"ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu?? in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

"ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??

  • 70 reactie(s)
  • 33811 x bekeken
  • 70 reactie(s) 33811 x bekeken
bewerk
"ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??
« Gepost op: 02 november 2011, 21:39 »
odi

steeds vaker zie ik de Bass trombone(kopro tutu)verschynen in de "ingi prey"
is dat de nieuwe vorm van "ingi prey" of is het de wel bekende "ala sma e wroko tra fasi"
of licht het gewoon aan mij?

wat is het verband tussen de bass trombone en de "ingi winti"(bosoe)?
ik zie zelf dat mensen in trance raken en hun hoofd genietend steken in de trombone.

hoe zit het precies? dit is "nieuw" voor mij.

odi odi



Leliambo na sabiambo
Anato fu kandiyaifo


bewerk
Re: "ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??
« Reactie #1 Gepost op: 05 november 2011, 16:44 »
odi

steeds vaker zie ik de Bass trombone(kopro tutu)verschynen in de "ingi prey"
is dat de nieuwe vorm van "ingi prey" of is het de wel bekende "ala sma e wroko tra fasi"
of licht het gewoon aan mij?

wat is het verband tussen de bass trombone en de "ingi winti"(bosoe)?
ik zie zelf dat mensen in trance raken en hun hoofd genietend steken in de trombone.

hoe zit het precies? dit is "nieuw" voor mij.





odi odi



Odie B.O,
het maakt deel uit van de vernieuwing in de Wintie! De kopro toetoe die ik ken is de boto toetoe.
Persoonlijk denk ik dat het Kopro toetoe  gebeuren uit Coronie afkomstig is omdat ze vrijwel geen dron daar spelen.
Toen ik nog jong was speelde men in de stad wintie pokoe als prisirie voor de Aisa of Indjie.
Tegenwoordig is de wintie pokoe  een volwaardige pre voor Aisa tot Cromantie!
Sterker nog, te dron e pre, wintie no e kon gemakkelijk, ma te joe bro wan trompet, ondro kampoe foeroe!
Tegenwoordig kan men 25 liedjes ineen spelen, alles telt.
Je hebt het over de kopro toetoe, wat vindt je van de keyboard?
Den wintie srefie wanie maak deel uit foe a modernisering!

Odie DK.

bewerk
Re: "ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??
« Reactie #2 Gepost op: 06 november 2011, 04:14 »
Lespeki DK,

Dus ik ken ook de boto tutu als het instrument bij vooral de ingi prey(kar den ingi)
Ja en de ik denk dat jy de bel ook heb mee gemaakt als instrument fu kari bigi yeye.

No taki over de keyboard, na moderne winti het zal me niet verwonderen als di winti's petat met frikandel eten.
Ik heb laatst na lange tijd een goede conversatie kunnen houden met een meester. Dat was geen troki na wala butla bu fu deng domblo aflaku.

Odi nanga lespeki
Gast

Jan Klaassen

bewerk
Re: "ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??
« Reactie #3 Gepost op: 06 november 2011, 12:54 »
odi

steeds vaker zie ik de Bass trombone(kopro tutu)verschynen in de "ingi prey"
is dat de nieuwe vorm van "ingi prey" of is het de wel bekende "ala sma e wroko tra fasi"
of licht het gewoon aan mij?

wat is het verband tussen de bass trombone en de "ingi winti"(bosoe)?
ik zie zelf dat mensen in trance raken en hun hoofd genietend steken in de trombone.

hoe zit het precies? dit is "nieuw" voor mij.

odi odi


Odi,

Kopru tutu is bij mijn weten niet de (bass) trombone maar de "sousafoon" het blaas instrument dat je om je lichaam draagt.
Dat men een (bass) trombone gebruikt als de sousafoon er niet is is dan verklaarbaar. Een goeie trombonist kan heel lage geluiden procuceren op zijn instrument dat je bijna gaat denken dat het een sousafoon is.

Authenticiteit is een binnen onze een religie een emotionele wetmatigheid geworden (lees, op niets gebasseerd). Mensen uit de stad hechten er zeer grote waarde aan. Waar wij bidden met een kalebas en nooit met een beker of glas doet men daar in het binnenland niet al te moeilijk over.
Het is toch ook niet altijd een prapi? Hoevaak is het een tobbe? Tobo na yu e wasi wi, tobo na yu e losu wi, n'tobo ya n'tobo!

