De Adoemankama obia (obia = magie) in Winti | Dumakaman
maak hier een luku afspraak
Header Praktijk Baaswaterval

De Adoemankama obia (obia = magie)

  • 39 reactie(s)
  • 52568 x bekeken
  • 39 reactie(s) 52568 x bekeken
Gast

ingi_uma

bewerk
De Adoemankama obia (obia = magie)
« Gepost op: 07 mei 2008, 13:19 »
De Adoemankama obia (obia = magie)
 
De adoemakama obia is een afzonderlijke winti binnen het geheel van de winti cultuur. Er heerst veel geheimzinnigheid rond deze winti. Sommigen ervaren een adoemankama obia als heel negatief. Heel veel families met een adoemankama obia binnen de familie houden dit als een soort familiegeheim. Waarom dat zo is, is niet gemakkelijk te verklaren. Dhr Agansu Gingetongo geeft daarom een verklaring naar zijn weten en kunnen.
 
Een Adoemankama is een kruising tussen een ampuku winti en een bakroe geest (wordt uitgebeeld als een kleine negerjongen met een groot hoofd). Beter gezegd een adoemankama obia heeft de eigenschappen van een ampuku obia en een bakroe geest. Van een bakroe wordt gezegd dat het heel zwaar werk kan verrichten. Het is een "bijkracht" welke de mens tijdens de slavernij nodig had om het zware werk te overleven. Een bakroe was hierbij het meest geschikt om de slaven ten dienst te staan. Het was als het ware een noodzakelijkheid voor de slaven. Daarnaast hadden de slaven de sluwheid van de Ampuku winti nodig omdat meester Ampuku alle andere winti kan immiteren.  Dit was weer uitermate geschikt,  om de blanke slavenmeesters te misleiden. Met deze gecombineerde kennis van de ampuku winti en de bakroe obia konden de slaven van tevoren weten wat de blanken van plan waren. Eigenlijk werden de meesters toentertijd in de gaten gehouden en bespioneerd. Vele slaven hebben gebruik gemaakt van de ampuku winti en de bakroe om hun meesters te beïnvloeden. Ook staat de ampuku bekend om zijn vrouwenliefde. Vele slavenvrouwen wendden hun ampuku of adoemankama aan om de meester en zijn vrouw te beïnvloeden. Zij zorgden er zo voor dat vele slavenmeesters bij hun vrouw weggingen. Dit als een soort straf voor de slavenmeester omdat hij 's nachts de slavinnen opzocht en ze dwong tot sex, en zo kinderen verwekte met slavinnen. Ook weggelopen slaven hebben de ampuku en de bakroe winti ingezet. Denk hierbij aan de marrons en de strijd die ze met de slavendrijvers voerden, en terecht. De meest bekende vrijheidsstrijders zijn Baron, Boni en Joliquer.
 
Het droevige hiervan is, dat behalve dat de slaven de ampuku en de bakroe gebruikten tegen de slavendrijvers, zij deze ook gebruikten tegen elkaar. Hierdoor verloor de kennis die ze bezaten hun ultieme werking. Nadat de slavernij voorbij was, en men het zware werk, de zweepslagen en de martelingen niet meer hoefde te ondergaan, raakte de Adoemankama obia in het verdom hoekje. Deze obia's pikten dat niet en gingen zich tegen de mensen die gebruik van hen hadden gemaakt keren, en begonnen ze binnen de families hun toorn te laten gelden. Velen en hun nakomelingen hebben de gevolgen hiervan ondervonden. Onverklaarbare ziektes met meestal de dood tot gevolg waren scheering en inslag. En dat ging maar door, generaties op generaties. Daarom leeft tot nu toe de angst voor de Adoemankama binnen heel veel families.
 
Een adoemankama heeft ook wel zijn goede kanten binnen dit geheel. Hij vraagt misschien iets meer onderhoud dan de andere winti en ook is misschien wat minder vergevingsgezind dan de andere winti's binnen de familie. Tenslotte is niet iedereen binnen een familie even integer. Hoe dan ook, één ervan (een winti) moet de slechte naam binnen de familie dragen. Als men ervoor zorgt dat de verhouding in balans is, heeft men een goede, hardwerkende en vooruitstrevende winti aan een Adoemankama obia. Echter, als hij er niet is, of zich in stilte houdt, ga niet naar hem op zoek. Geen nieuws is goed nieuws.




