Odi odi allen,Ik vind dit een leuk onderwerp en natuurlijk zijn de meningen verdeeld. Ik praat vanuit de praktijd. Binnen mijn familie is er sinds kort een obia op een familie lid die duidelijk heeft aangegeven dat die niet van onze bere is maar a tek lobi fu a famirie/Asi omdat someni fuka pesa na pe abing deh.....Ik ben geen deskundige en praat slechts uit de praktijk ervaring.Moet ik aannemen dat a Obia niet de waarheid spreekt over zijn afkomst.....? Is ook geen kleine jongen (bakru) die voor Obia komt spelen......anyway, dit is mijn bijdrage.Ik kan mij er ook in vinden dat teng teng comfo/obia sang no bing kong langa na kondre e baar kong now....ook beetje meegaan met de tijd ondanks het soms verwarrend voor ze kan zijn met al die moderne dingen..... Wat ik ook wil meegeven is dat iets wat soms voor ons niet herkenbaar is vaak betiteld wordt als voor de gek houden/ bakru e prey fu.......a futu dati no boeng, enz enz maar vergeten jullie niet dat de voorouders van diverse gebieden kwamen en erop uittrokken van gebied a tot gebied....(plantage naar plantage) en zo ontstonden er allerlei mengelingen. Dat hoor je ook in de taal zelfs in de moderne taal maar natuurlijk wang basis e deh......Ik sta open voor kritiek/commentaar en of correcties.Dan me baar odi,BSD
Lespeki odi,Komki kong, jaw no e njang na krabasi moro.Dat is mooi en waar ma jaw no e njang patat steak na ini a komki.Het simplistisch denken over processen binnen de winti is een aantoonbare feit van gebrek aan kennis over deze materie.Ik zal het daarom blijven herhalen "hoe minder men weet, hoe luider men praat".Oorzaak en gevolg zijn begrippen die ook binnen de winti omgeving gelden. De verklaring dat winti e go pe a wani is 100% fout en ik kan dat ook aantonen. Let op!.Alle mensen zijn schepselen van A Nana en Hij heeft daarom autoriteit over de mens.Geen enkele winti huist in de mens zonder vrijbrief van A Nana(God). Er moet dus een zeer sterke aanleiding voor de winti bestaan om vrijbrief tot vertrek uit een bere aan te vragen bij A Nana. Het ruzïen over een winti binnen een familie is helaas of mischien gelukkig niet ernstig genoeg voor A Nana om vrijbrief tot vertrek te verlenen. Het is met een beetje kennis over de materie daarom makkelijk vragen te stellen aan hen die beweren een (persoonlijke) ervaring te hebben, die onbeantwoord zullen blijven. Hopelijk is het nu ook weer duidelijk dat; "bilongo di joe a yew, joe a moe kable"(doe je niet voor als kenner bij de materie die je niet beheerst).Schrijvers, denk aan de afspraak...
@gnet-nekoDit is geen persoonlijke aanval hor. En laat me alvast zeggen dat ik geen kenner ben van de winti-leer. Maar wat mij opvalt is dat jij steeds zegt hoe mensen die niets weten het hardst praten. In mijn opinie ben jij de een van de mensen die in haast alle topics het hardst praat.In je verklaring waarom een winti niet kan gaan waar waar het wil, probeer je iets te staven. Maar dat alles breng je direct in twijfel na het gebruik van het woordje "misschien". Wat nou te geloven?Je lijkt soms in je uitleg je wel Anana te voelen...