Wintie is niet een vastomlijnd iets het is voortdurend in beweging.

Het zijn tonen die mensen in trance brengen en het voortdurend reciteren. A bigi rigèri is iets van deze tijd en heeft zijn nut niet bewezen. Alleen de pokumangs raken ervan in extase maar menig komfo reageert er niet op. En vrouwtje met een piepstemmetje kan vaak bergen verzetten.

Een nak anu heeft vaak een sneller en diepergaand effect op komfo's.

Goed voorbeeld is de adjida het is het kleine ding in de adjida die de komfo "kietelt".

En laten we niet vergeten Fransje Gomes die menig grote komfo heeft weten te raken. De eenvoud van de muziek is hier de sleutel. Maar dat begrijpen de muzikanten vandaag de dag niet meer.

Het gaat niet om de hoeveelheid liederen die men kent en zingt maar wat men zingt en wanneer men het zingt. De muzikanten voeren vaak een onderlinge strijd en zijn minder gericht naar de komfo. Vaak kennen de zangers de liederen maar is de kennis omtrent de inhoud ver te zoeken.
Het is net als lieden die kumanti praten en achteraf jou niet kunnen zeggen wat ze nou eigenlijk hebben gezegt.

Resumerend komfo's passen zich aan tot op bepaalde hoogte.

Voorbeeld; Bij een kabraneti zie je vaak bepaalde gerechten staan. Dit zijn de gerechten die de kabra's in hun levensdagen aten en dronken (dat is de gedacht althans).
Wel, ik vind patat op zijn tijd heel lekker hoor. Ik gebruik elke dag yoghurt en drink in de winter kwast. Zouden mijn achterkleinkinderen dan sukrètjie, polakbeschuit, cacao (waar ik dus niet van hou) op de tafels moeten plaatsen?

Winti gaat diep en verreist inzicht, logica en een verre blik maar bovenal realiteitszin.

Odi
Gast

JAKLIEN

bewerk
Re: "ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??
« Reactie #4 Gepost op: 06 november 2011, 14:04 »
ik zou graag willen reageren hier op wat ik lees.
Ik weet niet veel, maar wat ik bij mij mensen heb gezien over wat muziek voor winties.
Ik weet niet of winties modern zijn of niet, maar ik geloofd niet in moderne wintie.
ik blijf in mij oude tradities geloven.
wat ik weet zet ik hier.
een ingi wintie danst niet met een kropro tu,  tenzij ze hem dat willen geven een echte ingi winti geeft aan
wat ze moeten spelen voor hem of haar of het pokoe of kawna.
vroeger had je ingi kawna vandaag an de dag dansen alla ingi pokoe.
je had ook vroeger dat die aisa kawna danste.
je hebt ook aisa die dron of pokoe dansen het is hoe die het willen jij of die dumang kan niet bepalen dat je een aisa of ingi pokoe moet geven die yeye moeten het zelf zeggen of ze dat willen.
je hebt aisa die ook met een ajida dansen en drong
pawinties dansen geen pokoe, maar met ajida en drong
ampuku dansen ook geen pokoe ,maar lala drong
obia dansen geen pokoe, maar lala drong
tegenwoordig wat ik nu in holland zie is dat men vaak alla kondre pokoe en prey geven
en die wintie die op alles dansen.
ik vind dit belachelijk.
wij verbaster alles hier en zeggen dat winties met de tijd mee gaan, het is niet waar.
dit is mij mening
bewerk
Re: "ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??
« Reactie #5 Gepost op: 06 november 2011, 17:56 »
Odi Odi,
      De indyi-winti m.n. de gron en de watra-bosu dansen inderdaad met de kopro tutu.
      In de meeste indyi-liederen komt de vraag naar de kopro tutu voor,en dat is van oudsher zo.
      Ze dansen ook op de poku,en dat geldt voor alle gron -winti' s.
      De kopro tutu heeft een zeer belangrijke plaats in de liederen van de gron - watra bosu- aisa en de
      papa-winti.
      Odi Odi.
*

Offline Sunder

  • *****
  • 616
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: "ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??
« Reactie #6 Gepost op: 06 november 2011, 21:32 »
Odi odi,

Zelf nooit ontmoet, hoewel familie, maar via verhalen van mijn moeder heb ik het e.e.a. over zalig tant Fransje mogen horen. Ze was een kankan vrouw naar wat ik begreep. Zo speelde ze o.a. de skratji als geen ander.

