Winti kan en gaat over van familie A naar B in Winti | Algemene vragen
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

Winti kan en gaat over van familie A naar B

  • 12 reactie(s)
  • 6792 x bekeken
  • 12 reactie(s) 6792 x bekeken
bewerk
Winti kan en gaat over van familie A naar B
« Gepost op: 16 februari 2015, 16:00 »
Volgens selwien paal kan een winti gewoon over stappen van familie(bere)A naar familie(bere) B
als er gevochten wordt in familie A om zo een winti.

A)is dit waar wat er verkondigt is dat het zo makkelijk is dat een winti die overstap kan maken
    van bere A naar bere B?

B)er komen geen nieuwe winti's bij en er worden ook geen nieuwe winti's geboren volgens selwien.
  waar of niet waar,zoja waarom wel en zonee waarom niet.

bij deze een link van dat programma waar het een en ander over gezegd is.   

http://www.4shared.com/mp3/RpxPAAFwba/Radio_Boskopu_Suriname_Culturu.html

 




bewerk
Re: Winti kan en gaat over van familie A naar B
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2015, 11:03 »
odi,odi
1

Wat ik heb mogen leren is het idd mogelijk dat een winti over kan gaan naar een andere bere.
Als de winti ziet dat er om hem/haar word gevochten, en er geen andere asi in hun ogen meer in de bere is waar men zich kan settelen, dan zal deze over gaan naar een andere bere naar keuze. soms heeft de winti al geruime tijd van te voren de keuze/verlangen gemaakt.
Nogmaals dit is zoals ik het heb mogen leren.

2

ik denk niet dat er nieuwe winti's bijkomen.
Maar wel dat er winti's zijn waar wij het bestaan niet van weten,of doordat de winti wetten niet zijn nageleefd.
Dus hebben vele winti's zich schuil gehouden tot zij vinden dat het tijd is fu kon na kondre baka.
Sommige winti's vergen zwaar onderhoud, en vaak kunnen wij deze niet meer aan.
Dit is wat ik durf te schrijven op de gestelde vragen.
Ik ben leergierig dus als ik het fout of niet volledig heb neergezet aub correctie

mvg. LP

bewerk
Re: Winti kan en gaat over van familie A naar B
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2015, 03:04 »
Lespeki odi,

@ waswasgodo, het is opmerkelijk dat jij bij stellingen en zaken uit de programma's bij Radio Boskopoe(Selwien Paal) duizend en één vragen en of opmerkingen hebt. In tegenstelling tot zaken die gebracht worden via de SRS(Ramon Macnack).
Waarom doe je dat?.

@ LP, met logica kan je altijd te weten komen als dat wat je geleerd hebt kan kloppen.
Als jij geleerd hebt dat winti's uit een familie 'stappen' omdat er onenightid is over de winti, dan zou het anno 2015 een complete chaos zijn onder de verschillende bere winti. Waarom? Omdat er altijd al afgunst bestaat bij dit soort zaken. De winti zouden dan allang tot andere families zijn toegetreden. Mbt jouw denken over het ontstaan van nieuwe winti's is het antwoord slechts een doordenkertje en kleuterklasstof binnen de wintileer. JA, JA, JA. Volgens de wintileer komen er zolang de mensheid bestaat, dagelijks nieuwe winti bij.
Leliambo na sabiambo
Anato fu kandiyaifo
bewerk
Re: Winti kan en gaat over van familie A naar B
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2015, 08:52 »
Odi odi
gnet - neko ik wil je bedanken voor jou antwoord, ik heb weer meer stof tot nadenken.
Gaande de weg als we blijven onderzoeken en met elkaar blijven praten zullen we zien dat alles duidelijker word.
Bedankt!
LP.
bewerk
Re: Winti kan en gaat over van familie A naar B
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2015, 09:31 »
Lespeki odi,

@ waswasgodo, het is opmerkelijk dat jij bij stellingen en zaken uit de programma's bij Radio Boskopoe(Selwien Paal) duizend en één vragen en of opmerkingen hebt. In tegenstelling tot zaken die gebracht worden via de SRS(Ramon Macnack).
Waarom doe je dat?.


