De Adoemankama obia (obia = magie) in Winti | Dumakaman
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

De Adoemankama obia (obia = magie)

  • 39 reactie(s)
  • 52326 x bekeken
  • 39 reactie(s) 52326 x bekeken
*

Offline luangupikinte

  • *****
  • 820
  • tide mi du den bun tamara den wani kiri mi
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #15 Gepost op: 08 februari 2009, 10:21 »
Odi Odi fajalobi :mdr:

hoe ik het heb geleerd is heel anders,
 maarja goed dat we toch van mening kunnen uitwisselen
ik zal een topic opnemen bij algemene winti vragen om te kijken wat obiaman er van weet


groetjes luangupikinte(Jong-obia)


bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #16 Gepost op: 08 februari 2009, 12:09 »
odi luangupikin,
net als wat de hr,Agunsu Ginetonge beweert dat de dumankama obia een kruizing is tussen een ampuku obia en een bakru(geest),zo heb ik dat al jaren geleert en ervaren,ook van andere dumans.goed idee,om ook van obiaman te horen ,hoe hij hierover denkt of weet.als je op google zoekt en typt wat is een adoemakama obia,zie je dat ook staan.hopendat wij toch hieruit samen komen en dat anderen goeie dingen kunnen leren van onze cultuur.

soso lobi

Gast

amar

bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #17 Gepost op: 08 februari 2009, 14:42 »
hahah  wat op internet staat ,is dingen wat mensen denken...  ADOEMKAMA  is een sterk OBIA  ,om dze geschiedenis uit te leggen moet je terug in de tyd van de slavernij.
Adoemakama is kruising van een akantasi..     
*

Offline Sabi

  • ****
  • 242
  • Sramacca Bubu
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #18 Gepost op: 20 februari 2009, 00:34 »
Onderscheid tussen de Adummangkama en de Bakru Geest
Ik ben deze onderwerp begonnen omdat het nog geen duidelijkheid is, over deze 2 entiteiten.
 De Bakru geest.

Vroeger in de tijd en nu wordt de bakru geest nog steeds door de mens gemaakt.
Om het volgende: geld, succes, of kwade bedoelingen.
Vroeger in het verleden kochten ze (voorouders)  een bakru om aan geld te komen of wat hun bedoelingen ook waren.
Wat gebeurd er wanneer je een bakru koopt, ten eerste je winti’s gaan ruimte maken voor de bakru.
Omdat jij de keuze maakt om een bakru geest te nemen, om aan dingen te komen of te verichten.
Als je een bakru geest koopt, moet je het gaan onder houden en dat is meestal ieder jaar, moet je gaan spelen in ‘’Surinamen’’.

Wat gebeurd er nu in de tijd, de nakomelingen of de mensen die nu nog kinderen moeten krijgen,
Die een bakru geest hebben gekocht moeten het goed verzorgen, maar sommige weten niet eens wat hun mensen (voorouders hebben gedaan) in het verleden.
Daar gaat het mis, daar komen de nare gevolgen, ziektes mensen krijgen ongeneselijke ziektes en in verloop de dood.
Mensen moeten wel goed nadenken, voor dat ze aan zoiets beginnen, het is simpel je maakt een keuze dus jij draagt de risico’s ( je bloedlijn).

En met de tijd word sow een geest sterker tot dat je, het niet meer ‘’kan weghalen’’.
Sommige bonoe’s draaien het dan naar het goede ‘’nou het goede’’, wat ik wil zeggen is ze krijgen hem tot rust.
Hoe je hem tot rust kan krijgen(draaien naar positiefe), kan eerst als het iemand door te kwellen.
De betreffende persoon met de dood heeft getroffen.