Gr.,
Sunder

En laten we niet vergeten Fransje Gomes die menig grote komfo heeft weten te raken.
Het is niet zo dat we niet durven omdat de dingen moeilijk zijn,
de dingen zijn moeilijk omdat we niet durven. (Seneca)


Gast

Jan Klaassen

bewerk
Re: "ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??
« Reactie #7 Gepost op: 07 november 2011, 10:43 »
ik zou graag willen reageren hier op wat ik lees.
Ik weet niet veel, maar wat ik bij mij mensen heb gezien over wat muziek voor winties.
Ik weet niet of winties modern zijn of niet, maar ik geloofd niet in moderne wintie.
ik blijf in mij oude tradities geloven.
wat ik weet zet ik hier.
een ingi wintie danst niet met een kropro tu,  tenzij ze hem dat willen geven een echte ingi winti geeft aan
wat ze moeten spelen voor hem of haar of het pokoe of kawna.
vroeger had je ingi kawna vandaag an de dag dansen alla ingi pokoe.
je had ook vroeger dat die aisa kawna danste.
je hebt ook aisa die dron of pokoe dansen het is hoe die het willen jij of die dumang kan niet bepalen dat je een aisa of ingi pokoe moet geven die yeye moeten het zelf zeggen of ze dat willen.
je hebt aisa die ook met een ajida dansen en drong
pawinties dansen geen pokoe, maar met ajida en drong
ampuku dansen ook geen pokoe ,maar lala drong
obia dansen geen pokoe, maar lala drong
tegenwoordig wat ik nu in holland zie is dat men vaak alla kondre pokoe en prey geven
en die wintie die op alles dansen.
ik vind dit belachelijk.
wij verbaster alles hier en zeggen dat winties met de tijd mee gaan, het is niet waar.
dit is mij mening

Odi,

OP basis van je "niet waar" uitspraak hier enkele voorbeelden van aanpassing van komfo en verandering in Winti.

Grumi wordt niet meer bespeelt.
Benta wordt niet meer bespeelt.
Yaw no e kari nanga tutu moro. (ini mi bere we kari eng so ete)

Bepaalde etenswaren en dranken bestaan simpelweg niet meer en zijn vervangen door iets anders. Placebo-effect? Ofwel het is tussen de oren van de komfo?

Velen hebben weinig toch geen kennis van de inhoud van liederen die gezongen worden. Wat je achteraan hoort te zingen zingt men vooraan. Wat men dient te zingen op te roepen zingt men om weg te zenden. En toch komen komfo parmantig opdagen. Hoe kan dat? Soso bakru? Of deng komfo no seti na a fasi?

Ondanks het missen van deze zaken komen de komfo toch. Hoe kan dat? Of zijn het wannabe komfo?
Zijn de gerenomeerde bonu's van nu en toen dan allen oplichters omdat ze wel die poku (versterkte muziek) geven in plaats van lala drong of kawina?

Winti no dansi a tapu stong een veel gehoorde uitspraak maar het tegendeel is allang bewezen. Aanpassing?

Hoeveel kruiden kunnen we wel niet gebruiken ter vervanging van kruiden die wij in Suriname gebruiken? Talloze! Aanpassing?

Winti is door ons mensen vermengd met het gebruik van de Bijbel. Iets wat wij niet hebben gekend voorde kerstening (ketening zou hier een beter woord zijn). En toch zie ik mensen driftig gebruik man van Het Boek. Komfo e doro rustig terwijl het niet aan de basis ligt van Winti. Aanpassing der komfo?

Ik kan nog wel even doorgaan maar ik denk dat het zo wel voldoende is om jou te laten inzien dat jou willen vasthouden aan het oude een nobele gedachte is maar niet (altijd) toepasbaar is anno 2011.


*

Offline Loverboy

  • ******
  • 6541
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: "ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??
« Reactie #8 Gepost op: 07 november 2011, 14:21 »
Odi,

Kopru tutu is bij mijn weten niet de (bass) trombone maar de "sousafoon" het blaas instrument dat je om je lichaam draagt.
Dat men een (bass) trombone gebruikt als de sousafoon er niet is is dan verklaarbaar. Een goeie trombonist kan heel lage geluiden procuceren op zijn instrument dat je bijna gaat denken dat het een sousafoon is.

