Mang obia trong oema obia in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Mang obia trong oema obia

  • 14 reactie(s)
  • 12162 x bekeken
  • 14 reactie(s) 12162 x bekeken
bewerk
Mang obia trong oema obia
« Gepost op: 14 november 2013, 21:53 »
Lespeki odi na ala sama,

Nanga lespeki fasi mi sa wang aksi wang sani. Mi na pikin boi, mi da ma bobi mi no habi sabi. Ma tide wang oema taigi mi wang sani di gi mi gro skin.

Ma fa mi grun kande a kande na mi, bika mi no habi sabi.

Er werd mij verteld dat zij naar een bonu mang was gegaan. Hij heeft een winti van haar op een fles gezet (ik weet niet welke) de winti moest een vrouw worden zei hij.

Later heeft hij de fles in zijn dofo gezet en geopend. Die zelfde nacht droomde ze van twee (2) kleine jongens. In iedere hand een (1). De jongens waren ongeveer 4 a 5 jaar oud zei ze.

Hiervoor had ze dromen dat ze in het bos was en daar verbleef, met ketenen om.

Ik zou graag jullie mening hierover willen vragen.

Nanga lespeki fasi.

Krakti

Ashanthe




*

Offline Geen kenner

  • *****
  • 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Mang obia trong oema obia
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2013, 23:43 »
Odie odie lispekie brada anga sisa,

odie odie Ashanthe,

Er werd jou verteld dat iemand naar een bonu is gegaan en dat die bonu een wintie van degene op een fles heeft gezet en die wintie heeft verteld dat die een vrouw moest worden?

Wel dat is klink klare onzin. Na so bonu e njang sma monie. Trouwens correctie, na so wie e mekie bonu njang oeng monie.
Denk je zelf dat een wintie of obia zo gemakkelijk is om in/op een fles te zetten? Je zal toch veel meer voor moeten doen om dit te doen.

Het behoeft geen uitleg om te weten wie die twee jongetjes zijn.
Alleen zeg ik hierbij dat die torie/droom niet klopt. Er is ergens een hele stuk weggevallen uit het geheel.

Die kennis van jou zou een goede luku moeten raadplegen en geen look a like luku.

Tang bung

G.k.

bewerk
Re: Mang obia trong oema obia
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2013, 01:31 »
Odi Geen Kenner,

Ja, je hebt gelijkt. Jammer genoeg worden mensen zo in de maling genomen en hun geld afgetroggeld. Men gaat met hun goede bedoeling hun kulturele zaken op orde te zetten en komen soms de verkeerde tegen.

Maar je hebt gelijk, een stuk van het verhaal ontbreekt.

We praten hier over een zeer pientere universiaire studente die met haar moeder naar een bonu gaat. Ze moesten inde rivier baden en zelfs de wiries uitzoeken. De kleren moesten ze in de rivier laten en pangi aantrekken.

Toen volgde er een wasprati met de jorka voor de ingi. De volgende dag na ze gebaad was in de badkamer voelde ze een heftige pijn in haar nek. De plek was ijskoud. Wat haar moeder ook deed het hielp niet.

Terug naar de bonu begon deze te schreeuwen dat ze een bakru op hem gebracht had. Waar ze met deze vandaan kwam. Hij zette een obia op haar hoofd die loodzwaar aanvoelde, ze was even weg. Het bleek dat ze een bakru op zich had.

Mijn vraag over de winti en de fles zei ze: de bonu wist dat ze bi-sexueel was, als hij klaar was met haar zou ze hetro zijn.

Op dit moment wil ze niet naar school en is angstig.

Dat is ongeveer het verhaal.

Lespeki odi

Krakti

Asjanthe
*

Offline Geen kenner

  • *****
  • 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Mang obia trong oema obia
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2013, 01:50 »
Odie mie lispekie brada noso sisa,

Mie no abie a kennis in pacht, bika mie Anana horie ing djie ing srefie, maar het verhaal van jouw over deze mensen rammelt aan alle kanten.

Niet negatief bedoeld naar jou hoor mie lispekie, maar ik zou zeggen zeg tegen die bonu datie a moes go baka na skoro fu kang karie ing srefie bonu. Dit is de grootste kolder dat ik tot nu toe heb gehoord.

