cultuur school in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

cultuur school

  • 63 reactie(s)
  • 16137 x bekeken
  • 63 reactie(s) 16137 x bekeken
Gast

kostenkoper

bewerk
cultuur school
« Gepost op: 02 oktober 2009, 01:17 »
is er een wintie cultuur school waar ik mijn kinderen  in de wekend kan laten onder wijzen?
zo ja waar.




Gast

Don Kodjo

bewerk
Re: cultuur school
« Reactie #1 Gepost op: 02 oktober 2009, 12:20 »
is er een wintie cultuur school waar ik mijn kinderen  in de wekend kan laten onder wijzen?
zo ja waar.

Gelukkig niet!!!Wintie is niet voor kinderen.Kinderen moeten naar school [normale school]en dienen zich niet bezig te houden met bovennatuurlijke zaken die zo ingewikkeld zijn dat zelfs volwassenen het vaak niet kunnen begrijpen.
Het kan ze alleen maar verwarren,zeker in de leeftijdsfase waarin ze verkeren en niet te vergeten de maatschappij waarin wij nu leven.

GRT.

*

Offline luangupikinte

  • *****
  • 820
  • tide mi du den bun tamara den wani kiri mi
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: cultuur school
« Reactie #2 Gepost op: 02 oktober 2009, 12:49 »
Odi Odi Don kodjo


Niet om een of het ander , maar daarom heb je tegenwoordig volwassene die helemaal niks weten van het winti cultuur ,
of soms zelf verafschuwen omdat ze nooit iets hebben gehoord van winti , het is net alsof je een volwassenen het diepe in wilt gooien maar die zelfde volwassene heeft geen diploma dus verdrinkt , je hebt gelijk dat kinderen op school horen maar dat winti niks voor kinderen is (dan wil ik graag weten van jouw vanaf welke leeftijd wij praten  )


Luangupikinte(Jong-Obia)
Gast

rene

bewerk
Re: cultuur school
« Reactie #3 Gepost op: 02 oktober 2009, 13:04 »
zelf mi leri sabi winti sani toen ik 10 jaar was,werd mij wel het een en andere al uitgelegd  hoe en wat,maar niet dat ik mij ermee constant bezighield.
vind dat je wel eerder vanaf 12 a 13 jaar wel het een en andere mag weten over winti,want vele volwassenen weten ook niks van winti af.
Gast

jan klaassen

bewerk
Re: cultuur school
« Reactie #4 Gepost op: 02 oktober 2009, 13:18 »
Gelukkig niet!!!Wintie is niet voor kinderen.Kinderen moeten naar school [normale school]en dienen zich niet bezig te houden met bovennatuurlijke zaken die zo ingewikkeld zijn dat zelfs volwassenen het vaak niet kunnen begrijpen.
Het kan ze alleen maar verwarren,zeker in de leeftijdsfase waarin ze verkeren en niet te vergeten de maatschappij waarin wij nu leven.

GRT.
Een school is er niet. En kinderen moeten inderdaad naar school. Winti is niet per definitie het bovennatuurlijke. Je leert meer. Kijk, vaak hoor je dat ouderen als kind altijd werden weggestuurd als er iets ging gebeuren. Bij mij was dat niet zo. Ik had het geluk dat mijn ouderen mij altijd bij alles betrokken omdat men al snel door had volgens hun dat ik een "werker" zou worden. Ik heb daarom vroeg geleerd over dresi en wiwiri. Het heeft mij dingen in het leven anders laten bekijken. Zeker in deze westerse maatschappij heb ik voordelen van de sabi die doorgegeven is door mijn ouderen. Dus als jij je kinderen kan betrekken in bepaalde zaken dan moet je dat vooral doen. Je hoeft je kind niet uit te leggen wat Aisa is en wat een Luangu is. Niet nodig het kind zal het t.z.t. leren. Maar je kruiden kennis, je geschiedenis, o zo belangrijk!