Dan kan het proces in werking gaan, dan noemen ze het een ‘’Adummangkamma’’.
Maar is het de ware Adummangkamma? ‘’nee’’, het is niet de ware Adumangkamma.
Het is een bakru geest die tot rust is gekomen, misschien met de tijden dan bedeol ik eeuwen.
Kan de kumantie hem voor Ananna brengen en daar komen regels.
Je kan de Bakru geest niet van alles de schuld geven het heeft het verstand van een kind( de mens draagt de schuld misbruik maken van magie om donkere wensen te vullen ‘’geest in het fles’’.) en het is aan de goede geesten (winti’s) of ze hem wel willen opvoeden naar een  geest van het licht.
Ten slotte god is liefde en wilt dat alles in harmonie verloopt en daar staan al onze goede geest voor daardoor zijn zij ontstaan.

En van de adummangkamma de ningré condré ampuku of de Ampuku djebry.
Hij is ontstaan in afrika de laatste zoon van de aisia (moeder der aarde).
Hij had zeven grote broers in afrika.
Ze hebben hem alle zeven kennissen gegeven en machten om dat hij als laatste is geschapen.
 Hij is de laatste geest van ‘’Afrika’’, een jongen die nog heel veel kennis kan op doen, omdat hij jong is. zie het ongeveer als de ‘’busingie jong obia’’ om dat hij veel kan leren.

De reden dat hij de ‘’Gespen ring’’ draagt.
Vroeger droegen de mensen riemen omdat een broek te groot was.
Als jij de jongste bent van je broers en jij krijgt een broek van je broer, zal jij een riem moeten hebben om het te kunnen dragen.

Ik heb het kort gehouden over de Adummang kamma maar er komt nog meer om hem goed te leren kennen.

Groeten aan iedereen, Sabi.

*

Offline Sabi

  • ****
  • 242
  • Sramacca Bubu
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #19 Gepost op: 24 oktober 2009, 01:56 »
adumang kama.
aduman kaba, ik heb me eigen bewustzijn.
Niet als de bakru, de bakru is een geest zonder bewustzijn. De bakru mag me kracht hebben maar zal me konni nooit hebben.
waarom dat is, het is gecreerd door de mens.

ik ben een aardsengel ik ben de geheim achter de magie.
Ik loop met de 7 gebroeders kumanti, daarom spreek ik 7 talen. heb 7 kinder verspreid over de wereld.
Mochten mij kinderen mij roepen zal ik verschijnen. Gij die ik als kind beschermt en begleid weten dat. Alsjeblief vergelijk me niet met de bere bakru, of kar tiki bakru.
geen enkel dumang durf mij prepareren, ze kunnen niet mie na dumang kaba. Ik val en sta zelf weer op, ik heb de mens niet nodig om mezelf te prepareren.
Ik ben de grote broer van de ampuku, soms ben ik de ampuku jibre, kantasampuku, kumant ampuku, de dabramaini.
wanneer een kudde stier is los geslagen, ben ik de punt die ze volgen.
In verhalen ben ik het bos wezen met een fluit in me mond en midden op het rots zit.
Ik ben eenmystiek element, door mij ogen is alles waar je naar kijkt levent.
Ik heb respect voor alles in me omgeving, magie is voor jullie een bewondering. Voor mij is het, spreken tot het bestaan en antwoord naar het boodschap.
Ik ben een aardse element met een positieve  , sterke wil.
ik ben vrij, net als de emotie de kumanti.
door hem heen zal ik altijd kunnen doen, (de praktische kracht in mentaal en wijsheid)
Jullie nakomelingen zullen klaar voor mezijn,
de kennis van voorheen is van voorheen, om mij tebegrijpen is om vooruit tegaan.
en meer kennis te vergaren nu in deze tijd, jullie zullen me nooit begrijpen als jullie in 't verleden blijven graaien.
Ik ben het begin van de magie.

grt, Sabi
*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #20 Gepost op: 24 oktober 2009, 03:27 »
adumang kama.
aduman kaba, ik heb me eigen bewustzijn.
Niet als de bakru, de bakru is een geest zonder bewustzijn. De bakru mag me kracht hebben maar zal me konni nooit hebben.
waarom dat is, het is gecreerd door de mens.