Na so sanie e bigieng, die persoon is bi-seksueel, dus hij, de bonu, heeft van Anana zelve de opdracht gekregen om de persoon hetero te maken. Wow ik wil die bonu ook leren kennen, want dan kan hij voor mij een miljoen toveren, of ik laat een ei stuk gaan en hij kan het voor mij weer heel maken.

Ik zweer niet, maar mie kang takie anga na bigie mofo fu mie, ding soortoe see gotro bonu diesie no e kong du sanie djie mie.
Vele mensen zoeken dinges zelf en halen de oplichters op hun pad, waar het ze handenvol geld kost waar ze met zweet en tranen voor hebben gewerkt en zo iemand gaat gewoon met je geld vandoor.

Als deze dame hulp wilt hebben, taigie ing datie mekie a biging fu terie ding dede wang fu ing, mekie a begie ding, mekie a du sang a moes du, dan jepie e kong. Bika no wang sma no en go na bonu sondro  fu terie ding dede wang.

Mie a no sabie mang maar dat klein beetje dat ik heb mogen mee krijgen, daar put ik uit.
Ik heb tot en met de dag van vandaag het voordeel aan mijn kant dat alles voor mij word gedaan door de konfo's. Omdat ik in den reine met ze leef.

Ik schroom niet om met mijn dede wang te praten in Afrika, Sranang, wit mang dotie en ook overal waar ze mogen zijn, ik ben niet bang om mijn obia's en winties te roepen en met ze te praten. Ik ben niet bang om gewoon in mijn dofo te gaan slapen met mijn bigiesma's.
Maar natuurlijk eerst mijn Anana voor alles te plaatsen eer ik mijn konfo's te raadplegen.

Daar moeten mensen eerst aan beginnen en werken bifo ju e go takie je go na bonu. Ding konfo srefie o sorie ju datie ju abie fu terie ding fosie.

Tang bung mie lispekie wang.

G.k.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2013, 01:56 door Geen kenner »
bewerk
Re: Mang obia trong oema obia
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2013, 02:19 »
Lespeki odi Geen Kenner,

Je hebt gelijk. Daarom schrok ik ook na het horen van het verhaal. Maar het lijkt me ook dat veel mensen geen weet hebben van hun afkomst en ergens van winti hebben gehoord. Blind vertrouwen hebben in anderen en djompo nanga to futu.

Vele nazaten moeten nog lering nemen van onze religie. Ik heb haar inderdaad gezegt te gaan bidden en met haar granwans te praten.

Maar ik moet eerlijk zijn dat het me pijn doet om kondre mangs te zien die leed hebben en geen weet wat te doen. Ook ik heb jaren geleden fouten gemaakt omdat sabi no beng de. Niet dat ik nu weet, maar mijn ogen gaan langzaam open.

Maar door mensen zoals jij en anderen op deze site leren anderen ook. Ik zal haar dit stuk van jou laten lezen en zal bidden dat zij haar weg vindt.

Bedankt Geen Kenner,

Krakti

Ashanthe
*

Offline Geen kenner

  • *****
  • 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Mang obia trong oema obia
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2013, 02:43 »
Mie lispekie,

Ik ben niet bang om met anderen te delen wat te delen valt.
Ik ben ook sinds enkele jaren achter gekomen dat konfo broko mie koko, want ik ben in Suriname geboren en ben nooit met culturu in aanraking geweest.
Ik heb het wel bij enkele familieleden gezien, maar heb mij nooit mee bezig gehouden. Ik kom zelf van De Boerbuiten en heb wel geweten dat die buurt een culturu buurt was. Ik heb zaken daar zien gebeuren en zelf als kind meegemaakt waar ik achteraf U tegen zeg maar nooit mij mee bezig mee gehouden.

