Hmm Kiri FoduEen veel voorkomend fenomeen in de meeste familie's. Als het niet zo is dat iemand vroeger "iets" had gekocht dan is het zeker zo dat iemand vroeger een slang had dood gemaakt. Of BEIDE, zoals het bij mij in de familie is. De Here zijt met ons.Dat is zo een beetje wat ik weet van een Kiri-FoduEen aantal jaren terug was een voor-moeder van me bezig een stuk gront open te maken voor het planten van enkele dingen.Het is namelijk zo dat als bezig bent in het bos,( je gaat mischien plassen, behoefte doen, kappen of branden), dat je altijd een bar'wroko (mededeling, boodschappen) moet zeggen, want het terrrein waar je bezig bent wordt bewoond door bosgeesten (winti).Ok zo was ze bezig haar grond open te makken en moest daarna alles plat branden. Zo gezegd zo gedaan, zonder te melden waarschijnlijk. Want tijdens het branden is er een slang dood verbrand. En deze slang was een asi van een Ppa-Winti (Fodu). En aangezien je haar huis(die slang) hebt gebrand, ze geen huis meer heeft, loopt ze dan met de dader mee naar huis.Zo is deze Fodu dan jaren in de bere gebleven totdat zij zelfs een Bere-winti is geworden. Na een tijdje wilt ze dan haar pai, voor het feit dat ze werd gedood. Iemand of enkele mensen in de familie krijgen dan last, so so fu go opo luku, een soort aandacht trekken. Als men dan een consult doet krijgt men dan te horen dat een van de voorouders een slang had gedood, a kiri wan sneki (fodu).Ik heb ook een tori van een man die een slang had gekapt met zijn vader. Jaren later toen hij zelf opa was kwam de familie erachter.
De kier fodu.Een kier fodu is een tapijt slang/(dagwe) die gedood is. Deze slang was dus geen gewone slang maar een fodu. Deze fodu die dus geen huis meer heeft(asi) zal kost wat het kost zijn gram willen halen, tenzij men het een en ander doet hem weer tevreden te stellen en een nieuwe asi bezorgd.Iedereen is bang om een slang te doden omdat men het verhaal kent wat er kan gebeuren indien er een fodu op zit.. Er zijn mensen geweest die niet hierin geloofden en stoer speelden,en toch een slang gedood hadden, daarna jaren last hebben gehad totdat er een bunu bereid was hun te helpen dit te verzachten. De kier fodu kan een heel familie ziek maken of zelf doden. De bonu gaat in zijn consult op onderzoek uit waarom deze fodu een familie ziekt maakt. Als het een wisie slang is zal hij in actie komen zonder meer. Maar zodra hij ziet dat het een slang is die ooit gedood is zal hij voorzichtig zijn, omdat hij weet dat de slang dan recht heeft zich dan te hechten,wel zal de bonu kijken hoe hij dit verder kan oplossen, zodat de familie verder geen problemen meer zal krijgen. Meestal komt dit ook goed als de donu zijn vak beheerst.De bonu zal om vergeving vragen en deze slang weer moeten begraven in de vorm van klei en een hele ceremonie moeten houden. Deze zelfde fodu zal dan niet verdwijnen, maar zal dan heel goed werk verrichten voor de familie. Een slang zien kruipen over de weg, of in het bos, laat maar lekker gaan. Soms is het ook zo dat een slang met opzet geslagen wilt worden, zodat hij iets kan doen.. In Suriname is het wel vaker voor gekomen dat men een slang heeft gedood, men brengt het weg dood in een bos achterlatend, en ja hoor, als men thuis aan komt ligt de zelfde slang weer op het erf.Als de fodu zich op het erf toont kan het zijn dat er iets niet goed zit. Sla hem niet. Dood je hem dan wordt het een kier fodu. En dan zijn er heel veel dingen die gedaan moeten worden.Soms kan het pas als de persoon dood is dat er problemen in een familie ontstaan. Het beste is dood nooit een slang kaaiman, leguaan, want een fodu zou erop kunnen zijn.Sweet odi nanga brasa,Obiaman.
Goedemiddag.Ik zie dat deze topic allang is gesloten, maar ik hoop toch dat u dit bericht zult lezen. heeft u enig idee welke bonuman hierin is gespecialiseerd om te kunnen helpen? Gr,