odi steeds vaker zie ik de Bass trombone(kopro tutu)verschynen in de "ingi prey"is dat de nieuwe vorm van "ingi prey" of is het de wel bekende "ala sma e wroko tra fasi"of licht het gewoon aan mij?wat is het verband tussen de bass trombone en de "ingi winti"(bosoe)?ik zie zelf dat mensen in trance raken en hun hoofd genietend steken in de trombone.hoe zit het precies? dit is "nieuw" voor mij.odi odi
En laten we niet vergeten Fransje Gomes die menig grote komfo heeft weten te raken.
ik zou graag willen reageren hier op wat ik lees.Ik weet niet veel, maar wat ik bij mij mensen heb gezien over wat muziek voor winties.Ik weet niet of winties modern zijn of niet, maar ik geloofd niet in moderne wintie.ik blijf in mij oude tradities geloven.wat ik weet zet ik hier.een ingi wintie danst niet met een kropro tu, tenzij ze hem dat willen geven een echte ingi winti geeft aanwat ze moeten spelen voor hem of haar of het pokoe of kawna.vroeger had je ingi kawna vandaag an de dag dansen alla ingi pokoe.je had ook vroeger dat die aisa kawna danste.je hebt ook aisa die dron of pokoe dansen het is hoe die het willen jij of die dumang kan niet bepalen dat je een aisa of ingi pokoe moet geven die yeye moeten het zelf zeggen of ze dat willen.je hebt aisa die ook met een ajida dansen en drongpawinties dansen geen pokoe, maar met ajida en drongampuku dansen ook geen pokoe ,maar lala drongobia dansen geen pokoe, maar lala drongtegenwoordig wat ik nu in holland zie is dat men vaak alla kondre pokoe en prey gevenen die wintie die op alles dansen.ik vind dit belachelijk.wij verbaster alles hier en zeggen dat winties met de tijd mee gaan, het is niet waar.dit is mij mening
Odi,Kopru tutu is bij mijn weten niet de (bass) trombone maar de "sousafoon" het blaas instrument dat je om je lichaam draagt.Dat men een (bass) trombone gebruikt als de sousafoon er niet is is dan verklaarbaar. Een goeie trombonist kan heel lage geluiden procuceren op zijn instrument dat je bijna gaat denken dat het een sousafoon is.Authenticiteit is een binnen onze een religie een emotionele wetmatigheid geworden (lees, op niets gebasseerd). Mensen uit de stad hechten er zeer grote waarde aan. Waar wij bidden met een kalebas en nooit met een beker of glas doet men daar in het binnenland niet al te moeilijk over.Het is toch ook niet altijd een prapi? Hoevaak is het een tobbe? Tobo na yu e wasi wi, tobo na yu e losu wi, n'tobo ya n'tobo!Wintie is niet een vastomlijnd iets het is voortdurend in beweging.Het zijn tonen die mensen in trance brengen en het voortdurend reciteren. A bigi rigèri is iets van deze tijd en heeft zijn nut niet bewezen. Alleen de pokumangs raken ervan in extase maar menig komfo reageert er niet op. En vrouwtje met een piepstemmetje kan vaak bergen verzetten.Een nak anu heeft vaak een sneller en diepergaand effect op komfo's.Goed voorbeeld is de adjida het is het kleine ding in de adjida die de komfo "kietelt".En laten we niet vergeten Fransje Gomes die menig grote komfo heeft weten te raken. De eenvoud van de muziek is hier de sleutel. Maar dat begrijpen de muzikanten vandaag de dag niet meer.Het gaat niet om de hoeveelheid liederen die men kent en zingt maar wat men zingt en wanneer men het zingt. De muzikanten voeren vaak een onderlinge strijd en zijn minder gericht naar de komfo. Vaak kennen de zangers de liederen maar is de kennis omtrent de inhoud ver te zoeken. Het is net als lieden die kumanti praten en achteraf jou niet kunnen zeggen wat ze nou eigenlijk hebben gezegt.Resumerend komfo's passen zich aan tot op bepaalde hoogte.Voorbeeld; Bij een kabraneti zie je vaak bepaalde gerechten staan. Dit zijn de gerechten die de kabra's in hun levensdagen aten en dronken (dat is de gedacht althans). Wel, ik vind patat op zijn tijd heel lekker hoor. Ik gebruik elke dag yoghurt en drink in de winter kwast. Zouden mijn achterkleinkinderen dan sukrètjie, polakbeschuit, cacao (waar ik dus niet van hou) op de tafels moeten plaatsen?Winti gaat diep en verreist inzicht, logica en een verre blik maar bovenal realiteitszin.Odi
Odi odi,Cc is echt een plek waar we met zijn allen wat van elkaar kunnen leren.Gelukkig dat ik net als velen hier niet alleen cc als referentie kader heb.Want bigi sma taki "te yu mati e kori yu a no e lafu"Denk a tori, volgens de wijzen hier is het ruim denken vereist bij het benaderen van deze materieMaar ondanks het feit dat vele kabras en jorkas favoriete gerechten hebben (gehad in hun levens jaren)dat toch geen gerechten zijn geworden op de heden daagse tafras(anno 2011).Maar jaklien ik heb je begrepen en hopelijk anderen ook."sabi ben de bifo leri, na te yu leri dan yu o kisi sabi"Lespeki odi
Odi,Ik schreef niet voor niks "Te yu mati e kori yu, a no e lafu"Maar nochmaals gelukkig dat velen hier niet alleen cc als referentie kader hebben, maar zeker jammer voor hen die cc als enigste referentie hebben.Ik zie het al al gebeuren dat er een ei nodig is fu broko tongo dan gebruikt men chocolade snoep(gaat het om het attribuut of het effect)Ik zeg niet dat er geen gewoonten veranderen binnen de relegie, maar gelukkig is dat geen wetmatigheid. En als we op 1dag een scherf hebben gebruikt(na fa a meti long na so u habi fu sutu eng) in plaats van een schaar, veranderd dat feit niet de handeling dat er een schaar hoort te zijn.-Als we uit overmacht een handeling plegen(met toestemming van de winti/obia)veranderd dat niet het ritueel. -wij leven al langer dan 30 jaren na het ontstaan van winti, en de winti trefu's onveranderd(rund,peper,zout,ongeschubte vis)Zij die een opleiding hebben genoten aan de oxford university refereren naar hun opleidings instituut.Ik ben en wordt niet door me zelf onderwezen, dus heb ik altijd een referentie, zij die ruim denken hebben hun gedachten als referentie en dat is zeker weten veel ruimer dan mijn referentie kader.Ik ben slechts een kleine leerling(van enkele Grootmeesters).Winsi mi mati wan kori mi, a neeh luk want " te deng e ley gi obia mi sabi, ma mi a na Gadu".Maar ten overvloede de relegie is echt niet zooo... Simplistisch als de ruimdenkenden het voorstellen."sabi ben de bifo leri, ma na te yu leri fosi yu e kisi sabi"Odi