Ik weet dat ik in De boerbuiten ben geboren en opgetogen tot aan mijn 16e jaar, daarna ging ik naar Nederland.
Maar waar ik ben geboren, na takru anga boeng be tang drape.
Ik heb als jongen daar mee gemaakt dat wang leba van de omgeving knap e luku mie maar niet wetende wat het was. Heeft mij nooit iets gedaan, integendeel dat die liba elk kind dat daar in de buurt is geboren ging beschermen.
Ik heb mee gemaakt dat ik laat over straat liep dat wang takru onder een hogeneute kwam en naast mij kwam staan en het voelde als ijs aan, keek me in mijn gezicht terwijl mijn hele lilchaam als een hele grote bol werd. Loop verder met zeer zware stappen verder.
Heb meegemaakt daar dat tapijtslang gewoon bij ons in huis kwam op de stoel ging liggen en dat een goede familielid die kennis van dit alles had gewoon die slang met bloem(blom) uit het huis ging wegjagen. Dat er een grote kankantrie boom iets meer naar de hoofdweg stond dat mensen daar hun pay kwamen zetten en allerlei andere dinges nog. Maar dit alles heeft mijn gedachten nooit versterkt om naar culturu te gaan kijken of denken.

Moet zeggen tot sinds kort(kleine 6 jaren) dat culturu broko mie ede.

Dus je hoeft niet met culturu te gaan bemoeien, maar culturu komt wel met jou bemoeien. En ik mag niet klagen of liegen want ik zal zeggen ik zal mijn culturu niet loslaten want ik heb alleen maar profijt van.

Maar ik hou me nu geregeld bezig met mijn culturu, voor mij is het geen njang fu mofo, maar ik praat of bid vaak tot mijn Anana, winties, obia en kabra's. Ik steek ook geregeld een kaars voor mijn kabra's aan en met de nodige gebeden, zo ook voor mijn Anana, winties en obias. En ik mag niet jokken ik voel me daar goed bij.
1 ding heb ik altijd tegen ze allemaal gezegd ik zal jullie never om geld vragen, maar als ik geld van jullie toegestopt krijgt zal ik het wel aannemen.
Want het moment dat jij geld gaat vragen aan ze, schep je in mijn beleving verplichtingen en dat wil ik dus niet.
Als ik niet vraag en krijg dan zie ik daar geen enkele verplichting in.

Maar laat die dame weten dat zij veel werk te verrichten heeft.

Tang bung mie lispekie wang.

G.k.
bewerk
Re: Mang obia trong oema obia
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2013, 03:24 »
Mi lespeki,

A sa de, mi sa taki nanga na oema. Ju habi leti, ju no e long na kulturu baka, ma na kulturu e kong na ju pasi. Te ju ai e opo ju e sji sani, sa ju no beng sji fosteng. So teng ju e frede, ma nanga teng ju e fersta.

Ik was 9 jaar toen ik naar Nederland ging, ma Sranang doti kari mi baka. Fu leri saka fasi, fu leri suma na mi nanga mi bigisma. Het was even wat anders dan de Rijn en de Lek.

Fu leri taki a no te winti e bari haw haw a da skin. Fu a krakti fu wang krabasi nanga watra fu taki nanga ju bigisma. Di bigisma singi: saide we kari deng libi wang, ma saide ju no e kari deng dede wang. Dede wang na Sabana e hori baka gi wi. A so a de. Piki e kong sonteng tranga fo poti ju na let' konfo pasi.

Fu leri lespeki bigiwang te nanga piki wang. Ma na hudu ede fu mi a meki a pasi moro tranga. Siki meki mi go na prakseri nanga begi. Pe datra no mang Anana na datra fu datra. Ma a bribi mu tranga. A heri libi na wang jeje libi, wi e taki wo du so, ma te a test e kong da ju mu du sa mofo taki.

Kongfo no broko mi hede ete, ma de kong na skin. Mi no mang waka moro fa mi beng du fosteng. A pasi kong kenki. Te ju no e arki a e trong skin firi. Ma winti e jere begi. A lobi fu a winti gi eng asi na wang lespeiki sani. A bigi, a dipi moro wi libisma kang prakseri.

A sneki leki fa ju e taki, ma a kong na tapu na prasi. Mi taki nanga a sneki lespeki fasi. A hopo eng ede a arki, baka dati a go ondro wan dosu. Di mi hopo na dosu a no de moro.

Ju habi leti, Anana a fesi.