Authenticiteit is een binnen onze een religie een emotionele wetmatigheid geworden (lees, op niets gebasseerd). Mensen uit de stad hechten er zeer grote waarde aan. Waar wij bidden met een kalebas en nooit met een beker of glas doet men daar in het binnenland niet al te moeilijk over.
Het is toch ook niet altijd een prapi? Hoevaak is het een tobbe? Tobo na yu e wasi wi, tobo na yu e losu wi, n'tobo ya n'tobo!

Wintie is niet een vastomlijnd iets het is voortdurend in beweging.

Het zijn tonen die mensen in trance brengen en het voortdurend reciteren. A bigi rigèri is iets van deze tijd en heeft zijn nut niet bewezen. Alleen de pokumangs raken ervan in extase maar menig komfo reageert er niet op. En vrouwtje met een piepstemmetje kan vaak bergen verzetten.

Een nak anu heeft vaak een sneller en diepergaand effect op komfo's.

Goed voorbeeld is de adjida het is het kleine ding in de adjida die de komfo "kietelt".

En laten we niet vergeten Fransje Gomes die menig grote komfo heeft weten te raken. De eenvoud van de muziek is hier de sleutel. Maar dat begrijpen de muzikanten vandaag de dag niet meer.

Het gaat niet om de hoeveelheid liederen die men kent en zingt maar wat men zingt en wanneer men het zingt. De muzikanten voeren vaak een onderlinge strijd en zijn minder gericht naar de komfo. Vaak kennen de zangers de liederen maar is de kennis omtrent de inhoud ver te zoeken.
Het is net als lieden die kumanti praten en achteraf jou niet kunnen zeggen wat ze nou eigenlijk hebben gezegt.

Resumerend komfo's passen zich aan tot op bepaalde hoogte.

Voorbeeld; Bij een kabraneti zie je vaak bepaalde gerechten staan. Dit zijn de gerechten die de kabra's in hun levensdagen aten en dronken (dat is de gedacht althans).
Wel, ik vind patat op zijn tijd heel lekker hoor. Ik gebruik elke dag yoghurt en drink in de winter kwast. Zouden mijn achterkleinkinderen dan sukrètjie, polakbeschuit, cacao (waar ik dus niet van hou) op de tafels moeten plaatsen?

Winti gaat diep en verreist inzicht, logica en een verre blik maar bovenal realiteitszin.
Odi

Odi,

Dit noem ik wijsheid....
soms denken mensen dat winti achter blijft.  :great:
wijs gezien,
als iemand van Patat houd, waarom zouden we geen patat op een kabra neti mogen zetten ...omdat het modern is...oma en opa aten geen patat,,,, maar de jeugd wel...over 50 jaar zijn er weer nieuwe andere tijden.

We vergeten niets wat we geleerd hebben....maar soms moet je meegaan en vooral meedoen met de tijd.
maak me blij, maak me gelukkig  en ik zal je geven wat je wenst.mijn naam is Loverboy
bewerk
Re: "ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??
« Reactie #9 Gepost op: 08 november 2011, 01:49 »
Odi odi,

Cc is echt een plek waar we met zijn allen wat van elkaar kunnen leren.
Gelukkig dat ik net als velen hier niet alleen cc als referentie kader heb.

Want bigi sma taki "te yu mati e kori yu a no e lafu"
Denk a tori, volgens de wijzen hier is het ruim denken vereist bij het benaderen van deze materie

Maar ondanks het feit dat vele kabras en jorkas favoriete gerechten hebben (gehad in hun levens jaren)dat toch geen gerechten zijn geworden op de heden daagse tafras(anno 2011).

Maar jaklien ik heb je begrepen en hopelijk anderen ook.

"sabi ben de bifo leri, na te yu leri dan yu o kisi sabi"

Lespeki odi
Gast

Jan Klaassen

bewerk
Re: "ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??
« Reactie #10 Gepost op: 08 november 2011, 10:30 »
Odi odi,

Cc is echt een plek waar we met zijn allen wat van elkaar kunnen leren.
Gelukkig dat ik net als velen hier niet alleen cc als referentie kader heb.

Want bigi sma taki "te yu mati e kori yu a no e lafu"
Denk a tori, volgens de wijzen hier is het ruim denken vereist bij het benaderen van deze materie

Maar ondanks het feit dat vele kabras en jorkas favoriete gerechten hebben (gehad in hun levens jaren)dat toch geen gerechten zijn geworden op de heden daagse tafras(anno 2011).

