Is de kantasie ook een negre kondre obia! in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Is de kantasie ook een negre kondre obia!

  • 40 reactie(s)
  • 13820 x bekeken
  • 40 reactie(s) 13820 x bekeken
Gast

gravenstein

bewerk
Is de kantasie ook een negre kondre obia!
« Gepost op: 31 juli 2010, 19:22 »
Je vraag of een A(m)puku obia een Akantasie  kan leiden, kan ik je zeggen JA het kan.
Het zijn twee negre kondre obia's en het zijn twee obia's die elkaar zelfs heel goed kunnen begrijpen.


dag iedereen,als ik zo naar de geschreven bericht van hierboven kijk,dan komt het over alsof de kantasie uit afrika komt.heb gellerd dat de kantasie een obia uit suriname zelf is en afkomstig is uit suriname.
wat denken de kenners hierover,klopt dit of klopt dit niet.




Gast

Berenstein

bewerk
Re: Is de kantasie ook een negre kondre obia!
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2010, 19:32 »
Een Kantasie is een niet uit afrika afkomstige winti.
Komt zelf uit Suriname.

Apuku komt uit Afrika.

maar even een vraag tussen door.
Hindoestanen, Javanen en Indianen hebben ook winti?
Maar uit welk land komen hun winti vandaan?

heeft het niet met ras te maken?
stel dat ik ruzie heb met me buurman die een chinees is, ik ben een afstameling van afrikaneger.
hoef ik niet bang te zijn voor de chinees dat hij me kwaad kan doen, omdat ik een neger ben en dus winti bezit of kan de chinees met zijn winti sterker zijn dan ik blaka negre van afrika met winti?

Gast

de bruin

bewerk
Re: Is de kantasie ook een negre kondre obia!
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2010, 19:49 »
nengre kondre apuku komt uit afrika,maar gratie apuku niet en deze is geen obia.

waarom zou die winti aap van de javaan niet sterker zijn dan b.v. die van de neger en waarom die van de chinees de draak
niet sterker zijn dan die van de neger?dus de indiaan komt niet uit afrika,dan kan die geen nengre kondre apuku hebben of kromanti.
Gast

De Wit

bewerk
Re: Is de kantasie ook een negre kondre obia!
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2010, 20:16 »
Winti is het sterkste dat er is.

Mensen weten het niet goed te belijden dan zie je dat ze toch gepakt kunnen worden door een demoon.
Hoe vaak doen mensen niet aan winti, besteden duizenden euros aan du mannen, maar toch zie je dat die mensen toch problemen hebben. kinderen worden toch gek of wat anders. Omdat die mensen winti niet goed belijden.

Een gelukkig gezin hoeft geen duizenden aan winti te offeren en het toch beter hebben dan die persoon die duizenden offert.
Kijk voor de gein in iemand zijn familie die vaak naar een du man gaat...wasi hier wasi daar, du man in en uit. juist die mensen hebben problemen.
geven heel veel geld uit. vanaf ze geboren zijn winti dit en dat. toch gaat het slecht met het gezin.

winti eist geen duizenden. onderhoud is eenvoudig.  dan kan die buurman je inderdaad niet raken.
Die chinees kan je niets doen als je weet hoe met jezelf om te gaan, want ja je bent een negre kondre piking.
*

Offline Geen kenner

  • *****
  • 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Is de kantasie ook een negre kondre obia!
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2010, 20:32 »
Odie Gravenstein,

Volgens mij heb je zelf geleerd dat Noord-, Midden- en Zuid Amerika gelieerd is geweest aan de indianen. Zij zijn de oorspronkelijke bewoners.
Als wij donkeren naar Suriname zijn gebracht, maar daarvoor nooit eerder een donkere in Suriname is geweest. Verklaar mij dan hoe kan een kantasie obia in Suriname terecht zijn gekomen.
Ik heb dan 2 scenario's in mijn hoofd;

1. de kantasie is dan een ingie obia, want hoe kan een kantasie obia in Suriname gehuisvest zijn geweest als de negre's nog geeneens gedroomd hadden om in Suriname te gaan?

2. de kantasie is een negre kondre obia, wat ik zeg dat deze eerder klopt. Want als deze obia in Suriname is ontstaan of hoe je het wilt noemen. Dan is die toch met de slaven toen meegekomen?
Stel je eens voor een man en vrouw zijn uit Afrika als slaaf meegenomen. Hoeveel vrouwen zijn niet meegenomen toen ze zwanger waren?, hoe ga jij zo'n kind noemen als die in Suriname ter aarde is gekomen? Ga je dat kind een Afrikaan noemen of noem je zo'n kind een surinamer? Maar dat kind komt wel uit Afrikaanse ouders. Dus kan het niet zo zijn dat bepaalde obia's zijn meegekomen naar Suriname die een kantasie genoemd wordt, maar men denkt dat het een Surinaamse obia is? Kan dat niet dan?
Als een ingie de kantasie kapot wilt schieten, want die moet niets van hebben. Dan verklaar mij waar die kantasie vandaan is gekomen. Want zolang en zover ik het weet heb 'ik'de kantasie niet gemaakt.