@gnet neko,voor mij als lerende stel ik hier op deze culturu site waar vele du mans en du uma's en ook mensen die vast meer verstand van zaken hebben omtrent de winti cultuur om hun mening te geven hoe zij over bepaalde onderwerpen denken of over winti uitspraken die door sprekers van radio stations gedaan zijn waarbij soms velen een gefronste wenkbrauw aan overhouden over een bepaalde uitspraak maar niet durven te stellen hier op de site.

ik stel daarom deze uitspraken die door selwien paal of R. mac nac gedaan zijn in hun radio programma ter discussie en wie zich aangesproken voelt mag reageren en mag zijn of haar bijdrage leveren over dat gestelde onderwerp/uitspraak.zo kunnen wij alleen maar van leren.

ik had het korter kunnen houden en zeggen dat bij uitspraken van paal ook mijn wenkbrauwen gaan fronsen dan bij uitspraken van r.mac nac dus vandaar de tienduizenden vragen .selwien nog ramon  mac nac ken ik niet dus geen voortrekkerij.

odi 

*

Offline blacksugard

  • *****
  • 487
  • Zijn licht niet onder de korenmaat zetten
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Winti kan en gaat over van familie A naar B
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2015, 17:03 »
Odi odi allen,

Ik vind dit een leuk onderwerp en natuurlijk zijn de meningen verdeeld. Ik praat vanuit de praktijd.
Binnen mijn familie is er sinds kort een obia op een familie lid die duidelijk heeft aangegeven dat die niet van onze bere is maar a  tek lobi fu a famirie/Asi  omdat someni fuka pesa na pe abing deh.....Ik ben geen deskundige en praat slechts uit de praktijk ervaring.
Moet ik aannemen dat a Obia niet de waarheid spreekt over zijn afkomst.....? Is ook geen kleine jongen (bakru) die voor Obia komt spelen......anyway, dit is mijn bijdrage.
Ik kan mij er ook in vinden dat teng teng comfo/obia sang no bing kong langa na kondre e baar kong now....ook beetje meegaan met de tijd ondanks het soms verwarrend voor ze kan zijn met al die moderne dingen.....

Wat ik ook wil meegeven is dat iets wat soms voor ons niet herkenbaar is vaak betiteld wordt als voor de gek houden/ bakru e prey fu.......a futu dati no boeng, enz enz maar vergeten jullie niet dat de voorouders van diverse gebieden kwamen en erop
uittrokken van gebied a tot gebied....(plantage naar plantage) en zo ontstonden er allerlei mengelingen. Dat hoor je ook in de taal zelfs in de moderne taal maar natuurlijk wang basis e deh......

Ik sta open voor kritiek/commentaar en of correcties.

Dan me baar odi,

BSD
Doe wel en zie niet om bika tangi fu bung na kodja

pasensi na wan bita bon, ma en froktu switi fu nyan
bewerk
Re: Winti kan en gaat over van familie A naar B
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2015, 02:08 »
Odi odi allen,

Ik vind dit een leuk onderwerp en natuurlijk zijn de meningen verdeeld. Ik praat vanuit de praktijd.
Binnen mijn familie is er sinds kort een obia op een familie lid die duidelijk heeft aangegeven dat die niet van onze bere is maar a  tek lobi fu a famirie/Asi  omdat someni fuka pesa na pe abing deh.....Ik ben geen deskundige en praat slechts uit de praktijk ervaring.
Moet ik aannemen dat a Obia niet de waarheid spreekt over zijn afkomst.....? Is ook geen kleine jongen (bakru) die voor Obia komt spelen......anyway, dit is mijn bijdrage.
Ik kan mij er ook in vinden dat teng teng comfo/obia sang no bing kong langa na kondre e baar kong now....ook beetje meegaan met de tijd ondanks het soms verwarrend voor ze kan zijn met al die moderne dingen.....