Maar jaklien ik heb je begrepen en hopelijk anderen ook.

"sabi ben de bifo leri, na te yu leri dan yu o kisi sabi"

Lespeki odi

Odi,

"sabi ben de bifo leri, na te yu leri dan yu o kisi sabi"

Een pakkende zin zou ik zeggen.

Onderwijs ons in deze materie.

Want de tafra's wijzen het tegendeel uit. En dat weet jij als geen ander. De tafra's van nu zijn niet hetzelfde als 30 jaar geleden. En die van 30 jaar geleden zijn niet hetzelfde als toen 30 jaar geleden. Enz, enz, enz.

Dit zijn de feiten die ook jij zal moeten erkennen. Gewoonten en rituelen veranderen als we het nou leuk vinden of niet. Ze veranderen.

Het zoeken van een komfo heeft een beter resultaat door de "nak anu" en toch zie je mensen het doen met drong. Waarom? Terwijl het van oorsprong met "nak anu" gebeurde. Is het effect met drong minder? Neen!

Hoe het komt? Overdracht is/was slecht. Zaken worden niet geheel uit de doeken gedaan. Oog is gericht op geld en vrouwen. En niet zoals vroeger op naam en faam.

En ook ik begrijp Jaklien want in onbegrip naar haar toe schuilt het niet.

Als jij géén wijde blik hebt in Winti krijg je het moeilijk want je loopt vast. Een schaar/mes benodigd tijdens een ritueel maar het is er niet wat doe je dan? Een scherf doet hetzelfde. Gaat het om het atribuut of om het effect dat het atribuut bewerkstelligd?

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Vele manieren om bepaalde problemen aan te pakken. Soms orthodox soms onorthodox.

Odi

ps het constant referen naar jou referentiekader zegt niets over jezelf en jouw mening maar iets over de bevindingen die jouw informanten hebben ervaren.


"sabi ben de bifo leri, na te yu leri dan yu o kisi sabi" ma te yu sabi, dang yu sabi taki yu no e kaba leri fu kisi sabi
bewerk
Re: "ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??
« Reactie #11 Gepost op: 08 november 2011, 12:05 »
Odi,

Ik schreef niet voor niks "Te yu mati e kori yu, a no e lafu"
Maar nochmaals gelukkig dat velen hier niet alleen cc als referentie kader hebben, maar zeker jammer voor hen die cc als enigste referentie hebben.

Ik zie het al al gebeuren dat er een ei nodig is fu broko tongo dan gebruikt men chocolade snoep(gaat het om het attribuut of het effect)
Ik zeg niet dat er geen gewoonten veranderen binnen de relegie, maar gelukkig is dat geen wetmatigheid. En als we op 1dag een scherf hebben gebruikt(na fa a meti long na so u habi fu sutu eng) in plaats van een schaar, veranderd dat feit niet de handeling dat er een schaar hoort te zijn.

-Als we uit overmacht een handeling plegen(met toestemming van de winti/obia)veranderd dat niet het ritueel.
-wij leven al langer dan 30 jaren na het ontstaan van winti, en de winti trefu's onveranderd(rund,peper,zout,ongeschubte vis)

Zij die een opleiding hebben genoten aan de oxford university refereren naar hun opleidings instituut.
Ik ben en wordt niet door me zelf onderwezen, dus heb ik altijd een referentie, zij die ruim denken hebben hun gedachten als referentie en dat is zeker weten veel ruimer dan mijn referentie kader.

Ik ben slechts een kleine leerling(van enkele Grootmeesters).
Winsi mi mati wan kori mi, a neeh luk want " te deng e ley gi obia mi sabi, ma mi a na Gadu".

Maar ten overvloede de relegie is echt niet zooo... Simplistisch als de ruimdenkenden het voorstellen.

"sabi ben de bifo leri, ma na te yu leri fosi yu e kisi sabi"

Odi

Gast

Jan Klaassen

bewerk
Re: "ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??
« Reactie #12 Gepost op: 08 november 2011, 13:04 »
Odi,

Ik schreef niet voor niks "Te yu mati e kori yu, a no e lafu"
Maar nochmaals gelukkig dat velen hier niet alleen cc als referentie kader hebben, maar zeker jammer voor hen die cc als enigste referentie hebben.

