is een leba ook een geest van een overledene in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

is een leba ook een geest van een overledene

  • 48 reactie(s)
  • 12512 x bekeken
  • 48 reactie(s) 12512 x bekeken
Gast

sbbc

bewerk
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Reactie #30 Gepost op: 02 juni 2010, 14:22 »
Vinden jullie niet dat jullie een beetje afdwalen van het onderwerp?


Gast

Ketens

bewerk
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Reactie #31 Gepost op: 02 juni 2010, 21:09 »

@silvester
hoe kom je eraan dat die man veel gudu's had?
een dikke zilveren ketting, een paar zilveren ringen en een armband
noem ik niet veel
en ik vind het goed dat hij geen geld aanneemt
zo zijn er niet veel meer
jammer

De Imam de medicijnman was inderdaad dik behangen hele dikke goude kettingen

Gast

Drie uitzendingen

bewerk
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Reactie #32 Gepost op: 02 juni 2010, 21:13 »
De uizending bestaat uit 3 dus kijk de komende zondag en de zondag daarop Ned 2 rond 4 check de tijd
Gast

magdalena

bewerk
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Reactie #33 Gepost op: 03 juni 2010, 15:12 »
is het mogelijk dat zoveel mensen tegelijk geld kunnen kwijtraken dan,is er geen tovenaar daar aanwezig?
Gast

Ma Sabi

bewerk
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Reactie #34 Gepost op: 03 juni 2010, 15:17 »
het verhaal klopt niet.

een leba kan wel degelijk jou arm maken.
een bakroe kan dat ook maar een leba ook. als ze de leba van de plaats boos hebben gemaakt kan hij het hele plantage in rep en roer brengen.
wang sma trobie na leba. dan kan je hem zien.
een leba mag zich niet tonen. je hoort hem maar je ziet hem niet.

als je hem ziet is iets niet goed.
men hoeft niet bang te zijn voor een leba,zoals men niet bang hoeft te zijn voor een aisa, maar als hij boos op je is dan kan je rennen hoor, dus het kan wel dat de leba de mensen plaagt.



Gast

Djo

bewerk
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Reactie #35 Gepost op: 03 juni 2010, 15:24 »
Ik ben het ook eens dat de leba de plaats schoom maakt, en de mensen beschermd. maar de leba kan de mensen ook plagen als ze de plaats vuikl maken of iets doen op de plantage wat nietgoed is.

ben het niet helemaal eens wat ik in het filpje heb gezien.
een leba kan een familie maar ook een hele plantage plagen als ze de laba boos hebben gemaakt.

men hoeft inderdaad niet bang te zijn voor een leba, omdat deze een beschermde fuctie heeft, maar het kan ook plagen.
zoals een aisa van een plantage boos kan zijn kan een leba dat ook. en dan gaat hij plagen totdat men hem pardon gaat vragen
Gast

django

bewerk
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Reactie #36 Gepost op: 03 juni 2010, 15:27 »
   
   
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Plaats een bericht! #34 Gepost op: Vandaag om 14:17:59 »
   Antwoord met citaatCitaat
het verhaal klopt niet.

een leba kan wel degelijk jou arm maken.
een bakroe kan dat ook maar een leba ook. als ze de leba van de plaats boos hebben gemaakt kan hij het hele plantage in rep en roer brengen.
wang sma trobie na leba. dan kan je hem zien.
een leba mag zich niet tonen. je hoort hem maar je ziet hem niet.

als je hem ziet is iets niet goed.
men hoeft niet bang te zijn voor een leba,zoals men niet bang hoeft te zijn voor een aisa, maar als hij boos op je is dan kan je rennen hoor, dus het kan wel dat de leba de mensen plaagt.


ma waarom denk je dat het verhaal niet klopt,dus zomaar verliezen of raken mensen hun geld kwijt?


Gast

Lisbeth

bewerk
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Reactie #37 Gepost op: 03 juni 2010, 16:36 »
Denk ook dat de leba mensen arm kan maken.
er werd gezegd in de film dat een leba dat nooit zal doen.

een leba kan het dus ook doen. in de film werd ook gezegd dat men niet bang hoeft te zijn voor een leba.
volgens mij kan een leba je wel pijn doen hoor en angstig maken.

de meneer zegt dat een leba mensen niets doet.
ik ken een familie die geplaagt wordt door een leba. 1 van de kinderen is helemaal gek geworden de ander loopt op straat en raapt alles wat vies is op straat op. die hele familie heeft geen geld. ze zeggen dat ze gestraft zijn door een leba.

dus wat die man zegt, ben ik ook niet mee eens. een leba kan ook goed doen maar ook slecht zoals een bakroe goed kan, kan de bakroe ook kwaad.

het kan dus wel een leba zijn die hun geld steelt.

en de man zei ook dat de leba de kleine jongen probeert te pakken, ook dat klopt niet. de leba is toch sterker dan de kleine jongen. lukt het de leba dan niet om de kleine jongen te pakken.
als de mensen de leba hebben gezien, is het de leba die ze boos hebben gemaakt.

.

Gast

snata

bewerk
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Reactie #38 Gepost op: 04 juni 2010, 13:40 »
de man die alles over de leba en bakru vertelde is een goede duman hoor,denk je dat hij dat niet zal weten?
leba neemt geen geld weg klopt helemaal.
Gast

wandelmars

bewerk
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Reactie #39 Gepost op: 04 juni 2010, 22:49 »


de man die alles over de leba en bakru vertelde is een goede duman hoor,denk je dat hij dat niet zal weten?
leba neemt geen geld weg klopt helemaal.
Met respect naar een ieder, Maar een leba kan wel geld weg nemen, er zijn goede en ook slechte.

een du man is geen god, een du man weet niet alles, ze maken ook fouten.oke.
du mannen kunnen ook maar iets zeggen terwijl het niet zo hoeft te zijn.
Gast

majoor

bewerk
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Reactie #40 Gepost op: 05 juni 2010, 21:02 »
dus als die duman wijsheid krijgt van zijn obia dan klopt het vast niet wat hij gezegt heeft?na bakru e stele je gelden hor,leba niet hor,dat heb ik geleren.
Gast

leba

bewerk
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Reactie #41 Gepost op: 06 juni 2010, 19:48 »
leba no e foeru moni leki wan bakru,disi na bakru tori wat daar gebeurd.
bewerk
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Reactie #42 Gepost op: 06 juni 2010, 20:01 »
odi odi,

ben het met de mensen eens dat ook een leba geld kan laten verdwijnen,maar ook
andere konfo's zoals een apuku,adumankama etc,ook zij kunnen als het moet geld
weghalen.
de bakru staat alom bekend om deze praktijk en wat daar plaatsvind ben ik het
roerend eens met die duman ,dat het vast en zeker om de bakru gaat en
niet om de leba.
verder een leuke documentere.


fajalobi
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2010, 21:42 door Kromantie »
Gast

richard

bewerk
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Reactie #43 Gepost op: 13 juni 2010, 17:04 »
wie heeft die uitzending vandaag 13 juni op ned 2 gezien over de winti's en wasi's .misschien kan iemand dat filmpje hierop plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2010, 22:32 door Kromantie »
Gast

plekoe

bewerk
Re: is een leba ook een geest van een overledene
« Reactie #44 Gepost op: 14 juni 2010, 19:54 »
ja die aflevering van 13 juni  kan je zien hoe eerlijk die duman is tijdens zijn luku voor die man en heel mooi om te zien hoe ze die agida rondbrengen en mensen yaw krijgen en dansen,echt mooi mang.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2010, 22:31 door Kromantie »

Gerelateerde onderwerpen