Wat ik ook wil meegeven is dat iets wat soms voor ons niet herkenbaar is vaak betiteld wordt als voor de gek houden/ bakru e prey fu.......a futu dati no boeng, enz enz maar vergeten jullie niet dat de voorouders van diverse gebieden kwamen en erop
uittrokken van gebied a tot gebied....(plantage naar plantage) en zo ontstonden er allerlei mengelingen. Dat hoor je ook in de taal zelfs in de moderne taal maar natuurlijk wang basis e deh......

Ik sta open voor kritiek/commentaar en of correcties.

Dan me baar odi,

BSD
Lespeki odi,

@ BSD, heel interessante persoonlijke ervaring die mijn nieuwsgierigheid raakt.
Ik heb daarom enkele vragen aan u.
1- hoe lang is de winti al toegedtreden tot uw familie?
2- is dit de eerste persoon in uw familie waar de winti huist?
3- kent u de familie waar de winti vandaan komt?
4- wat is de band van uw familie met de familie waaruit de winti komt?
5- wat is de band van de persoon uit uw familie met de wintie op zich, met de familie waaruit de winti komt?


Gast

Pa kwasi

bewerk
Re: Winti kan en gaat over van familie A naar B
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2015, 08:33 »
Odi odi allen,

Ik vind dit een leuk onderwerp en natuurlijk zijn de meningen verdeeld. Ik praat vanuit de praktijd.
Binnen mijn familie is er sinds kort een obia op een familie lid die duidelijk heeft aangegeven dat die niet van onze bere is maar a  tek lobi fu a famirie/Asi  omdat someni fuka pesa na pe abing deh.....Ik ben geen deskundige en praat slechts uit de praktijk ervaring.
Moet ik aannemen dat a Obia niet de waarheid spreekt over zijn afkomst.....? Is ook geen kleine jongen (bakru) die voor Obia komt spelen......anyway, dit is mijn bijdrage.
Ik kan mij er ook in vinden dat teng teng comfo/obia sang no bing kong langa na kondre e baar kong now....ook beetje meegaan met de tijd ondanks het soms verwarrend voor ze kan zijn met al die moderne dingen.....

Wat ik ook wil meegeven is dat iets wat soms voor ons niet herkenbaar is vaak betiteld wordt als voor de gek houden/ bakru e prey fu.......a futu dati no boeng, enz enz maar vergeten jullie niet dat de voorouders van diverse gebieden kwamen en erop
uittrokken van gebied a tot gebied....(plantage naar plantage) en zo ontstonden er allerlei mengelingen. Dat hoor je ook in de taal zelfs in de moderne taal maar natuurlijk wang basis e deh......

Ik sta open voor kritiek/commentaar en of correcties.

Dan me baar odi,

BSD

Odi BSD,

zeer mooi en boeiend wat je hier verteld.
daarom zeg ik ook, winti vernieuwd. blijft niet zoals hoe oom frederik nanga tant sjane het ons geleerd heeft.
ontwikkeling e vinde plaats  en a winti van oom frederik heeft veel kennis aan de familie door gegeven,,, maar uit a bosi wan winti tek na yu baka di lobi yu. kan nu zijn info bij brengen.

een onderwerp dat niet echt op cc behandeld is.

kan een winti uit een andere bere overstappen naar een ander bere?
of is hij verplicht in bere a te blijven?

spang tori, want we weten 1 ding,,,WINTI E GO PE A WANI>

bewerk
Re: Winti kan en gaat over van familie A naar B
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2015, 13:10 »
Lespeki odi,

Komki kong, jaw no e njang na krabasi moro.
Dat is mooi en waar ma jaw no e njang patat steak na ini a komki.
Het simplistisch denken over processen binnen de winti is een aantoonbare feit van gebrek aan kennis over deze materie.
Ik zal het daarom blijven herhalen "hoe minder men weet, hoe luider men praat".
Oorzaak en gevolg zijn begrippen die ook binnen de winti omgeving gelden. De verklaring dat winti e go pe a wani is 100% fout en ik kan dat ook aantonen.