ik ben een aardsengel ik ben de geheim achter de magie.
Ik loop met de 7 gebroeders kumanti, daarom spreek ik 7 talen. heb 7 kinder verspreid over de wereld.
Mochten mij kinderen mij roepen zal ik verschijnen. Gij die ik als kind beschermt en begleid weten dat. Alsjeblief vergelijk me niet met de bere bakru, of kar tiki bakru.
geen enkel dumang durf mij prepareren, ze kunnen niet mie na dumang kaba. Ik val en sta zelf weer op, ik heb de mens niet nodig om mezelf te prepareren.
Ik ben de grote broer van de ampuku, soms ben ik de ampuku jibre, kantasampuku, kumant ampuku, de dabramaini.
wanneer een kudde stier is los geslagen, ben ik de punt die ze volgen.
In verhalen ben ik het bos wezen met een fluit in me mond en midden op het rots zit.
Ik ben eenmystiek element, door mij ogen is alles waar je naar kijkt levent.
Ik heb respect voor alles in me omgeving, magie is voor jullie een bewondering. Voor mij is het, spreken tot het bestaan en antwoord naar het boodschap.
Ik ben een aardse element met een positieve  , sterke wil.
ik ben vrij, net als de emotie de kumanti.
door hem heen zal ik altijd kunnen doen, (de praktische kracht in mentaal en wijsheid)
Jullie nakomelingen zullen klaar voor mezijn,
de kennis van voorheen is van voorheen, om mij tebegrijpen is om vooruit tegaan.
en meer kennis te vergaren nu in deze tijd, jullie zullen me nooit begrijpen als jullie in 't verleden blijven graaien.
Ik ben het begin van de magie.

grt, Sabi



Mooi tori man Sabi
Go so doro!

L.M.
Di wi kwa Sranan a bun.
Ma Luangu Kondre, a ben moro bun.
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #21 Gepost op: 24 oktober 2009, 09:03 »
odi odi,maar moet weer terug komen op mijn verhaal wat ik hier had opgeschreven,want dit alles was van horen zeggen en wat anderen over de adumankama hadden geschreven,zoals de heer agunso.
maar nu dat ik zelf uit de mond hebt vernomen dat de adumankama geen kruising ,maar tru tru een obia apart,geloof ik nu zeer zeker in wat hij mij gezegd heeft dat hij is en heb ik voor mij nu de waarheid een paar mnd terug gevonden,hoewel ik het jaren verkeerd had gehoord en begrepen.

fajalobi


Gast

Tata Jansi

bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2009, 12:53 »
Wouw Sabi, wat een fantastisch verhaal:

Hieronder mijn aanvulling op het geheel:

Zoals ik het heb geleerd is die hierarchie binnen de lijn van de Apuku Familie (in hierargische volgorde):

Apuku Gado
Apuku
Nengre Kondre Apuku
Adjumakama
Bakru

Er zijn hier vele deskundigen met ieder een stukje kennis. Maar dit is wat ik heb geleerd.

Tata Jansi

Gast

loes

bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #23 Gepost op: 03 juni 2010, 18:43 »
Odi Allen!

Ik heb veel gelezen over deze winti maar ik zie niks tot weinig staan over zijn kleding?
Wat draagt een Adoemankama bijvoorbeeld als men een prey geeft? Wat voor Pangi, klederdracht etc?
En ik zou graag ook willen weten hoe hij danst en met welke attributen.
Het komt erop neer dat ik graag meer wil weten hoe hij zich manifesteert op de mensen en wat men daarbij kan verwachten.

Het kan zijn dan dat ik bepaalde dingen over het hoofd heb gezien, maar ik zou blij zijn als iemand me hierover meer kan vertellen.

Groetjes, Sisa Loes
Gast

Ampuku-Obia

bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #24 Gepost op: 12 juni 2010, 12:01 »
Odo Loes,

Ik heb ergens gelezen dat de Adumankama winti een sek' seki als attributie heeft tijdens het dansen.
Ook ergens gelezen dat deze dan ook geen broek wilt dragen tijden het dansen maar een panjie.

