Christendom kun je niet losmaken van winti in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Christendom kun je niet losmaken van winti

  • 85 reactie(s)
  • 30188 x bekeken
  • 85 reactie(s) 30188 x bekeken
Gast

elien

bewerk
Christendom kun je niet losmaken van winti
« Gepost op: 10 januari 2010, 14:50 »
hoorde vandaag op de radio van lesly dat men nooit het christendom kan losmaken met de winti cultuur,omdat
dat ze samen gaan,want ook die winti's weten en geloven in de bijbel.heel mooi programma om te volgen.
dus nu weten we meer hiervan.




Gast

Dya-Dya

bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2010, 15:25 »
ik ben het er half mee eens en heel goed wat je zegt !

kijk in de bijbel staan teksten waar iedereen zich in kan vinden
het zijn richtlijnen hoe een mens eigenlijk positief moet leven.

veel personages komen ook overeen met de winti's
de teksten zijn ook goed om het boven natuurlijke te bereiken met de psalmen.
om verlichting te vragen of kracht... het is meer een hulpmiddel voor de mens...

maar ik denk dat de afro surinamers dieper moeten kijken...
bijv. naar afrika/egypte waar onze wortels van winti eigenlijk liggen.

verhaal van osiris en seth (jezus en judas)
geb en noeth & Isis,   
krokodil god sobek
Chnoem en hekket (djodjo)
 Sjoe (lucht) en Tefnoet (water)

EN DE TEKENS DIE DE EGYPTENAREN GEBRUIKTE !

google een beetje en verbreed je horizon mensen

groetjes,

dya-dya


Gast

Romano

bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2010, 15:29 »
Ik heb het programma niet kunnen volgen, maar ik deel de mening van Lesly NIET.
Winti is een op zich zelf staand Geloofsovertuiging en heeft geen vermenging van het christendom nodig om te kunnen bestaan.
Ik ga zelfs zover te zeggen dat vermenging van Winti met het christendom meer onzin en verwarring voortbrengt onder de gelovigen.
Er zijn heel wat konfo's die de bijbel NIET erkennen en dus ook helemaal NIET geloven in de bijbel. Echter, zij erkennen wel de Basis, Anana Keduaman Keduapon!
Gast

inge

bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2010, 15:33 »
wil je zeggen dat wat lesly dan beweerd op de radio niet klopt,want ook stanga erkend dat.misschien kan getytours die opname hier plaatsen van vandaag 10 jan.
Gast

Pa lanti

bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2010, 15:44 »
Odi,

Vergis je niet Romano
we kennen winti en voodoo.

winti erkend God   voodoo wisi niet.
de wintis die god erkennen zijn goed, en de demonen die god niet erkennen zijn slecht ze zien satan als hun god. en dat brengt verwaring. satan of god goed of slecht weet je het nog. wisi man kent god niet hij is gevallen. daarom kent hij god niet met zijn demonen. lesley heeft helemaal gelijk en andere du mannen die in god geloven
Gast

Romano

bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2010, 16:04 »
Odi,

Winti en Voodoo staan bij mij echter niet bekend als tegenpolen maar juist als stromingen vanuit het Yoruba geloof in Afrikiti. Zowel binnen Winti en Voodoo heb je positieve en negatieve aspecten. Maar het staat als een paal boven water dat binnen beide stromingen "God" wordt erkent.
Gast

Bali

bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2010, 16:36 »
Beste Romano,

als je in Suriname woont en je praat over voodoo dan doe je aan hekserij ,wisi
praat je over winti dan ben je goed bezig.
waarom praat men over winti en niet over voodoo in suriname, weet jij dat?

Voodoo staat in Suriname bekend als het negatieve, als tip wil ik je dan meegeven als je ooit in Suriname loopt, zeg niet dat je in Voodoo gelooft of aan voodoo doe, maar aan winti.
men zal je vreemd aankijken, In Suriname kennen wij geen voodoo. en als we het kennen dan zien wij het als wisi iemand beheksen. In landen als haiti doet men aan voodoo waar ze het als goed kennen. en je zal ook negatief hebben.

praat dus voodoo niet goed in Suriname. praat en laten we het bij winti houden.
de engelen die god gestuurd heeft erkent hem, zei die hem niet willen erkennen werken niet met god maar met wat anders. zo simpel is het. het is toch logisch, waarom erkend een deel god wel(goed) en een deel erkent hem niet(slecht)


er zal altijd een strijd blijven tussen goed en slecht. winti en voodoo. en ga zo maar door. een winti die god erkent zal een ander nooit pijn doen zonder dat men die oersoon eerst wat gedaan heeft en de bal duizendmaal terug zal krijgen. voodoo waar men slecht kent en geen respect heeft zal zonder pardon de ander beheksen en bewissen, ze hoeven toch geen verantwoording afteleggen aan god dus erkennen ze god niet.

geef mij maar een winti die god wel erkent.