Ik zie het al al gebeuren dat er een ei nodig is fu broko tongo dan gebruikt men chocolade snoep(gaat het om het attribuut of het effect)
Ik zeg niet dat er geen gewoonten veranderen binnen de relegie, maar gelukkig is dat geen wetmatigheid. En als we op 1dag een scherf hebben gebruikt(na fa a meti long na so u habi fu sutu eng) in plaats van een schaar, veranderd dat feit niet de handeling dat er een schaar hoort te zijn.

-Als we uit overmacht een handeling plegen(met toestemming van de winti/obia)veranderd dat niet het ritueel.
-wij leven al langer dan 30 jaren na het ontstaan van winti, en de winti trefu's onveranderd(rund,peper,zout,ongeschubte vis)

Zij die een opleiding hebben genoten aan de oxford university refereren naar hun opleidings instituut.
Ik ben en wordt niet door me zelf onderwezen, dus heb ik altijd een referentie, zij die ruim denken hebben hun gedachten als referentie en dat is zeker weten veel ruimer dan mijn referentie kader.

Ik ben slechts een kleine leerling(van enkele Grootmeesters).
Winsi mi mati wan kori mi, a neeh luk want " te deng e ley gi obia mi sabi, ma mi a na Gadu".

Maar ten overvloede de relegie is echt niet zooo... Simplistisch als de ruimdenkenden het voorstellen.

"sabi ben de bifo leri, ma na te yu leri fosi yu e kisi sabi"

Odi


Odi,

Het voorbeeld van ei fu broko tongo en een reep chocola is theatraal. En iets uit zijn verband trekken.
Ben wel blij dat je zaken nu toch genuanceerder ziet dan dat je aanvankelijk deed. Zaken veranderen dus ook volgens jou binnen de religie.
Het is volgens jou geen wetmatigheid? Dat klopt natuurlijk niet!! Wetmatigheid van het leven, is verandering! Alles veranderd. Ja, je leest het goed, alles!

-Als we uit overmacht een handeling plegen(met toestemming van de winti/obia)veranderd dat niet het ritueel. dit klopt het ritueel blijft hetzelfde maar de atributen om het te voltrekken zijn dus wel veranderd en dat is waar de meesten over vallen, de authenticeit zo te spreken

Er zijn bepaalde obia's die men maakt met suiker terwijl het aanvankelijk honing was. Zelfde ritueel ander ingrediënt. Resultaat? Gelijkend!

Het is simplistisch te denken dat je Winti kunt vangen in wetmatigheden. Er is geen religie in de wereld die zich laten vangen in wetmatigheden. Binnen wetten heb je weer regels die de wetmatigheid in een heel ander daglicht stellen. Er zijn momenten die verandering eisen. Deze verandering opzich worden weer onderdeel van de wetmatigheden.
Met andere woorden er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Zelfs de spijswetten uit De Bijbel en als wetmatigheid kunnen worden gezien zijn terzijde geschoven door vele toonaangevende geestelijken. Merkwaardig temeer er duidelijk geschreven staat wat mag en niet mag.
Maar toch................

Een aantal grote bonu's gaf aan dat tè yu habi kumanti obia yu no mag fu habi zaak nanga tamaling. Waarom niet was mijn vraag toentertijd. Antwoord is simpel (maar dat is het altijd als je het éénmaal weet) de slaven werden afgeranseld met tamaling die voorzien werd van teer en werd doorgehaald in gebroken glas. Het zou de kumanti herinneren aan die verschrikkelijke tijd.
Men houdt het als trefu. Terwijl niet elke slaaf is afgeranseld. Je hoort niemand hierover omdat het bijna niet bekend is bij hedendaagse bonu.

Kijk hoelang het Katholicisme bestaat, het Jodendom, De Islam geen van alle wijsgeleerden kunnen je onomstotelijk vertellen van "ai na so a dè" want situaties bepaalen het inzicht op dat moment. Er zijn wetmatigheden binnen de stromingen maar die zijn constant gewijzigd, aangepast aan de hand van de tijdsgeest, gebeurtenissen.