Ik heb dit alles op deze site gelezen.
Dit is bijna alles wat ik van hem/haar weet.

afz. A.O.
Gast

willy1968

bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #25 Gepost op: 27 augustus 2010, 20:35 »
Ja prachtig sabi,
Nu heb ik het pas duidelijk gelezen
Willy
*

Offline lovely

  • Michella Rulezzz..
  • *****
  • 725
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #26 Gepost op: 02 november 2010, 05:36 »
Odi,
Ik las net een topic, het verschil over vroeger en nu.
iets wat vele malen besproken is. en misschien bestaat nog steeds onduidelijkheid hierover.
voordat ik deze site had ontdekt dacht ik altijd dat de adumakama een bakroe geest was.(klein mannetje toch)
nu is duidelijk dat er ontzettend veel verschil is in deze.
maar voor mij is het dan dat ze zeker niet het zelfde zijn.
ik vind het een mooi onderwerp, hoe ik vroeger over iets dacht en nu
door te lezen wordt men wijzer, het klopt.

Onderscheid tussen de Adummangkama en de Bakru Geest
Ik ben deze onderwerp begonnen omdat het nog geen duidelijkheid is, over deze 2 entiteiten.
 De Bakru geest.

Vroeger in de tijd en nu wordt de bakru geest nog steeds door de mens gemaakt.
Om het volgende: geld, succes, of kwade bedoelingen.
Vroeger in het verleden kochten ze (voorouders)  een bakru om aan geld te komen of wat hun bedoelingen ook waren.
Wat gebeurd er wanneer je een bakru koopt, ten eerste je winti’s gaan ruimte maken voor de bakru.
Omdat jij de keuze maakt om een bakru geest te nemen, om aan dingen te komen of te verichten.
Als je een bakru geest koopt, moet je het gaan onder houden en dat is meestal ieder jaar, moet je gaan spelen in ‘’Surinamen’’.

Wat gebeurd er nu in de tijd, de nakomelingen of de mensen die nu nog kinderen moeten krijgen,
Die een bakru geest hebben gekocht moeten het goed verzorgen, maar sommige weten niet eens wat hun mensen (voorouders hebben gedaan) in het verleden.
Daar gaat het mis, daar komen de nare gevolgen, ziektes mensen krijgen ongeneselijke ziektes en in verloop de dood.
Mensen moeten wel goed nadenken, voor dat ze aan zoiets beginnen, het is simpel je maakt een keuze dus jij draagt de risico’s ( je bloedlijn).

En met de tijd word sow een geest sterker tot dat je, het niet meer ‘’kan weghalen’’.
Sommige bonoe’s draaien het dan naar het goede ‘’nou het goede’’, wat ik wil zeggen is ze krijgen hem tot rust.
Hoe je hem tot rust kan krijgen(draaien naar positiefe), kan eerst als het iemand door te kwellen.
De betreffende persoon met de dood heeft getroffen.

Dan kan het proces in werking gaan, dan noemen ze het een ‘’Adummangkamma’’.
Maar is het de ware Adummangkamma? ‘’nee’’, het is niet de ware Adumangkamma.
Het is een bakru geest die tot rust is gekomen, misschien met de tijden dan bedeol ik eeuwen.
Kan de kumantie hem voor Ananna brengen en daar komen regels.
Je kan de Bakru geest niet van alles de schuld geven het heeft het verstand van een kind( de mens draagt de schuld misbruik maken van magie om donkere wensen te vullen ‘’geest in het fles’’.) en het is aan de goede geesten (winti’s) of ze hem wel willen opvoeden naar een  geest van het licht.
Ten slotte god is liefde en wilt dat alles in harmonie verloopt en daar staan al onze goede geest voor daardoor zijn zij ontstaan.

En van de adummangkamma de ningré condré ampuku of de Ampuku djebry.
Hij is ontstaan in afrika de laatste zoon van de aisia (moeder der aarde).
Hij had zeven grote broers in afrika.
Ze hebben hem alle zeven kennissen gegeven en machten om dat hij als laatste is geschapen.
 Hij is de laatste geest van ‘’Afrika’’, een jongen die nog heel veel kennis kan op doen, omdat hij jong is. zie het ongeveer als de ‘’busingie jong obia’’ om dat hij veel kan leren.