Krakti Geen Kenner

Ashanthe


bewerk
Re: Mang obia trong oema obia
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2013, 05:08 »
Lespeki odi na ala sama,

Nanga lespeki fasi mi sa wang aksi wang sani. Mi na pikin boi, mi da ma bobi mi no habi sabi. Ma tide wang oema taigi mi wang sani di gi mi gro skin.

Ma fa mi grun kande a kande na mi, bika mi no habi sabi.

Er werd mij verteld dat zij naar een bonu mang was gegaan. Hij heeft een winti van haar op een fles gezet (ik weet niet welke) de winti moest een vrouw worden zei hij.

Later heeft hij de fles in zijn dofo gezet en geopend. Die zelfde nacht droomde ze van twee (2) kleine jongens. In iedere hand een (1). De jongens waren ongeveer 4 a 5 jaar oud zei ze.

Hiervoor had ze dromen dat ze in het bos was en daar verbleef, met ketenen om.

Ik zou graag jullie mening hierover willen vragen.

Nanga lespeki fasi.

Krakti

Ashanthe


Odie,
na den sanie disie mie e bedoel!!
VAN DE REGEN IN DE DRUP!!!
LEER LOBIE JOE SREFIE! LEER ACCEPTEER JOE SREFIE LEKIE FA JOE DE!!!
NOWAN WIWIRIE NA GRONTAPOE MAN VERANDER JOE SEXUELE GEAARDHEID!!!
NA SOSO TE SMA WISIE JOE FOE TRON HOMO OF BISEX WAN SMA KAN DRESIE JOE ,ANDERS NIET!!!
Niet alleen ben je je geld kwijt, maar joe go soekoe wan moro bigie hebie potie na joe tapoe!
SARIE TORIE!!!

odie , DK.

bewerk
Re: Mang obia trong oema obia
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2013, 04:35 »
Ashanthe,

Heb je nog meer van die leuke verhaaltjes?
Leliambo na sabiambo
Anato fu kandiyaifo
bewerk
Re: Mang obia trong oema obia
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2013, 22:36 »
Lespeki odi CC leden,

Lespeki odi Gnet-Neko,

Het zijn typisch dit soort opmerking waardoor mensen niet willen participeren binnen discussies of hun ervaringen uit het dagelijks leven willen delen.

Er is een rechter op CC die de wijsheid in pacht blijkt te hebben om een ieder naar zijn visie en denkvermogen te beoordelen en te veroordelen.

Een rechter die veel leest en zijn oren bij de discussie der groten te luisteren legt, maar helaas de echte wereld niet kent.
Wist u dat er mensen zijn die hun cultuur niet kennen maar worden geconfronteerd met hun cultuur. Geen ouderen hebben waar ze te rade kunnen en in zoektocht naar hulp soms de verkeerden tegenkomen.

Juist door dit soort lage opmerkingen waarbij een amoebe meer ruggegraad vertoont, dan met een hoonde spot te spreken over ervaringen die hij niet deelt.

Ik trek mij totaal terug uit CC, een bron waar ik zeer veel heb mogen leren en mij zelf heb kunnen aanzetten tot onderzoek van mijn cultuur.

Zolang zulke mensen als hierboven beschrevem de toon zetten binnen CC en namens een ieder pretenderen te spreken, is voor mij CC geen opbouwend medium meer.

Krakti

Ashanthe
*

Offline Loverboy

  • ******
  • 6541
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Mang obia trong oema obia
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2013, 22:54 »
Lespeki odi CC leden,

Lespeki odi Gnet-Neko,

Het zijn typisch dit soort opmerking waardoor mensen niet willen participeren binnen discussies of hun ervaringen uit het dagelijks leven willen delen.

Er is een rechter op CC die de wijsheid in pacht blijkt te hebben om een ieder naar zijn visie en denkvermogen te beoordelen en te veroordelen.

Een rechter die veel leest en zijn oren bij de discussie der groten te luisteren legt, maar helaas de echte wereld niet kent.
Wist u dat er mensen zijn die hun cultuur niet kennen maar worden geconfronteerd met hun cultuur. Geen ouderen hebben waar ze te rade kunnen en in zoektocht naar hulp soms de verkeerden tegenkomen.