Ik zou ook graag van de meer kenners willen weten waar de kantasie oorspronkelijk vandaan komt.

Odie odie

G.k.
Gast

aboi no

bewerk
Re: Is de kantasie ook een negre kondre obia!
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2010, 21:15 »
Die chinees kan je niets doen als je weet hoe met jezelf om te gaan, want ja je bent een negre kondre piking.

is dus de chinees minder dan die nengre kondre pikin,hebben de chinezen dan geen bescherm engelen?
akantasi is een  surinamese winti,dit is wat ik weet
*

Offline Beata

  • ******
  • 3724
  • Je kan de rivier niet duwen
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Is de kantasie ook een negre kondre obia!
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2010, 21:19 »
Winti is het sterkste dat er is.

Mensen weten het niet goed te belijden dan zie je dat ze toch gepakt kunnen worden door een demoon.
Hoe vaak doen mensen niet aan winti, besteden duizenden euros aan du mannen, maar toch zie je dat die mensen toch problemen hebben. kinderen worden toch gek of wat anders. Omdat die mensen winti niet goed belijden.

Een gelukkig gezin hoeft geen duizenden aan winti te offeren en het toch beter hebben dan die persoon die duizenden offert.
Kijk voor de gein in iemand zijn familie die vaak naar een du man gaat...wasi hier wasi daar, du man in en uit. juist die mensen hebben problemen.
geven heel veel geld uit. vanaf ze geboren zijn winti dit en dat. toch gaat het slecht met het gezin.

winti eist geen duizenden. onderhoud is eenvoudig.  dan kan die buurman je inderdaad niet raken.
Die chinees kan je niets doen als je weet hoe met jezelf om te gaan, want ja je bent een negre kondre piking.


Ben ik met je eens.Eerlijk en rechtvaardig leven maakt je ook heel sterk.


*

Offline getyours

  • ******
  • 2212
    • Bekijk profiel
    • Tamare Sma Sani
bewerk
Re: Is de kantasie ook een negre kondre obia!
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2010, 21:43 »

winti eist geen duizenden. onderhoud is eenvoudig.  dan kan die buurman je inderdaad niet raken.
Die chinees kan je niets doen als je weet hoe met jezelf om te gaan, want ja je bent een negre kondre piking.


Odi

Mee eens en niet mee eens , onderhoud is eenvoudig mits je weet waarmee je bezig bent en de leer gaat volgen of hebt gevolgt.
Er is altijd baas boven baas, maar efu ju e libi na fa dan sani no sa meti.

Als we spreken over universele energieën en den bigi sma fu unu kari van Akantamasi fa we karing Akantamasi.
Dati no i taki dati den Ingji no ben sabi Akantamasi kande den sabing kadande den nosabing kande den e kari ing wan tra fasi.
Het is het onderzoeken waard.  

Z..lman spreekt in een van zijn boeken over de Adumakama, Ampuku, Busintji en de Adupi.
het zijn vormen van winti nog te veel de andere kant op hellen doch voor het goede gekozen hebben.  Maar door hun oude manieren makkelijker terug kunnen vallen in hun oude gewoontes. Waarom omdat hun Jejefasi niet bekrachtig in de Gede-husu maar wel wordt gedoogd zolang ze zich zelf nog niet hebben bewezen.

De Apuku en Akantamasi hebben wel de zegen van de Gedu-husu, hier zie dan ook gelijk een verschil namelijk tussen de Apuku en Ampuku. Bij de laatste spreekt men nl. over een bakru sa meki sweri dati a no o du ogri moro.

Zoals als eerder vermeld werd hebben/ kennen de eerder genoemde konfo's (Adumakama, Ampuku, Busintji en de Adupi) de ogri fasi hierdoor weten dus ook goed hoe ze deze bestrijden moeten. Als ze eenmaal de "zegen van de Bigi konfrenti hebben dan funtioneren de Konfo op het niveau van de Apuku.

De Busintji en de Adupi zijn afkomstig van de busibakru door vermenging met de Akantasi en de Luangu is de Bus Intji ontstaan. De Bus Intji wordt ook wel de Luang Apuku genoemd en de Adupi Apukukantasi.

De Busintji valt onder de paraplu van de Nekese busi papawinti en de Adupi onder de Luangu. De Adumakama valt tussen beiden.

Uit dit verhaal kan je dus opmaken dat je eerst moet weten over welke Konfo we het hebben, Welke Kantamasi
want volgens mij viel deze ook weer onder te verdelen in Akoro, amasi, Akantasi. Ik geloof ook dat het gross van wat we hebben hun oorsprong in Afrika heeft, ik weet mij eigen Konfo's die ik tot nu toe heb moegen ervaren ze vaak alleen maar spreken over Negre Kondre ook wanneer ze zingen gaat het over Negre Kondre.

Maar misschien dat een andere kenner er meer diepgang in kan brengen.

mvg

Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.