*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2008, 07:14 »
In de meeste gevallen is deze Adumankam ook de srotu van  een bere. A sma san tapu ai bari, mus tyari a lusu fu na bere. Ai lontu a heri bere wel, geeft zijn boodschappen hier en daar, maar bij wie hij besluit te openbaren, die persoon heeft dan de srotu van de bere. Hij legt zo een persoon ook alles uit van de bere, tenzij zo een persoon oprecht leeft. Als dat niet het geval is zoekt hij dan maar een andere persoon op. En leert deze dan al zijn koni en sabi van de bere. Na wan tru-tru obia san habi koni nanga sabi. Niet te vergelijkn met de "zgn adumankama" hoor.
Di wi kwa Sranan a bun.
Ma Luangu Kondre, a ben moro bun.

Gast

Dya-Dya

bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus 2008, 02:05 »
naar mij weten vind een adumangkama het niet leuk als hij bakru wordt genoemt.

de adumang kama beantwoordt altijd ouderen met tante of oom.
*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2008, 04:58 »
naar mij weten vind een adumangkama het niet leuk als hij bakru wordt genoemt.

de adumang kama beantwoordt altijd ouderen met tante of oom.

Hmm ik heb juist geleerd dat als ze zeggen "oom" en "tante" dat je dan met een Bakru te maken hebt, want een Adumankam, een Nengre Kondre obia, praat geen nederlands.
Gast

sofia_bada

bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2008, 05:58 »
odi odi alla sembe. ik val gelijk met de deur in huis ik las dat de adumangkama een kruising is van een apuku+bakru en dat hij fam met tante en oom aanspreek.die theorieen kloppen niet .toen die wintie,s per schip aan kwanen in su die apuku zat voorin van die schip  toen ze  aan land waren zag die apuku- vrouwelijk die kantasi -mannelijk ze kregen een relatie zoals wij mensen  enkregen kinderen genaamd adumangkama en ze hebben samen met de apuku, kantasi ,indianen,bakru.geholpen de basja,s te misleiden en taken overte nemen een adumangkama,apuku,bakru hebben de zelfde gestalte  en kunnen imiteren daarmee is ook alles gezegt. wat een adumangkama of apuku kan ,kan een bakru niet qua medicijnen enz. de dans stijl van een adumangkama is als van een apuku.

van een bakru merk je het op als je een kenner ben.een adumangkama praat als een apuku zijn moedertaal dus geen nederlands ing mama naf nengre kondre ing papa nafoe sranan.dus te a bar ka kondre wat hij niet makkelijk doet na apuku tongo e taki e fesi altijd strak en tof.adumangkama+kantasi ne moxi toensi nanga bakru,a kantasi kang swaar ing en dat a bakru sabi,a adumangkama kang hifting sking djeng tenzij ze hem mits een goedaardige als voetboi kunnen gebruiken.ik vraag mij af of die mr gingingtongo of hoe hij heten mag die wintie,s in kwestie aan een goeie onder vraging heeft onderworpen,want zijn theorie klopt voor geen meter althans voor mijn.mi mama akuba mi dada amua deng kari mi baku mi ano baku m,ja adumangkama, mama akuba adumangkama,dada amua adumangkama is een adumangkamaliedje het zeg genoeg.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2009, 11:11 door africanqueen »
*

Offline Luangu Masra

  • ******
  • 1666
  • Luangu ini wan bon
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2008, 21:11 »
odi odi alla sembe. ik val gelijk met de deur in huis ik las dat de adumangkama een kruising is van een apuku+bakru en dat hij fam met tante en oom aanspreek.die theorieen kloppen niet .toen die wintie,s per schip aan kwanen in su die apuku zat voorin van die schip  toen ze  aan land waren zag die apuku- vrouwelijk die kantasi -mannelijk ze kregen een relatie zoals wij mensen  enkregen kinderen genaamd adumangkama en ze hebben samen met de apuku, kantasi ,indianen,bakru.geholpen de basja,s te misleiden en taken overte nemen een adumangkama,apuku,bakru hebben de zelfde gestalte  en kunnen imiteren daarmee is ook alles gezegt. wat een adumangkama of apuku kan ,kan een bakru niet qua medicijnen enz. de dans stijl van een adumangkama is als van een apuku.van een bakru merk je het op als je een kenner ben.een adumangkama praat als een apuku zijn moedertaal dus geen nederlands ing mama naf nengre kondre ing papa nafoe sranan.dus te a bar ka kondre wat hij niet makkelijk doet na apuku tongo e taki e fesi altijd strak en tof.adumangkama+kantasi ne moxi toensi nanga bakru,a kantasi kang swaar ing en dat a bakru sabi,a adumangkama kang hifting sking djeng tenzij ze hem mits een goedaardige als voetboi kunnen gebruiken.ik vraag mij af of die mr gingingtongo of hoe hij heten mag die wintie,s in kwestie aan een goeie onder vraging heeft onderworpen,want zijn theorie klopt voor geen meter althans voor mijn.mi mama akuba mi dada amua deng kari mi baku mi ano baku m,ja adumangkama, mama akuba adumangkama,dada amua adumangkama is een adumangkamaliedje het zeg genoeg.