Let op!.
Alle mensen zijn schepselen van A Nana en Hij heeft daarom autoriteit over de mens.
Geen enkele winti huist in de mens zonder vrijbrief van A Nana(God). Er moet dus een zeer sterke aanleiding voor de winti bestaan om vrijbrief tot vertrek uit een bere aan te vragen bij A Nana. Het ruzïen over een winti binnen een familie is helaas of mischien gelukkig niet ernstig genoeg voor A Nana om vrijbrief tot vertrek te verlenen. Het is met een beetje kennis over de materie daarom makkelijk vragen te stellen aan hen die beweren een (persoonlijke) ervaring te hebben, die onbeantwoord zullen blijven. Hopelijk is het nu ook weer duidelijk dat; "bilongo di joe a yew, joe a moe kable"(doe je niet voor als kenner bij de materie die je niet beheerst).

Schrijvers, denk aan de afspraak...
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2015, 13:18 door gnet - neko »
bewerk
Re: Winti kan en gaat over van familie A naar B
« Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2015, 21:35 »
@gnet-neko
Dit is geen persoonlijke aanval hor. En laat me alvast zeggen  dat ik geen kenner ben van de winti-leer. Maar wat mij opvalt is dat jij steeds zegt hoe mensen die niets weten het hardst praten. In mijn opinie ben jij de een van de mensen die in haast alle topics het hardst praat.

In je verklaring waarom een winti niet kan gaan waar waar het wil, probeer je iets te staven. Maar dat alles breng je direct in twijfel na het gebruik van het woordje "misschien". Wat nou te geloven?

Lespeki odi,

Komki kong, jaw no e njang na krabasi moro.
Dat is mooi en waar ma jaw no e njang patat steak na ini a komki.
Het simplistisch denken over processen binnen de winti is een aantoonbare feit van gebrek aan kennis over deze materie.
Ik zal het daarom blijven herhalen "hoe minder men weet, hoe luider men praat".
Oorzaak en gevolg zijn begrippen die ook binnen de winti omgeving gelden. De verklaring dat winti e go pe a wani is 100% fout en ik kan dat ook aantonen.

Let op!.
Alle mensen zijn schepselen van A Nana en Hij heeft daarom autoriteit over de mens.
Geen enkele winti huist in de mens zonder vrijbrief van A Nana(God). Er moet dus een zeer sterke aanleiding voor de winti bestaan om vrijbrief tot vertrek uit een bere aan te vragen bij A Nana. Het ruzïen over een winti binnen een familie is helaas of mischien gelukkig niet ernstig genoeg voor A Nana om vrijbrief tot vertrek te verlenen. Het is met een beetje kennis over de materie daarom makkelijk vragen te stellen aan hen die beweren een (persoonlijke) ervaring te hebben, die onbeantwoord zullen blijven. Hopelijk is het nu ook weer duidelijk dat; "bilongo di joe a yew, joe a moe kable"(doe je niet voor als kenner bij de materie die je niet beheerst).

Schrijvers, denk aan de afspraak...


Je lijkt soms in je uitleg je wel Anana te voelen...
bewerk
Re: Winti kan en gaat over van familie A naar B
« Reactie #10 Gepost op: 02 april 2015, 20:22 »
@gnet-neko
Dit is geen persoonlijke aanval hor. En laat me alvast zeggen  dat ik geen kenner ben van de winti-leer. Maar wat mij opvalt is dat jij steeds zegt hoe mensen die niets weten het hardst praten. In mijn opinie ben jij de een van de mensen die in haast alle topics het hardst praat.

In je verklaring waarom een winti niet kan gaan waar waar het wil, probeer je iets te staven. Maar dat alles breng je direct in twijfel na het gebruik van het woordje "misschien". Wat nou te geloven?


Je lijkt soms in je uitleg je wel Anana te voelen...