Het moment dat jij dit wel kunt dan ben jij waarlijk GOD geworden maar dan yu sabi taki yu e lei gi obia.......
bewerk
Re: "ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??
« Reactie #13 Gepost op: 08 november 2011, 15:33 »
odi,

het gebruik van de chocola is nu theatraal ?.......terwijl het lievelings snoepje was van de "obia" die klaargemaakt wordt.
met dat verband word het duidelijk dat jou voorkeur van eten(tijdens jouw leven als mens)niks te maken heeft met de kra tafra.

zelf de gerechten en dranken op de kabra of de yorka tafra heeft niks te maken met het feit dat de lala yorka van tante Glenda Spaghetti zal willen op tafel, want tante was versot op spaghetti.

de veranderingen liggen meer in de aard van gebruiksvoorwerpen en vervanging daarvan.
vb. een plastic emmer ipv een prapi, een witte glas ipv een kalebas, suiker water ipv mellasse)

maar het wordt echt geen chocolade snoep ipv een ei, of patat met kip omdat JK het lekkr vond in zijn levens jaren.
en bij het gebruik van vervaning is het zoals je het verteld..."GELIJKEND" en dan bedoel ik meer in gevallen als suiker water in plaats van melasse....cognac ipv tafia. dan zal het resultaat gelijkend zijn maar nooit even sterk.

kijk maar onder de obia kampu tijdens de winti prey, dan zie je duidelijk wat fijngeschaafd is volgens boekje en wat ruimdenkers hebben gecreeerd. vanaf hun praten tot hun dansen is ruimdenkend.
"obia di wasi na isri alena zal dat ook kenbaar maken in zijn/haar praten... " mi isri di tyubu na wang hisri alena"
wat zal de obia zeggen die wasi na ini blakka emmer in de badkamer ????.

ik kan nog .....tig voorbeelden aanhalen dat er wel veranderingen worden doorgevoerd door de ruimdenkers, maar niet zonder prijs. De prijs is vaak inferieure kwaliteit geleverd door de ruimdenkers.
denk aan de gezegde..... "moro na opo, moro makka deh"............vrij vertaald(strengere regels, betere uitkomst)

fu di wi e libi ini pori kondre, da wi e meki "porikondre obia".......maar u no e meki pori obia.

ik kan het niet laten om vaker bepaalde gezegden te herhalen.
"te deng e ley gi obia mi sabi, ma mi a no Gado"

odi.

"sabi ben de bifo leri, ma na te yu leri fosi yu sa kisi sabi"
bewerk
Re: "ingi winti" en de "kopro tutu"......wat is de kopro tutu??
« Reactie #14 Gepost op: 09 november 2011, 16:30 »
Odie Jan,

dit is hoe ik het zie,..als je een pre geeft denk ik niet dat je een 3 delig pak gaat aantrekken,als je naar de kerk zou gaan zou je geen kamisa dragen. Maar ik denk dat er tijden zijn wanneer je graag een kamisa wilt dragen en tijden dat je graag in pak wilt rondlopen.Men moet zich aan de gelegenheid aanpassen.
Een kabra tafra is geen dedeoso tafra ,dat weet je ook.Als je achterklein kinderen patat met mayonaise op  jouw dede oso tafra willen zetten is het half zo erg, maar op een kabra tafra?? Trasma e go waka kon nanga joe die no sabie patat, die wel wanie cacao nanga soekretjie. En mie no denkie takie joe liefde foe patat met mayonaise de so bigie datie ie ne go kon foe die a no de na tapoe na tafra. Toemsie verander e broko oso!!!
Ik vind dat wij als Afro-Surs. die cultureel bewust bezig zijn de plicht hebben om de authentieke vorm van ons geloof die we nu  nog over hebben zoveel mogelijk te bewaren. Tamara wo tan barie fa Witman pak oen cultuur af terwijl na oensrefie e pori en!

En wat betreft de wintie,s die toch maar  komen wat je ook speelt,....SABRA KONFO!!!
Joe ne sie fa foroe foe den wintie libie lon?
Ik zag op een clip een dame die een Adjainie kreeg, we wan loirie moro flink!
Wintie e barie kon, den no sabie san na barie kondre odie, trawan foe den, winsie sa je singie djie den, den djompo e dansie nomo. A djersie a tikie den broko ini den jesie.Trawan, winsie fa je takie anga den, na ede nomo de sekie,
geen woord!
Trasma, e tekie waran foe obia e pree obia. Ga zo maar door.

So mie e bekijk son sanie jere bigie brada, it,s just my opinion.
Bigie odie   DK.

Gerelateerde onderwerpen