Ik ben het helmaal eens met u
*

Offline luangupikinte

  • *****
  • 820
  • tide mi du den bun tamara den wani kiri mi
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2008, 21:40 »
Odi Odi

Dus Een Ampukukantamasi (dogla) is een Adumankama als ik het begrepen heb,?


*

Offline claudia

  • *****
  • 356
  • Everything has beauty buth not everyone sees it!!
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #7 Gepost op: 07 november 2008, 14:20 »
Odi Odi

Dus Een Ampukukantamasi (dogla) is een Adumankama als ik het begrepen heb,?

Odi,

Wil ik ook heel graag weten.
Pray about everything, Worry about nothing!

bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #8 Gepost op: 09 januari 2009, 10:19 »
wat ik van een duman hebt gehoord en het internet staat bomvol met de beschrijvind,wat een adumankama is.deze is gewoon een kruizing tussen een apuku en baktu(geest)  en is iets groter dan de bakru en vindt het niet leuk als men ze ook bakru noemd.deze is dus ook een obiawinti.
Gast

abeniba

bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2009, 14:06 »
De Adumankama is een Obia die zijn oorsprong heeft in West-Afrika; dus het is een Nengre Kondre Obia. De Obia heeft veel kennis over de bere en moet niet verward worden met een Bere-Bakru die zichzelf ook een Adumankama noemt. Een echte Adumankama speelt tijdens een prey geen spelletjes. Hij danst meestal met een sek’seki in zijn hand. En zijn dans pas komt bijna overeen met dat  van  een Obia. En hij draagt geen jeans en al dat soort toestanden.

Volgens Charles Wooding is hij een van de drie apecten  van  de Luchtgod  van  de Akan stam in West-Afrika. De drie aspecten zijn Onyame, Onyankopon en Odomankoma. De eerste twee aspecten zijn niet gelijk gesteld aan de Adumankama in Suriname.



 
De adoemakama obia is een afzonderlijke winti binnen het geheel van de winti cultuur. Er heerst veel geheimzinnigheid rond deze winti. Sommigen ervaren een adoemankama obia als heel negatief. Heel veel families met een adoemankama obia binnen de familie houden dit als een soort familiegeheim. Waarom dat zo is, is niet gemakkelijk te verklaren.


dit is wat info dat ik heb gevonden hopelijk heeft iemand er iets aan

gr abeniba :heart:
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2009, 14:11 door abeniba »
Gast

amar

bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2009, 23:19 »
adoemakama  heeeft niks met bakru geest te maaken,adoemakamaobia  is een sterke wintie..  net als de apuku obia.
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #11 Gepost op: 07 februari 2009, 09:34 »
odi omar,een adumankamu heeft wel wat met een bakru te maken,omdat hij een kruizing is tussen een apuku winti en een bakru(geest),maar die adumankama wilt niet vergeleken worden met een bakru.hij is ook iets groter dan een bakru en is daarom ook een obia winti,wat een bakru niet is.daarom dat hij zich niet met een bakru vergeleken wilt worden.

ososolobi
*

Offline luangupikinte

  • *****
  • 820
  • tide mi du den bun tamara den wani kiri mi
    • Bekijk profiel
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #12 Gepost op: 07 februari 2009, 22:03 »
odi odi fajalobi ,

helaas klopt dit niet een adumankama heeft niks te maken met een bakru,
een adumankama is een kruising tussen een ampuku en kantamasi
maar dan heb ik het echt over de Adumankama en niet over de draaibakru kon tron
adumankama,


groetjes luangupikinte(jong-obia)
Gast

amar

bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #13 Gepost op: 08 februari 2009, 02:29 »
dat had ik toch gezegt.....
bewerk
Re: De Adoemankama obia (obia = magie)
« Reactie #14 Gepost op: 08 februari 2009, 09:37 »
odi,wat is altijd weet en heb geleerd van dumans dat een adumankama een kruizing is tussen een apuku en bakru (geets) en nooit over kantasi heb gehoord,heb dit zelf uitgezocht en voor de zekerheid op google gezocht en blijkt werkelijk dat een adumankama  een kruizing is tussen een apuku en bakru,en kwa grote zit deze tussen de apuku en bakru in.en is ook niet zo dat ik dit van 1 persoon (duman)heb vernomen van van tientallen. en zelf mijn adumakama beaamt dat,dus geloof ik wat die zegt.
sosolobi

Gerelateerde onderwerpen