Juist door dit soort lage opmerkingen waarbij een amoebe meer ruggegraad vertoont, dan met een hoonde spot te spreken over ervaringen die hij niet deelt.

Ik trek mij totaal terug uit CC, een bron waar ik zeer veel heb mogen leren en mij zelf heb kunnen aanzetten tot onderzoek van mijn cultuur.

Zolang zulke mensen als hierboven beschrevem de toon zetten binnen CC en namens een ieder pretenderen te spreken, is voor mij CC geen opbouwend medium meer.

Krakti

Ashanthe


Odi Ashanthe,

er zijn meer mensen die jou willen helpen met jou vragen.
cc is van ons allemaal,,,,voor ons allemaal en samen willen we er wat van maken.
soms met een lach, maar soms met een traan maar achter elke traan lach of geschreeuw valt er iets te leren.
hoe stom het soms ook mag klinken,,,
geef niet op en het leven is geven en nemen........

lang leve CC

soso Lobi van Loverboy
maak me blij, maak me gelukkig  en ik zal je geven wat je wenst.mijn naam is Loverboy
bewerk
Re: Mang obia trong oema obia
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2013, 09:47 »
Lespeki odi CC leden,

Lespeki odi Gnet-Neko,

Het zijn typisch dit soort opmerking waardoor mensen niet willen participeren binnen discussies of hun ervaringen uit het dagelijks leven willen delen.

Er is een rechter op CC die de wijsheid in pacht blijkt te hebben om een ieder naar zijn visie en denkvermogen te beoordelen en te veroordelen.

Een rechter die veel leest en zijn oren bij de discussie der groten te luisteren legt, maar helaas de echte wereld niet kent.
Wist u dat er mensen zijn die hun cultuur niet kennen maar worden geconfronteerd met hun cultuur. Geen ouderen hebben waar ze te rade kunnen en in zoektocht naar hulp soms de verkeerden tegenkomen.

Juist door dit soort lage opmerkingen waarbij een amoebe meer ruggegraad vertoont, dan met een hoonde spot te spreken over ervaringen die hij niet deelt.

Ik trek mij totaal terug uit CC, een bron waar ik zeer veel heb mogen leren en mij zelf heb kunnen aanzetten tot onderzoek van mijn cultuur.

Zolang zulke mensen als hierboven beschrevem de toon zetten binnen CC en namens een ieder pretenderen te spreken, is voor mij CC geen opbouwend medium meer.

Krakti

Ashanthe


@ashanthe,

Wat moet een amoebe met jouw lespeki odi?.

Deel citaat

Ik zou graag jullie mening hierover willen vragen.

Ashanthe
- Je vraagt in je eerste posting naar mijn mening. Als mijn mening niet in jou straatje past dan veranderd je lespeki in "amoebe".
- waarom mag ik niet vragen naar meer leuke verhaaltjes als ik jou ver haaltjes leuk vindt?.
- als iemand de tijd neemt en een reactie post  geef je na die reactie de persoon eerst gelijk om daarna met een nog mooier verhaal te komen. Als ik dan direct vraag naar meer leuke verhaaltjes is het hek van de dam.

Praat over jezelf en klets niet over anderen die niet zouden willen reageren. Ik vroeg Ashanthe om
Leuke verhaaltjes en niemand anders.
Als je die niet hebt is het de normaalste zaak om dat aan te geven.

Zo vrij als je bent om met woorden als amoebe te strooien, kan ik dat ook.
Ik kies er toch voor om simpel mijn vraag te herhalen: ashanthe... heb je nog meer van die leuke verhaaltjes?.

P.s...ef kaw beeh luku na dyu-dyu fu libisma, a no boo nyang wang mofo grasi.
bewerk
Re: Mang obia trong oema obia
« Reactie #12 Gepost op: 26 november 2013, 01:07 »
Lespeki odi Gnet-Neko en overige CC leden,

Ik plaatste hier een geval die ik jammer genoeg van dicht bij heb mogen meemaken. Ik plaatste dit bericht omdat ik dit forom en de leden op dit forum respecteer en hun mening zeer waardeer.

Op het moment van plaatsing was het e.e.a. zeer vers en ik wilde de mening van dit forum graag horen.