De reden dat hij de ‘’Gespen ring’’ draagt.
Vroeger droegen de mensen riemen omdat een broek te groot was.
Als jij de jongste bent van je broers en jij krijgt een broek van je broer, zal jij een riem moeten hebben om het te kunnen dragen.

Ik heb het kort gehouden over de Adummang kamma maar er komt nog meer om hem goed te leren kennen.

Groeten aan iedereen, Sabi.



Hierop te reageren.

Een adumakama is geen bakroe.
Je hebt al goede bakroe die zijn gewoon bakroe.
En je hebt die echte obia, adumakama, zijn toch anders.

de slechte bakroe die slecht deed en nu goed doet en naar anana gaat en weer beloofd goed te doet zal nooit een adumakama kunnen worden, het zal een bakroe blijven,maar zal dan nu goed doen. maar is en blijft een bakroe.

Adumakama en bakroe zijn dus 2 verschillende soorten. :wink2:
Blijf vrolijk met me, dan ben ik vrolijk met jou
*

Offline getyours

  • ******
  • 2212
    • Bekijk profiel
    • Tamare Sma Sani
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #27 Gepost op: 05 november 2010, 18:28 »
Odi Odi Allen,

Een aantal stellingen uit een boek dat ik aan het lezen ben.

Adumakama = Uitverkorene of beter gezegd een van de betekenissen is
uitverkorene, hij/zij die gezonden is.

Adumakama = Hij die de naam draagt dus de obia van de persoon die Adumakama hete?

Adumakama na wan basra Winti/Obia? Bij de Ashanti Kromanti-Apuku, Luangu Luangu-Apuku etc etc etc


De vraag reist iedere keer bij mij dat als Adumakama een Negre Kondre Obia/Winti is en men in Negre Kondre
deze tot de hogere goden rekende hoe kan het dan dat hij In Suriname ineens een lage bos geest is?
Het zelfde geld trouwens voor Leba.

Zit het hem in de spraak verwarring, zit heb in de overlevering daar ik er wel bij moet vermelden dat men in de boeken spreekt over Odomankoma en Nyame Odomankoma waarbij Nyame staat voor de aller hoogste.

De bakru zoals wij die omschreven hebben in Suriname, heet in Europa dwerg (kwaadaardig Trol), De Ashaniti spreekt van mmoatia de beschrijving daarvan linkt mij weer naar Akantamasoe waarvan ik nagenoeg dezelfde beschrijving ben tegen gekomen. Maar ook de naam Adupi of dupi vertoont in de beschrijving van de West Afrikaanse volkeren die op de eilanden wonen in het Caraïbisch gebied overeen komsten.


Bronnen zijn er best veel maar daar de namen nog wel eens willen verschillen is het best veel leest werk soms in het Engels soms in het Duits of Frans.


Google search

Domankoma movement

Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.
*

Offline love-ly

  • so so lobi
  • ******
  • 8296
  • Just me
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #28 Gepost op: 17 november 2010, 10:27 »
Odi Getyours,

Jou bericht omtrent adumankama heeft me kippenvel gegeven en ik pinkte vannochtend zelf een traantje weg omdat er eindelijk iemand is die adumankama goed omschreven heeft.. er is veel verwarring en soms wordt je het één en ander aangeleerd.

Ik heb een paar maanden geleden kennis mogen maken met mijn komfo adumankama en ik kan je zeggen het is een geweldige stoere obia en die van mij is een mix apuku en kromantie ... hij is sterk  en laat graag zien hoe slim hij is, als je hem goed onderhoud kan hij vele deuren voor je openen, hij kan ook vliegen .. echt ik heb vol bewonderen gekeken naar mattie adumankama... en ben blij met je posting :great:
ga zo door.