Jan
Gast

kerk

bewerk
Re: cultuur school
« Reactie #5 Gepost op: 02 oktober 2009, 13:34 »
odi odi  ,waaron niet?Het kan ze alleen maar verwarren, geloof ik niks van,het kan ze alleen geestelijk sterker maken volgens mij , zo dat ze later sterker in hun schoenen staan en dingen beter kunnen invullen
ik zou ze zeker op zo een school zetten als dat zaterdag en zondag en op schoolvakansies  gegeven werd
waarom kunnen ze dan wel zondag naar de kerk daar worden ze toch niet verward van daar word toch ook over bovennatuurlijke zaken les gegeven
*

Offline getyours

  • ******
  • 2212
    • Bekijk profiel
    • Tamare Sma Sani
bewerk
Re: cultuur school
« Reactie #6 Gepost op: 02 oktober 2009, 17:28 »
Als Wintie niet goed is voor kinderen dan stort heel de basis van ons geloof in.
Want dan is het niet goed voor ons.

Want je kan ze niet jong genoeg leren. Ik betrek mijn kleintjes bij bijna alles wat ik doe.
Ik leg ze uit waarom ze een ring een ketting een boei etc krijgen. Ik leer ze bidden de geschiedenis zo ver ik
die ken en anders zoek ik het op. Ik leer ze Surinaams praten. Ik leer ze de basis en als ze ouder zijn mediteren.
Geen geheimen want het brengt alleen maar broeia.

Ik wil niet bij die groep worden die zegt tegen ze kinderen "draag deze ring maar je verteld niet waarom.
Je moet geen varken eten maar legt niet uit waarom. Geheim na geheim en dan helaas sterft er weer iemand
en wie zit er met de gebakken peren.....de kids.

Ik weiger mee te doen aan die tai mofo cultuur.
Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.


Gast

helemaal

bewerk
Re: cultuur school
« Reactie #7 Gepost op: 02 oktober 2009, 18:21 »
getyours , :great: je hebthelemaal glijk :great:

Gast

zullenwij

bewerk
Re: cultuur school
« Reactie #8 Gepost op: 02 oktober 2009, 18:42 »
zullen wij als ouders een ruimte afhuren of kopen,waar wij onze kinderen door kenners laten onderwijzen en onze kids kennis laten maken met ons wintie cultuur.

het moet nu2009 toch uit het donker :character0029: :character0029: :character0029: :character0029: :character0029:
bewerk
Re: cultuur school
« Reactie #9 Gepost op: 02 oktober 2009, 19:58 »
het zou heel goed zijn als de volwassenen die zich ook bezighouden met de winti cultuur het ook in een vroeg stadium zouden overbrengen aan hun kinderen.zelf ben ik mijn familie dankbaar dat ik al op zeer jonge leeftijd 7 a 8 jaar kennis hebt kunnen maken met winti en ook het een en andere beleefd op wisi gebied.
in het begin was het mijn oma die me veel vertelde ,omdat zij geregeld haar aisa op bezoek had en als kleine jongen kijk je echt je ogen uit als je ziet dat je oma anders praat dan normaal en anders doet en dat de volwassenen in huis haar vragen stelden.

ook in de latere jaren heb ik veelvuldig kennis gemaakt met andere konfo's,de een schreeuwde harder dan de andere,maar desondanks ben ik blij dat ik al van jongs af aan kennis met mijn cultuur heb kunnen maken. en zo vertel ik ook mijn kinderen hoe het reilt en zeilt over de winti cultuur,want ook zij hebben zeker het recht dat te weten.
en ook zij hebben jeje 's  heel jong op iemand zien komen,dus vrij logisch dat er ook vragen komen van hoe en wat.
 
dus voorstander ben ik zeker dat kinderen al vroeg het een en andere mogen weten wat een winti /jeje is.

odi fajalobi
Gast

helemaal

bewerk
Re: cultuur school
« Reactie #10 Gepost op: 02 oktober 2009, 22:45 »
helemaal gelijk. :great: :great:
Gast

Don Kodjo

bewerk
Re: cultuur school
« Reactie #11 Gepost op: 03 oktober 2009, 15:52 »
Odi Odi Don kodjo