Lespeki odi,

Persoonlijke aanvallen die heb ik genoeg gehad, insinuaties over hoe ik mij zou voelen en wat ik zou denken idem.
Wat ontbreekt is het tegendeel aandragen van wat ik beweer. Als jij het argument aandraagt waarom winti wel gaan waar ze willen, in tegenstelling tot mijn bewering dan is er een grondslag voor een zinnige discussie, in elk ander geval zit ik met de benen gekruisd en lees dan de zoveelste die schrijft om het schrijven.
*

Offline blacksugard

  • *****
  • 487
  • Zijn licht niet onder de korenmaat zetten
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: Winti kan en gaat over van familie A naar B
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2015, 23:52 »
Me baar Odi na lontoe ope ooktu fu grontapu ung deh maar we doe kennis overdracht.

Mijn antwoord over mijn bijdrage bij dit onderwerp ga ik niet uitbreiden maar ik kan slechts weergeven dat het geen familie  is en zoals ik aangaf a obia tek lobi.

@ Gnet N,mi sabi datie yu lobi toetsen op antwoorden die gegeven zijn maar ano ala Yuri a toetsing e de bevredigend of lever op dat wat je wilt horen en of zien en het is geen flauwekul/ larie.Net zoals je soms aangeeft dat sommige zaken geheimhouding zijn dan moeten wij dat respecteren,hoe nieuwsgierig we zijn en of twijfel achting het is of lijkt.
Kleine openbaring,A obia deh korter dan 3 jari.Fu soortoe  sey fu Sranang kondre en bereh mi no sa poti djasso.
Verder is het geen gegeven dat deze Obia blijft binnen de bereh en als dat zou gebeuren is dat ook te begrijpen want ano fu mi familie lid maar deze wordt met respect behandeld.

Me tek wang flauwe bocht en ga gewoon iets tot nadenken meegeven.
Stel menner A of mevrouw B kong na Sranang lek slaaf en meneer of mevrouw  heeft geen nageslacht gesticht maar ding bing abi wang ( dresi/ luku/wasi)obia en deze worden oud of gaan naar de eeuwige jachtvelden en hun Obia besluit bij iemand anders over te gaan die niet hun familie was.Dan praat ik hier niet over fuka of wat dan ook....puur de actie ,het overgaan,.....zou je dat ook raar vinden of zal je het baseren op....hij/ zij kent de persoon goed,zelfde pernassie/ dorp  en dan acht je het wel voor mogelijk of denk/ vindt je nog steeds  van dat kan niet......

Zo ......dat na mi tjiengso piki dan me baar kunetie.

BSD
bewerk
Re: Winti kan en gaat over van familie A naar B
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2015, 17:14 »
Lespeki odi,

Bigi sma taki broedoe deki moro watra(het bloed spreekt)

Son taki no abi hari go hari kong en vooral in 2015 mi no de angan a tori dati.
Zelf winti die na famiri winti wordt op verschillende manieren getoetst fosi den piki dati na a obia foe tanta Dina kong baka kow gi eng bangi. Bij een vreemde winti des temeer. Er bestaat een heel groot verschil tussen wan winti di kisi sma kaba en a sma dede en wan winti di no ben abi asi nooit. Dat meneer en mevrouw no sticht nageslacht is geen garantie dat hun winti of obia o kisi wang vreemdeling(zomaar), omdat meneer A en mevrouw B niet uit de lucht zijn komen vallen.

De vraag die wij ook kunnen stellen is:Waar gaat de obia van iemand naar toe als de persoon sterft?. Als wij dat antwoord weten dan is het makkelijker te begrijpen waarom de winti van een gestorven mens niet zomaar naar een vreemdeling kan overgaan. Er zijn voorbeelden legio in Nederland van mensen die nooit eerder naar Suriname zijn gekomen of hun voorouder hebben gekend e kisi bigi winti uit a famiri. terwijl oom henk ben de futu boi gi a bigi winti toen, veel kinderen heeft en nog leeft. Toch a famiri winti e bari tap Romario die in Holland woont, nooit naar Suriname is geweest, nooit de asi persoonlijk heeft ontmoet en niet eens weet wat winti of obia is.

nogmaals, broedoe deki moro watra
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2015, 17:17 door gnet - neko »

Gerelateerde onderwerpen