Love-ly

It's a Love-ly thing
*

Offline getyours

  • ******
  • 2212
    • Bekijk profiel
    • Tamare Sma Sani
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #29 Gepost op: 22 november 2010, 17:08 »
Odi Getyours,

Jou bericht omtrent adumankama heeft me kippenvel gegeven en ik pinkte vannochtend zelf een traantje weg omdat er eindelijk iemand is die adumankama goed omschreven heeft.. er is veel verwarring en soms wordt je het één en ander aangeleerd.

Ik heb een paar maanden geleden kennis mogen maken met mijn komfo adumankama en ik kan je zeggen het is een geweldige stoere obia en die van mij is een mix apuku en kromantie ... hij is sterk  en laat graag zien hoe slim hij is, als je hem goed onderhoud kan hij vele deuren voor je openen, hij kan ook vliegen .. echt ik heb vol bewonderen gekeken naar mattie adumankama... en ben blij met je posting :great:
ga zo door.

Love-ly



Odi Odi Lovely,

Helaas kan ik nog steeds niet reageren maar goed ik heb weer een toevoeging,
Ik hoop dat jij en anderen er wat mee kunnen. Wat ik dus eerder in andere boeken tegen kwam
maar door vertalen soms moeilijk te begrijpen is want mijn Engels is goed maar mijn Duits en Frans
is minder. Maar goed ik ben dus verschillende boeken door elkaar aan het lezen omdat iedere keer als ik een woord of bron vermelding tegen kom ik die ook eerst ga uitzoeken en daar de nodige aantekeningen van maak.

Kromanti A(m)puku of Adumakama

Hij is een van de drie aspecten van de Akan (zijn dit misschien de Aucanners in Su) Hemelgod,
Waarbij tijdens het lezen bij de rest ik moet denken de A(m)puku en de Akantasie.
Deze aspecten zijn Onyame, Onyankopon Odomankoma
Men gaat er van uit dat het stoffelijke uiterlijk van van de Adumakama een kleine persoon is of een kort persoon .
De Adumakama spreekt kromanti maar volgens de schrijver doen de Akantasie en de Bakru dit ook, waarbij bij de Bakru die ik hier bedoel niet de Wisi Bakru bedoel maar een god die tot de stammen in Ivoorkus, Ghana, Togo, Dahomey, Nigeria behoord waar hij toch tot hogere goden behoord.

Andere  namen die men daar gebruikt zijn Biakuru, Buru zoon van de Godin Buruku. maar goed terug naar de Adumakama. Want verder lezend zien we dat deze bosgoden dus de Adumakama, Akantasie en de Bakru maatjes voor het leven zijn. De Adumakama is veel sluwer dan de anderen, wanneer en tijdens een sreka van bijvoorbeeld de Congo Luangu Apuku de Adumakama passeert dan is de sreka gedoemd te mislukken.

Het verhaal dat we zo vaak horen dat Aisa en het verdelen van de "koni's " zie ik in het verhaal van de Adumakama
terugkomen. Waarbij de Adumakama aan Mama Dabrawese vroeg waarom heb ik niks gehad, waarop zij alle kinderen vroeg om een deel van hun kennis te delen met hun "jongste broer". Wat je je hier moet afvragen is de
Adumakama wel de jongste. Is het niet zo dat in de Winti leer de kleinste de grootste is.

De Adumakama is een Trickster want hij kan alle vormen aannemen die hij wil. Er wordt duidelijk verschil gemaakt tussen de Apuku, Akantasie, Bakru en de Adumakama hoewel ze in de stoffelijke uiterlijkheden misschien overeenkomsten hebben zijn het 4 afzonderlijke Goden die door o.a door oorlogen en onkunde op een hoopje worden gegooid als zijnde lagere goden. Immers de stammen die elkaars goden overnamen om het netjes te zeggen, plaatsen die zogenaamde nieuwe goden van de andere stammen niet boven hun eigen goden.

Als dan kijk wie in de winti de hogere goden zijn en tot welke stammen ze behoren, en je kijkt welke stammen tot de overheersende stammen behoorde dan moet er voor een ieder een lampje gaan branden.

mvg


Gerelateerde onderwerpen