Gast

Dya-Dya

bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2010, 16:41 »
voodoo/winti  is allemaal goed.... hangt van je zelf af wat je met het mes doet..

optie 1: snij je er een mooi kunst werk mee

of

optie 2: steek je iemands rug ermee

groetjes,

dya-dya
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2010, 16:43 door Dya-Dya »

Gast

sangra

bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2010, 16:44 »
waarom spijkeren mensen kinderen in afrika met spijkers in hun hoofd wie doet dat of stuurt de mensen dat te doen?
wel het zijn de slechte mensen na didibri(vodu,zwarte magie),
want wan winti sang boeng e erken Gado.
Gast

Krorintie

bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2010, 16:46 »
voodoo/winti  is allemaal goed hangt er van zelf af wat je met het mes doet..

optie 1: snij je er een mooi kunst werk mee

of

optie 2: steek je iemands rug met die mes
niet mee eens.

als jij een goed mens bent zal je dan een rover worden als je taak is om goed te doen. een winti die goed doet en is een engel die goed moet doen kent geen slechte opdrachten. je mag een winti 10 slechte opdrachten geven hij zal het nioet doen. de mans denkt dat goede winti ook slecht doet. nee is een slechte demoon die zich aanmeld om die slechte opdracht die de mens geeft uitvoerd. laat je niet wijst maken dat een goede winti slecht doet als jij mens die geode winti slecht laat doen. nooit, vergeet het snel. goede winti doet geen slecht en jij als mens werkt dan niet met eeen goede winti als je slecht doet wisi maakt krooi enz,maar met slechte geesten. winti niet...
Gast

buba

bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2010, 16:49 »
er zijn ook goede voodoo priesters en goede winti priesters,maar er
zijn ook slechte voodoo priesters en slechte winti priesters
je hebt goed en kwaad,het kwade kan nooit naar God gaan en erkend God ook niet
maar het goede erkend hem wel.
Gast

Dulsie

bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2010, 16:54 »
God zegt gij zult niet vloeken, omdat demonen rond zwerven en deze vloeken die de mens uitspreek zal uitvoeren.
en het zijn niet de goede winti die de vloek uitvoeren maar de slechte.
ik wil soms winti hier schreeuwen hoe mensen apukoe kromantie en anderen zeggen dat winti slecht doet.

mijn winti kent het niet. en ze erkennen god. en doen geen kwaad. jammer dat men niet weet wat winti is.
als anderen mensen slecht doen, wisi werken ze niet met goede winti maar met een DEMOON. is geen winti hij noemt zichzelf winti of apoekoe, maar is om jou hoofd weg te brengen go boks.

wordt eens wakker mensen en werk met de goede wintis, daarom misgunnen we elkaar zoveel, goede winti is blij voor zijn medemens. a;lleen maar haat in de wereld.. komt door de slechte demonen in sommige hun hoofden, weg ermee en accepteer god en de goed winti kumanti,die god erkent obia die god erkent zal nooit slecht doen. word wakker.
Gast

Dya-Dya

bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2010, 16:55 »
ik ben het er half mee eens en heel goed wat je zegt !

kijk in de bijbel staan teksten waar iedereen zich in kan vinden
het zijn richtlijnen hoe een mens eigenlijk positief moet leven.

veel personages komen ook overeen met de winti's
de teksten zijn ook goed om het boven natuurlijke te bereiken met de psalmen.
om verlichting te vragen of kracht... het is meer een hulpmiddel voor de mens...

maar ik denk dat de afro surinamers dieper moeten kijken...
bijv. naar afrika/egypte waar onze wortels van winti eigenlijk liggen.

verhaal van osiris en seth (jezus en judas)
geb en noeth & Isis,   
krokodil god sobek
Chnoem en hekket (djodjo)
 Sjoe (lucht) en Tefnoet (water)

EN DE TEKENS DIE DE EGYPTENAREN GEBRUIKTE !

google een beetje en verbreed je horizon mensen

groetjes,

dya-dya



volgens mij is er hier een misverstand gekomen

hoe ik je het beste kan uitleggen is door de kern te zoeken van voodoo... wat voodoo is en inhoud

voodoo is niet slecht.. maar mensen gebruiken het slecht...

groetjes,

dya-dya
Gast

Dya-Dya

bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2010, 17:02 »

winti is iets positief...
je krijgt koni wijsheid en kracht...

maar de mens kan opeens veranderen door dat ze dierbaren verliezen of een te zware tegenslag hebben meegemaakt.
de mens  bezit altijd onbewust negatieve en positieve energie onbewust (ying-yang)
en wat op een moment of situatie over heerst... dat doe je uiteindelijk dan.

de mens kan dan met de koni die ze hebben uit het verleden het slecht gebruiken...
en dan kan de winti de persoon straffen of anana
wat ze ook kunnen doen is na een lange tijd afstand nemen van de persoon

dus ligt aan de mens wat je met de koni doet...en hoe je wordt beinvloed
en wat voor keuzes je in je leven maakt


groetjes,

dya-dya
Gast

jan klaassen

bewerk
Re: Christendom kun je niet losmaken van winti
« Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2010, 17:34 »
winti is iets positief...
je krijgt koni wijsheid en kracht...

maar de mens kan opeens veranderen door dat ze dierbaren verliezen of een te zware tegenslag hebben meegemaakt.
de mens  bezit altijd onbewust negatieve en positieve energie onbewust (ying-yang)
en wat op een moment of situatie over heerst... dat doe je uiteindelijk dan.

de mens kan dan met de koni die ze hebben uit het verleden het slecht gebruiken...
en dan kan de winti de persoon straffen of anana
wat ze ook kunnen doen is na een lange tijd afstand nemen van de persoon

dus ligt aan de mens wat je met de koni doet...en hoe je wordt beinvloed
en wat voor keuzes je in je leven maakt


groetjes,

dya-dya

Een 10 met een gouden griffel!

Jan

Gerelateerde onderwerpen