Gast

jong-boy

bewerk
Re: Is de kantasie ook een negre kondre obia!
« Reactie #8 Gepost op: 01 augustus 2010, 00:50 »
wat ik zelf denk dat de kantasie wintie op eigen kracht zonder behulp een mens na su is gekomen voordat de slaven al daar aankwamen om zich daar de mensen te helpen enzv is mijn visie maarik denk dat we eerder blij moetten zijn met alle konfo s /wintie s die wij als mens hebben en dat geen enkele hoger is dan een andere het blijft een team dat werkt in opdracht van de almachtige odi odi
*

Offline Geen kenner

  • *****
  • 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Is de kantasie ook een negre kondre obia!
« Reactie #9 Gepost op: 01 augustus 2010, 10:54 »
@ Jong-boy,

Brada ik heb je stuje gelezen en moet zeggen, dat ik ook zo'n idee heb over de kantasie. Dat die ook op eigen kracht daar is gegaan, maar als ik het zo mag zeggen.
Toen de Kromantie's zagen wat met jouw en mijn brada's en sisa's gingen gebeuren, dat deze tot slaven werden gemaakt en de overtocht gingen maken naar het onbekende. Kromantie free go na sranang kondre tja ing foetoe boy go potie drape foe bing kang jepie ding pikieng sang be kong na a sranang dotie.

Vergeet niet dat de indianen eerst slaven waren van de misdadigers, daar de indianen het niet aankonden en bij massa's doodgingen zijn onze negre kondre brada's/sisa's gehaald om het werk daar te gaan doen. Dus dat men de kantasie niet bij de indianen bekend staat zegt genoeg.
Kantasie is een obia die niet grapt. Hij zal je als asi altijd ter dienst staan, maar maak geen bespotting met hem want hij breekt je zo af.
Maar je hebt me even aan het denken gezet. Tnx brada.

Tang boeng

G.k.
Gast

derrek

bewerk
Re: Is de kantasie ook een negre kondre obia!
« Reactie #10 Gepost op: 01 augustus 2010, 11:59 »
maar waarom heeft de kantasi de overstap gemaakt naar su en niet naar europa b.v. of azie?
Gast

Fladimier

bewerk
Re: Is de kantasie ook een negre kondre obia!
« Reactie #11 Gepost op: 01 augustus 2010, 15:10 »
maar waarom heeft de kantasi de overstap gemaakt naar su en niet naar europa b.v. of azie?
Hier in Rusland is het zo koud dat het liever naar een warm land als Suriname is gegaan.
In Rusland is het te koud voor de akantasie.
Akantasie heeft bos nodig, waar zal het blijven in Rusland of ander koud land, vandaar Suriname waar het veel aanhang heeft.

Gast

jong-boy

bewerk
Re: Is de kantasie ook een negre kondre obia!
« Reactie #12 Gepost op: 01 augustus 2010, 18:08 »
odi odi
 jij ook bedankt  en ik schreef gewoon op gevoel want was er totzover ik weet niet bij maar goed
van jouw teksten laat je men ook soms goed nadenken ga zo door odi odi
Gast

nono

bewerk
Re: Is de kantasie ook een negre kondre obia!
« Reactie #13 Gepost op: 01 augustus 2010, 19:55 »
winti e tang keba ini kowroe kondre dus ijsland of wat dan ook doet er niet toe voor hen,ze passen zich aan.
*

Offline Geen kenner

  • *****
  • 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Is de kantasie ook een negre kondre obia!
« Reactie #14 Gepost op: 01 augustus 2010, 23:08 »
@ Jong-boy,

soms denk je als mens van, ik schrijf iets op zonder er bij na te denken. Maar weet je dat het vaak een begeleider/ster van je is die antwoord geeft op een vraag of wat dan ook.
Als ik het goed heb begrepen zeg je, ik schreef op gevoel. Ga na bij jezelf wat is gevoel, wat maakt en speelt gevoel? Gevoel ben jij niet zelf. Is een stuk tot nadenken. Maar als ik dit met je mag delen, ik heb een Akantamasie obia die mij veel schoolt, deze bigie mang begeleid mij en stuurt mij.
Kijk jong-boy, een akantamasie is een obia die echt tot heel veel in staat is. Deze is zo vrij om veel te ondernemen, terwijl andere obia's staan te kijken. Deze is een obia van Anana die tegen de duivel vecht.
Zoals ik het heb mogen vernemen is een Akantamasie obia vurig en strijdlustig.  Is 1 van de negre kondre obia's die je niet zo snel om kan draaien, met andere woorden, deze obia kan je niet snel om de tuin leiden. Waar je de A(m)puku nog voor de gek kan houden, moet je niet bij deze(Akantamasie) uitproberen.
Een obia die totaal niet van onrecht houd. Je zal altijd zien hoe hij reageert als die onrecht tegen het lijf loopt. Zal die bestrijden. Staat ontzettend zijn mannetje.

Maar verder doe ik mijn best om het een en ander met jullie te delen. Zolang we elkaar blijven respecteren dan zal de medewerking natuurlijk er zijn.
Odie

G.k.

Gerelateerde onderwerpen