsel in elke Lichtzoon leeft.

Deze re-ligio kan hij belevendigen zodra de bezieling hem meevoert langs de hemelen, zijn banen trekkende met de sterren en zich voedende met ambrozijn.

Degenen die de vervoering van de geestelijke bezieling kennen, weten dat deze woorden noch dichterlijk, noch fantasie zijn, maar werkelijkheid.

"Onwrikbaar geworden door God, O Vader,

m ik de dingen niet waar door de blik der ogen,

maar door de geestelijke energie,

die ik ontvang van de Krachten....."

Onwrikbaar is de mens die zijn innerlijke God ontdekt, die zich met Hem onderhouden kan tot belevendiging, bezieling en bevestiging. Zijn dagen beleeft hij dan anders, hij neemt anders waar en hij bemerkt dat hij contact heeft met de krachten.

De krachten die hij achter al het geschapene weet, krachten die het Al en ook hem doortrillen.

Hier ontmoet Hermes eveneens de oude Chinese filosofie, die spreekt over Tai Chi en Ch'i: Tai Chi die is als God, Ch'i die is als de vader der dingen.

De Vader is als een twee-eenheid: de vader-moeder, waaruit al het negatieve en positieve geboren werd, waaruit de mens, u en ik, hemel-aarde wezens, gekomen zijn.

Boven Ch'i staat God, Tai Chi, en zo zal de ziel allereerst de Vader, Ch'i, moeten herkennen voordat zij God zal kennen.

In de Vader ligt het zaad van alle dingen, de gedachte die alles schiep; in de Vader beleeft de ziel het wezen van alle schepselen en hoort zij de harteklop des levens.

Als we ons in deze onbegrensde begrippen verdiepen en ons verheffen tot de filosofie van Hermes, dan blijft al dat kleinzielige, bekrompen gedoe in ons eigen leven achter ons.

Onze eigen onevenwichtige aarde en onze door de donder uiteengerukte hemel maakten er een puinhoop van, een existentie vol met problemen, moeilijkheden, die zowel onze aarde als onze hemel weerhouden om zich te openbaren.

Zoals de Vader uit zichzelf de schepping voortbracht, zo brengt de mens, via denken en gevoelen, uit zichzelf zijn schepping voort: zijn leven; een leven waarin vormen en beeltenissen, gedachten en emoties ronddwalen, die hem dikwijls tot vijanden zijn geworden.

Machten, die zijn eigen kracht, hemelse zowel als aardse, opzuigen en hem ontledigen, hem verlagend tot een wezen dat los van de hemelen, soms zelfs onder de aarde leeft, zich voedende met ontkrachte producten, gelijk hijzelf ontkracht is, zich omgevende met kunstmatige beeltenissen, gelijk hijzelf kunstmatig geworden is.

Lijdende aan innerlijke honger, vluchtende voor innerlijke armoede en ledigheid, zichzelf bevredigende aan tweedehands waarheden, omdat hij de herinnering aan de waarheid verloren heeft.

Is het dan verwonderlijk dat deze mens zich uit als een beschonkene-naar-de-geest? Dat hij zich troost met de reflectie van meesters en de herinnering aan de wijsheid?

Wordt het "zo boven zo beneden", wordt de eenheid van aarde en hemel, wordt allereerst de schepping van de Vader, vóórdat gijzelf vruchten voortbrengt!

Elke vrucht die voortgebracht wordt uit de eenheid met de Vader, is waard getoond te worden, want hij zal zijn als ambrozijn, een godenspijs voor allen die ambrozijn zoeken en zich niet langer bevredigen kunnen met de kunstmatigheid.

De oude tradities waarbij, "de leer van vader op zoon gaat" is terug te vinden in Hermes als godenzoon, als de Zoon des Lichts, de halfgod, die de kennis en de waarheid direct van zijn vader heeft en deze "Hem ter ere" doorgeeft aan degenen, die van zijn Ras zijn, maar niet aan hen die dit niet zijn.

Ook hierin herkent men de "vloek van de kennis, die overgedragen werd aan de aarde-mensheid", aan hen die slechts aarde zijn.

De traditie in religie, maatschappij en regeringsvorm, in allerlei heraldieke, hiërarchiale symbolieken, is terug te voeren op de oergeschiedenis van de Lichtzonen. En zij die worstelen met de aarde (of de natuur), alsof de aarde hen kwaad berokkent, vergeten hun ingeschapen macht om zich tot de hemelen te verheffen, waar de aarde hen niet kan volgen.

De aarde zal hen niet tegenhouden, maar de onvolkomenheid van hun hemel zal hun beletsel zijn. 

Aarde richt zich tot aarde, tot alles dat de hemelen beschouwt als iets dat buiten hen of geheel niet bestaat. Hemel richt zich tot de hemelen, tot daar waar begrenzingen en onmacht onbekend zijn.