Niet om een of het ander , maar daarom heb je tegenwoordig volwassene die helemaal niks weten van het winti cultuur ,
of soms zelf verafschuwen omdat ze nooit iets hebben gehoord van winti , het is net alsof je een volwassenen het diepe in wilt gooien maar die zelfde volwassene heeft geen diploma dus verdrinkt , je hebt gelijk dat kinderen op school horen maar dat winti niks voor kinderen is (dan wil ik graag weten van jouw vanaf welke leeftijd wij praten  )


Luangupikinte(Jong-Obia)

Odie LP,
om te beginnen vind ik iemand van 15-16 jaar al jongedame of jongeman.
Verder vraag ik me af hoe sommige mensen denken.
Een kind thuis culturele uitleg en voorlichting geven is goed. Die kinderen zijn ook niet gek en zullen als ze bepaalde dingen zien natuurlijk om uitleg vragen en dan hoor jij als ouder die te geven afhankelijk van de complexiteit van de vraag. Een kind moet het kunnen snappen. Dus dat is niet het probleem.
Maar een kind die 5 dagen op school heeft gezeten, nog in het weekend naar een wintie school  willen sturen blijf ik absurd vinden.
In die levensfase zijn er belangrijkere dingen in het leven en de maatschappij die een kind moet leren, en vind ik dat wintie school een ongeweste en onnodige belasting voor een kind is. Er is genoeg tijd om over wintie te leren.
En degenen die een wintie school willen opzetten wens ik succes.
Kwassie Koorndijk heeft het ook geprobeert met Opo sranan tongo en je zag het resultaat.
GRT.
*

Offline luangupikinte

  • *****
  • 820
  • tide mi du den bun tamara den wani kiri mi
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: cultuur school
« Reactie #12 Gepost op: 03 oktober 2009, 16:08 »
Od Odi ,




daar geef ik je groot gelijk in , met de leeftijd ben ik het ook mee eens , voor mij hoeft er geen winti school te komen de basis moet van thuis komen , je moet weten wat je je kind verteld al bestond er zo een school zou je kind mischien dingen leren op school die helemaal niet kloppen , Elke kind heeft een basis nodig , en die basis hoor je meestal thuis te krijgen , en vanuit die basis moet het kind leren vind ik , het is zijn/haar keuze het is dan ook niet nodig om een jong kind teveel te leren , het komt wanneer het komen moet .


Don Kodyo  ; Net las ik dat je schreef over Jonge Bonumannen dat het niet zinnig is over om der te discusseren dus ik ga er ook niet over discusseren maar volgens jouw zou het niet kunnen dat er al een Bonuman is vanaf 17 a 18 jaar , en die zich wel aan de regels kan houden , die rein als het ware leeft ?



Groetjes Lp(jong-obia)
Gast

kenners

bewerk
Re: cultuur school
« Reactie #13 Gepost op: 03 oktober 2009, 17:00 »
zijn er kenners die les willen geven?
waarom kunnen andere kinderen wel les krijgen in hun cultuur en de onze niet?
waar zijn julie bang voor?weet dat er in de zomer vacantie een surimamse cultuur cursus was voor kinderen in de bijlmer
nou ik kan je vertellen dat  die kinderen heel tevreden waren over die cursus en staan te trappelen om weer te gaan.
waarom proberen we onze kinderen dom te houden wat onze cultuur betreft,andere culturen doen dat bij hun kinderen toch ook niet.of zijn juli nog bang voor de zweepslagen
Gast

waarom

bewerk
Re: cultuur school
« Reactie #14 Gepost op: 03 oktober 2009, 20:07 »
maar waarom zou het niet de moeite zijn om een winti leerschool te beginnen voor onze kinderen en klein kinderen?
waarom lukt het wel bij andere bevolking groepen wel en bij de surinamers(blaka sma) niet?
waarom is men vaak zo negatief over iets,omdat het bij de een mislukt is wil nog niet zeggen dat het bij alles en iedereen zal mislukken of niet?

Gerelateerde onderwerpen