Veelal zijn de reacties op dit forom zeer goed en leren we zeer veel. Ook uw reacties zijn goed en dwingen me tot nadenken en onderzoek. Ik heb haastig en emotioneel gereageerd en biedt u mijn oprechte excuses aan. Ook de overige leden van dit forum biedt ik mijn excuses aan. Mijn reactie was niet in de traditie van dit forum. Het was een moment.

Soms gebeuren er zaken om ons heen die ons zeer raken, zoals dit gezin. Mede omdat er zg. helers zijn die misbruik maken.
Met name daar het mijns inziens niet mogelijk is iemand van bisexueel naar hetero terug te brengen via onze culturele religie.

In ieder geval Gnet-Neko mijn excuses.

Odi nanga krakti

Ashanthe

*

Offline Geen kenner

  • *****
  • 929
  • Mie na afoe cinsie
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Mang obia trong oema obia
« Reactie #13 Gepost op: 26 november 2013, 15:14 »
Odie odie alla mie brada anga sisa,

Odie lispekie Ashanthe,

Ik vind het persoonlijk heel moedig van je om dit wereldkundig hier te vermelden. Je hebt je excuus gemaakt terwijl het niet je bedoeling was iemand te beledigen.
We zijn allemaal hier op CC om van elkander te leren.

Als je in vorige berichten van mij kon lezen was ik een 'zeer' heet hoofd. In bepaalde settings was ik niet te houden, maar met de tijd ben ik ook gaan inzien dat ik niets zou kunnen bereiken met mijn manier van benadering/communiceren.

Ik begrijp ook dat je soms je emoties laat spreken.
Maar mie lispekie, hier op CC moeten wij met zijn allen voor waken dat het niet een www.mamjo.uitschelden.sr gaat worden.

Ik zal de laatste zijn die een ander ga komen oordelen, omdat als ik met mijn ene vinger naar jou wijst zijn en drie tot vier die naar mij wijzen.

Maar tang boeng lispekie en no mekie wang piking kese kese mekie yu komopo fu yu pasie sang yu e waka.

Tang bung.

bewerk
Re: Mang obia trong oema obia
« Reactie #14 Gepost op: 27 november 2013, 07:30 »
Lespeki odi Gnet-Neko en overige CC leden,

Ik plaatste hier een geval die ik jammer genoeg van dicht bij heb mogen meemaken. Ik plaatste dit bericht omdat ik dit forom en de leden op dit forum respecteer en hun mening zeer waardeer.

Op het moment van plaatsing was het e.e.a. zeer vers en ik wilde de mening van dit forum graag horen.

Veelal zijn de reacties op dit forom zeer goed en leren we zeer veel. Ook uw reacties zijn goed en dwingen me tot nadenken en onderzoek. Ik heb haastig en emotioneel gereageerd en biedt u mijn oprechte excuses aan. Ook de overige leden van dit forum biedt ik mijn excuses aan. Mijn reactie was niet in de traditie van dit forum. Het was een moment.

Soms gebeuren er zaken om ons heen die ons zeer raken, zoals dit gezin. Mede omdat er zg. helers zijn die misbruik maken.
Met name daar het mijns inziens niet mogelijk is iemand van bisexueel naar hetero terug te brengen via onze culturele religie.

In ieder geval Gnet-Neko mijn excuses.

Odi nanga krakti

Ashanthe


Odi anga saka fasi Ashanthe,

Excuses overbodig als het mij betreft maar zeker aangenomen.

In mijn stelling geld vaak efu yu pusu mi da mi pusu yu baka noti no pasa.
Of mi pusu yu da yu pusu mi baka probleem no de. Bika na so manengre tori waka... Pe a bigin a dape ai kaba.

Mi ne go luru yu taki esde yu be pusu mi da mi o kibri baka sani seti futu gi yu. Jou excuses zijn aangenomen.
Begi primisi, a no fu lay na baskita tyari gwe. Ook van mijn kant exuses aan jou. Efu yu be denki na so, a no so.

Mi gi yu tangi na bobo tangi na yenuwa. Soso lobi!

Odi anga saka fasi

Gerelateerde onderwerpen