Hij, die niet gelooft in die hemelen, zal die hemelen niet vinden, noch hen kunnen uitbreiden in zichzelf en zo zal hij aarde tegenover aarde, of aarde met aarde zijn en alle problematiek binnen de natuur zal hem aangrijpen, omdat de hemelen, die de natuur omarmen en leven schenken, niet aanwezig dan wel krachteloos zijn.

De aarde voedt de aarde niet: de hemel schenkt het vuur dat water tot dauw omtovert.

De mens, die de in hen wonende geest niet kent, omwoelt zijn aarde, in het zweet zijns aanschijns, maar hij zal het leven niet vinden. Elke Lichtzoon bezit maar één doel of één ideaal, één uitzicht: één te worden met de goden en zich te voeden met ambrozijn. Ambrozijn is als de dauw der hemelen.

Hij, die zich niet voedt met ambrozijn, zijn hemelen verkommeren. Maar ook zijn aarde verkommert, hij wordt ziek, en zal alle symptomen van onvrede, ongeluk en honger vertonen.

Zij, die in hun leven de ziele-extase hebben beleefd, al is het slechts éénmaal, zullen niet ophouden te zoeken naar een tweede druppel van deze ambrozijn en zij zullen zich pas waarlijk "gevuld" gevoelen wanneer zulk een druppel hun droge lippen bevochtigt.

"Neem in uw gedachten dat niets voor u onmogelijk is......."

Zelfs de geest ontmoeten is niet onmogelijk. Zelfs opnieuw de Diepe Vrede vinden, die u wellicht verloren dacht, is niet onmogelijk. Want ook deze Diepe Vrede ontstaat uit de ambrozijn, die de ziel put uit de bron der goden.

Hoe zou een Lichtzoon kunnen vergeten dat hij uit het Licht der hemelen geboren werd?

Heeft hij dan niet te lang in de aarde gewroet op zoek naar verloren gegane leringen, of gekeken naar de bouwwerken der mensen?

Daar waar het Licht is, daar kan het zich verbreiden; daar waar de hemelse roep de ziel verontrust, haar ongelukkig maakt, omdat zij er geen gehoor aan geeft, daar kunnen de hemelen zich uitbreiden en de aarde omarmen, opdat deze aarde geheeld zullen worden en in staat zullen zijn de goden te zien afdalen op de Olympus, goden, Lichtzonen die mede van ons Ras zijn en die ons wenken de Olympus te bestijgen, op weg naar de hemelen, waaruit wij eens nedergedaald zijn.

Waarlijk, hij die uit het Licht gekomen is, zal met Hermes, in een allesomvattende bezieling, kunnen zingen:

"Ik ga tot Leven en Licht! Gezegend zijt Gij, O Vader!"

En de Lichtzoon richt zijn blik op de horizon, waar de berg der Goden reeds glanst in afwachting van zijn komst.
bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #84 Gepost op: 24 maart 2014, 12:56 »
Antropologen beweren dat Indianen tienduizend jaar voor de blanke man in dit land waren. Vraagt niemand zich af hoe de bewoners van de wereld van de Indianen zo lang overleefden zonder de introductie van een Europese Bijbel? Het argument van de Europese missionarissen tegenover de ouderen en de leiders van de Indianen dat hun Bijbelse God de enige was die aanbeden diende te worden was niet succesvol,

zoals een oudere Indiaan tegen sommige missionarissen zei: “Als jullie God beter is dan de onze, en jullie hadden een dergelijk sterk geloof in Hem, waarom stond Hij jullie dan toe om jullie land achter de wateren te verlaten en naar de onze te komen en die te nemen?”

fyi
Gast

Max

bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #85 Gepost op: 24 december 2018, 11:17 »
Ik heb het programma niet kunnen volgen, maar ik deel de mening van Lesly NIET.
Winti is een op zich zelf staand Geloofsovertuiging en heeft geen vermenging van het christendom nodig om te kunnen bestaan.
Ik ga zelfs zover te zeggen dat vermenging van Winti met het christendom meer onzin en verwarring voortbrengt onder de gelovigen.
Er zijn heel wat konfo's die de bijbel NIET erkennen en dus ook helemaal NIET geloven in de bijbel. Echter, zij erkennen wel de Basis, Anana Keduaman Keduapon!
winti gebruikt men spreuken uit de bundel tijdens de kra tafra. heeft met je opvoeding te maken . de 1 geloofd in God en gaat naar de kerk,maar baad ook winti watra. en en.
waarom mag je niet gewoon alles doen. God kerk winti . mijn moeder is hindoe me vader creool. ik bid Anana maar ook shiwa  .. is hoe jij erin staat. 

Gerelateerde onderwerpen